99 onkelmia (oli: Vilkkuongelmia...)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

99 onkelmia (oli: Vilkkuongelmia...)

Viesti Kirjoittaja jariha »

Seiskakutosessa on sellainen ongelma, ettei vilkku toimi mittaritaulussa. Itse vilkut toimivat moitteetta. Olen yrittänyt toimivalla lampulla ja toisella mittaritaululla, mutta ei. Mitä seuraavaksi?
Viimeksi muokannut jariha, Ti Elo 09, 2005 22:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Itelläni on 75:ssa sama ongelma, tosin vain vasemmalle vilkuttaessa, kerran tai kaksi vilkahtaa mittaristossa, ja sitten kuuluu vain naksutus, vilkut kyllä pelaavat..
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Vilkkuongelmaan ei ole löytynyt helpotusta (en ole kyllä kokeillutkaan, kuin toisella mittaritaululla ja uudella polttimolla). Ja pitäisi konttorille kiikuttaa. Mitäs luulette, että setä tuosta välittää?

Ja toinen kymysys, että yksi renkaista on ulkoa sileä, niin tykkääkö setä siitä kyttyrää, eli pitäisikö katsastusta varten renkaat vaihtaa. Vaihdan ne muutenkin, kunhan saan uudet renkaat noille jalkkiksille, mutta tahtoisin käydä konttorilla ehkä jo tänään, mutta renkaita en jaksa kyllä nyt alkaa vaihtamaan.

Vai pitäiskö suosiolla ottaa varman päälle?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Varman päälle ja uutta kumia, vaikka olisi asiallinenkin katsastusmies, niin voi moisesta alkaa vinoilemaan.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

mulla on punaisessa autossa muistaakseni sama vilkkuongelma, että toiseen suuntaan ei merkkivalo näytä ollenkaan, ts. se näyttää vain sen ekan naksauksen. ei haitannut viime katsastuksessa ainakaan.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Ja sit sellainen kysymys, että alkaako mun kytkin olla loppu, kun liikkeelle lähdettäessä täristää? Vai voiko sille jotain tehdä?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

jariha kirjoitti:Ja sit sellainen kysymys, että alkaako mun kytkin olla loppu, kun liikkeelle lähdettäessä täristää? Vai voiko sille jotain tehdä?
Ota siitä savut ulos, eli iso vaihde päälle ja kunnon luistatukset kovilla kierroksilla niin lentää turhat tärinää aiheuttavat tekijät pois :wink:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

jariha kirjoitti:Ja sit sellainen kysymys, että alkaako mun kytkin olla loppu, kun liikkeelle lähdettäessä täristää?
Kytkinlevy tai silmälaakeri vauhtipyörän keskellä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

ng900aero kirjoitti:
jariha kirjoitti:Ja sit sellainen kysymys, että alkaako mun kytkin olla loppu, kun liikkeelle lähdettäessä täristää? Vai voiko sille jotain tehdä?
Ota siitä savut ulos, eli iso vaihde päälle ja kunnon luistatukset kovilla kierroksilla niin lentää turhat tärinää aiheuttavat tekijät pois :wink:
Tätä mä jo kokeilin, mutta aloittelijana en tohtinut käyttää isoa vaihdetta. No, huomenna uudestaan :D
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

jus kirjoitti:
jariha kirjoitti:Ja sit sellainen kysymys, että alkaako mun kytkin olla loppu, kun liikkeelle lähdettäessä täristää?
Kytkinlevy tai silmälaakeri vauhtipyörän keskellä.
Selviänkö mä kytkinlevyllä, vai pitääkö uusia asetelmakin? Siis, jos ja kun tuohon operaatioon ryhdyn?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Niin ja jos palaa viimeisetkin kitkapinnat niin eteenpäinhän pääsee taas kokiksen voimalla :D
Mahtaisiko autossasi olla vielä alkuperäinen kytkin, jos näin on niin saattaapa olla kytkinremontti pian ajankohtainen?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Toinen vaihtoehto tuohon täristykseen voi olla huonosti kiinnitetty moottorin etummainen tukikumi, siis sen kumin kiinnitys etupalkkiin voi olla huono.
Täristi ennen kovasti ja nyt koneenvaihdon yhteydessä huomasin tuon löysän kiinnityksen.

Täristys poistui kiristämällä, tosin vaihdoin tuon silmälaakerinkin, että tiedä siitä sitten :?

Lisäys: kytkin siis on edelleen sama kuin tuossa täristelleessä.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Ronska kirjoitti:Toinen vaihtoehto tuohon täristykseen voi olla huonosti kiinnitetty moottorin etummainen tukikumi, siis sen kumin kiinnitys etupalkkiin voi olla huono.
Täristi ennen kovasti ja nyt koneenvaihdon yhteydessä huomasin tuon löysän kiinnityksen.

Täristys poistui kiristämällä, tosin vaihdoin tuon silmälaakerinkin, että tiedä siitä sitten :?

Lisäys: kytkin siis on edelleen sama kuin tuossa täristelleessä.
Niin, tässähän oli onkelmia tuon moottorin etummaisen kiinnityksen kanssa ennen kuin tämä minulle tuli viime syksynä. Voisiko kenties johtua siitä? Mitä minä voin sille kotikonstein tehdä?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

ng900aero kirjoitti:Niin ja jos palaa viimeisetkin kitkapinnat niin eteenpäinhän pääsee taas kokiksen voimalla :D
Mahtaisiko autossasi olla vielä alkuperäinen kytkin, jos näin on niin saattaapa olla kytkinremontti pian ajankohtainen?
Jaa, että kokiksen voimalla? Hah. Mutta ei liene pitkäikäinen ratkaisu :D
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

jariha kirjoitti:Niin, tässähän oli onkelmia tuon moottorin etummaisen kiinnityksen kanssa ennen kuin tämä minulle tuli viime syksynä. Voisiko kenties johtua siitä? Mitä minä voin sille kotikonstein tehdä?
Helposti sanoen: kiristä kiinnityspultit.

Vaikeammin: pura keula, lukkopelti siis irti jäähdyttimen ja lamppujen kera,
sitten saattaa päästä ronkkimaan ne pultit kireämmälle/tarkastamaan moottorituen yleinen kunto.

Tässähän on samalla sitten kätevää tehdä kytkinremppa :D
Vastaa Viestiin