Volvon turbo satkuun, ja öljynkierron järjestys
Volvon turbo satkuun, ja öljynkierron järjestys
Tänään mallailin Volvosta peräisin olevaa Mitsun TD04:sta satkuun putkien sovittamista varten. Siinä paljastuikin uusi seikka. Ennakkotiedot kyllä pitivät paikkansa pakosarjan sopivuuden osalta, mutta 180* kääntyneenä. Eli satkussa pako oikealle, Volvossa vasenpaan. Seurauksena öljyn meno- ja tuloaukkojen kääntyminen ahtimen "väärille" puolille.
Nyt olen kuullut kahta versiota siitä onko öljyn kierron suunnalla merkitystä. Arvio (omakin) on, että on merkitystä. Öljyn tuloreikä on pienempi kuin paluupuolella. Yhtään ahdinta en (vielä) ole avannut joten todellisesta sielun elämästä ei ole tietoa. Eräs tuttava jolla on enemmän kokemusta Cosworthien taholta taas väitti, että on ihan sama kuinka päin öljy kiertää. Lupasi kylläkin soittaa jollekin kaverilleen jonka pitäisi tietää "varmasti".
No onkos kellään tietoa em. asiasta?
Onko tiedossa tapauksia jossa kierto olisi käännetty?
Nyt olen kuullut kahta versiota siitä onko öljyn kierron suunnalla merkitystä. Arvio (omakin) on, että on merkitystä. Öljyn tuloreikä on pienempi kuin paluupuolella. Yhtään ahdinta en (vielä) ole avannut joten todellisesta sielun elämästä ei ole tietoa. Eräs tuttava jolla on enemmän kokemusta Cosworthien taholta taas väitti, että on ihan sama kuinka päin öljy kiertää. Lupasi kylläkin soittaa jollekin kaverilleen jonka pitäisi tietää "varmasti".
No onkos kellään tietoa em. asiasta?
Onko tiedossa tapauksia jossa kierto olisi käännetty?
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Toi tuli kyllä mieleen, mutta en keksinyt kyllä mitä pultteja pitäisi pitäisi löysätä. Voiko turvallisesti löysyttää ihan mitä tahansa on näkyvissä? Nyt alkaa tuntee itsensä aika blondiksi. Pitäis kai mennä nukkuun kun alkaa pehmetä pää...Juho80 kirjoitti:eikös tuosta saa pesät käänneltyä mihin asentoon tahtoo kun löysää pultteja vähäsen..
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Teemu tule potkijaisiin jos olet lähimailla niin pääset ihmettelemään mun konehuoneessa olevaa volvon turboa mitä on käännetty suuntaan jos toiseen ja vinkkejäkin on antaa.
Mutta siis, öljynpaluun pitää EHDOTTOMASTI olla alaspäin ja kiertosuunnalla on väliä. Mielestäni ei tarvitse edes pohtia onko sillä asennolla väliä, koska tulo ja paluupuolet on aina erilaiset ja öljynkierto on suunniteltu tapahtuvan vain sillä oikealla tavalla.
Öljynpaluun max. sallittu kulma on jotain luokkaa 20ast. Öljynpaluureikä turbossa on aina suurempi kuin tulo ja putki on syytä olla paksu (<10mm). Ellei näin ole, turbo puskee öljyt laakereiden läpi joka ilmenee kivana savutuksena ja ajan myötä myös turbon leipomisena. Eli öljyn pitää päästä virtaamaan vapaasti pois turbolta, öljy menee kyllä turbolle paineella, vähän pienemmästäkin reiästä.
Veden kiertosuunnalla ei taida olla väliä(?).
Mitsu TD04-16t #7
Kuvassa näkyy siis tuo pakopesän kiinni pitävä panta, sen avaa ja ottaa irti. Sitten koputtamalla (kumi)vasaralla irroittaa pakopesän keskiosasta. Tuppaavat yleensä olemaan aika tiukassa. Varo turbiinipuolen siipiä äläkä tiputa kovin korkealta sitä pakopesää lattialle
Turbon keskiosan ja pakopesan välissä on pieni irtonainen 1mm x 3mm tappi mikä pitää em. osat keskenään kohdistettuina, se pitää jättää pois että pakopesää voi kääntää. Mutta kyllä ne pannalla pysyvät niin tiukassa ettei pääse kääntyilemään.
Kompurapuolen kotelo on kiinni jätti-isolla lukkorenkaalla minkä irroittamiseksi saa käyttää mielikuvitusta ellei omaa tarpeeksi isoja pihtejä. Kun kotelon saa irti niin sielläkin on samanlainen tappi kuin turbiinipuolella, mutta se on kiinteänä kompurakotelossa. Eli pitää työstää se pois, itse vinkuttelin varovasti Dremelillä (toivottavasti ei hirveästi vuoda
).
Mutta siis, öljynpaluun pitää EHDOTTOMASTI olla alaspäin ja kiertosuunnalla on väliä. Mielestäni ei tarvitse edes pohtia onko sillä asennolla väliä, koska tulo ja paluupuolet on aina erilaiset ja öljynkierto on suunniteltu tapahtuvan vain sillä oikealla tavalla.
Öljynpaluun max. sallittu kulma on jotain luokkaa 20ast. Öljynpaluureikä turbossa on aina suurempi kuin tulo ja putki on syytä olla paksu (<10mm). Ellei näin ole, turbo puskee öljyt laakereiden läpi joka ilmenee kivana savutuksena ja ajan myötä myös turbon leipomisena. Eli öljyn pitää päästä virtaamaan vapaasti pois turbolta, öljy menee kyllä turbolle paineella, vähän pienemmästäkin reiästä.
Veden kiertosuunnalla ei taida olla väliä(?).
Mitsu TD04-16t #7
Kuvassa näkyy siis tuo pakopesän kiinni pitävä panta, sen avaa ja ottaa irti. Sitten koputtamalla (kumi)vasaralla irroittaa pakopesän keskiosasta. Tuppaavat yleensä olemaan aika tiukassa. Varo turbiinipuolen siipiä äläkä tiputa kovin korkealta sitä pakopesää lattialle

