Panhardtangon pultit & tilitystä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Panhardtangon pultit & tilitystä

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Vaihtelin tuossa taka-akselin poikittaistangon puslat, kun ovat lojuneet vuosia pakissa, ja samalla tulis eliminoitua yksi kolinan lähde takapäästä. Vanhat pultit olivat ruostuneet pyöreiksi ja tiukassa, alempi piti katkaista, nouproplem tuttujuttu. Uusia puslia en viitsinyt yrittää kotikonstein paikalleen, paikallinen autohuolto hoiti homman, nouproblem tässäkään. Mutta se ei ollut kiva yllätys huomata kun piti aloittaa kasaaminen, että ne peijakkaan pultit olivatkin tuumakokoiset :!: Hihhei, niitä ei jostain kumman syystä pakin pohjalla yleensä pyöri ylimääräisinä. 8O Vetää melkein vertoja etuiskareiden alakiinnityksen nerokkaalle hienokierteelle. Vähän siinä irrotellessa ihmettelin, kun meni erikokoinen hylsy pulttiin ja mutteriin, mutta ajattelin että johtuu ruostumisesta.

Auto läjään yhdellä vanhalla pultilla ja yhdellä liian pienellä 10mm M-pultilla, ja pultteja etsimään. Soittokierros, muttei mistään ei löydy. No, kyllä sitä tyhmä saa olla, muttei saapisti: Pistin uudet tilaukseen Saabilta, että tulee sitten varmasti oikeat. Tulivat alle viikossa, mutta ei siten tullut kuin pelkät pultit. Enhän mä tajunnut sitä kysyä tilatessa, eikä myyjäkään kysynyt, kun siinä taas itsevarman asiantuntevasti osia tilailin. :oops: Pulttien kooksi selvisi 7/16" UNC.

Täytyypä tilata mokomat mutterit vaikka ruuvi.net:istä, kun koko on tiedossa. Eivät ole siellä hinnalla pilattuja.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

tuumasia ja muitakin harvinaisempia hienokierteitä on aina siellä sun täällä alustassa, jarruissa jne. eli saa olla tosiaan tarkkana kun joutuu vanhoja availemaan rikkoen.
Kyseisen paikan supermatala pultinkanta on jo sinänsä aikamoinen suunnittelun kukkanen ja niiden jarruputkien kiinnitys taka-akseliin on kanssa todella ihanan ahtaassa paikassa.:)
Hieman ihmetyttää tosiaan moinen satunnainen tuumasten käyttö lähinnä kait eurooppalaiseksi miellettävään vehkeeseen, kiva olisi kuulla perusteet siihenkin laatupointtiin. pienet kyykkyyn lienee ainoa hyvä syy.
tai sitten ovat saaneet halvemmalla vuosisopimuksen noita tuumasia puslia ja pultti sitten vaan sen mukaan.

Rusinana pullassa on mielestäni paljon kehuttu öljypropun avainväli 1/2", se kun on niin huomaamattoman lähellä 13 mm, ja nimenomaan paikassa jota kansa huoltotoimenpiteenä aukoo.
Eikö ne tiiä kasauksessa meneekö ko. motti jenkkilään vai metrisiin maihin?, luulisi jo siinä vaiheessa tietoa olevan.
Vaan jos ovat aatelleet jotta 13 mm 6- kanttinen kyllä sen avaa, mutta puolituumanen ei mahdu 13 milliseen:) siitä loikitaan missä aita on matalin.
stara
Vastaa Viestiin