99 onkelmia (oli: Vilkkuongelmia...)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Ronska kirjoitti:
jariha kirjoitti:Niin, tässähän oli onkelmia tuon moottorin etummaisen kiinnityksen kanssa ennen kuin tämä minulle tuli viime syksynä. Voisiko kenties johtua siitä? Mitä minä voin sille kotikonstein tehdä?
Helposti sanoen: kiristä kiinnityspultit.

Vaikeammin: pura keula, lukkopelti siis irti jäähdyttimen ja lamppujen kera,
sitten saattaa päästä ronkkimaan ne pultit kireämmälle/tarkastamaan moottorituen yleinen kunto.

Tässähän on samalla sitten kätevää tehdä kytkinremppa :D
Just. Tämän halusinkin kuulla :lol:
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Olin vähällä kirjoittaa, että eikös niitä pultteja saisi kiristettyä keulaa purkamatta, mutta katselin näitä kuvia, ja totesin että hankalaa voi olla. Ei silti estä yrittämästä :-)

http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/kytkin/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Iteltäni H-koneisesta otettiin vain syyläri tieltä ja onnistui, tosin itse seurasin vain vierestä kun remonttimielen palkka juoksi :)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Pelkän syylärin irrottaminen voi olla lystiä jos sattuu olemaan flekti ja valonpesurimoottorit hyvin jämähtäneillä ruuveilla kiinni.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Veljen kanssa kytkinremottia tehdessä vetästiin nuo etukannatinkumen pultit kiinni. Ahdasta oli mutta olkoon.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

jus kirjoitti:Olin vähällä kirjoittaa, että eikös niitä pultteja saisi kiristettyä keulaa purkamatta, mutta katselin näitä kuvia, ja totesin että hankalaa voi olla. Ei silti estä yrittämästä :-)

http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/kytkin/
Tässä on B-kone ja keulasta kiinnitys erillisen raudan välityksellä. Raudassa kaksi pulttia, joista toinen on jouduttu rakentamaan, joilla se on kiinni kytkinkopassa. Rauta taas syylärin alla makaa kumin päällä ja on ilmeisesti yhdellä pultilla. Käsi yltää ja avain siihen pulttiin mahtuu, mutta mistään suunnasta ei saa voimaa kohdistettua. Sillä kevyellä voimalla, minkä käyttöön saattoi valjastaa (käytännössä sormilla pyörittäen), mikään ei hievahtanutkaan.

Niin, lampunpesurithan eivät ole vielä haittona :wink:
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

No, tässä sitten B-koneen etukiinnityksen kuvia:
http://saabpics.org:3000/gallery/album1 ... 001?full=1
http://saabpics.org:3000/gallery/album1 ... 012?full=1
http://saabpics.org:3000/gallery/album1 ... 015?full=1
http://saabpics.org:3000/gallery/albup9 ... 022?full=1
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 5396#85396

Voihan B-koneellakin olla löysänä ihan samat paikat kuin H-koneisessa, kumin kiinnityspultit etupalkkiin tai kumin keskipultin mutteri koneen etukannakeen päällä. Ja lisäksi sitten tuon erillisen kannakeraudan kiinnitys ensiövedon koteloon.

B-koneisesta tosiaan erityisesti ilman pesurimoottoria syyläri varmaan lähtee pois tuosta vaan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Vilkun signaali ei vain tule siihen mittariston liittimelle. Kuinka kaukaa mun pitää sitä hakea?

Mut sit vielä yksi ongelma eli töötti. Jos sen kytken hätäratkaisuna tuohon kojelautaan, niin miten sen kytken? Siis tuohon rattiinhan tulee vain yksi piuha, enkä oikein jaksanut ymmärtää sen toimintalogiikkaa.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
ruusp-2g
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: La Maalis 19, 2005 18:39
Paikkakunta: Juankoski

Viesti Kirjoittaja ruusp-2g »

Voiskohan se vika olla siellä vilkkureleessä,ettei anna sitä singnaalia sinne kojelautaan? Se töötin toimintahan perustuu siihen,että kun painetaan sitä tööttiä niin se maadoittaa silloin sen töötin johdon ja töötti alkaa soida.
Saab 900s 2.3i Aut.-94 Helppo ajaa...
Saab 900 -87 (kaasari) Vaimon ajokki...
Saab 900 -83 Myyty...
#2355
Saabilla vuodesta -79

