Ei starttaa
Ei starttaa
Etsin haulla mutten löytänyt samaa vikaa...
Aamulla starttasin ja hyvin lähti, Hetken päästä sammui. Useiden starttausyritysten aikana vähän lupaa muttei jaksa lähteä käymään. Auto on 9000 -92 B234 koneella, LH2.4.2.
Kokeiltu seuraavaa:
-Bensapumppu lähtee pyörimään, kun yhdistää sulakkeelle, pumppu vaihdettu 1 v sitten
-Kierroslukumittarin neula hyppii pyöritettäessä
DI -kasetti vaihdettu 1v 2kk sitten, olisiko syypää?
Kesälomareissu alkoi vähän huonosti...
Aamulla starttasin ja hyvin lähti, Hetken päästä sammui. Useiden starttausyritysten aikana vähän lupaa muttei jaksa lähteä käymään. Auto on 9000 -92 B234 koneella, LH2.4.2.
Kokeiltu seuraavaa:
-Bensapumppu lähtee pyörimään, kun yhdistää sulakkeelle, pumppu vaihdettu 1 v sitten
-Kierroslukumittarin neula hyppii pyöritettäessä
DI -kasetti vaihdettu 1v 2kk sitten, olisiko syypää?
Kesälomareissu alkoi vähän huonosti...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Oletko kokeillut uudestaan siten, että auto on kerinnyt kunnolla viilentyä? Jos lähtee käymään ja sammuu taas lämmettyään jonkun aikaa, on aika suurella tod. näköisyydellä kampiakselin asentotunnistin sökö...
Omassa tontussa juurikin kuvaamani tapainen käytös, jonka "diagnosoin" tuohon asentoanturiin. "Uusi" anturi tulee tänään Matkahuollon kuskaamana...
Omassa tontussa juurikin kuvaamani tapainen käytös, jonka "diagnosoin" tuohon asentoanturiin. "Uusi" anturi tulee tänään Matkahuollon kuskaamana...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Eihän se ehtiny edes lämmetä
Kävi n. puoli minuuttia ennenkun sammu. Eilen laitoin uuden startin, ei käsittääkseni pitäisi tähän vaikuttaa.
Olikos se asentoanturin johtoliitin johtosarjassa siellä imusarjan alla samalla seudulla kuin starttimoottori?
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 797#182797
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 797#182797
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Onko varmasti startin vaihdon jälkeen imusarjan alla/ tienoilla olevat maapisteet kiinni (2kpl), ettei ole vaan rempan tiimellyksessä ottaneet itseensä?
DI-kasetin (=kipinän) testaukseen siirtyisin sitten seuraavaksi. Eli siis tulppien maadoitus (*) ja tarkista kipinä.
Jos lyö kipinää, voipi olla, että bensapumpun releessä tms. on häikkää...
* = tulpat ja DI-irti koneesta ja tulpat kiinni DI-kasettiin. Kytke tulppien kierreosat sarjaan sähköjodolla, johdon toinen pää maihin. Sitten bensapumpun sulake irti ja starttiyrityksiä, joiden aikana seuraa kipinän syntymistä / puuttumista.
DI-kasetin (=kipinän) testaukseen siirtyisin sitten seuraavaksi. Eli siis tulppien maadoitus (*) ja tarkista kipinä.
Jos lyö kipinää, voipi olla, että bensapumpun releessä tms. on häikkää...
* = tulpat ja DI-irti koneesta ja tulpat kiinni DI-kasettiin. Kytke tulppien kierreosat sarjaan sähköjodolla, johdon toinen pää maihin. Sitten bensapumpun sulake irti ja starttiyrityksiä, joiden aikana seuraa kipinän syntymistä / puuttumista.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
On se siellä imusarjan alla, liitin on kiinni imusarjan alta kulkevan johtosarjan tukiraudassa, joka on taas pultattu imusarjan alaosaan kahdella 10mm avainvälin pultilla.jus kirjoitti:Olikos se asentoanturin johtoliitin johtosarjassa siellä imusarjan alla samalla seudulla kuin starttimoottori?
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 797#182797
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Kampuran asentoanturille annan minäkin ääneni... Juuri noin oirehti kun levisi. Itse asiassa anturi voi olla ehjä, mutta jousi poikki -> ei toimi.
Epäily sen kuin vahvistuu jo kylmänä toimii n.20-30sek., sen jälkeen huojuu ja ryntäilee kunnes sammuu.
Epäily sen kuin vahvistuu jo kylmänä toimii n.20-30sek., sen jälkeen huojuu ja ryntäilee kunnes sammuu.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Akku rupeaa olemaan vajaana käynnistysyritysten takia. Kenties heikko akku ei jaksa syöttää tarpeeksi virtaa DI:lle...
CE -valo ei syty. Luin LH:n vikakoodit, olivat: moottori sammunut ja ilmamäärämittarin signaali puuttuu, tämä siitä kun yritin ilman ilmamäärämittaria.
