Puolikas käsijarru

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Noniin, käytä hakua :-)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24639
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

jos taakse ottaa käsijarru ja tuntuu että kaikki mikä haulla löytyy apu ei auta niin sit kannattaa ottaa käsijarrukahva irti ja siinä se metaliholkki johon käsijarru vaijerit kuuluu niin mulla oli kulunut epäkeskoksi.... toinen puoli piti ja toinen ei
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Muksu »

nalleolut kirjoitti:jos taakse ottaa käsijarru ja tuntuu että kaikki mikä haulla löytyy apu ei auta niin sit kannattaa ottaa käsijarrukahva irti ja siinä se metaliholkki johon käsijarru vaijerit kuuluu niin mulla oli kulunut epäkeskoksi.... toinen puoli piti ja toinen ei
Itselläni oli myös toinen puoli kokonaan irti sieltä kahvan juuresta. Kuskin penkki pois ja kun ottaa purkaen sen keskikonsolin, niin tuota käsijarrukahvan sielunelämää oppii ymmärtämään 8)
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mie säädän nykyään ennen katsastukseen menoa käppärin. Jos vaijerin säätö on ok, eli satulan vivun ja stopparin välissä rako, säädän pelkän satulan. 14mm kannalla oleva tulppa pois, tulpan alta löytyy muistaakseni 4mm kuusiokoloruuvi, jota kierretään niin kauan, kunnes jarru lukittuu ja siitä 1/4 kierrosta auki. Tulppa takaisin ja homma valmis... Mun omassa autossa toisen takasatulan automaattisäätö ei jostain syystä toimi, vaikka jarrut on muuten ok aina säädön jälkeen. En tiedä miksi? Liekkö likaa säädössä tms.?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

jos satulat ovat kunnossa ja automaatti säätö toimii niin ainakin huomattavasti parantuu mulla kunnolla runkuttamalla jalka jarru ensin pohjaan ja sitten siitä käsijarrua ylös kiskoen..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

just ton ikäseen ( vaijerit taakse) pantiin uudet vaijerit, olivat yksinkertaisesti jumissa. eli taka-taka- akselin liike haurastuttaa vissiin suojuksen pinnan runkoon läpimenokohdassa. siitä sit ruostuu jumiin.
Siis JOS jumissa, niin ei kannata herkistellä ( kokeilin meinaan herkistellä, ei siitä mitään tullut ja ne pään tiivistekumitkin olivat ihan riekaleina)), motonetista tai paikallisesta haratsusta uudet vaan, ei oo kalliita( 14 egee kipale)
900 9.87--91 (2/auto, takapyöriin). . . . . . . . . . . . . 24-2190 14.13 ???. Tutkaile ovatko molemmat alkuperäisiä, jos ovat harkitse synkästi molempien laittoa samalla kertaa.
Sisätiloissa joutuu kuskin jakkaran ( irroita istuinläämmityspiuha) ottaan pois ja siitä kepin tienoilta availemaan ( revi se kumihaitari veks raakasti) , tuhkakupissa on ruuveja kans.
Muista säätää vaijerit kun auto on vielä pukeilla ja sisäosat auki., pyöritä renkaasta vielä varmuudeksi
minulla ei vaijeri lähtenyt millään ilveessä jarrun korvasta irti laikkaa/ pihdeillä poikki vaan juuresta ja hakkasin sen jämän ulos. korva on muuten valua eli voi katketakin!! irrotusöljyyyyyyy ...
ei siinä mitään vaikeeta ole. ihan sopiva duuni TI- miähelle, ei tarvii paljoa työkaluja, 4 mm 6- koloavain satulan säätöön.
stara
JL
"Aero"
Viestit: 474
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 16:31
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja JL »

Älkää kiristäkö niitä vaijereita liikaa!!! Automaatti säätö ei toimi ja jarrusatulan vivun ja käsijarrukahvan liike jää liian pieneksi jolloin käsijarru ei myöskään pidä kunnolla!!! Ota sieltä jarrusatulasta se suoja tulppa pois sieltä jarrusatulan takaa, männän kohdalta( jos ei ole suola syönyt yhdeksi möntiksi) ja säädä edellä mainitulla tavalla, sen satulassa olevan vivun ja rajoitintapin väliin pitäisi jäädä millin rako...

Taitaa olla niin sekavaa tekstiä että käytäppä hakua jos et saa tolkkua...
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Juuri näin . Ensin perusasiat kuntoon ja katellaan niit vaijereita sitten.
En tiedä mistä tuo on peräisin että vaijereita vaan tiukkaamaan.
Venyykö ne .
Minulla ei ole ainakaan vielä sitä tehneet. Poikki ne menee siinä vaihees.
Itkettää lukea vuodesta toiseen mitä tahansa autopalstaa ,näin korjaamme vaijereista kiristämällä jarrut.
Oli auto mikä hyvänsä ,aina sama laulu.

Huh: kyllä helpotti. :lol:
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

käsijarru

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

laittelimpa omaan satkuun käsi jarrun
oli edellinen omistaja säätänyt sen vaijereista
apparin puoli pitikyllä niinkuin pitääkin (vaan meinas lämmetä)
kuskin puolen teho oli täys 0 ja vaijeri vedetty niin tiukalle et liikkui enään vajaan sentin
ei muutakuin vaijerit löysään
14 mm mutteri irti ja kuusioavaimella jarrut lähelle
alkoi toimiin taas tosin arvot olivat 0,4 ja 1,4
ja ei kuin taas säätään jolloin sain 0,6 ja 1,4
alkoi siinä usko loppuun pikkuhiljaa
mut sit välähti et säädämpä apparin puoleltakin (otin pikkuisen paloja kauemmaksi pikkuhiljaa) ja avot alkoi toimiin taas arvot 1,3 ja 1,4
ja eikuin leimalle ja laakista läpi
kyl katsastus mies ihmetteli jarrujen tasaisuutta
kiitoksia kovasti hyvinkään ad autohuollolle jarrutesterin lainasta !
(hinta 8.50€ /kerta sain sit ite mittailla samaan hintaan n.30 testiä) :D
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

900i kirjoitti:Juuri näin . Ensin perusasiat kuntoon ja katellaan niit vaijereita sitten.
En tiedä mistä tuo on peräisin että vaijereita vaan tiukkaamaan.
Venyykö ne .
Minulla ei ole ainakaan vielä sitä tehneet. Poikki ne menee siinä vaihees.
Itkettää lukea vuodesta toiseen mitä tahansa autopalstaa ,näin korjaamme vaijereista kiristämällä jarrut.
Oli auto mikä hyvänsä ,aina sama laulu.

Huh: kyllä helpotti. :lol:
Kyllä ne venyy. Ite olen kiristänyt vaijereita ihan ohjeen mukaan. Itse käytän metodina seuraavaa. 1mm rakotulkki stopparin ja vivun väliin. Lattialle joku pelti tms. että vaijeria kiristäessä kabiiniin asti kuuluu rakotulkin putoaminen lattialle. Silloin säätö on oikein. Tämän jälkeen vasta se 4mm säätöruuvista pyöritys: ensin jarru jumiin ja siitä 1/4 kierros auki.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Ihan miten vaan ,omassani kahva nousee ohjeen mukaan ja vaijereihin ei ole koskettu 2vuoteen.Käppä myös pitää ja jokapäivä on käytössä.

Kumma kun ei ole töissäkään tarvinnut kuin löysäillä niitä vaijereita.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Vastaa Viestiin