Vihdoin viimein sain aikaiseksi ryhtyä kaasarisatkun peltejä tutkiskelemaan tän vuoden katsastusta silmällä pitäen. Ei ihan mahottomalta näytä, jos ei takakaaria lasketa
Kysymys kuuluu, että kannattaako enää ryhtyä ao. kuvissa esiintyvää takakaaren sisäpintaa ryhtyä harsimaan kasaan lapuilla, vaiko ostaa suosiolla Motonetistä korjauspala? Yksi reilu nyrkinkokoinen reikä löytyy ja pari -kolme vähän pienempää reikää...Tarkoitus on pitää auto omassa käytössä hamaan tulevaisuuteen, eli mahd. kestävä korjaus olis ihan kiva
Pikkureikä:
Isoreikä:
Toinen pikkureikä:
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Käytännönkokemus on osoittanut, että ruosteeseen ei pysty hitsaamaan. Toisin sanoen, kun alat paikkaamaan peltiä, leikkaat rälläkällä, peltisaksilla, puukolla+vasaralla, rautasahalla tai muulla tempulla peltiä pois niin paljon, että jäljelle jää sellaista peltiä, mikä ei ole ruostunut kummaltakaan puolelta. Siis täysin puhdasta peltiä. Sitten paikan hitsaaminen on vasta mahdollista.
Tulet varmasti huomaamaan, kuinka "hyvin" hitsikone käyttäytyy, jos pelti on vähänkin ottanut ruostetta kummalle puolelle tahansa. hitsisaumasta ei tule hyvää, kun se räkii ja palaa läpi helposti. Oikotietä ei ole. Jos koko korjattava alue on jo pintaruosteessa ja siihen olisi saatavilla valmis korjauspala, korjauspalan hinta tulee äkkiä takaisin, jos lasket omille työtunneillesi edes 5e/h "palkan" tai kustannuksen. Neljän tunnin äheltämisellä saisi jo 20euron korjauspalan ostettua tällä opilla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jep, taitaa olla helpoin tie onneen vetää rälläkällä tuosta "sauman" likeltä koko kaari hiisille. Näyttäis olevan 20,86 Motonetissä tuo koko takakehä...
Lisää tyhmiä kysymyksiä aiheeseen: Mistä olette yleensä hommanneet peltiä? Toissapäivänä poikettiin K-Raudassa muilla asioilla, niin sivumennen kysäisin: myyvät vain metrin leveänä ja 2,5metriä pitkinä levyinä (toki saa pilkottuna pienemmäksi, mutta koko levy on ostettava), milliselle pellille hintaa jotain 35€...Luulis, että jostain saa A) edullisemmin ja B) pienempiä eriä...Ei toi satku nyt niin mätä ole, että siihen menis 2,5 neliötä uutta peltiä
Noh, tästä se lähtee mestarihitsarin ura urkenemaan
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Kokemuksen perusteella isokin levy hupenee nopeasti Jos olen ostanut k-raudasta, toisinaan hyödyntänyt purkuauton konepeltiä/kattoa. Jos pientä palaa tarvitset niin kannattaa käydä lähiseudun metallifirmoista kysymässä.
Mertmi puhuu asiaa, kaikki mätä pois, muuten ei tule kuin paha mieli ja sinkoilleita kipinöitä ja palaneet haalarit . Riippuen toki paikasta, yleensä pelti ainakin 'perus' rautakaupasta hankittuna on juurikin tuota kokoa. Mutta sellaiset on tullut hankittua jemmaan, millistä ja 0,75:sta, kyllä niille aina käyttöä löytyy ja on vara tehdä susikappaleita. Ja hyvin pysyvät peltilevyt vaikka autotallissa seinää vasten (siis sisäpuolella ) eivätkä vie paljoa tilaa kuitenkaan.