...

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

mikvil kirjoitti:
Tämä asia kävi mielessä, eli reserviin ei paljoa jää joten ahdin toimisi aika max rajoilla. Lähinnä oli mielessä tuo hinta verrattuna RS:ään.

Mikäs puhallin sulla itellä on. Kuvista päätellen joku GT sarjalainen. Mitenkäs ton downpipen laipan kanssa. Saako noita jostain valmiina vai joutuuko ite tekemään?
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=23415

DP tuli tehtyä kokonaan uusiksi, kun vanha JT oli niin mätä. Valmiita "elbow" sovittimia saa esim ATP:ltä.
NG900/9-3:een GT sarjan ahtimet eivät ole bolt on kamaa, jos autossa ilmastointi! Tonnariin sopii huomattavasti pienemmällä työllä.
#1730
500whp.net member
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Milli kirjoitti:
9000cst kirjoitti:Miten siinä sitten käy jos T25 hajoaa, niin esim jos autossa on maptun 3 niin käykä mikään muu ahdin tuohon steegiin kuin T25 ilman että softaa tarvii alkaa muuttamaan ?
Tietääkseni steg3 softaan käy ahtimeksi muutkin kuin T25:nen. Eli esim mitsun 15T olisi hyvä vaihtoehto siihen seuraavaksi. Jos ei halua ruveta hullutteleen.. :oops:
Oletko ihan varma tästä? T5 kun periaatteessa on paineohjattu ja T25 toimii yläpäässä korkeammilla ahdoilla, kuin mihin 15T pystyy. Jos ja kun näin on voi 15T föönin kestoikä jäädä aika rajalliseksi...
#1730
500whp.net member
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2172
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Omassa autossa on ollut T25 + stage3 softa ja 15T + stage3 softa. Ja hyvin vejätti kyllä myös mitsun ahtimella. Kestoista, taulukoista ja sun muista käppyröiden hieromisista en tiedä paskan vertaa mut pääasia et auto liikkuu kohtuudella niillä palikoilla mitä sillä hetkellä löytyy. Eli persdyno määrää. 8)
Saab 9-5 Griffin -01, Saab 9-5 2.0t -06, Saab 9-5 1.9tids -08
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Milli kirjoitti:Omassa autossa on ollut T25 + stage3 softa ja 15T + stage3 softa. Ja hyvin vejätti kyllä myös mitsun ahtimella. Kestoista, taulukoista ja sun muista käppyröiden hieromisista en tiedä paskan vertaa mut pääasia et auto liikkuu kohtuudella niillä palikoilla mitä sillä hetkellä löytyy. Eli persdyno määrää. 8)
Lämpenikö T15:n stage3:lla miten paljoa sulla, hehkuko pakosarja+ahdin miten kovasti rajun ajon jälkeen ?
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
deportivo
"Viggen"
Viestit: 535
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Viesti Kirjoittaja deportivo »

Mietin samaa kuin Vigge, noista paineista yläpäässä ja sen takia ahtimen kestosta. Mulle on tosin kerrottu (MapTun) että hyvin toimii ja kestää tuo 15T jos sen vaihtaa T25 tilalle steg3 softalla. Vähän ihmettelen.
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Tässä nyt yks esimerkki mitä haen takaa.
Stage III modattu T25:lla varustettu NG900
http://personal.inet.fi/private/pro/saa ... lambda.jpg
Ja vastaavilla kuormalla ja modeilla varustettu 9-3 ja 15T
http://viggen93.mine.nu/dyno/boost.jpg
Autot ajettu samassa dynossa, joten kuorman pitäisi olla sama molemmissa autoissa.

Jos katsot esim @5000rpm niin T25 puskee vielä 1.2 bar, kun taas ahdot 15T:lla menossa jo 0.8Bar:in tietämillä. Jos ja kun softa hakee tätä 1.2bar ko. kohdassa ei 15T siihen pysty. Tilanne vastaa samaa jos ajaisit liian kiereällä hukkiksella tai ahdot olisi manuaalisesti ruuvilla yritetty nostaa niin ylös mihin fööni ei pysty. Kyllähän se sillä toimii, tilanne kun ei vastaa ahtimen sakkausta tai muuta vastaavaa.
Ahtimen keston, saatikka sitten lämmöntuoton kannalta tämä ei ole mikään ideaaliratkaisu. Oma veikkaus on että pakopaine voi myös olla miehekäs tämän tyyppisesssä virityksessä :lol:
Kukin tietysti tekee mitä lystää ja pelit kestää juuri niin kauan kun kestää. Omalla ajotyylilläkin kun on suuri vaikutus miten tämä "kuvitteellinen" paketti pysyy läjässä.
#1730
500whp.net member
tamtami
"Aero"
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:35

Viesti Kirjoittaja tamtami »

Joo mulla kesti se T25 "normaali ajoa suht hyvin(15000 km), mutta kun laitoin vaunun perään ja ajoin noin sata kilometriä niin enää se ei ollut ehjä. Eli kun joutui kuormittamaan vähän enemmän niin heti veti lämmöt tappiin ja sinne se halkes. Aikas rajoilla mennään.
MB E 200 CDIA -02
Peugeot 406 HDI -01
Kawa ZZ-R 1100 -92
SS-K #2023, STCF#13
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2172
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Juu todellakin rajoilla mennään ja sen kyllä huomaa. :lol:
Kyllähän ne hehkuu molemmat ahtimet jos kunnolla antaa happea.

Ja kaverilla on tälläkin hetkellä stage3 ja 15T tonnarissa ja kestänyt jo yli vuoden joka päiväistä kunnon revitystä. Ja kyllä liikkuu melko vittuilematta sekin. Eli se on turha selittää kestoista yhtään mitään. Se kestää tai on kestämättä. 8)
Saab 9-5 Griffin -01, Saab 9-5 2.0t -06, Saab 9-5 1.9tids -08
mikvil
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 10:49
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikvil »

Vigge kirjoitti:
mikvil kirjoitti:
Tämä asia kävi mielessä, eli reserviin ei paljoa jää joten ahdin toimisi aika max rajoilla. Lähinnä oli mielessä tuo hinta verrattuna RS:ään.

Mikäs puhallin sulla itellä on. Kuvista päätellen joku GT sarjalainen. Mitenkäs ton downpipen laipan kanssa. Saako noita jostain valmiina vai joutuuko ite tekemään?
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=23415

DP tuli tehtyä kokonaan uusiksi, kun vanha JT oli niin mätä. Valmiita "elbow" sovittimia saa esim ATP:ltä.
NG900/9-3:een GT sarjan ahtimet eivät ole bolt on kamaa, jos autossa ilmastointi! Tonnariin sopii huomattavasti pienemmällä työllä.
Laitatko linkin tonne ATP:lle tai mistä itse sen sovittimen hankit!
9000 CS 2.3t
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

mikvil kirjoitti:
Laitatko linkin tonne ATP:lle tai mistä itse sen sovittimen hankit!
Ei mulla ole ko. sovitinta ollenkaan, sillä DP on tehty suoraan sopimaan perunan kylkeen. Ostin kyllä tuon adapterin mutta palautin sen tarpeettomana.
http://www.atpturbo.com
Tarkemmin sanottuna se ATP:n elbow on 5pultti--->pantaliitos.
Ko. putkan 5pultti-->3pultii (jt) malli on pyllystä muotoilun kannalta.
Fiksumman muotoisen saat esim GIK turbosta, jos kukkaro kestää.
Huokein vaihtoehto on varmaan sipoa JT:n nykyinen pää pois ja istuttaa siihen toisen mallinen.
ATP kamoja myy Suomessa mm. Pro-Mo
#1730
500whp.net member
mikvil
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 10:49
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikvil »

Olikos se sovitin ton näkönen?
Kuva

Jos hommais tollasen ja pajottais siihen pellistä käymään suoraan 3" rööriin.
Kuva

Tulis ainakin halvemmaksi värkätä ite kuin noista adaptereista kasaamalla. Aika hintavia kapistuksia. Ja vois tonnarista loppua tila kesken.
9000 CS 2.3t
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

kun nyt alkaa menemään tähän DP keskusteluun, niin, onko lambdalla sama jenka kuin sytytystulpilla?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

mikvil kirjoitti:Olikos se sovitin ton näkönen?
Kuva

Jos hommais tollasen ja pajottais siihen pellistä käymään suoraan 3" rööriin.
Kuva

Tulis ainakin halvemmaksi värkätä ite kuin noista adaptereista kasaamalla. Aika hintavia kapistuksia. Ja vois tonnarista loppua tila kesken.
Toi eka kuva on siitä sovittimesta mikä mulla oli, mutta se vaatii muutoksia DP:n puolelle, jolloin lopputulos näyttää tältä

Kuva

ATP:n adapteri näyttää tältä (siis suoraan ahtimesta JT:n dp:hen sopivaksi)Kuva
Kuvasta varmaan huomaa miksi kirjoitin tämän designen olevan pyllystä
Vastaava GIK tuote näyttää tältä
Kuva
#1730
500whp.net member
mikvil
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 10:49
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikvil »

Tarkoitus olisi tehdä kokonaan uusi DP joten tuo pantaliitos näyttää ihan fiksulta. Osat vaan tulis aika arvokkaiksi, joten sovellan siihen varmaankin tota pelkkää laippaa johon hitsaa DP:n suoraan kiinni. Eli vähän samaan tapaan kuin sulla Vigge on tehty.

Eikö toi sun laittama kuva tosta laipasta ollut ulkoista hukkista varten? :?
9000 CS 2.3t
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Lisättäkööt vielä edelliseen, että noiden adapterien käyttö on ns. paskan kaunistelu. Samalla rahalla saa tehtyä koko DP:n uusiksi ilman liitoskohtia, jotka kuitenkin vuotaessaan aiheuttavat ongelmia. Joissain laipoissa mitä olen nähnyt on soivitus lisäksi pyllystä.
Oma rööri vaalmiina näyttää tältä
Kuva
Kuvasta tosin puuttuu katin taakse lisätty joustobiitti.
#1730
500whp.net member
Vastaa Viestiin