Kompurapuolen kotelo on kiinni jätti-isolla lukkorenkaalla minkä irroittamiseksi saa käyttää mielikuvitusta ellei omaa tarpeeksi isoja pihtejä. Kun kotelon saa irti niin sielläkin on samanlainen tappi kuin turbiinipuolella, mutta se on kiinteänä kompurakotelossa. Eli pitää työstää se pois, itse vinkuttelin varovasti Dremelillä (toivottavasti ei hirveästi vuoda

Viimeksi muokannut f-19, To Elo 11, 2005 14:13. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Kiitos! Ehdinkin jo tuossa aamulla ottaan pesät irti. Hain ISOT lukkorengas pihdit niin kyllä se voimalla tuli. Nyt tosiaan menee "ihan miten vaan".
Kiitos tosta öljy kommentista Atte. Näin sen järkeilinkin, mutta luulo ei ole tiedon väärti. Sovitelaippa pakosarjaan on jo, ja nyt on enää letkut ja DP:n laippa jäljellä. Teen nyt vaan sen valurautakäyrän tilalle jotain kun ei pysty investoimaan koko DP:n hintaa ja teettämiselle on toi aikataulukin rajoitteena. Seuraavaksi sitten.
Vesikierron laitan niin kuin se on letkujen kannalta helpointa
Kiitos tosta öljy kommentista Atte. Näin sen järkeilinkin, mutta luulo ei ole tiedon väärti. Sovitelaippa pakosarjaan on jo, ja nyt on enää letkut ja DP:n laippa jäljellä. Teen nyt vaan sen valurautakäyrän tilalle jotain kun ei pysty investoimaan koko DP:n hintaa ja teettämiselle on toi aikataulukin rajoitteena. Seuraavaksi sitten.
Vesikierron laitan niin kuin se on letkujen kannalta helpointa

Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Tein ranettamalla 
Turboon tuleva ruuvikiinnitteinen laippa on vakio öljyntulon laippa
josta katkaisin putken pois, porasin reiän isommaksi ja hitsasin ~10mm sisähalkaisijaltaan olevan taivutetun putken kiinni ja hitsaamalla pieni kaulus. Lohkon päähän vakio öljynpaluu putki jonka katkaisin sopivasta kohtaa poikki ja tähänkin kaulus. Putket yhdistin hydrauliikkaliikkeestä haetulla kuumaa öljyä kestävällä letkulla. Rane, mutta toimii eikä vuoda parin korjaushitsauksen jälkeen 