Suunitelma seuraava:
1. latailen akun (piti hakea laturi kaupasta)
2. pyöritän starttia ja mittaan jonkun ruiskutussuuttimen jännitteen
3. testaan DI-kasetin irtojohtomaadotuksella
4. irroitan imusarjan ja tutkin tuon asentoanturin liitoksen
5. täytyy ruveta tutkimaan polttoaineensyöttöä
CE -valo ei syty. Luin LH:n vikakoodit, olivat: moottori sammunut ja ilmamäärämittarin signaali puuttuu, tämä siitä kun yritin ilman ilmamäärämittaria.
Suunitelma seuraava:
1. latailen akun (piti hakea laturi kaupasta)
2. pyöritän starttia ja mittaan jonkun ruiskutussuuttimen jännitteen
3. testaan DI-kasetin irtojohtomaadotuksella
4. irroitan imusarjan ja tutkin tuon asentoanturin liitoksen
5. täytyy ruveta tutkimaan polttoaineensyöttöä
Resistanssia näyttäisi olevan akun miinuskaapelin ja moottorin rungon välillä n. 0,8 ohmia. Mittasin myös jännitteen sekä akun plussan ja moottorin rungon väliltä, että akun plussan ja miinuksen välillä jotka olivat käytännössä samat.
Vaihdoin alkuviikosta startin käynnistysongelmien takia. Vanha startti hirtti joskus kiinni kesken starttauksen varsinkin kostealla säällä. Käämi löi ilmeisesti läpi runkoon. Ehkäpä sellainen käytös sitten lyhentää kasetin ikää.
Vaihdoin alkuviikosta startin käynnistysongelmien takia. Vanha startti hirtti joskus kiinni kesken starttauksen varsinkin kostealla säällä. Käämi löi ilmeisesti läpi runkoon. Ehkäpä sellainen käytös sitten lyhentää kasetin ikää.
Oh hoh 0.8 ohmia koneen rungon ja akun- välissä.MarkusJ kirjoitti:Resistanssia näyttäisi olevan akun miinuskaapelin ja moottorin rungon välillä n. 0,8 ohmia. Mittasin myös jännitteen sekä akun plussan ja moottorin rungon väliltä, että akun plussan ja miinuksen välillä jotka olivat käytännössä samat.
Vaihdoin alkuviikosta startin käynnistysongelmien takia. Vanha startti hirtti joskus kiinni kesken starttauksen varsinkin kostealla säällä. Käämi löi ilmeisesti läpi runkoon. Ehkäpä sellainen käytös sitten lyhentää kasetin ikää.

Onko millaisella virralla mitattu.
Esim startin noin 200A virta aiheuttaa 0.8 ohmiin 160 voltin jänöhukan yms. eli startti ei varmasti pyörisi jos maadoituksessa on resistanssia tuo 0,8 ohm.
Eli siis mittaa jännitehäviö väliltä moottorin runko / akun - napa jos startatessa yli 0,2V korjaa maadoitukset.
Kannattakin laittaa akun - kaapeliin DC pihti ja jännitemittari koneen rungon ja akun-navan väliin.
Jännitehäviö on luokkaa 0,2V startatessa ja noin 10-30mV kun lataa.
Näinollen resistanssi välillä akun- / koneen runko pitäisi olla noin 0,01 ohmia. tai jos alle niin aina parempi.
Uusintamittaus
Mitattu uudestaan:
Latausjännite 14,00
Jännitehäviöt akun miinusnavalta
sylinterikanteen 6 mV
vaihdelaatikkoon 4 mV
lokasuojan maadoitukseen 5 mV
Mittarin tarkkuus loppuu ohmin kymmenesosaan joten mitattaessa resistanssia ilma kuormaa näyttää mittari kaikissa pisteissä nollaa.
Maadoitukset ilmeisesti kunnossa.
Latausjännite 14,00
Jännitehäviöt akun miinusnavalta
sylinterikanteen 6 mV
vaihdelaatikkoon 4 mV
lokasuojan maadoitukseen 5 mV
Mittarin tarkkuus loppuu ohmin kymmenesosaan joten mitattaessa resistanssia ilma kuormaa näyttää mittari kaikissa pisteissä nollaa.
Maadoitukset ilmeisesti kunnossa.
Re: Uusintamittaus
No nuo on ihan järkeviä lukemia.MarkusJ kirjoitti:Mitattu uudestaan:
Latausjännite 14,00
Jännitehäviöt akun miinusnavalta
sylinterikanteen 6 mV
vaihdelaatikkoon 4 mV
lokasuojan maadoitukseen 5 mV
Mittarin tarkkuus loppuu ohmin kymmenesosaan joten mitattaessa resistanssia ilma kuormaa näyttää mittari kaikissa pisteissä nollaa.
Maadoitukset ilmeisesti kunnossa.
Kannattaa vielä mitata jännitehäviö startatessa ja jos se pysyy luokkaa alle 0,2V niin sun koneen maadoitus on kunnossa.
Ps. ohmikoneella ei tee mitään tällaisia asioita mitatessa.