Pyörittää vaan ei lähde käyntiin

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
9000CS...
"Hölösuu"
Viestit: 1762
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 19:25
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Pyörittää vaan ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

No niin, nyt on bensapumppu vaihdettu, mutta auto ei käynnisty.
Noin kuukausi sitten auto ei lähtenyt käyntiin ja muutaman starttauksen jälkeen kuitenkin starttasi ja toimi sen jälkeen n. kolme viikkoa ongelmitta. Viime viikolla sama homma uusiutui eli pyöritti hyvin, mutta ei edes luvannut lähteä käyntiin.
Huomasin että bensapumppu ei surahtanut virtojen kytkennän yhteydessä ja tarkistin releen, sulakkeen ja loppujen lopuksi hakkasin vasaralla pari kertaa pumpun päälle, niin sitten vasaroinnin jälkeen seuraavalla yrityksellä pumppu surahti ja taas toimi noin viikon verran.
Tällä viikolla teki tuon saman kaksi kertaa. Näillä kerroilla ei pumpun hakkaaminen vaikuttanut, vaan auto lähti "ihan itsekseen" n. puolen tunnin jälkeen. Taas sama juttu eli tuon puolen tunnin aikana bensapumppu ei surahtanut kertaakaan vaan sitten yllättäen surahti ja taas lähti käyntiin.

Tänään vaihdoin pumpun ja sen jälkeen ei ole auto käynyt :evil:
Otin pumpun uudestaan auki ja tarkistin kaikki letkut sekä johdot. Kaikkien pitäisi olla kunnossa. Pumppu surahtaa virta-avaimesta käännettäessä, mutta auto ei edes lupaa lähteä.
Tankissa on "muutama" litra bensaa, mutta kyllä sen tuolla määrällä pitäisi lähteä (olen ainakin itselle uskotellut näin) :oops:
Kaveri oli pää takalaatikossa kuuntelemassa ja pumppu käy starttauksen aikana.
Avasin suutintukin loppupäästä ruuvin eli siitä kohtaa josta lähtee paluuletku. Starttasin nopeasti ja bensaa roiskui konehuoneeseen. Kuitenkin, kun DI-kasetti ja tulpat olivat irti, niin bensaa ei mielestäni tullut sylintereille asti ja tulpat olivat kuivat. Voi olla että tuo yhdeksän tunnin bensan haistelu on jo tehnyt minut immuuniksi tuolle hajulle :lol:

Tarkoittaako tämä nyt sitä, että bensaa tulee suuttimille asti mutta suuttimet eivät päästä sitä palotilaan?

Kiitokset Mimmille ja LR:lle joiden lauantaipäivää olen jo puhelimitse häirinnyt ihan liikaa :oops: 8)
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Lyökä varmasti kipinää? Kokeile irroittaa DI ja tulpat, pistä tulpat kasettiin kiinni, liitä tulppien kierreosat SARJAAN sähköjohdolla (tai joka tulpan kierteeseen oma johto) ja piuha (piuhat) maihin. Sitten bensapumpun sulake irti ja kokeile startata. Jos lyö kipinää, ei tosiaankaan saa bensaa...Aika epätodennäköistä olisi, että bensaa tulisi suuttimille, mutta niistä YKSIKÄÄN ei toimi...

Teitkö mitään muuta, kuin vaihdoit bensapumpun?
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
9000CS...
"Hölösuu"
Viestit: 1762
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 19:25
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

V.J.S kirjoitti:Lyökä varmasti kipinää? Kokeile irroittaa DI ja tulpat, pistä tulpat kasettiin kiinni, liitä tulppien kierreosat SARJAAN sähköjohdolla (tai joka tulpan kierteeseen oma johto) ja piuha (piuhat) maihin. Sitten bensapumpun sulake irti ja kokeile startata. Jos lyö kipinää, ei tosiaankaan saa bensaa...
Mimmin puhelintuki ;) tuota ehdotti kanssa, mutta olin tuossa vaiheessa yksin tappelemassa auton kanssa, joten en oikein saanut tuota testattua (nyt kun tarkemmin ajattelen, niin olisin sen varmaankin saanut koitettua)
V.J.S kirjoitti:Aika epätodennäköistä olisi, että bensaa tulisi suuttimille, mutta niistä YKSIKÄÄN ei toimi...
Juu.
Epäilinkin että joku ohjainyksikkö, joka syöttää suuttimille tietoa, ei toimisi.
V.J.S kirjoitti:Teitkö mitään muuta, kuin vaihdoit bensapumpun?
En tehnyt, paitsi yritin irroittaa virtalukkoa.

