Volvon turbo satkuun, ja öljynkierron järjestys

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Volvon turbo satkuun, ja öljynkierron järjestys

Viesti Kirjoittaja tema »

Tänään mallailin Volvosta peräisin olevaa Mitsun TD04:sta satkuun putkien sovittamista varten. Siinä paljastuikin uusi seikka. Ennakkotiedot kyllä pitivät paikkansa pakosarjan sopivuuden osalta, mutta 180* kääntyneenä. Eli satkussa pako oikealle, Volvossa vasenpaan. Seurauksena öljyn meno- ja tuloaukkojen kääntyminen ahtimen "väärille" puolille.

Nyt olen kuullut kahta versiota siitä onko öljyn kierron suunnalla merkitystä. Arvio (omakin) on, että on merkitystä. Öljyn tuloreikä on pienempi kuin paluupuolella. Yhtään ahdinta en (vielä) ole avannut joten todellisesta sielun elämästä ei ole tietoa. Eräs tuttava jolla on enemmän kokemusta Cosworthien taholta taas väitti, että on ihan sama kuinka päin öljy kiertää. Lupasi kylläkin soittaa jollekin kaverilleen jonka pitäisi tietää "varmasti".

No onkos kellään tietoa em. asiasta?

Onko tiedossa tapauksia jossa kierto olisi käännetty?
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

eikös tuosta saa pesät käänneltyä mihin asentoon tahtoo kun löysää pultteja vähäsen..
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Juho80 kirjoitti:eikös tuosta saa pesät käänneltyä mihin asentoon tahtoo kun löysää pultteja vähäsen..
Toi tuli kyllä mieleen, mutta en keksinyt kyllä mitä pultteja pitäisi pitäisi löysätä. Voiko turvallisesti löysyttää ihan mitä tahansa on näkyvissä? Nyt alkaa tuntee itsensä aika blondiksi. Pitäis kai mennä nukkuun kun alkaa pehmetä pää...
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

kompressoripuolella pitäis pultit olla siinä ulkokehällä ja pakopuolella vissiin samaan tapaan, mutta lähempänä keskustaa.. :roll:
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
keima
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Su Heinä 03, 2005 21:34

Viesti Kirjoittaja keima »

pakopuolella on semmonen panta avaat sen pultin ni lähtee koko panta pois
kompressoripuolella on lukkorengas. Avaat molemmat ni se keski osa pyörii portaattomasti siinä
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Teemu tule potkijaisiin jos olet lähimailla niin pääset ihmettelemään mun konehuoneessa olevaa volvon turboa mitä on käännetty suuntaan jos toiseen ja vinkkejäkin on antaa.

Mutta siis, öljynpaluun pitää EHDOTTOMASTI olla alaspäin ja kiertosuunnalla on väliä. Mielestäni ei tarvitse edes pohtia onko sillä asennolla väliä, koska tulo ja paluupuolet on aina erilaiset ja öljynkierto on suunniteltu tapahtuvan vain sillä oikealla tavalla.

Öljynpaluun max. sallittu kulma on jotain luokkaa 20ast. Öljynpaluureikä turbossa on aina suurempi kuin tulo ja putki on syytä olla paksu (<10mm). Ellei näin ole, turbo puskee öljyt laakereiden läpi joka ilmenee kivana savutuksena ja ajan myötä myös turbon leipomisena. Eli öljyn pitää päästä virtaamaan vapaasti pois turbolta, öljy menee kyllä turbolle paineella, vähän pienemmästäkin reiästä.

Veden kiertosuunnalla ei taida olla väliä(?).

Mitsu TD04-16t #7

Kuvassa näkyy siis tuo pakopesän kiinni pitävä panta, sen avaa ja ottaa irti. Sitten koputtamalla (kumi)vasaralla irroittaa pakopesän keskiosasta. Tuppaavat yleensä olemaan aika tiukassa. Varo turbiinipuolen siipiä äläkä tiputa kovin korkealta sitä pakopesää lattialle :) Turbon keskiosan ja pakopesan välissä on pieni irtonainen 1mm x 3mm tappi mikä pitää em. osat keskenään kohdistettuina, se pitää jättää pois että pakopesää voi kääntää. Mutta kyllä ne pannalla pysyvät niin tiukassa ettei pääse kääntyilemään.

Kompurapuolen kotelo on kiinni jätti-isolla lukkorenkaalla minkä irroittamiseksi saa käyttää mielikuvitusta ellei omaa tarpeeksi isoja pihtejä. Kun kotelon saa irti niin sielläkin on samanlainen tappi kuin turbiinipuolella, mutta se on kiinteänä kompurakotelossa. Eli pitää työstää se pois, itse vinkuttelin varovasti Dremelillä (toivottavasti ei hirveästi vuoda :) ).
Viimeksi muokannut f-19, To Elo 11, 2005 14:13. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Kiitos! Ehdinkin jo tuossa aamulla ottaan pesät irti. Hain ISOT lukkorengas pihdit niin kyllä se voimalla tuli. Nyt tosiaan menee "ihan miten vaan".

Kiitos tosta öljy kommentista Atte. Näin sen järkeilinkin, mutta luulo ei ole tiedon väärti. Sovitelaippa pakosarjaan on jo, ja nyt on enää letkut ja DP:n laippa jäljellä. Teen nyt vaan sen valurautakäyrän tilalle jotain kun ei pysty investoimaan koko DP:n hintaa ja teettämiselle on toi aikataulukin rajoitteena. Seuraavaksi sitten.

Vesikierron laitan niin kuin se on letkujen kannalta helpointa :)
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Niin potkijaisiin en pääse kun oon nyt aika kiinteesti Vaasassa, mutta mites olet Atte ton öljyn paluun järjestänyt? On vahän kinkkinen ton lohkoliitännän takia. Onko kuningas ideaa niin ei tulis tehtyä vaikeimman kautta?
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Tein ranettamalla :)

Turboon tuleva ruuvikiinnitteinen laippa on vakio öljyntulon laippa :) josta katkaisin putken pois, porasin reiän isommaksi ja hitsasin ~10mm sisähalkaisijaltaan olevan taivutetun putken kiinni ja hitsaamalla pieni kaulus. Lohkon päähän vakio öljynpaluu putki jonka katkaisin sopivasta kohtaa poikki ja tähänkin kaulus. Putket yhdistin hydrauliikkaliikkeestä haetulla kuumaa öljyä kestävällä letkulla. Rane, mutta toimii eikä vuoda parin korjaushitsauksen jälkeen :D
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

f-19 kirjoitti:Tein ranettamalla :)

Turboon tuleva ruuvikiinnitteinen laippa on vakio öljyntulon laippa :) josta katkaisin putken pois, porasin reiän isommaksi ja hitsasin ~10mm sisähalkaisijaltaan olevan taivutetun putken kiinni ja hitsaamalla pieni kaulus. Lohkon päähän vakio öljynpaluu putki jonka katkaisin sopivasta kohtaa poikki ja tähänkin kaulus. Putket yhdistin hydrauliikkaliikkeestä haetulla kuumaa öljyä kestävällä letkulla. Rane, mutta toimii eikä vuoda parin korjaushitsauksen jälkeen :D
Mutta öljy kiertää ahtimessa kuitenkin oikeaan suuntaan...?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Myrkky kirjoitti: Mutta öljy kiertää ahtimessa kuitenkin oikeaan suuntaan...?
Heh :D

No toki kiertää, eihän se putken nimi sitä öljynkiertosuuntaa määrää. Järjenkäy.. :twisted:

Orggis öljyntulolaippa siksi koska kun sattuu olemaan samankokoinen kun tuo mitsun paluu, eli pultin reiät menee kohdilleen.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

f-19 kirjoitti:
Myrkky kirjoitti: Mutta öljy kiertää ahtimessa kuitenkin oikeaan suuntaan...?
Heh :D

No toki kiertää, eihän se putken nimi sitä öljynkiertosuuntaa määrää. Järjenkäy.. :twisted:

Orggis öljyntulolaippa siksi koska kun sattuu olemaan samankokoinen kun tuo mitsun paluu, eli pultin reiät menee kohdilleen.
Selekis.. :D
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

f-19 kirjoitti:Tein ranettamalla :)

Turboon tuleva ruuvikiinnitteinen laippa on vakio öljyntulon laippa :) josta katkaisin putken pois, porasin reiän isommaksi ja hitsasin ~10mm sisähalkaisijaltaan olevan taivutetun putken kiinni ja hitsaamalla pieni kaulus. Lohkon päähän vakio öljynpaluu putki jonka katkaisin sopivasta kohtaa poikki ja tähänkin kaulus. Putket yhdistin hydrauliikkaliikkeestä haetulla kuumaa öljyä kestävällä letkulla. Rane, mutta toimii eikä vuoda parin korjaushitsauksen jälkeen :D
Jep. . Eli tuota itsekin mietin. Lähinnä pysyvyys lohkossa arvelutti, mutta jos putki ei kierry/väänny niin sittenhän ei vaaraa käytännössä pitäisi olla. Nyt vaan raa'asti vanhaa poikki. No turning back.

Mistä muuten ton laipan tiiviste? T03:ssa mulla oli omatekoinen, mutta tihkutti hiukan niin jos pääsis siitä eroon. Merkkiliikkeestä löytyy tietysti "elämä on"-hinnoittelun mukaisesti.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

tema kirjoitti: Jep. . Eli tuota itsekin mietin. Lähinnä pysyvyys lohkossa arvelutti, mutta jos putki ei kierry/väänny niin sittenhän ei vaaraa käytännössä pitäisi olla. Nyt vaan raa'asti vanhaa poikki. No turning back.

Mistä muuten ton laipan tiiviste? T03:ssa mulla oli omatekoinen, mutta tihkutti hiukan niin jos pääsis siitä eroon. Merkkiliikkeestä löytyy tietysti "elämä on"-hinnoittelun mukaisesti.
Kyllä mulla on hyvin pysynyt putki lohkossa kiinni. Kumiletku välissä kyllä auttaa paljon tuohon pysymiseen, pituus on helppo säätää ja sillä saa aikaan pienen pantteen.

Olet varmaan nähnyt että mulla on pakosarjan ja turbon välissä ylimääräinen laippa, sillä saadaan pakosarjan ja mitsun nielun välistä porrasta pienennettyä. Ja tiivisteiden kanssa ei tarvitse murehtia hintaa, tällä kertaa elämä on ihanan halpaa, ite en ainakaan pitänyt pahana hintoja. Saabilta hain T03:n tiivisteen pakosarjaan, ja Volvolta laippa-turbo ja pakopesä-dp -tiivisteet. Kaikki kunnollisia kestäviä metallisia. Kallein oli Saabin myymä tiivari, olisiko ollut ~10e, Volvolla tiivisteet oli ~6e/kpl 8).
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Missä muuten f-19 teetit ton öljyn tuloletkun? Paljon tuli hintaa?
Vastaa Viestiin