99.n jäähdytinnesteet
99.n jäähdytinnesteet
Ongelma on seuraavanlainen. Tuntuu vahvasti että saabi hävittää nesteitä. Mitään vuotoa ei ole havaittavissa ,ei jäähdyttimessä eikä letkuissa. öljyn seassa ei myöskään ole jäähdytin nesteitä (eil ei kannentiivisti/kansi)
Kun käynnistän auton niin nestepinta nousee luonnollisesti, mutta koneen ollessa kylmä nesteet laskevat alle minimin. Moottorin lämpötila pysyy maantie/kaupunki ajossa hieman yli puolenvälin ja flekti hyrrää usein.
Mistähän voisi lähteä etsimään vikaa?
Kun käynnistän auton niin nestepinta nousee luonnollisesti, mutta koneen ollessa kylmä nesteet laskevat alle minimin. Moottorin lämpötila pysyy maantie/kaupunki ajossa hieman yli puolenvälin ja flekti hyrrää usein.
Mistähän voisi lähteä etsimään vikaa?
Jos nestettä ei häviä litratolkulla, niin tuskin se mitään vakavaa on. Litran parin lisäys vuodessa ei ole vielä hälyttävää. Vuotopaikat näkyy harmaina kalkkeutumina esim. vesiletkujen liitoksissa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Lisätietoa
300km takana tänä viikonloppuna ja vähän vajaa litra meni nestettä, eli ei normaalia. Koneen ollessa kylmä nestepinta on reilusti alle minimin. Lisään nestettä--->20km ajoa----->kone jäähtyy---->taas alle minimin.
Nestepinta toki nousee minimistä koneen lämmettyä normaaliin.
Jotain outoa tuossa vehkeessä on ja ei oma tietämys riitä
Nestepinta toki nousee minimistä koneen lämmettyä normaaliin.
Jotain outoa tuossa vehkeessä on ja ei oma tietämys riitä
Re: Lisätietoa
Tuossahan on myös huohotus ulkoilmaan.99-83 kirjoitti:300km takana tänä viikonloppuna ja vähän vajaa litra meni nestettä, eli ei normaalia. Koneen ollessa kylmä nestepinta on reilusti alle minimin. Lisään nestettä--->20km ajoa----->kone jäähtyy---->taas alle minimin.
Nestepinta toki nousee minimistä koneen lämmettyä normaaliin.
Jotain outoa tuossa vehkeessä on ja ei oma tietämys riitä
Ainakin omissa 99:ssä on nesteet hävinny nopeasti minimiin mutta pysyvät kyllä siinä.
Toi tarkastus olis varmaan parempi tehä kuumana jos haluais tietää missä nestetaso olis ajon aikana mutta käytännön syistä tuo on vähän ikävää.
Seuraisin tuota vielä hetken ja nestemäärä pysyy minimissä niin empä tuota enempää ihmettelis.
Onko syylärin lamellit enää tukevasti kiinni jos flekti käy usein?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
täytyy tarkistaa
Pitänee tarkistaa jäähdytinnesteen tehon ja suorittaa ilmaus.
Muuten auto toimii hyvin, mutta tuo nesteen katoaminen ihmetyttää.
Muuten auto toimii hyvin, mutta tuo nesteen katoaminen ihmetyttää.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 964
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
tietoja
Tänään huomasin että koneen ollessa täysin lämmin nestepinta on maksimissa, eli sen mitä lisään koneen ollessa kylmä ja nestepinnan ollessa kylmässä koneessa alle minimin menee ylivuotoletkun kautta pihalle moottorin lämmettyä. Voisiko tästä päätellä että jäähdyttimessä ei ole kaikki ok, vai onko tälläinen 99.ssä normaalia?
Olen erittäin kiitollinen vinkeistänne ja tiedoista.
Olen erittäin kiitollinen vinkeistänne ja tiedoista.
Oletko tutkinut sen korkin? Esim. puristele jäähdyttimeltä paisuntasäiliölle tulevaa letkua ja samalla kuuntele paisuntasäiliön korkin vierestä pikkuletkun päästä: jos puristellessa tulee vettä korvaan tai kuuluu ilmavirtauksen ääntä puristelun tahdissa, korkki on viallinen. Korkin ylipaineventtiilin pitäisi pystyä pitämään ~1 bar paine, vasta sen ylittävä paine saa painaa vettä/ilmaa pikkuletkuun.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 55
- Liittynyt: La Heinä 16, 2005 19:07
- Paikkakunta: Turku
olisko tässä vika?
Kokeilin sitä että puristelen letkua koneen ollessa käynnissä. Ylivuotoputesta tulee ilmaa erittäin helposti, joten säiliö ei pidä painetta. Olisiko vika nyt siinä jäähdyttimen korkissa?
Re: olisko tässä vika?
Juu.99-83 kirjoitti:Olisiko vika nyt siinä jäähdyttimen korkissa?
Vikaa paisuntasäiliön korkin ylipaineventtiilissä tai korkin tiivisteessä.
Ylipaineventtiili on korkin keskellä: kumitiiviste ja lautanen, jota jousi painaa kiinnipäin. Jos tuo kumitiiviste on kovettunut, murtunut tai välissä on roska, ei pidä paineita vaan hengittää jatkuvasti. Ylipaineventtiilin pystyy melkeinpä testaamaankin puhaltamalla nimenomaan siihen korkin keskiosaan, jos vaan saa puhallushuulet asemoitua tiiviisti siihen ympärille.
Korkin tiiviste, joka vastaa paisuntasäiliön täyttöaukon sisäreunassa olevaan kannakseen, voi olla kovettunut tai murtunut.
Selvintä on ostaa uusi korkki, Motonet-hinta 4,20 eur.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00