Rekisteröinnit
Rekisteröinnit
En oikein tiedä, että mihin tämän aiheen olisin tökännyt, joten tökkäsin tänne...
Kertokaa joku fiksu, että mistä saisin selville, että minkä verran viidakkorumpuja on kaikkiaan rekisteröity ja minkä verran niitä on edelleen liikenteessä?
Näin jollain sivustolla rekisteröityjen määrän, mutten kuollaksenikaan muista, että missä. Lisäksi himottaisi todella tietää, että kuinka paljon näitä autovanhuksia vielä tiellä liikkuu.
Kertokaa joku fiksu, että mistä saisin selville, että minkä verran viidakkorumpuja on kaikkiaan rekisteröity ja minkä verran niitä on edelleen liikenteessä?
Näin jollain sivustolla rekisteröityjen määrän, mutten kuollaksenikaan muista, että missä. Lisäksi himottaisi todella tietää, että kuinka paljon näitä autovanhuksia vielä tiellä liikkuu.
Matti Lehtolalla oli tapana näitä julkaista lehteämme tehdessään. Taisi saada jotenkin Ajoneuvohallintokeskuksen palvelusta.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
soitin joskus AKEen ja sanoivat että päivittävät tilastoja aina vuodenvaihteessa. heiltä saa sähköpostiste niitä pyytää ja osoite on tietopalvelu@ake.fi.
viimeiset tilastot löytyvät myös sivuiltani:
http://kotisivu.mtv3.fi/lucaf/ake.html
ja niiden mukaan viidakkorumpuja oli vuodenvaihteessa reilut 1360 kpl rekisterissä. puolitoista vuotta sitten tilanne oli 1460kpl ja siitä vuosi taaksepäin 1700 kpl eli vähiin käy ennen kuin loppuu.
viimeiset tilastot löytyvät myös sivuiltani:
http://kotisivu.mtv3.fi/lucaf/ake.html
ja niiden mukaan viidakkorumpuja oli vuodenvaihteessa reilut 1360 kpl rekisterissä. puolitoista vuotta sitten tilanne oli 1460kpl ja siitä vuosi taaksepäin 1700 kpl eli vähiin käy ennen kuin loppuu.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Hemuli: Myin pari vuotta sitten minulla olleen Porin palokunnan entisen johtoauton (punainen, tottakai!). Meni muistaakseni Padasjoen suunnalle; onko tullut vastaan tai satutko muuten tietämään auton kohtalosta.
Oli vm.79 ja kohtalaisen kovapeltinen laite, mitä nyt lokasuojat olivat "tavanomaiset". Orkkiskone oli suorastaan räjähtänyt palasiksi öljyn loppumisen takia, ja heitin nokalle M78 jokkisautosta vastaavan Superin koneen. Autosta tuli ihan soiva peli (siis ajokuntoinen aihio). Reikiähän siinä oli katossa vaikka millä mitalla, majakan ja piiskojen takia. Lisäksi tuulilasin yläreunaan oli lentänyt peura, josta oli jäänyt pieni jälki. Ostaja muistaakseni suunnitteli entisöivänsä auton ja teettävänsä katon paikkaamisen&silittämisen jossain...
Oli vm.79 ja kohtalaisen kovapeltinen laite, mitä nyt lokasuojat olivat "tavanomaiset". Orkkiskone oli suorastaan räjähtänyt palasiksi öljyn loppumisen takia, ja heitin nokalle M78 jokkisautosta vastaavan Superin koneen. Autosta tuli ihan soiva peli (siis ajokuntoinen aihio). Reikiähän siinä oli katossa vaikka millä mitalla, majakan ja piiskojen takia. Lisäksi tuulilasin yläreunaan oli lentänyt peura, josta oli jäänyt pieni jälki. Ostaja muistaakseni suunnitteli entisöivänsä auton ja teettävänsä katon paikkaamisen&silittämisen jossain...
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Missä lie?
Eipä ole ainakaan täällä liikenteessä näkynyt. Ei senpuoleen ei kajakkeja muuienkaan kauheasti näe.
#2417
Juha Muje
96, -77 kunnostetaan
96, -78 varaosiksi
Juha Muje
96, -77 kunnostetaan
96, -78 varaosiksi
älä nyt suotta kumarra, ne tiedot olisi kuka vaan voinut kysyä ja pistää esille. en halua päätoimittajaksi enkä presidentiksi. huomaan olevani muuttumassa nettisaabistiksi, ei ole aikaa kun hädin tuskin pitää omia autoja kunnossa (tai edes pari niistä) ja vähän käydä netissä vilkuilemassa mistä puhutaan.jt kirjoitti:Kilvellisten pitkäkattosten määrää ei muuten moni tiedä...
Silti kiitämme ja kumarramme Lucaa
Luca päätoimittajaksi! Tai edes presidentiksi
kuuppia on ilahduttavasti tullut kesän aikana vastaan uudenmaanläänissä. ei nyt sentään joka päivä eikä edes joka viikko, mutta useita nähnyt tänä kesänä. voi ihme ja kumma, samalla kun kirjoitan tätä, tajusin juuri että näin viime yönä unta et omistin kuupan! joo, ja se oli joku vanhempi rautapuskurinen, ehkä kaksitahtinen. olin jossain huoltoasemalla ja joku katteli siinä mua autoni kanssa. olin takakonttiin laittamassa jotain, ja ihmettelin että onpa merkillinen auto kun takakontissa ei ollut pohjaa lainkaan!
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
jep, vähiin käyvät ennenkuin museoituvat
Uskomatonta saattaa olla myös kuuppien oksidoitumisnopeus. Etelän suolateillä alkanut ruostuminen ja nollanmolemminpuolinsoutavat talvet tekevät ruost... ruotsalaisestakin teräksestä selvää jälkeä yllättävän nopeasti. Ladossa saattaa olla heinäsuolalla kyllästetty pohja, joka ei erityisemmin paranna auton säilyvyyttä. Hiirille kelpaavat ainakin verhoilujen terenauhat ja onhan tuo homekin välillä aikamoinen riesa.
Ympäristöstä "huolta pitävät" tahot (yli 15-vuotiaat heti paaliin) ja katettujen, ilmavien säilytystilojen puute poistavat (kohtuullisella työllä) ajokuntoon laitettavissa olevia aihioita. Onhan se kieltämättä rumaa, kun on (eu-)kilvettömiä autoja jossain takapihan katveessa tai navetan takana. Ihan siinä kulttuurimaisema pilaantuu.
Myöskään harrastajien "sisäpiirikulttuuri" ei välttämättä innosta "pelastamaan" aihioita. Kokonaisten autojen säilöminen ei ole ihan yksinkertaista. Jos aihio puretaan, osien pitäisi olla priimaa ja puoli-ilmaisia. Tuntipalkkaa perusteellisemmalle purkutyölle ei välttämättä jää, saati että ehkä vuosienkin varastoimisesta aiheutuneita välillisiä kustannuksia saisi osaa myydessä pois.
Sitten on nämä käyttömaksut ja normaalihintaiset tai muuten joustamattomat vakuutusmaksut. Halvankaan harrasteauton pitäminen ei ole erityisen halpaa huvia. Saati jos sellaista saastuttavaa rakkinetta pitää käyttöautona. Suotavanpaahan olisi ajaa (kolarinsa) sellaisella uudella ja turvallisella autolla. Sellaisen valmistaminen tosin verottaa luontoa enemmän kuin vanhalla, käytettyjä osia kierrättävällä kapineella köröttely. Tottahan on varmaan tuokin, rättäripiireistä tuttu näkökanta; Auto on silloin turvallisimmillaan, kun sillä ei ehdi edes kolaripaikalle
Niin että ei se ihme ole, jos vähenevät... Purkuosien ja aihioiden hinnat nousevat kuitenkin vasta sitten kun on jo myöhäistä, eli hommasta tulee jälleen harvojen ja varakkaiden herkkua. Kohta ollaan tilanteessa, jossa liikenteessä näkyy vain (järjettömällä määrällä työtunteja ja rahaa) museoituja veenelosia.
Sanokaa mitä sanotte, tylyä tosiasiaa ja pientä dramatisointia ehkä, mutta totta ainakin toinen puoli.
terv. jt, kohta 15 vee kokemuksella
... taidan ruveta harrastamaan tyhjien olutpullojen keräilyä...
Ympäristöstä "huolta pitävät" tahot (yli 15-vuotiaat heti paaliin) ja katettujen, ilmavien säilytystilojen puute poistavat (kohtuullisella työllä) ajokuntoon laitettavissa olevia aihioita. Onhan se kieltämättä rumaa, kun on (eu-)kilvettömiä autoja jossain takapihan katveessa tai navetan takana. Ihan siinä kulttuurimaisema pilaantuu.
Myöskään harrastajien "sisäpiirikulttuuri" ei välttämättä innosta "pelastamaan" aihioita. Kokonaisten autojen säilöminen ei ole ihan yksinkertaista. Jos aihio puretaan, osien pitäisi olla priimaa ja puoli-ilmaisia. Tuntipalkkaa perusteellisemmalle purkutyölle ei välttämättä jää, saati että ehkä vuosienkin varastoimisesta aiheutuneita välillisiä kustannuksia saisi osaa myydessä pois.
Sitten on nämä käyttömaksut ja normaalihintaiset tai muuten joustamattomat vakuutusmaksut. Halvankaan harrasteauton pitäminen ei ole erityisen halpaa huvia. Saati jos sellaista saastuttavaa rakkinetta pitää käyttöautona. Suotavanpaahan olisi ajaa (kolarinsa) sellaisella uudella ja turvallisella autolla. Sellaisen valmistaminen tosin verottaa luontoa enemmän kuin vanhalla, käytettyjä osia kierrättävällä kapineella köröttely. Tottahan on varmaan tuokin, rättäripiireistä tuttu näkökanta; Auto on silloin turvallisimmillaan, kun sillä ei ehdi edes kolaripaikalle
Niin että ei se ihme ole, jos vähenevät... Purkuosien ja aihioiden hinnat nousevat kuitenkin vasta sitten kun on jo myöhäistä, eli hommasta tulee jälleen harvojen ja varakkaiden herkkua. Kohta ollaan tilanteessa, jossa liikenteessä näkyy vain (järjettömällä määrällä työtunteja ja rahaa) museoituja veenelosia.
Sanokaa mitä sanotte, tylyä tosiasiaa ja pientä dramatisointia ehkä, mutta totta ainakin toinen puoli.
terv. jt, kohta 15 vee kokemuksella
... taidan ruveta harrastamaan tyhjien olutpullojen keräilyä...
Jari "jt" Talvela
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 rallitribuutti * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
Tauti etenee; )
Pidä Luca varas ettet sairastu kohta ysikuupismiin. Se se vasta syöpä on!
#2417
Juha Muje
96, -77 kunnostetaan
96, -78 varaosiksi
Juha Muje
96, -77 kunnostetaan
96, -78 varaosiksi