Alkoi tekemään mieli E34 M5:sta..
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Tätä menoa ollaan Suomen Bmw klubin jäseniä..
Niin rupeaa olemaan Bmw painotteista asiaa, teknistä tietoa jaetaan
ja autojakin jo myydään...
Mainostetaan nyt tätä toistakin merkkiä...

Ei tällaista olis kenelläkään myynnissä..?

Niin rupeaa olemaan Bmw painotteista asiaa, teknistä tietoa jaetaan
ja autojakin jo myydään...

Mainostetaan nyt tätä toistakin merkkiä...


Ei tällaista olis kenelläkään myynnissä..?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1993
- Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
- Paikkakunta: Porvoo
No Äh mä luulin että se on joku wana bee joka on siihen tommoset rekkarit lyöny...Saab04 kirjoitti:Heti tunnistin auton Saab Turbo merkkiseksi, rekkarissahan tuo lukeeV-M kirjoitti:Perskeles! tutun näköinen mutta eipä tule merkki nyt mieleen...![]()
V-M

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Ensituntumaa bemareihin (VAROITUS! PITKÄ JORINA)
Noniin, nyt on vierailtu tuolla Sulan automyyntialueella. Ensimmäisenä kiinnostuksen kohteena ollu 540iA ei ollut koeajettavissa, akku oli aivan tyhjä ja myyjä vääntäytyi (takaisin?) työmaalle vasta klo 12, kun aukioloajat ovat 10-13. Koeajokilpiäkään ei kuulemma ollut, eli ilmeisesti tuontiautoja ei ko. liikkeestä haluta myydä lauantaisin?
Haluttu koeajo meni koeistumiseksi, ja olihan totta vieköön pientä kulumaa joka ikisessä osassa, toinen vasemmanpuoleisista valoumpioista oli halki ja takapenkillä oli paljon koirankynnen jälkiä (pieniä painaumia), siis sedanissa! Etuspoilerista puuttui toinen puoli ja helmapellissä oli painauma, joka on vaatinut jo isompaa kiveä tms - ei moinen palkki nykyautossa aivan pienestä mene lommolle. Ja mukana ollut toinen silmäpari huomioi, että kojelauta on saattanut olla irti kun sivussa oli löysälle jääneitä ruuveja. Ei siinä mitään, ärsytti vain olla hattu kourassa tutustumassa epäsiistiin autoon - ko. paikan ns. asiakaspalveluasenne oli jotain aivan hirveää..
Onneksi viereisessä autoliikkeessä oli ilmeisen tuore Hampurin-tuonti, 328 4d Sedan vm. -94, 14900,- (kallis, mutta ainakin pääsi kokeilemaan). Nuo 2.8-litraiset ovat jo harvinaisempia, 325:ia ja 320:ia kyllä olisi ollut, mutta ei tuota "isolohkoa". Koeajo oli mielenkiintoinen tapahtuma, ensimmäistä kertaa bemarin ratissa jne. Autossa oli K&N:n vapaavirtaus-suodatin ja pakoputkisto oli tehomallia (=enemmän sitä haettua mölyä).
Auto käyntiin ja menoksi! Airbag-valo vain ei sammunut ja autoon tuli nopeuden myötä kasvavaa tärinää ja suoraanhan se ei mennyt. Totta kai tuollainen suora-6:nen kuullosti mukavalta ja lähtö oli aivan erilaista 1. ja 2. vaihteella (oikein kivaa:), mutta mutta.. Ei tuo vanha T16-Saab nyt aivan huono ole, kun päästiin maantienopeuksiin (yli 80 km/h), niin samalla päästiin alueelle, jossa 15 vuotta vanhalla Saabillakin olisi edennyt ainakin samana tahtiin, ja tilavuutta on melkein ½ vähemmän!
Tietenkään ei ole järkevää vetää kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä ko. lyhyestä koeajosta, varsinkin kun ajamani 328 Sedan oli ilmeiseti vielä sporttialustalla ja muutenkin viritelty, kilometreistäkään ei mitään takuuta. Mutta kieltämättä sitä ehkä odotti liikaa, auto ei ollutkaan sellainen tykki kun isot pojat puhuvat ja sitä on niin tottunut tuon turbon ominaisuuksiin varsinkin kun antaa hiukan enemmän kaasua. Täytyy toivoa, että jos jossain vaiheessa pääsee ajamaan 540iA:ta, olisi sen tuntuma on täysin erilainen. Mitään 325:a ei oikein tee mieli, vaikka siinä on enemmän hevosvoimia (192 vs 175hv), niin vääntöä on vähemmän kuin T16-moottorissa (243 vs 273Nm) ja se vielä korkeammilla kierroksilla (4200 vs 3000rpm). Lisäksi tuo 328 omasi lyhyemmät välitykset kuin oma Aero (#8 ensiöllä tai jotain); 3000 kierroksella nopeus on 130 km/h kun bemarissa jäätiin johonkin 120 km/h-vauhtiin, mikä sinänsä tuntui hiukan oudolta ajatellen kotimarkkinoita, mihin auto ehkä kuitenkin on suunniteltu. Siis ihan hyvältähän se tuntui, vaikka hiukan kovemmalta (niin penkki kuin alustakin olivat ns. tukevia) - ajo-ominaisuuksissa ei ollut mitään vikaa, tarvittaisiin vain parempi koeajolenkki.
Tämä jatkuu vielä, nyt runosuoli pulppuaa..
Ajatuksia. Olin katsomassa kohtuullisen kalliita käytettyjä laitteita, 11k€:n ja 15k€:n laatuautoiksi mainostettuja autoja. Kummassakin oli kuitenkin puutteita ja nuhjuisuutta, jota ei oikein odottaisi näkevänsä nykyaikaisessa autokaupassa. Aero (900 vm. -90) on liian vanha ollakseen vaihtoautona, joten se pitänee myydä yksityisesti jos siihen päädytään. Tämä taasen vaatii auton fiksailua (takapuskurin vaihto, ilmastoinnin kunnostamisen loppuunsaattaminen) että sitä voisi hyvällä omallatunnolla kaupata, sillä en minä vain kehtaisi moisia autoja myydä niillä hinnoilla mitä ko. bemarit edustivat!
Ehkä järkevintä ja todennäköisintä on jatkaa rauhassa katselua, säästää ja samalla pikkuhiljaa fiksatan Aeroa. Jos esim. sopiva M5:nen tai 540iA kiinnostaa edelleen, sitten joulukuun tienoilla lähteä tosissaan ostoksille. Sinänsä huvittavaa, että rahoituksen mainitseminenkin vei kaikki alennukset - autoliikehän vain välittää ja parhaimmassa tapauksessa saa vielä mukavan palkkion. Oston jälkeen laina on ostajan ja rahoitusyhtiön välinen asia:)
Hyvähän se oli uhrata la-aamupv Tuusulan-vierailuun. Avasi hiukan silmiä monellakin eri tavoin. Kieltämättä ajomatka takaisin Espooseen oli mukava, penkki pehmeä ja cruise hoiti puolet ajamisesta; ahtomittari vain hiukan heilui mäkien mukaan. Ainakin pintapuolisesti vanha Aero omaa vielä ihan hyviä ominaisuuksia tuollaiseen 328:iinkin verrattuna. Kyse ei nyt ole mistään Saab vs. BMW -asenteesta, vaan lähinnä siitä millaista vastetta rahalle saa.
Tästä on hyvä jatkaa. Pitäisi päästä kokeilemaan sitä 540iA:ta ja M5:sta, mutta ne ovat jo autoliikkeissä hiukan harvinaisempaa varastoa. Itse osto taitaa tulla tapahtumaan yksityiseltä, luottamus noihin autoliikkeisiin ei ainakaan noussut. Jos auto on min. parisen vuotta ollut yhdellä omistajalla, niin todennäköisesti sitä on pidetty edes kohtuuhyvin varsinkin jos omistaja kuuluu merkkikerhoon:)
Mitä tulee näihin BMW-jorinoihin Off topic -puolella, niin kyllähän tämän viestiketjun saa poistaa jos moderaattori katsoo sen olevan saabismin vastaista tms. Kyllähän tässä tietyllä tavalla itsensä hiukan jengipetturiksi tuntee kun näin puhelee julkisesti, mutta Saabilla ei valitettavasti ole hirveästi tarjottavaa tuossa 540iA/M5 -kategoriassa. Ehkä sitä pitäisi kokeilla myös ng900 Aeroa, tasapuolisuuden vuoksi. Säästäisi rahaakin kovasti, bemuissa tuntuu olevan jonkin verran tuota preemiota hinnoissa
Haluttu koeajo meni koeistumiseksi, ja olihan totta vieköön pientä kulumaa joka ikisessä osassa, toinen vasemmanpuoleisista valoumpioista oli halki ja takapenkillä oli paljon koirankynnen jälkiä (pieniä painaumia), siis sedanissa! Etuspoilerista puuttui toinen puoli ja helmapellissä oli painauma, joka on vaatinut jo isompaa kiveä tms - ei moinen palkki nykyautossa aivan pienestä mene lommolle. Ja mukana ollut toinen silmäpari huomioi, että kojelauta on saattanut olla irti kun sivussa oli löysälle jääneitä ruuveja. Ei siinä mitään, ärsytti vain olla hattu kourassa tutustumassa epäsiistiin autoon - ko. paikan ns. asiakaspalveluasenne oli jotain aivan hirveää..
Onneksi viereisessä autoliikkeessä oli ilmeisen tuore Hampurin-tuonti, 328 4d Sedan vm. -94, 14900,- (kallis, mutta ainakin pääsi kokeilemaan). Nuo 2.8-litraiset ovat jo harvinaisempia, 325:ia ja 320:ia kyllä olisi ollut, mutta ei tuota "isolohkoa". Koeajo oli mielenkiintoinen tapahtuma, ensimmäistä kertaa bemarin ratissa jne. Autossa oli K&N:n vapaavirtaus-suodatin ja pakoputkisto oli tehomallia (=enemmän sitä haettua mölyä).
Auto käyntiin ja menoksi! Airbag-valo vain ei sammunut ja autoon tuli nopeuden myötä kasvavaa tärinää ja suoraanhan se ei mennyt. Totta kai tuollainen suora-6:nen kuullosti mukavalta ja lähtö oli aivan erilaista 1. ja 2. vaihteella (oikein kivaa:), mutta mutta.. Ei tuo vanha T16-Saab nyt aivan huono ole, kun päästiin maantienopeuksiin (yli 80 km/h), niin samalla päästiin alueelle, jossa 15 vuotta vanhalla Saabillakin olisi edennyt ainakin samana tahtiin, ja tilavuutta on melkein ½ vähemmän!
Tietenkään ei ole järkevää vetää kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä ko. lyhyestä koeajosta, varsinkin kun ajamani 328 Sedan oli ilmeiseti vielä sporttialustalla ja muutenkin viritelty, kilometreistäkään ei mitään takuuta. Mutta kieltämättä sitä ehkä odotti liikaa, auto ei ollutkaan sellainen tykki kun isot pojat puhuvat ja sitä on niin tottunut tuon turbon ominaisuuksiin varsinkin kun antaa hiukan enemmän kaasua. Täytyy toivoa, että jos jossain vaiheessa pääsee ajamaan 540iA:ta, olisi sen tuntuma on täysin erilainen. Mitään 325:a ei oikein tee mieli, vaikka siinä on enemmän hevosvoimia (192 vs 175hv), niin vääntöä on vähemmän kuin T16-moottorissa (243 vs 273Nm) ja se vielä korkeammilla kierroksilla (4200 vs 3000rpm). Lisäksi tuo 328 omasi lyhyemmät välitykset kuin oma Aero (#8 ensiöllä tai jotain); 3000 kierroksella nopeus on 130 km/h kun bemarissa jäätiin johonkin 120 km/h-vauhtiin, mikä sinänsä tuntui hiukan oudolta ajatellen kotimarkkinoita, mihin auto ehkä kuitenkin on suunniteltu. Siis ihan hyvältähän se tuntui, vaikka hiukan kovemmalta (niin penkki kuin alustakin olivat ns. tukevia) - ajo-ominaisuuksissa ei ollut mitään vikaa, tarvittaisiin vain parempi koeajolenkki.
Tämä jatkuu vielä, nyt runosuoli pulppuaa..

Ajatuksia. Olin katsomassa kohtuullisen kalliita käytettyjä laitteita, 11k€:n ja 15k€:n laatuautoiksi mainostettuja autoja. Kummassakin oli kuitenkin puutteita ja nuhjuisuutta, jota ei oikein odottaisi näkevänsä nykyaikaisessa autokaupassa. Aero (900 vm. -90) on liian vanha ollakseen vaihtoautona, joten se pitänee myydä yksityisesti jos siihen päädytään. Tämä taasen vaatii auton fiksailua (takapuskurin vaihto, ilmastoinnin kunnostamisen loppuunsaattaminen) että sitä voisi hyvällä omallatunnolla kaupata, sillä en minä vain kehtaisi moisia autoja myydä niillä hinnoilla mitä ko. bemarit edustivat!
Ehkä järkevintä ja todennäköisintä on jatkaa rauhassa katselua, säästää ja samalla pikkuhiljaa fiksatan Aeroa. Jos esim. sopiva M5:nen tai 540iA kiinnostaa edelleen, sitten joulukuun tienoilla lähteä tosissaan ostoksille. Sinänsä huvittavaa, että rahoituksen mainitseminenkin vei kaikki alennukset - autoliikehän vain välittää ja parhaimmassa tapauksessa saa vielä mukavan palkkion. Oston jälkeen laina on ostajan ja rahoitusyhtiön välinen asia:)
Hyvähän se oli uhrata la-aamupv Tuusulan-vierailuun. Avasi hiukan silmiä monellakin eri tavoin. Kieltämättä ajomatka takaisin Espooseen oli mukava, penkki pehmeä ja cruise hoiti puolet ajamisesta; ahtomittari vain hiukan heilui mäkien mukaan. Ainakin pintapuolisesti vanha Aero omaa vielä ihan hyviä ominaisuuksia tuollaiseen 328:iinkin verrattuna. Kyse ei nyt ole mistään Saab vs. BMW -asenteesta, vaan lähinnä siitä millaista vastetta rahalle saa.
Tästä on hyvä jatkaa. Pitäisi päästä kokeilemaan sitä 540iA:ta ja M5:sta, mutta ne ovat jo autoliikkeissä hiukan harvinaisempaa varastoa. Itse osto taitaa tulla tapahtumaan yksityiseltä, luottamus noihin autoliikkeisiin ei ainakaan noussut. Jos auto on min. parisen vuotta ollut yhdellä omistajalla, niin todennäköisesti sitä on pidetty edes kohtuuhyvin varsinkin jos omistaja kuuluu merkkikerhoon:)
Mitä tulee näihin BMW-jorinoihin Off topic -puolella, niin kyllähän tämän viestiketjun saa poistaa jos moderaattori katsoo sen olevan saabismin vastaista tms. Kyllähän tässä tietyllä tavalla itsensä hiukan jengipetturiksi tuntee kun näin puhelee julkisesti, mutta Saabilla ei valitettavasti ole hirveästi tarjottavaa tuossa 540iA/M5 -kategoriassa. Ehkä sitä pitäisi kokeilla myös ng900 Aeroa, tasapuolisuuden vuoksi. Säästäisi rahaakin kovasti, bemuissa tuntuu olevan jonkin verran tuota preemiota hinnoissa

Hmm..kiinnostavaa tämä.
Etkö sitten ole yhtään käynyt mielessä loppuvuosien Aerotonnari..?
Sehän on kyllä ehkä potenttisin Saab kuitenkin, ei siitä oikein pääse. Ja sopivasti (eikä kallista ole) viritettynä ilman muuta M5-killeri, kun taas bemarin virityksestä tulee PALJON kalliimpaa, johtuen ahtimen puutteesta. Hinta/laatusuhdehan on ainakin Saabeissa ylivoimainen, erityisesti tonnareissa.

Etkö sitten ole yhtään käynyt mielessä loppuvuosien Aerotonnari..?

-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Hyviä keskusteluita ei poisteta sen takia että joku katsee aidan toisellekkin puolelle. Minusta on hyvä tutustua myös muihinkin merkkeihin ja verrata mitä samalla rahalla saa muiden merkkien tarjoamana. Hyvä esimerkki on 9-3 farkku aero joka maksaa 51Keur. On sen verran suuri summa että pistää miettimään tollasen rahan sijoittamisen perusteita Saabiin.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Mun mielestä parasta tässä topickissa oli se, että Petteri oli tänään käynyt katsomassa noita joidenkin mielestä taivaallisia bemareita, eikä ollutkaan henkeään pidätellen ihastellut näkemäänsä ja kokemaansa
Onhan 51k€ paljon "pikkufarkusta", mutta kilpailijat huomioon ottaen hyvinkin sopusuhtainen. Varsinkin, kun 900/9-3:lla on pitkät perinteet testivoittaa, samoin kuin muillakin saabeilla. Se, mitä ihmiset ylipäätään arvostavat, voidaan pistää tietämättömyyden piikkiin.

Onhan 51k€ paljon "pikkufarkusta", mutta kilpailijat huomioon ottaen hyvinkin sopusuhtainen. Varsinkin, kun 900/9-3:lla on pitkät perinteet testivoittaa, samoin kuin muillakin saabeilla. Se, mitä ihmiset ylipäätään arvostavat, voidaan pistää tietämättömyyden piikkiin.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Ihan varmasti, koska sillä bemarilla tuskin paljoa talvella tekisto4 kirjoitti:Itse tykkään merkistä kuin merkistä, jos pellin alta löytyy tarpeeksi jerkkua. Joskus tuli kuolattua M635CSi:n perään..M1:sen jos saisi, niin saappi jäis taatusti talvikäyttöön
.


Mäkin joskus tommosta coupea havittelin, kunnes koeajossa siitä irtos etupyörä. Kori meni jo kolmen-neljänkympin vauhdista niin kasaan, että etuovea ei saanut sisältä auki ja etuposki oli konepeltiin asti aivan länässä... Siinä kyllä lopahti into noihin pahvilaatikoihin.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Jois nuo kaksi mallia ovat haaveena, niin suosittelisin tuota 540i:tä.petteri75 kirjoitti:Pitäisi päästä kokeilemaan sitä 540iA:ta ja M5:sta, mutta ne ovat jo autoliikkeissä hiukan harvinaisempaa varastoa.
Muistan velipojan joskus puhuneen, että esim. kansiremontti noihin M5/M3-malleihin on aivan &%¤¤&%# kallista. Tuo huoltonäkökohta kannattaa kuitenkin huomioida tuollaista katsellessa. Saksassa moottorit taitaa olla kuitenkin kovemmalla rasituksella.
Velipoika on vannoutunut BMW-mies. Se hommas tässä keväällä Saksasta 528ia:n vuosimallia -97. Täytyy todeta, että oli yksi siisteimmistä tuontiautoista mitä itse olen nähnyt. Auto tuli kyllä merkkiliikkeestä Saksasta. Kyllä niitä siistejäkin yksilöitä löytyy. Pitää vain olla malttia, mikä on vaikeaa jos kuume on päällä

#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80