Satku 16v kat päästöihin (ja viimeinkin leimaa)
Satku 16v kat päästöihin (ja viimeinkin leimaa)
No niin, tänään parin vuoden tuskailu sitten helpotti. Vm.-91 satkuni on ollut vuoden leimaamatta kun on ollut ruiskun ja päästöjen kanssa häikkää. Ennen lamba poltteli CE-valoa, tyhjäkäyntikin nousi reiluun 1200 rpm, HC:t juuri ja juuri yli. Kovasti tässä tuli kaikkea pähkäiltyä, mm. kolme tuntia Olarin Länkkärillä diagnoosissa tuloksetta (hintaan 20,- onneksi). Uutta lisäilmaventtiiliä tuli myös kokeilua, turha ostos (myös pari lambaa). Olin jo varma että vaatii uuden ruiskun boxin ja katin (kust.arvio 500,-). Ruiskun boxi on muuten mallia 0280000580, onkohan edes oikea boxi 16v vapariin.
Onneksi tajusin (kiitos forumin) vaihtaa lämpötila-anturin uuteen. Vanhan arvot olivat mitatessa aivan oikeat, silti kympin uhraus ei tuntunut pahalta, varmuuden vuoksi. Ehkä vielä hieman meinaa joskus tyhjäkäynnillä nostaa kiekkoja, muuta ei läheskään aina. Ja mikä parasta, nyt on päästölaput kourassa. Loppuviikolla leimalle...
Eli tänään viertähti kerrostalon kokoinen kivi syrämmeltä...
Onneksi tajusin (kiitos forumin) vaihtaa lämpötila-anturin uuteen. Vanhan arvot olivat mitatessa aivan oikeat, silti kympin uhraus ei tuntunut pahalta, varmuuden vuoksi. Ehkä vielä hieman meinaa joskus tyhjäkäynnillä nostaa kiekkoja, muuta ei läheskään aina. Ja mikä parasta, nyt on päästölaput kourassa. Loppuviikolla leimalle...
Eli tänään viertähti kerrostalon kokoinen kivi syrämmeltä...
Viimeksi muokannut Juusokas, Ma Elo 15, 2005 14:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Jep - tämä on melkeinpä FAQ. Pitäisiköhän täällä olla stickynä joku topikki, jossa käsiteltäisiin monia yleisiä ongelmia ja vikatilanteita? Esimerkiksi 16v lämpöanturi, ylivoimaisesti yleisin vikaantuva osa ko. ruiskussa, ja silti helppo ja halpa vaihtaa. Oireetkin ovat melkein aina samanlaiset, ainoa hämäävä juttu siinä vain on juuri se, että mittaamalla ei vikaa huomaa. Hajonnut anturi pätkii ajoittain, mutta sitä ei yleismittarilla yleensä hoksaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 181
- Liittynyt: Ma Maalis 01, 2004 20:58
- Paikkakunta: Huittinen
- Viesti:
Seurasin juttua viikon, ostin nimittäin viikko sitten 900 i16 -90:n, jossa taitaa olla samaa vikaa!
Tosin en ole päässyt vielä kunnolla yrittämään; autosta oli sulanut johtosarja katalysaattorin
yläpuolelta ja vasta kun on vara-autosta toinen EHJÄ johtosarja paikoillaan, pääsen yrittämään!
Sama ruiskun boxi on minun Saabissani ja IMM on ...013.
"Siperia opettaa!"
Oikeanpuoleinen valkoinen takaovi edellen haussa...
Tosin en ole päässyt vielä kunnolla yrittämään; autosta oli sulanut johtosarja katalysaattorin
yläpuolelta ja vasta kun on vara-autosta toinen EHJÄ johtosarja paikoillaan, pääsen yrittämään!
Sama ruiskun boxi on minun Saabissani ja IMM on ...013.
"Siperia opettaa!"
Oikeanpuoleinen valkoinen takaovi edellen haussa...
