Vetonivelien kumien vaihto askarruttaa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Vetonivelien kumien vaihto askarruttaa

Viesti Kirjoittaja pevi »

Tuli tässä eteen vetonivelien kumien vaihto. Korjaamokäsikirjan mukaan pitää vapauttaa lukitesokka ja vetää vetonivel irti akselista. Takaisin laitto on siten, että painetaan vetonivel akseliin jolloin lukitesokka naksahtaa paikoilleen :!:

Käytännössä vetäminen tarkoitti liukulekalla paukuttamista ja painaminen nuijalla takomista. Ainoastaan suoni päässä naksahti :evil:

Nyt jäi sitten hiukan epäilys miten vetonivel em. käsittelystä kärsi. Onko muilla kokemuksia samasta hommasta ja miten on ollut nivelen kesto käsittelyn jälkeen?
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rafu »

http://www.quasimotors.com/cv_boot_replacement.htm

Kyllähän tuossakin ohjeessa aika kovaa kyytiä annetaan. Monolla tosin.

Itsellä edessä huomenna ja molemmin puolin.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Jep tuossa edellä olevassa linkissä se näköjään lähti vetämällä. Mutta minulla ainakin oli tiukassa. Homma kannattaa ehdottomasti tehdä siten, että koko vetoakselin irrottaa. Tällöin täytyy varata ylimääräinen klemmari ja rasvatuubi, mutta se on kyllä sen arvoista. Lisäksi itse irrotin alapallonivelen kolmem ruuvia, ne kun lähtee helposti enkä iskarin alapäätä.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Riittävän suuri massa ja ääretön nopeus.
( siinä salaisuus akselin irroittamiseen, pätee joka merkkiin )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
turporuuvi
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 10:17
Paikkakunta: Käläviä

Viesti Kirjoittaja turporuuvi »

Kylläppä joskus on pitänny halkoo lentävällä koko vetarin ulompi kuori että saa vanhan rojun veks axelilta, tahtoo jämpätä kiinni jos vetarissa on pitkään vanhat rasvat ja jos on tarpeeks vääntöjä myllyssä...
9000 turboS -91
96 Super -78
99 GL 5Speed -81
99 Turbo sedan -80
95 -71
99 GL 5speed -83
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Taidan olla ainut, jolla tuo lähti juurikin tuolla snap&click-tekniikalla :roll:

Tosin piti tehä homma pariin kertaan, Motonetin nivel kun oli jo syntyjään susi ja piti perhananmoista pauketta... Eikä sitä ensin edes tajunnut, että meteli lähti UUDESTA nivelestä...
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

turporuuvi kirjoitti:Kylläppä joskus on pitänny halkoo lentävällä koko vetarin ulompi kuori että saa vanhan rojun veks axelilta
Laikkaa säästyy kun katkoo välikehyksen ripoja sen verran että saa pari kuulaa pois, loput kuulat tuleekin sitten enempiä rikkomatta. Kun nivelen kuppi on poissa, pääsee paremmin lyömään akselin booreihin jämähtänyttä sakarapalaa irti, ja jos ei lyöminen onnistu, niin tarvittaessa sitten halkaisemaan sen.
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uudet/vetonivel.jpg
Viimeksi muokannut jus, La Helmi 02, 2008 20:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

jus kirjoitti:
turporuuvi kirjoitti:Kylläppä joskus on pitänny halkoo lentävällä koko vetarin ulompi kuori että saa vanhan rojun veks axelilta
Laikkaa säästyy kun katkoo välikehyksen ripoja sen verran että saa pari kuulaa pois, loput kuulat tuleekin sitten enempiä rikkomatta. Kun nivelen kuppi on poissa, pääsee paremmin lyömään akselin booreihin jämähtänyttä sakarapalaa irti, ja jos ei lyöminen onnistu, niin tarvittaessa sitten halkaisemaan sen.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/vetonivel.jpg
Eihän tuo noin vaikeaa voi olla!!työkaluiksihan riittää vain levittävät lukkkorengas pihit,kumivasara ja ruuvipenkki!
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

ecopower kirjoitti:Eihän tuo noin vaikeaa voi olla! Työkaluiksihan riittää vain levittävät lukkkorengas pihit, kumivasara ja ruuvipenkki!
Juu, teoriassa kyllä. Mutta silloin kun kaikkin suurin ruuvipenkki jäi kauppaan, ei pajavasarakaan auta, ja yleensä tällaisessa tilanteessa yö on jo siinä vaiheessa, että kauppasta tai naapurista ei enää ole apua.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

jus kirjoitti:
ecopower kirjoitti:Eihän tuo noin vaikeaa voi olla! Työkaluiksihan riittää vain levittävät lukkkorengas pihit, kumivasara ja ruuvipenkki!
Juu, teoriassa kyllä. Mutta silloin kun kaikkin suurin ruuvipenkki jäi kauppaan, ei pajavasarakaan auta, ja yleensä tällaisessa tilanteessa yö on jo siinä vaiheessa, että kauppasta tai naapurista ei enää ole apua.
JA MYÖS KÄYTÄNNÖSSÄ.ei pelkästään teorissa!!
nivel akseleineen ruuvipenkkiin pystyyn,piheillä levittää lukkorengasta ja samalla nappaa kumivasaralla akselin päähän jolloin akseli menee nivelen sisään ohi lukkorengas URAN!!edelleen levittää lukkorengasta ja nykäisee KÄSIN nopeasti akselin pois nivelestä!!!! :wink:

ei oo tuottanut koskaan ongemia,eikä tarvinnut rouvimpaa kalustoa irrotukseen! 8O
Viimeksi muokannut ecopower, Pe Elo 12, 2005 18:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

ecopower kirjoitti:ei oo tuottanut koskaan ongemia,eikä tarvinnut rouvimpaa kalustoa irrotukseen!
Noniin, lisään sinun puhelinnumerosi asennusapupuhelinpalvelulistalleni.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Milläs tuo nivel puhdistetaan? Löytyyköhän Tampereen saudulta ruuvipenkkiä lainaan jos nuo nivelet ei lähde suosiolla?
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Parhaiten varmaan saa putsattua kun purat osiin.
http://townsendimports.com/Web/transmis ... ic.htm#dis
http://townsendimports.com/Web/transmis ... .htm#cvdis

Silloin lähtee melkeinpä pyyhkimällä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin