Mites talvella, kannattaisko ottaa hihna pois kompuralta kokonaan.
Jos tällä tavallaan "säästäis" ettei kompuran tarvi turhaa "rullata" talvipakkasilla.
Onko tuosta hyötyä vai haittaa?
Kompurasta
Periaatteessa kompuraa olisi hyvä käyttää silloin tälllöin myös talven aikana, tällöin tiivisteet saavat pienen voiteluöljyannoksensa ja pysyvät pitempään kunnossa. En tunne sen tarkemmin satkun ilmastointia, että onko kompurassa samanlainen toiminta, kuin tonnarissa, eli kompura käynnistyy vain esim +5 astetta korkeammissa lämpötiloissa, vaikka hihnapyörä pyöriikin koko ajan. Helpointa on varmaan ajaa kerran pari kuussa johonkin lämpimään parkkihalliin ja käyttää ilmastointia hetki päällä.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Kyllä satkunkin ilmastoinnissa on samat komponentit estämässä käynnistymistä kylmällä säällä. Painekytkin ja höyrystimen jäätymiskytkin. Kun ulkoilman lämpötila laskee riittävästi, järjestelmässä olevan kylmäaineen paine laskee alle painekytkimen alarajan, joten kompressori ei käynnisty. Ja viimeistään höyrystimen jäätymiskytkin estää kylmennysyritykset, kun höyrystin pääsee pakkasen puolelle.
Anna vaan hihnan olla paikallaan ja laitat ilmastoinnin päälle toviksi aina silloin tällöin tilaisuuden tullen, läpi talven.
Anna vaan hihnan olla paikallaan ja laitat ilmastoinnin päälle toviksi aina silloin tällöin tilaisuuden tullen, läpi talven.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00