Saabismi on sairaus johon ei pillerit auta...
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

ruusp-2g kirjoitti:Voiskohan se vika olla siellä vilkkureleessä,ettei anna sitä singnaalia sinne kojelautaan? Se töötin toimintahan perustuu siihen,että kun painetaan sitä tööttiä niin se maadoittaa silloin sen töötin johdon ja töötti alkaa soida.
Kiitos. Tarkastanpa tuon releen heti :D

Ja toi töötin kytkentä tuntuu nyt ihan luonnolliselta noin. Valitettavasti ei taida vika olla pelkästään ratin päässä :(
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

jariha kirjoitti:
ruusp-2g kirjoitti:Voiskohan se vika olla siellä vilkkureleessä,ettei anna sitä singnaalia sinne kojelautaan? Se töötin toimintahan perustuu siihen,että kun painetaan sitä tööttiä niin se maadoittaa silloin sen töötin johdon ja töötti alkaa soida.
Kiitos. Tarkastanpa tuon releen heti :D

Ja toi töötin kytkentä tuntuu nyt ihan luonnolliselta noin. Valitettavasti ei taida vika olla pelkästään ratin päässä :(
JEEE!!! Vilkkuongelma ratkesi releen vaihdolla :D

Mutta töötti ei soi, vaikka kytkentä on nyt extra-napissa :cry:

Niin ja autossa pitäisi olla nyt katsastuksen kestävät renkaatkin, kun vaihdoin sen yhden toiselta laidalta kuluneen...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

No soiko ne torvet jos viet niille sähköä erillisellä johdolla akulta? Tai nyt kun extra-napilla laitat torvet "soimaan" niin näkyykö torvilla jännite? Voi olla maadoituksen kanssa ongelmaa tai sitten vaan torvet ovat ruostuneet niin umpeen etteivät jaksa värähdellä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Käytinpä autoa leimalla ja tulipa hyvä mieli, vaikkei läpi mennytkään. Sain nimittäin vikalistan ja tiedän nyt ihan varmasti, että se leimasta menee läpi :D

Löydetty seuraavaa:
1) oikean ulomman vetarin kumi rikki (tuleepahan nyt aukaistua tuo kulma ja tutkittua samalla tarkemmin, koska jotain häikkää siellä on)
2) oikea käsijarru tehoton (testasin kyllä, että vaijeri kiristää, mutta ei se vain sitten pitänyt)
3) riikkari ei toimi (ai, miten se silleen)

+) auto näyttää pohjasta yhtä hyvältä kuin päältäkin :D
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Mimmi kirjoitti:
jariha kirjoitti:3) riikkari ei toimi (ai, miten se silleen)
Täh :?:
Saiskos tyhmälle rautalankaversion.
Mä luovutin ja toivoin, ettei ne siitä hylsyä anna. Nimittäin ei se mun riikkari älähtänyt edes sähköllä.

Mutta sitten vielä yksi asia, jonka voin nyt selvitysten jälkeen tunnustaa. Auto oli nimittäin käyttökiellossa maksamattoman veron vuoksi. Ja minähän olin 100% varma, että olin sen maksanut, joten vähänkö tämä ihmetytti. No, soitto Ake:lle ja tieto siitä, että olin maksanut 10 euroa liian vähän. Eli näppäilyvirhe itselläni. Mutta se, mikä tuossa ihmetyttää, niin mielestäni en ole saanut mitään ilmoitusta keneltäkään, että autoni olisi asetettu käyttökieltoon. Kyllähän normaalisti, jos lasku jää maksamatta tai summa on väärä, niin siitä kyllä muistutetaan. Höh. En kyllä tullut yhtään viisaammaksi, sillä mielestäni inhimillisyys kuuluu elämään. Ake:n täti sanoi, että maksa heti, niin se on sillä kuitattu ja minähän tunnollisena sen tein. Jatketaan vielä. Mikäs siinä, jos se on käyttökiellossa, kyllähän se kulkee, kunnes konstaapeli pysäyttää. Mutta, jos olisin esim. kolaroinut...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Mimmi kirjoitti:Mikä se riikkari on :?:
Äänimerkki eli töötti :D
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Vastaa Viestiin