900i 16V -89 kulutus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
MT78
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Pe Maalis 18, 2005 14:36

900i 16V -89 kulutus

Viesti Kirjoittaja MT78 »

Minkälaisiin lukemiin olette päässeet,matkaa ja kaupunkirälläystä?Tuo suappi emännän ajossa tuntuu hörppivän kymppilitraa sataselle ajoipa melkein miten vaan.Sitten toinen juttu,"check engine" syttyy usein palamaan ja alkaa nykiminen ja vedot katoaa.Onko taas tuo h*lvetin IMM tiensä päässä?Pari kuukautta sitten ostin käytetyn ja tähän asti pelasi hyvin.Entisellä IMM:llä ei valo syttynyt koskaan mutta kiihdyttäessä nyki sen verran että sen huomasi.Ja kun valo palaa niin silloin bensa tuntuu maistuvan aivan erityisesti :evil:
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 892
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

SAAB 900

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

MORO.kulutus pitäs matkassa olla noin 7l sadalla pyörityksessä kesällä noin 8/8.5l.tutkaseppa ilmanputsari ensiksi onko puhdas.sitten ajoituslampulla toimiiko ennakon säädin.lokasuojassa oikealla labdan liitin onko hapettunut,ja meinas unohtua onko pensansuodin vaihdettu milloin.jos ei syy löydy näistä sitten vasta lambdan vaihtoon ja kannattaa tarkistaa seos mittarilla kierroksilla että saako liikaa.pitäs olla auto vieressä että osais neuvoa lisää.(huom.autossa ei lambdaa jos ei kattia).
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

Jos vehje hörppää sekalaisessa ajossa sen kympin, niin ihan kunnossa on. Kesäkelillä saattaa keskikulutus olla jopa 9 - 9.5 paikkeilla, mutta kun kelit kylmenee, niin kyllä se 10-12 menee. Joka väittää muuta, puhuu kakkaa.

Maantiellä pitkässä ajossa 7.5 - 8 ja voi olla tyytyväinen. Mutta jos ajo on normaalia sekapyöritystä, niin sinne se menee minne totesitkin. Heti jos vetäisee +50 km maantiellä niin näkyy keskikulutuksessa.

CE:stä en viitsi mitään mainita, täältä löytyy juttua yllin kyllin. Minä en siitä pellevalosta päässyt eroon, vaikka vaihdoin puoli autoa.

8v ja kaasari rulettavat, tuo 16v on varmaan tehty Puolassa, sitä ei ole vaan meille kerrottu. Saabiksi naamioitu FSO Polonez.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2078
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

meikäläisen kumpikin 16 iivarit vie sen vajaa 9l satasella seka ajossa ja siitä ce valosta en itse ole saanut kummassakaan autossa koskaan palamaan mutta imm olen vaihtanut koska potentiometri oli siitä rikki ja seosta ei saanut säädettyä suuntaan jostoiseenkaan. se oli muuten halvempi se imm boschin liikkeessä kuin motonetissä.

ja tiedoksi vaan että lh jetronikki on todella herkkä rikkoutumaan jännite piikeistä esim. kun irrotaa akun kengän niin tulisi kaikki sähkölaitteet olla pois päältä eikä mitään pistokkeita saa irrottaa kun virrat päällä saati sitten auto käynnissä.

ja se kuuluisa lämpötila anturi kannattaa vaihtaa jos jonkinlaisia käyntivikoja ja ne maadotukset putsata aika ajoin.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

LH-jetti on aivan hyvä ruisku, samoin kuin Lucas. En lähtisi edes vertaamaan vanhaan mekaaniseen k-jettiin tai johonkin antiikkiseen kaasariin, oli kyseessä sitten kylmäkäynti ja -käynnistysominaisuudet, taloudellisuus, teho, päästöt jne jne.

Turhan usein vaan CE:n syttyessä aletaan vain vaihtamaan summassa osia ja sitten kiroamaan että "ei tää paska toimi" kun ei ruletti osunutkaan oikeaan. Vähän miettimällä tarkemmin yleensä hommat selviää helposti.. vikakoodeja ei ainakaan kannata koskaan jättää lukematta, samoin hyvin usein saattaa vika selvitä kun vain aletaan mittailemaan eri anturien toimintaa - oikeat arvot löytyy monestakin paikkaa. Ilmamassamittaria minun nähdäkseni syytetään vähän turhan usein, vikana on varmasti ainakin yhtä usein vain lämpöanturi taikka lambda jotka ovat käytännössä kulutusosia. Lambdan toimivuuden pystyy jokainen yleismittarilla toteamaan, lämpöanturi on harhaanjohtava mittauksien suhteen mutta sillä on selkeät oireet ja itse osa on suorastaa naurettavan halpa ja helppo vaihtaa.

Vapaastihengittävissä mukana on vielä itse ruiskuun sinänsä liittymätön EZK, joka myöskin heittää vikailmoitukset CE:n kautta. Lienee EZK suurin syypää satunnaisiin valon välkähtelyihin ajossa, toisinsanoen kampiakselin asentoanturi.

Loppujenlopuksi kyseessä ei kuitenkaan ole mikään supermonimutkainen kapistus kun vain vähän jaksaa ottaa asioista selvää. Jos on muka ylitsepääsemättömiä ongelmia sen kanssa niin on pakko vaan todeta klassisesti että "Et vaan osaa". :)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

ei kannata myöskään unohtaa viallista nakutus anturia CE-valo ongelmissa!! :wink:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Mikähän mun satkussa on vikana, kun yli kymppilitraa satasella ei vie sitten millään, talvellakaan 8O

Enkä aja mitenkään taloudellisesti, pikemminkin reippaasti :)
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Eihän vapari i16 koneessa ole ainakaan alipainesäädintä!? Turboissa on. Ja tuskin 89 on lambdaa /kattia
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jep, 16v vaparikoneessa ennakkoa säätää EZK alipaineen sijasta. Ja '89 vuosimallissa ei tosiaan ole lambdaa. Jos ei ole lambdaa, niin IMM:n perussäätö tyhjäkäynnillä kannattaa tarkistaa analysaattorilla kuten muissakin lambdattomissa autoissa. Normaaliarvo muistaakseni n. 1% CO.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

rr kirjoitti:Mikähän mun satkussa on vikana, kun yli kymppilitraa satasella ei vie sitten millään, talvellakaan 8O

Enkä aja mitenkään taloudellisesti, pikemminkin reippaasti :)
Vaihdetaan autoja. Mun 900i (8-tappinen) tykkää viedä jostain ihmeen syystä 10litraa semmosena peruskulutuksena. Viimetalvenakin yleensä oli 10-11. Viimeaikoina olen moittinut jopa emäntääni, kun alkaa epäilyttämään sen ajotapa etenkin, kun hän ajalee yksin (vois luonnehtia melkoisen sporttiseksi yleensäkin). Silloin yksi talvi -30...-40 pakkasilla meni suvereenisti 13litraa/100km nurkka-ajossa. Eli semmosia 5-10km pyrähdyksiä, kun yleensä ajetaan per ajokerta.

Odotan toki kulutuksen putoamista, kun vaihtelin imupuolen tiivisteitä tossa vähän aikaa sitten. Fuskasi ilmaa esim. kaasuläppäkotelon ja imusarjan välisestä saumasta, jossa on o-rengas tiivistys. Mitat löytyy, jos joku haluaa sen uusia, eikä maksaa saab-lisää hintaan. On muuten sama tiiviste i8 ja i16. Taisi olla jopa tonnarinkin malleissa sama? EPC:stä pitäisi tarkastaa.

Nopeusmittarin anturin temppuilukin toki voi huonontaa kulutusta, jos matkapuoli ei pyörikään niin paljon, kuin oikeasti on ajettu (mullahan on tonnarin sähköinen nopeusmittari satkussa ja ehjä anturi odottaa työpöydällä vaihtoa). Tästä muuten tuli mieleen, että rengastuskin vaikuttaa kulutukseen, riippuen tietysti onko rengas vakiota pienempi, vai suurempi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Kulutus yleensä asettuu perushuollon avulla. Suunnilleen tässä järjestyksessä laitoin paikat kuntoon:

1. Sytytys: Tulpat, johdot, alip.säädin ja ennakot kohilleen (18 astetta/95E)
2. Termostaatti kunnossa, saavuttaa oikean käyntilämmön
3. Ilmansuodatin
4. EGR tulpattu
5. Seokset kohdalleen, CO nyt 1,0%
6. Renkaissa ilmaa riittävästi, eli 2,1 - 2,2

Koko vuodelle laskettu keskikulutus on 9,0 / 100km luokkaa. Työmatkaa on 12 km suuntaansa ja lohkolämppäriä käytän kovilla pakkasilla. Ottaen huomioon auton halvat ylläpitokulut ja vähäisen huollontarpeen, ajaminen satkulla on aika edullista :idea:
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Vastaa Viestiin