Hankin reilu kaksi viikkoa sitten, uitetun 900 se:n 132kw:n padalla.
Automaattinen ilmastointi piti heti alkuunsa jurinaa, ja kävin lisäämässä paineita järjestelmään, ja säätivät ohjearvoonsa.Ei vaikutusta meteli vaan lisääntyi, ja nyt ei lähde kompressori enää pyörimään,, missä vika, mistä lähteä etsimään syytä?!,kostealla ilmalla automaattilla ei saa pysymään laseja puhtaana ilman kompressoria?!, roll: Uusineet 4 vuotta sitten kompressorin, ja nyt taas entinen?!?!
Ilmastointi pimeni!?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Kompressorin sisällä olevat männät ovat voineet "leikata kiinni", kun kompressori ei enää käynnisty. Kompressori pitää tietynlaista "jurnutusta" vähän aikaa ja sen jälkeen se ei enää lähde käyntiin.
Automaatti-ilmastointi kannattaa pitää AUTO -asennossa ympäri vuoden, jotta ilmastointijärjestelmän tiivisteet eivät alkaisi falskaamaan.
Kannattaisi varmaan alkaa metsästämään käytettyä kompressoria, joka on öljytty ja tulpattu. Näitä kompressoreja löytyy mm. seuraavilta sivuilta:
http://www.varaosahaku.fi (suomalainen sivu)
http://www.bildelsbasen.se (ruotsalainen sivu)
Itse olen aikanani vaihtanut autoni kompressorin, koska vanha piti aivan iljettävää kurnutusta. Ruotsista tilaamani käytetty kompura on toiminut aivan loistavasti.
Edit: unohtui kertoa, että kompressorien merkki on Seiko-Seiki. Tyyppinumeroita en tähän hätään muista
Automaatti-ilmastointi kannattaa pitää AUTO -asennossa ympäri vuoden, jotta ilmastointijärjestelmän tiivisteet eivät alkaisi falskaamaan.
Kannattaisi varmaan alkaa metsästämään käytettyä kompressoria, joka on öljytty ja tulpattu. Näitä kompressoreja löytyy mm. seuraavilta sivuilta:
http://www.varaosahaku.fi (suomalainen sivu)
http://www.bildelsbasen.se (ruotsalainen sivu)
Itse olen aikanani vaihtanut autoni kompressorin, koska vanha piti aivan iljettävää kurnutusta. Ruotsista tilaamani käytetty kompura on toiminut aivan loistavasti.
Edit: unohtui kertoa, että kompressorien merkki on Seiko-Seiki. Tyyppinumeroita en tähän hätään muista

#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
kiitokset vinkistä. Siltä se näyttää että kiinni on leikannut, koska minkäänlaista eloa ei tule, vaikka heittää economylta, offille ja takas automaatille. Missä kohti kompressori sijaitsee?vesipumpun alapuolella?!
Saksasta saa uuden kompressorin 400 eurolla, kun lähettää raadon niille takas..uskaltaiskohan tuota luottaa noihin ruotsin osiin? onko hintataso kalliimpi/halvempi?. Samalla pitää varmaankin tarkastaa vuotaako ilmastoinnin putket?!, onko vaikeaa? tarviiko ammattilaisen ?!
Saksasta saa uuden kompressorin 400 eurolla, kun lähettää raadon niille takas..uskaltaiskohan tuota luottaa noihin ruotsin osiin? onko hintataso kalliimpi/halvempi?. Samalla pitää varmaankin tarkastaa vuotaako ilmastoinnin putket?!, onko vaikeaa? tarviiko ammattilaisen ?!
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Joo, kompressorin männät ovat silloin todennäköisemmin leikanneet kiinni. Kompressori löytyy, kun avaat auton konepellin, katsot moottorin vasemmalla puolella olevaa käyttöhihnaa ja katsot siitä suoraa alas käyttöhihnaa pitkin. Kompressori täytyy vaihtaa autoon alakautta, joten hallinosturi on tarpeen. Ennen vaihtoa on syytä tyhjentää ilmastointijärjestelmä ilmastointiaineesta (R134).Hyvarja kirjoitti:kiitokset vinkistä. Siltä se näyttää että kiinni on leikannut, koska minkäänlaista eloa ei tule, vaikka heittää economylta, offille ja takas automaatille. Missä kohti kompressori sijaitsee?vesipumpun alapuolella?!
Saksasta saa uuden kompressorin 400 eurolla, kun lähettää raadon niille takas..uskaltaiskohan tuota luottaa noihin ruotsin osiin? onko hintataso kalliimpi/halvempi?. Samalla pitää varmaankin tarkastaa vuotaako ilmastoinnin putket?!, onko vaikeaa? tarviiko ammattilaisen ?!
Itse ostin aikanaan Ruotsin Bildelsbasenin takuupurkaamosta tulpatun ja öljytyn ilmastointikompressorin ja se maksoi silloin Suomen valuutassa 1600 markkaa, eli noin 270 euroa. Ja se on pelittänyt hyvin tähän päivään saakka. Ja jos on ostamassa käytettyä kompressoria, on sen aina oltava tulpattu ja öljytty, koska tällainen kompressori voi vielä toimia. Jos kompressoria ei ole öljytty ja tulpattu, on kompressorin sisuskalut todennäköisesti jämähtäneet käyttökelvottomiksi ja on 90% varma, että tällainen kompressori ei tule toimimaan.
Ilmastoinnin putkien vuodon voi tarkistaa autoilmastointeja huoltava liike. He laittavat auton ilmastointijärjestelmään väripatruunan, joka ilmaisee mahdollisen vuodon päästessään ulos ilmastointijärjestelmästä.
Auton ilmastoinnin huolto & korjaus & vianetsintä on ammattilaisen hommia. Itse noita asioita on mahdoton tehdä ilman tarvittavia laitteita ja tietotaitoa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007