Voiko virtalukon pohja olla tähän syyllinen? Virtalukko/avain on aika kypsässä kunnossa. Avain lähtee pois lukosta missä asennossa vaan. Yritin ottaa lukkopesää myös irti, mutta koska avain on niin kulunut, niin painaessa siitä pienestä reiästä ja samalla pitäisi avaimen avulla vetää lukkopesä pois, niin avain vaan tulee ulos joka asennossa :evil:
Saako sen lukkopatruunan jotenkin muuten irti?
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

9000CS... kirjoitti:Yritin ottaa lukkopesää myös irti, mutta koska avain on niin kulunut, niin painaessa siitä pienestä reiästä ja samalla pitäisi avaimen avulla vetää lukkopesä pois, niin avain vaan tulee ulos joka asennossa :evil:
Saako sen lukkopatruunan jotenkin muuten irti?
Koita jumittaa sinne väliin joku ohut metalliliuska avaimen kaa.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000CS...
"Hölösuu"
Viestit: 1762
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 19:25
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

Jope kirjoitti:Koita jumittaa sinne väliin joku ohut metalliliuska avaimen kaa.
Pitää testata huomenna.
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
9000CS...
"Hölösuu"
Viestit: 1762
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 19:25
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

Väliaikatietoa...

Auto seisoi koko yön tallissa. Aamula akunkenkä paikalleen ja käännös virta-avaimesta ja auto lähti käyntiin.
Ajoin heti tankkaamaan ja sammutin auton. Lähti hyvin käyntiin. AJoin takaisin tallille ja sammutin auton. Siirsin autoa ja sammutin. Sen jälkeen ei enää ole käynyt :(

Nyt muutaman sahausyrityksen jälkeen jännite startatessa 8-9volttia eli aivan liian alhainen. Nyt akku latauksessa ja yritetään parin tunnin kuluttua uudestaan...
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Saattaa olla nyt sitten kampuran asentoanturi sanonut sopimuksen irti. Oma tonttu oireili juurikin siten, että silloin kun sattui käymään (lähinnä kylmänä / puolilämpimänä), kävi ihan hyvin, mutta kun sammui, sammui laakista eikä edes luvannut / hörähdellyt. Pienen viilentelyn jälkeen lähti taas käymään...Eli kun saat akun latinkiin, koita uudestaan lähteekö. Jos ei, niin sitten kokeile tuota DI:n ja tulppien maadoitusta ja tarkasta kipinä. Jos ei lyö ollenkaan tulta, on kampuran asentoanturi yksi potentiaalisimmista ehdokkaista...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

V.J.S kirjoitti:Saattaa olla nyt sitten kampuran asentoanturi sanonut sopimuksen irti. Oma tonttu oireili juurikin siten, että silloin kun sattui käymään (lähinnä kylmänä / puolilämpimänä), kävi ihan hyvin, mutta kun sammui, sammui laakista eikä edes luvannut / hörähdellyt. Pienen viilentelyn jälkeen lähti taas käymään...Eli kun saat akun latinkiin, koita uudestaan lähteekö. Jos ei, niin sitten kokeile tuota DI:n ja tulppien maadoitusta ja tarkasta kipinä. Jos ei lyö ollenkaan tulta, on kampuran asentoanturi yksi potentiaalisimmista ehdokkaista...
Niin siis sun tontun asentoanturin jäähdytys oli puutteellinen :wink:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

ng900aero kirjoitti: Niin siis sun tontun asentoanturin jäähdytys oli puutteellinen :wink:
Tismalleen :lol:
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
9000CS...
"Hölösuu"
Viestit: 1762
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 19:25
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

No niin. Nyt näyttää elämä taas hymyilevän (ainakin toistaiseksi) :wink:

Akun latauksen jälkeen auto lähti laakista käyntiin ja lähdin heti ajamaan autolla, jotta akku latautuisi kunnolla. 1,5tunnin ajon jälkeen auto sammuksiin ja starttaus -> Lähti käyntiin -> Sammutin auton ja uusi yritys -> Ei starttaa -> Kahden minuutin odotus ja taas lähti käyntiin :evil:

Tässä vaiheessa oli käyty puhelinkeskustelua Pevin kanssa ja hän alkoi epäillä, että bensapumpussa ei olisi ollutkaan vikaa, vaan oli vaan puhdas sattuma, että vasaralla kopauttaminen vanhaan pumppuun silloin ensimmäisellä kerralla oli auttanut. Hän alkoi epäilemään sytkäkasetin toimivuutta...
Sain toisen DI-kasetin lainaksi ja sillä auto on startannut joka kerta 8)

Huomasin vielä, että tämä lainakasetti surisee jokaisen sammuttamisen jälkeen eli suorittaa tulppien puhdistuksen. Oma kasettini ei ole sitä ikinä tehnyt 8O

Huomenna sitten vaan MetroAutoon viemään 200 euroa ja hakemaan uusi DI-kasetti.

Suuret kiitokset kaikille ohjeista ja Peville lisäksi kasetin lainaamisesta 8)
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
Vastaa Viestiin