Turboon tuleva ruuvikiinnitteinen laippa on vakio öljyntulon laippa


Mutta öljy kiertää ahtimessa kuitenkin oikeaan suuntaan...?f-19 kirjoitti:Tein ranettamalla
Turboon tuleva ruuvikiinnitteinen laippa on vakio öljyntulon laippajosta katkaisin putken pois, porasin reiän isommaksi ja hitsasin ~10mm sisähalkaisijaltaan olevan taivutetun putken kiinni ja hitsaamalla pieni kaulus. Lohkon päähän vakio öljynpaluu putki jonka katkaisin sopivasta kohtaa poikki ja tähänkin kaulus. Putket yhdistin hydrauliikkaliikkeestä haetulla kuumaa öljyä kestävällä letkulla. Rane, mutta toimii eikä vuoda parin korjaushitsauksen jälkeen
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Selekis..f-19 kirjoitti:HehMyrkky kirjoitti: Mutta öljy kiertää ahtimessa kuitenkin oikeaan suuntaan...?
No toki kiertää, eihän se putken nimi sitä öljynkiertosuuntaa määrää. Järjenkäy..
Orggis öljyntulolaippa siksi koska kun sattuu olemaan samankokoinen kun tuo mitsun paluu, eli pultin reiät menee kohdilleen.

90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Jep. . Eli tuota itsekin mietin. Lähinnä pysyvyys lohkossa arvelutti, mutta jos putki ei kierry/väänny niin sittenhän ei vaaraa käytännössä pitäisi olla. Nyt vaan raa'asti vanhaa poikki. No turning back.f-19 kirjoitti:Tein ranettamalla
Turboon tuleva ruuvikiinnitteinen laippa on vakio öljyntulon laippajosta katkaisin putken pois, porasin reiän isommaksi ja hitsasin ~10mm sisähalkaisijaltaan olevan taivutetun putken kiinni ja hitsaamalla pieni kaulus. Lohkon päähän vakio öljynpaluu putki jonka katkaisin sopivasta kohtaa poikki ja tähänkin kaulus. Putket yhdistin hydrauliikkaliikkeestä haetulla kuumaa öljyä kestävällä letkulla. Rane, mutta toimii eikä vuoda parin korjaushitsauksen jälkeen
Mistä muuten ton laipan tiiviste? T03:ssa mulla oli omatekoinen, mutta tihkutti hiukan niin jos pääsis siitä eroon. Merkkiliikkeestä löytyy tietysti "elämä on"-hinnoittelun mukaisesti.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Kyllä mulla on hyvin pysynyt putki lohkossa kiinni. Kumiletku välissä kyllä auttaa paljon tuohon pysymiseen, pituus on helppo säätää ja sillä saa aikaan pienen pantteen.tema kirjoitti: Jep. . Eli tuota itsekin mietin. Lähinnä pysyvyys lohkossa arvelutti, mutta jos putki ei kierry/väänny niin sittenhän ei vaaraa käytännössä pitäisi olla. Nyt vaan raa'asti vanhaa poikki. No turning back.
Mistä muuten ton laipan tiiviste? T03:ssa mulla oli omatekoinen, mutta tihkutti hiukan niin jos pääsis siitä eroon. Merkkiliikkeestä löytyy tietysti "elämä on"-hinnoittelun mukaisesti.
Olet varmaan nähnyt että mulla on pakosarjan ja turbon välissä ylimääräinen laippa, sillä saadaan pakosarjan ja mitsun nielun välistä porrasta pienennettyä. Ja tiivisteiden kanssa ei tarvitse murehtia hintaa, tällä kertaa elämä on ihanan halpaa, ite en ainakaan pitänyt pahana hintoja. Saabilta hain T03:n tiivisteen pakosarjaan, ja Volvolta laippa-turbo ja pakopesä-dp -tiivisteet. Kaikki kunnollisia kestäviä metallisia. Kallein oli Saabin myymä tiivari, olisiko ollut ~10e, Volvolla tiivisteet oli ~6e/kpl
