Noppa saapui kotipihaan

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Noppa saapui kotipihaan

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ostin tuon:
http://www.nettiauto.com/viewVehicle.ph ... =392464&PN
Piti poimia pois kun kenellekään muulle ei näyttänyt kelpaavan :wink:
Kilometrit pitävät paikkansa, noppa on pohjoisen auto, uskomattoman vähäruosteinen, ovet ovat sanoisinko lähes täydelliset, eikä pohjassa tai koteloissa ole moitittavaa. Ajettavuus kunnossa, vaihteisto ja laatikko toimii moitteettomasti, vetoakseleissa ei ole väljää, eikä missään nivelissä/puslissa, ja ainakin takaiskarit näyttivät uusilta.

Ostin nopan peräkärrynvetolaitteeksi, maksoi vähemmän kuin vetokoukku 9-5:een, ja soveltuu jokseenkin paremmin rakennustavaroiden kuljetukseen kuin nuorempi sukulaisensa :wink:

Pientä käytönjälkeä toki on kuten 19-vuotiaalta sopii odottaakin, mutta ihan siisti ja ryhdikäs peli silti. Pesu, sisätilojen puunaus, pölykapselit paikoilleen ja roikkuvan hattuhyllyn korjaus niin on ihan ok.
Incat sopisivat tuohon aika mainiosti myöskin, taitavat maksaa vaan aika tuhottomasti?

Eikös noppaan kelpaa mineraaliöljyt ihan hyvin, ainakin näin kesällä?

Auto ei ole välttämättä hallussani pitkään, ainakin nyt sen ajan kunnes talonrakennus saadaan parempaan vaiheeseen, Hyvinkään suunnalta oli havaittavissa jo alkavaa kiinnostusta tätä peliä kohtaan :wink:
Viimeksi muokannut ng900aero, Ke Elo 10, 2005 21:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
cc
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Viesti Kirjoittaja cc »

Onnea nopalle. Tiistaina pyörähdin emänän kanssa kauppareissulla tuota katsomassa, ei nyt hirveästi poltetta ostaa, mutta kun on aikanaan noppa ollut, vuosina 86 - 90, niin ainahan noi kiinnostaa. Ihan hyvältä se tosiaan näytti, ei päällepäin muuta kuin alas painunut hattuhylly. Ainakin minun silmissä väri on yksi parhaista, myös sisustus.

Kyllä se mineraaliöljyillä pärjää, mutta jos kuitenkin jotkut puolisynteetiset , varsinkin jos tulee kärryn vetoa.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

heh :)

olin tosiaan menossa duunin jälkeen katsomaan autoa, kun teboilin valoista käännyin ja katsoin että piru vie, siinähän se noppa on vastaantulijoiden kaistalla, nytkö se on ostettu....ei hitto tutun näkönen mies ohjaimissa :) ja puhelin käteen ja treffit kotipihalleni.

en voi kun ihmetellä tota auton kuntoa kun vertaa hintaan. takapyörän koteloissa tai helmoissa ei mitään hitsaamisen jälkiä taikka edes ylimääräistä kupruilua. moottori käy niin kauniisti kun saab vaan voi käydä. mä vähän niinkuin yritin asettaa itseni jonoon että sit kun autosta luopumisen hetki tulee... :)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Siisti peli , onnittelut. :lol:
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tattis, hattuhylly korjattu listanpätkällä ja sikaflexillä (alapuolelta :D )
Imuroinnin jälkeen näytti jo paremmalta, täytyy vielä tampata ja pestä penkit, ja muutenkin puunata sisätilat.
Peräkontissa on yksi sormenpään kokoinen reikä, siinä pyöränkotelon alaosassa, täytyy hitsata umpeen ettei uita sinne vettä. Tuo oli syntynyt kun siellä varapyörän ympärillä oli säilytetty mitälie riepuja ym. Venttiilikopan tiiviste täytyy vaihtaa, ja uusia takajarrulevyt + palat, toinen levy on kiero. Etujarrut ovat hyvät, samoin kuin käsijarru joka on aika äkäinen 8O
Mulla on ollut aiemminkin noppa ja tuo on juuri niin hauska ajettava kuin muistinkin, ja kaasarisatkuun verrattuna "ärhäkkäämpi" :D .
Renkaissa on pintaa ihan hyvin mutta ovat täysin tunnistamatonta merkkiä ja sadekelillä kohtalaisen liukkaat.

Siis ei tuo mikään täysi helmi ole, konepellistä on lähtenyt lakkaa pieniltä alueilta, ja maalipinnassa on muutama pieni paikkamaalauskohta, mutta ihan mukiinmenevä kuitenkin kokonaisuutena arvostellen, luulen että ajaa asiansa vetojuhtana hyvin, etenkin kun ei ole lämpövikainen, paisarissa ei poreile ja paikallaan käyttäessä mittari nousee vähän yli puolenvälin jolloin flekti lähtee päälle, testasin tuon lämpöhomman heti ensimmäisenä, on jäänyt kammo noita kansivaivaisia Saabeja kohtaan.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tizumo
"Aero"
Viestit: 500
Liittynyt: Ke Touko 26, 2004 13:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tizumo »

Onnittelut! Hintaa ja kilometrejä kun katsoo, niin hyvät kaupat teit. Jotenkin näin 99-harrastajana tuntee tietynlaista vetoa myös noppaan. Käyttöauton hankkimisen estää vain perheen vanhan 900:n tämänhetkinen tarpeettomuus..
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tizumo kirjoitti:Onnittelut! Hintaa ja kilometrejä kun katsoo, niin hyvät kaupat teit. Jotenkin näin 99-harrastajana tuntee vetoa myös noppaan. Käyttöauton hankkimisen estää vain perheen vanhan 900:n tämänhetkinen tarpeettomuus..
Kiitos, jäi senverta kiva kokemus mun 4v sitten omistamasta noopasta että piti taas verestää muistia, eli satkua en oikeastaan edes harkinnut, niitä kun on ollut jo aika monta, ja on tuo jotenkin näppärämpi monin tavoin ja nyt vaa-assa painoi 99:iä isompi tavaratila. Ja tietenkin nuo pyöreät mittaristot ovat nro1.
Talvella tuollainen on aika mainio etenijä, etenkin kunnon lumisohjossa.

Minkäsmoiset pölärit tuohon sopisivat? tietenkin ne alkuperäiset kromiset pienet lautaset olisivat parhaat, mutta noista vanteista puuttuu niiden kiinnikkeetkin joten ajattelin hankkia jotkin kokopeittävät versiot, onko niitä edes olemassa siistejä (lukuunottamatta niitä 9-satkun kromisia pyöreäreikäisiä)?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4044
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Vautsi vau. Onnittelut tuosta. Ei voi muuta kuin ihailla autoa ja miehen asennetta :D
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

jariha kirjoitti:Vautsi vau. Onnittelut tuosta. Ei voi muuta kuin ihailla autoa ja miehen asennetta :D
Ei tuossa mitään kummempaa asennetta tarvittu, en vaan viitsi pilata 9-5:ttä tai tonnaria koukulla tai rakennustarvikkeilla, mieluummin niitä noopanderin perässä kuskaa :wink:
Auto oli pitkään myynnissä, odottelin ties kuinka kauan etteikö kukaan palstalaisista/klubilaisista käy poimimassa talteen, joten itse se oli käytävä noukkimassa.

Niin koskas tuo pitäisi katsastaa, käyttöönottopäivämääränä on 00.00.1986, mutta lisätiedoissa lukee: "Huom: Käyttöönottopäivämäärä 7.9.1986"? Meneekö tuo silloin kilven viimeisen numeron eli seiskan mukaan (jolloin viimeinen katsastuspäivä olisi kait 30.9.) vaiko tuon lisätiedoissa ilmoitetun käyttöönottopäivämäärän mukaan eli 7.9.?

Edit: suositelkaapas jotain kohtuullista puolisynteettistä öljyä, niistä minulla ei ole kokemuksia :oops:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4044
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

ng900aero kirjoitti:Niin koskas tuo pitäisi katsastaa, käyttöönottopäivämääränä on 00.00.1986, mutta lisätiedoissa lukee: "Huom: Käyttöönottopäivämäärä 7.9.1986"? Meneekö tuo silloin kilven viimeisen numeron eli seiskan mukaan (jolloin viimeinen katsastuspäivä olisi kait 30.9.) vaiko tuon lisätiedoissa ilmoitetun käyttöönottopäivämäärän mukaan eli 7.9.?
Kilven mukaan. Ainakin niin minä olen sen tulkinnut aken sivuilta ja niin toiminut.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
ruusp-2g
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: La Maalis 19, 2005 18:39
Paikkakunta: Juankoski

Viesti Kirjoittaja ruusp-2g »

Kyllä se katsastus on viimeisen numeron mukaan jos se käyttöön otto päivä on nuin merkitty. :)
Saab 900s 2.3i Aut.-94 Helppo ajaa...
Saab 900 -87 (kaasari) Vaimon ajokki...
Saab 900 -83 Myyty...
#2355
Saabilla vuodesta -79

Saabismi on sairaus johon ei pillerit auta...
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

ruusp-2g kirjoitti:Kyllä se katsastus on viimeisen numeron mukaan jos se käyttöön otto päivä on nuin merkitty. :)
Ok, tattis sulle ja Jarille tiedosta, taidan eldata tuon yhden reiän umpeen, vaihtaa takajarrut ja koettaa tarjota Konalan katsastusherroille sitä, kiva tietää mahdollisimman varhaisessa vaiheessa minkälaisen pommin sitä on taas ostanut :lol:
Mites sen kaasarin "katsastussäätö" taas menikään, ilmansuodatin pois, seosruuvia niin paljon kiinni että juuri ja juuri käy ja sitten konttorille? :wink:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Heh, hauska noppa. Jotain sympaattista noissa on kyllä, ainakin hyväkuntoisina.. Puolisynteettisistä voisin sanoa ihan hyviä kokemuksia olevan Mobilin Super S:stä, 10w40 eli kesällä ihan hyvää. Talvella on kyllä kohtuusiirappia.. Sitä ollaan tuohon vääränmerkkiseen (mitsu) ja 900 GLs:ään tungettu.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

jcarlson kirjoitti:Heh, hauska noppa. Jotain sympaattista noissa on kyllä, ainakin hyväkuntoisina.. Puolisynteettisistä voisin sanoa ihan hyviä kokemuksia olevan Mobilin Super S:stä, 10w40 eli kesällä ihan hyvää. Talvella on kyllä kohtuusiirappia.. Sitä ollaan tuohon vääränmerkkiseen (mitsu) ja 900 GLs:ään tungettu.
Ok, Mobilit koneeseen jahka olen vaihtanut venakopan tiivisteen ettei sylje heti uusia öljyjä päälleen.
Tai no ei se niin kamalasti näytä vuotavan mutta kone on pesty päältä about 10 vuotta sitten viimeksi, ja kopan välistä on uittanut pikkuhiljaa päälleen.
Periaatteessa olen kyllä kaikkia mineraaliöljyjä vastaan, arvaisiko kokeilla mitään Bilteman halpissynteettisiä?

Nooppa on kyllä sympaattinen kaikessa aneemisuudessaan, onneksi tuossa on edes 5 vaihdetta ja tihkukytkin :lol:

On muuten aika hiton lyhyet välitykset, satasen vauhdissa kiertää vitosella about 2700-2800rpm, tai sitten tuo kiekkamittari ei tiedä mistään mitään 8O
Aikamoinen ero oli tuonkin valmistusvuonna eli 1986 Saabin eri mallien välillä, 9000cc jossa mm. acc, nahat, dcc, cruise, tomaatti, jne. versus vihreä noppa :lol:
Edit: huoltokorttikin löytyi, sen mukaan viimeisin huolto on tehty 16.12.1985 Aine Oy:llä kilometrilukemalla 10.400 :D Vois olla aika vaihtaa öljyt.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Niin tuolle nopalle on suunnitteilla seuraavanlainen pikahuolto:
- kunnollinen sisä- ja ulkopuhdistus ynnä vahaus jollain sopivan halvalla vahalla.
- pienien kosmeetttisten kohtien korjailua
- uudet takajarrut (näköjään niistä tuli huomautus katsastuksessa vuonna 2004 eli 4tkm sitten)
- uudet moottoriöljyt + suodatin
- uudet jarrunesteet
- uudet jäähdytinnesteet
- uudet laatikkoöljyt
- konehuoneen pesu + uusi venttiilikopan tiiviste
- peräkontista yhden pienen reiän paikkaus
- Vuosikatsastus.

Tulen myymään tämän kulkineen ennen talvea, ja toivon että silloin päätyisi klubilaiselle (Luca on etusijalla varaussysteemissä), alle 200tkm ajettu Saab on useimmiten aika mainio peli :wink:
Viimeksi muokannut ng900aero, To Elo 11, 2005 09:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin