Jarrusatuloiden pulverimaalaus

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Jarrusatuloiden pulverimaalaus

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Maalailin tänään joutessani etupuolen jarru heebelit siniseksi. Teräsharja rälläkän päähän ja ruosteet satulasta ja kiinnitysraudasta pois. Väriksi sinistä "jarrumaalia" ja lakkaa päälle. Noh, eihän se aika riittänyt toiselle puolelle, jos vaikka huomenissa jatkan, kun vielä vapaata on. Ihan siisti tuli vaikka sen saamarin pidikeraudan asentaminen raapikin maalia satulasta pois. Tilasin Elk-Patrsilta uudet rosteri jarruletkut (hintaan 40£) joten onhan siinä hyvä myös satuloita maalailla.

Nämä omat maalauksethan ei todellakaan tule pitkään kestämään, talven jälkeen taas hirveät. Ajattelin ostaa vaikka romikselta (tai joltain klubilaiselta) ylimääräiset satulat (eteen & taakse) ja ne kiinnitysraudat. Ne voisi kaikessa rauhassa putsailla, hiekkapuhaltaa kunnolla. Oikeastaan ainoa järkevä maalaus vaihtoehto olisi tuo pulverimaalus että saisi kestävän pinnan.

Eli onkohan kenellään kokemuksia jarruosien pulverimaalauttamisesta? Samalla voi myös suositella maalaamoa PK-seudulla.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Avatar
Haikara
"Hirsch"
Viestit: 755
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 10:53
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja Haikara »

Jauhemaalaus kestää lämpöä n. 180 C, jonka jälkeen maali alkaa sulamaan. Jäähdyttyään tietenkin kovettuu taas, mutta pinta samentuu (mattaantuu.)

Lisää jauhemaalauksesta voit kysyä Helsingissä Lainisalo Oy:ltä 09-3507210 tai http://www.lainisalo.fi
Pyydä puhelimeen Kari Haglund:ia, jolta voit kysyä asiasta lisää.
Huomattavaa alkoholin väärinkäyttöä: Saab 9-5 Linear Wagon 2.0t Biopower -06
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

No niimpä tietysti, sulamaanhan se alkaa, lämmittämällähän se levitetäänkin (kait). Mikäköhän maalausmenetelmä soveltuisi paremmin jarruosiin?
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Omat Aeron satulat lasikuulapuhallettiin jonka jälkeen vedin 3 kerrosta Mastonin siveltävää lämpömaalia päälle, kesän on ainakin pysynyt tosi siisteinä. Syyskokouksessa näkee miten kestävät lämpöä radalla :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Avatar
Haikara
"Hirsch"
Viestit: 755
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 10:53
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja Haikara »

Jauhemaali on nimensä mukaisesti ohutta jauhetta, joka levitetään metalliosan pinnalle ja jauhe kiinnittyy osan pinnalle siksi, että maalattava osa on maadoitettu maalaustelineen kautta ja ruiskutettava jauhe on positiivisesti varautunutta.
Näin se levittyy osan pinnalle tasaisesti.
Sen jälkeen osa lämmitetään n. 180 asteeseen, jolloin maalijauhe sulaa kiinteäksi pinnaksi.

Jarruosiin paras maali on siveltävä jarruosiin tarkoitettu kuumankestomaali. Löytyy autotarvikeliikkestä.
Huomattavaa alkoholin väärinkäyttöä: Saab 9-5 Linear Wagon 2.0t Biopower -06
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Kiitos vinkeistä. Elikkä täytyy unhoittaa se pulverimaalaus. Spraykuumamaaleja olen toki käyttänyt muutamia kymmeniä purkkeja, vai että siveltettävä olisi parempi. Noh, sitä täytyy kokeilla kun jostain ensin löytää ne satulat edukkaasti.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos ruoste pukkaa läpi aina uudestaan, tällöin tulee väkisin mieleen, että kerrosten määrä ei ole riittävä. maalauksessahan aina tuppaa jäämään joku huokonen. Kun maalataan useita kerroksia, lopulta läpi maalikerroksen menevien huokosten riski aina pienenee. 3-5kertaa kun vetää maalin pintaan siitä paukkupullosta, niin luulisi jo tuossa huokosten tukkeutuvan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Aikaisemmissa maalausprojekteissa ei ruoste ole yleensä läpi lyönyt. Pinta vain himmenee, jarrupölystä ilmeisesti. Aivankuin lakkakerros ei olisi tarpeeksi kova. Hyvä syy vaihtaa samalla EBC:n vähemmän pöllyyttävät...
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Mulla hiekkapuhallus ja maalaus foliatecin kakskomponentti jarrumaalilla ja hyvin on säilynyt, jaksais vaan aina puunata kun paskoontuu pölystä heti uudelleen. Ulkonäön lisäksi hyvä puhdistus ja maalaus asianmukaisella maalilla pitää ruosteen kurissa pitkän aikaa.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Jo vain, tuohon FoliaTecin 2komponentti maaliin taidan päätyä. Löytyy Euroracingiltä Tuusulasta, on kuulemma sinistä sävyäkin, hinta 30,- purkki.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
NinetyNine
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Marras 01, 2004 09:02
Paikkakunta: Ekenäs / Tammisaari

Viesti Kirjoittaja NinetyNine »

Mä maalasin 99ssä ja aerossa vasaralakalla (maston)...ja on kestänyt :twisted: hyvin...
Jäsennro 1443
99 T16 -83
9000 Aero -93
96 -78
95 -69 (rakentelu käynnissä)
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

NinetyNine kirjoitti:Mä maalasin 99ssä ja aerossa vasaralakalla (maston)...ja on kestänyt :twisted: hyvin...
Itse maalasin myös satkun satulat mustalla vasaralakalla ja hyvin on pysynyt jo vajaan vuoden. En edes tehnyt pohjatöitä mitenkään kovin kummallisesti. Teräsharjalla ensin suurimmat ruosteet pois, sitten porakoneen päähän hiekkapaperipyörylä ja sillä sitten loput mitkä lähti. Viimeiseksi vielä puhdistus jollakin tökötillä ennen maalausta.
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
Vastaa Viestiin