Tri-Lo kirjoitti:Niin. Ja ajatelkaa myös tonnarin kojelautaa! Tullut markkinoille jo-84 ja säilynyt samanlaisena -98:aan asti, eikä silloinkaan näyttänyt mitenkään epämodernilta.. Mikä muu merkki pystyy siihen.. (Volvo taitaa päästä lähimmäs)
Juuri tuota hankin takaa kun alunperin kiinnitin huomion ton M5:sen kojelautaan.
Ja vaikka tuo, mitä tonnarista sanoit, on aivan totta, niin silti monissa, varsinkin ulkomaisissa julkaisuissa, Saabia moititaan epämodernista ja lättänästä taulusta Juuri tätä mä tarkoitinkin.
Henkka #2283 kirjoitti:Saabia moititaan epämodernista ja lättänästä taulusta
Mutta kuinkas monesti on nähty haukuttavan Saabin kojetaulua ergonomian ja käytännöllisyyden puutteesta? Yksinkertainen on kaunista, ainakin minun mielestä.
Eipä se tuo Volvonkaan kojelauta mikään muotoilun kukkanen ole.
Hallintalaitteita ei ole yritetty edes kallistaa kuljettajaan päin kuten Saabissa.
Henkka #2283 kirjoitti:Saabia moititaan epämodernista ja lättänästä taulusta
Mutta kuinkas monesti on nähty haukuttavan Saabin kojetaulua ergonomian ja käytännöllisyyden puutteesta? Yksinkertainen on kaunista, ainakin minun mielestä.
Eipä se tuo Volvonkaan kojelauta mikään muotoilun kukkanen ole.
Hallintalaitteita ei ole yritetty edes kallistaa kuljettajaan päin kuten Saabissa.
On sitä kallistettu kuskia päin Tosin hyvin vähän.
Ergonomia itselle kovin tärkeä ole, ulkomuistista niitä nappeja kuitenkin painelee kunhan on autolla ajellut vähän kauemmin
Henkka #2283 kirjoitti:Ja vaikka tuo, mitä tonnarista sanoit, on aivan totta, niin silti monissa, varsinkin ulkomaisissa julkaisuissa, Saabia moititaan epämodernista ja lättänästä taulusta.
Hauska juttu tuo "epämoderni" tai "vanhanaikainen"... määreillä ei ole mitään tekemistä minkään mitattavan asian tai yleispätevän faktan kanssa vaan ne ovat puhtaasti makuasioita. Tietyillä lehdillä on tapana käyttää tälläisiä arviointi kriteerejä siinä vaiheessa kun väärästä maasta kotoisin oleva auto näyttää muuten liian hyvältä.
Kuljettajan paikan ergonomian voi arvioida kiistattomasti sekoittamatta siihen makuasioita. Saabin kojelaudat ysisatkusta lähtien ovat ergonomisesti hyviä ja sen pitäisi olla tärkein arviointi kriteeri. Vaikka kojelauta näyttäsi jonkin autotoimittajan silmissä jaavalaisen vesipuhvelin persuuksilta niin se on sivuseikka sen rinnalla että se toimii.
Kyllä minustakin esim meidän Pösön kojelauta näyttää pirusti paremmalta kuin 9-3SS:n ja hyödyllisiä ja huvittavia widgettimiäkin on enemmän, mutta mihinkään ei pääse siitä että 9-3SS:n kojelauta on toimivampi (lukuunottamatta navigaattorin näyttöä).
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Henkka #2283 kirjoitti:Ja vaikka tuo, mitä tonnarista sanoit, on aivan totta, niin silti monissa, varsinkin ulkomaisissa julkaisuissa, Saabia moititaan epämodernista ja lättänästä taulusta.
Hauska juttu tuo "epämoderni" tai "vanhanaikainen"... määreillä ei ole mitään tekemistä minkään mitattavan asian tai yleispätevän faktan kanssa vaan ne ovat puhtaasti makuasioita. Tietyillä lehdillä on tapana käyttää tälläisiä arviointi kriteerejä siinä vaiheessa kun väärästä maasta kotoisin oleva auto näyttää muuten liian hyvältä.
Kuljettajan paikan ergonomian voi arvioida kiistattomasti sekoittamatta siihen makuasioita. Saabin kojelaudat ysisatkusta lähtien ovat ergonomisesti hyviä ja sen pitäisi olla tärkein arviointi kriteeri. Vaikka kojelauta näyttäsi jonkin autotoimittajan silmissä jaavalaisen vesipuhvelin persuuksilta niin se on sivuseikka sen rinnalla että se toimii.
Kyllä minustakin esim meidän Pösön kojelauta näyttää pirusti paremmalta kuin 9-3SS:n ja hyödyllisiä ja huvittavia widgettimiäkin on enemmän, mutta mihinkään ei pääse siitä että 9-3SS:n kojelauta on toimivampi (lukuunottamatta navigaattorin näyttöä).
Niinpä, Niinpä
Mutta alunperin, huomautuksenomaisena asiana, ihan vahingossa ja puolihuolimattomasti kiinnitin huomiota siihen e34:n kojetauluun.
Toki olen nähnyt saabia kehuttavan ergonomisuudesta ja käyttäystävällisyydestä, ja nämä ovat eri asioista moderniuden yms kanssa. Mutta varsinkin ulkomaisissa julkaisuissa samaan hengenvetoon ergonomian kanssa puhutaan tylsyydestä ja epämuodikkuudesta, nimenomaan Saabin kohdalla.
Esimerkiksi tuota e34:ää en ole koskaan nähnyt moitittavan tylsyydestä tms. Vaikka se näyttää hyvin tylsältä sekä epämodernilta
Juuri vain tuo edelläkertomani "epäkohta" sai alunperin kirjoittamaan saabin laudan "morkkaamisesta". Pieniä asioita, mutta taas joutava miinuspointsi saabille.
Vuosimalli -94, 540iA (4.0l V8, 286hv), mittarilukema 167tkm, tuotu Italiasta (koeajot koekilvillä), hp 10.8k€ (auts!). Tuota voisi mennä kokeilemaan hu/ylihuomenna. Ei vain herätä aivan hirveästi luottamusta, jos ei edes huoltokirjaa ko. autoon löydy kun nykyiseen -90 Aeroonkin sellainen tuli, ja se sentään on ollut paljon halvempi & vanhempi auto siellä Välimeren rannoilla.
Todennäköisesti ko. yksilöön pitäisi sitten ostaa
-talvirenkaat
-ruostesuojaus (kunnollinen, auto tod. näk. täysin ruosteeton)
-lohkolämmitin
-kalliimpi vakuutus jne.
Vuosimalli -94, 540iA (4.0l V8, 286hv), mittarilukema 167tkm, tuotu Italiasta (koeajot koekilvillä), hp 10.8k€ (auts!). Tuota voisi mennä kokeilemaan hu/ylihuomenna. Ei vain herätä aivan hirveästi luottamusta, jos ei edes huoltokirjaa ko. autoon löydy kun nykyiseen -90 Aeroonkin sellainen tuli, ja se sentään on ollut paljon halvempi & vanhempi auto siellä Välimeren rannoilla.
Todennäköisesti ko. yksilöön pitäisi sitten ostaa
-talvirenkaat
-ruostesuojaus (kunnollinen, auto tod. näk. täysin ruosteeton)
-lohkolämmitin
-kalliimpi vakuutus jne.
Älä hemmetissä osta tuota, italialaiset tuntien tuosta puuttuu vähintään 100tkm mittarista, jossei enemmänkin, tuo 166tkm ei varmasti ole oikea lukema.
Osta mieluummin Saksasta tuotu jossa on kunnollinen huoltohistoria, tuollaisen remontointi on senverta kallista ettei kannata ostaa epävarmaa yksilöä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero kirjoitti:Älä hemmetissä osta tuota, italialaiset tuntien tuosta puuttuu vähintään 100tkm mittarista, jossei enemmänkin, tuo 166tkm ei varmasti ole oikea lukema.
Osta mieluummin Saksasta tuotu jossa on kunnollinen huoltohistoria, tuollaisen remontointi on senverta kallista ettei kannata ostaa epävarmaa yksilöä.
Samaa mieltä, Italia on kyllä minunkin listalla viimeinen tuontimaa..