fdisk & linux kovalevy
fdisk & linux kovalevy
en pysty win98:n fdiskillä tyhjentämään yhtä kovalevyä. siinä on kaksi partitiota, PRI DOS ja EXT DOS.
pri partition pystyn poistamaan. ext partitiosta sanoo ettei pysty poistamaan koska siinä on loogisia asemia. kun yritän tarkastella loogisia asemia, sanoo kuitenkin ettei sellaisia ole! mikä neuvoksi?
pri partition pystyn poistamaan. ext partitiosta sanoo ettei pysty poistamaan koska siinä on loogisia asemia. kun yritän tarkastella loogisia asemia, sanoo kuitenkin ettei sellaisia ole! mikä neuvoksi?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
juuri niin tein. koitin sit lisätä uudestaan sen primary parititon mut ei auttanut. mä en muista miten linuxia käytetään, onko linuxin fdisk samanlainen? siis voinko mä win98:lla IMUROIDA linuxin boottidisketin sisällön a:asemalle? vastaanotan mielelläni postissakin disketin ja ohjeet jos joku....carimat kirjoitti:Et kai poistanut ensin primary partitiointia. Extended ensin alkaen loogisista asemista...viimeisin ensin.

Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Joku levykkeen image imuroida, jossa on linux ja perustyökalut (fdisk taitaa olla aina), se kirjoittaa esim. winimagella tai rawritella korpulle, käyttö hieman konstikkaampaa kuin windowsissa, mutta linukassa sentään on toimiva helppi 

David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
TomsRTBT on ehdoton ykkössuosikki moisiin operaatioihin:lefa42 kirjoitti:Joku levykkeen image imuroida, jossa on linux ja perustyökalut (fdisk taitaa olla aina), se kirjoittaa esim. winimagella tai rawritella korpulle, käyttö hieman konstikkaampaa kuin windowsissa, mutta linukassa sentään on toimiva helppi :)
http://www.tux.org/pub/distributions/ti ... 03.dos.zip
Tuosta paketista löytyy "asennusbatti", joka pitää muistaakseni ajaa puhtaassa dossissa (käynnistä - sammuta - käynnistä uudelleen MS-DOS -tilassa). Ko. operaation jälkeen bootataan ko. korpulta. Kone käynnistyy Linux-promptiin, jossa onkin jo kasa ohjeita. Tästä eteenpäin näin:
fdisk /dev/hda <enter><o><enter><w><enter>
Mikäli tarvii tyhjentää useampi kiintolevy, vaihdetaan levytunnusta:
/dev/hda = ekan ide-väylän eka levy (primary master)
/dev/hdb = ekan ide-väylän toka levy (primary slave)
/dev/hdc = tokan ide-väylän eka levy (secondary master)
/dev/hdd = tokan ide-väylän toka levy (secondary slave)
Sammutusloitsu tuolle Linux -systeemille on oikeaoppisesti "shutdown -h now".
Luca, jos et saa kuntoon, kerro pois. Ei tästä kovin pitkä matka ole Hyvinkäälle ko. operaatiota suorittamaan (ja Pikkuäffää esittelemään, nyt kun se on ajossa;).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
kiitos eero avuntarjouksesta. en taida kehdata kertoa kuin pienestä kovalevystä on kyse, ja tarkemmin ajatellen eihän mulla ole ko. levylle edes käyttöä, taisi olla paremman tekemisen puutetta kun sen kanssa tappelin.aero kirjoitti:TomsRTBT on ehdoton ykkössuosikki moisiin operaatioihin:lefa42 kirjoitti:Joku levykkeen image imuroida, jossa on linux ja perustyökalut (fdisk taitaa olla aina), se kirjoittaa esim. winimagella tai rawritella korpulle, käyttö hieman konstikkaampaa kuin windowsissa, mutta linukassa sentään on toimiva helppi
http://www.tux.org/pub/distributions/ti ... 03.dos.zip
Tuosta paketista löytyy "asennusbatti", joka pitää muistaakseni ajaa puhtaassa dossissa (käynnistä - sammuta - käynnistä uudelleen MS-DOS -tilassa). Ko. operaation jälkeen bootataan ko. korpulta. Kone käynnistyy Linux-promptiin, jossa onkin jo kasa ohjeita. Tästä eteenpäin näin:
fdisk /dev/hda <enter><o><enter><w><enter>
Mikäli tarvii tyhjentää useampi kiintolevy, vaihdetaan levytunnusta:
/dev/hda = ekan ide-väylän eka levy (primary master)
/dev/hdb = ekan ide-väylän toka levy (primary slave)
/dev/hdc = tokan ide-väylän eka levy (secondary master)
/dev/hdd = tokan ide-väylän toka levy (secondary slave)
Sammutusloitsu tuolle Linux -systeemille on oikeaoppisesti "shutdown -h now".
Luca, jos et saa kuntoon, kerro pois. Ei tästä kovin pitkä matka ole Hyvinkäälle ko. operaatiota suorittamaan (ja Pikkuäffää esittelemään, nyt kun se on ajossa;).
mut kyl mä sen sun finukan haluaisin nähdä, älä yritäkään ajaa hämeenlinnantietä ohi koukkaamatta hyvinkään kautta

Mulla olis tuossa vahvarin päällä pari gigaista lättyä. Ja hyllystä löytyy toki 80- 200- ja 500MB levyjä :).lucaf kirjoitti: kiitos eero avuntarjouksesta. en taida kehdata kertoa kuin pienestä kovalevystä on kyse, ja tarkemmin ajatellen eihän mulla ole ko. levylle edes käyttöä, taisi olla paremman tekemisen puutetta kun sen kanssa tappelin.
mut kyl mä sen sun finukan haluaisin nähdä, älä yritäkään ajaa hämeenlinnantietä ohi koukkaamatta hyvinkään kautta :)
Ja juu, kyllä mä pysähdyn Pikkuäffän esittelemään ihan ilomielin. Pikkuäffä on kuin hyvä viini - se vain paranee vanhetessaan :).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Ultimate Boot CD
http://ubcd.sourceforge.net/
Suosittelen, työkalut melkein joka lähtöön... eri asia jos kone on niiin vanhaa takoa että ei CD:ltä boottaa.
http://ubcd.sourceforge.net/
Suosittelen, työkalut melkein joka lähtöön... eri asia jos kone on niiin vanhaa takoa että ei CD:ltä boottaa.
no ehkä mä kehtaan kertoa, oli se kolmen gigan levy, mutta nyt vain puolitoista gigaa käytössä. multakin löytyy pari noita satamegaisia antiikkilevyjä ja toimivia vielä jos jollekin kelpaa.aero kirjoitti: Mulla olis tuossa vahvarin päällä pari gigaista lättyä. Ja hyllystä löytyy toki 80- 200- ja 500MB levyjä.
Ja juu, kyllä mä pysähdyn Pikkuäffän esittelemään ihan ilomielin. Pikkuäffä on kuin hyvä viini - se vain paranee vanhetessaan.
mut pitää tsekkailla näitä vinkkejä mitä on lähetetty...