Saabisti #1497
Saabit 90,99,900
Saabit 90,99,900
Voisko kylmänä ontuva käynti johtua tosta? Autossa sitä vikaa et kylmänä ei kärsi painaa kaasua muutaku tooosi hitaasti, muuten alkaa ralliautomainen röpötys ja paukutus, ei väli onko +10 vai -20 sama ilmiö(ihme sinänsä mutta 2.1 kilistin lähti -18 omin voimin käyntiin, mutta voi että se meteli otti sytämmestä mie olin 110% varma et kohta tulee jotaki lohkon kyljestä ulos
). Motti alkaa pelaan ok kun on minuutin pari käyny, ja kyl sil kylmänäkin voi heti lähtä ajamaan mut kaasua täytyy vaan annostella järkyttävän hitaasti, ja paukuttaa herkästi putkeen siltikin... Ja missäs kohtaa ollut anturi se on, kun minä purkukoneesta taisin saada useammankin anturin irti, osaako joku sanoa osanumeroa?

Patarauta on påp.
Anturihan löytyy imusarjan alapuolelta, siinä on se sininen liitin kiinni. Eipä Motonetissä paljoa maksa...
Turbo16-moott valvonta SININEN (M12x1.5-kierre). . . . . . 37-3128 9.50 ???
Turbo16-moott valvonta SININEN (M12x1.5-kierre). . . . . . 37-3128 9.50 ???
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Joo, menipä melkein leimasta läpi. Uusittavaksi tuli 2xraidetangonpäitä, 3x jarruletkuja, 2xpalloniveliä, bensaletkua ja kässärimysteerin selvittäminen. Muuten oli saabas tikissä
Ainiin, takaluukun mekanismi petti eli alustanumeron lukeminen jäi myös seuraavalle näytölle. Mukavahan noita olisi korjailla jos hommat toimisi. Helv**** sentään, revin tänään pari tuntia tuota alapalloa irti, ei sitten millään. Kiinni on, yöksi rutkasti 556:sta ja harras toive huomiselle että lähtee irti. Minkäslaisia poppakonsteja löytyy tuon pulman ratkaisuun, pitääkö vaan löysää mutteri alapallosta ja lähtee nimismiehenkiharoille...
Se lämmittää kun kaiken korjaa niin lopputuloshan on enemmän kuin loistava.
ps. silkkaan vitutukseen on nyt illalla mennyt muutama kalja ja pari viskiä

Se lämmittää kun kaiken korjaa niin lopputuloshan on enemmän kuin loistava.
ps. silkkaan vitutukseen on nyt illalla mennyt muutama kalja ja pari viskiä
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Lyömälläkö yritit irrottaa?Juusokas kirjoitti:Minkäslaisia poppakonsteja löytyy tuon pulman ratkaisuun
Hommaa sopiva irrotushaarukka. Muotoile vielä sopivammaksi: haarukoiden haaraväli pitää tarpeeksi leveä. Haarojen kärjet eivät saa olla liian paksut. Piikit eivät saa olla liian pitkät. Se on pienestä kiinni.
Minulla on tuo 200-millinen, olen ohentanut piikkejä ja leventänyt haaraväliä.
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... yhmaid=134
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... yhmaid=134
Ja kaveri avuksi pitämään vastaan korvakkeen toiselta puolelta jollain massiivisella esineellä. Tämä saattaisi auttaa lyöntitekniikalla irrottamiseenkin.
Paras olisi tietysti ulosvedin, joka mahtuu toimimaan siinä vetonivelen vieressä.
http://www.saabismionsairaus.net/galler ... m94&id=aaj
Selostusta aiheesta: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 474#137474
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
moro, kelejä pitelee...
siisti lista , kuulostaa siltä jotta tarviit 3 koppaa keppanaa ja täyden lastin kirkastusta.
jus: n neuvot palloille on jees, haaraväli oltava min 19 mm, koska kartio on 19 mm, jos alle niin iskuvoima menee hämäävästi haarukan levitykseen ja sitten se pentele jää vielä sinne nahnikkaan. Haarukan kärjen ulkosyrjiä olen kaa pyöristänyt ettei vahingossa vioita jarrulevyä.
Käytä vaan ISOMPAA pajavasaraa.
( mitä isompi "vika" sen suurempaa lekaa vaativat misutkin nykyisin).
Ja älä mällää haarukan kärjillä jarrukilpeen/ levyyn. herkistä kierteet ensin putsaten ryyteistä HYVIN ja veivaa mutteri ihan ylös asti ( vaikka et millään malttaisikaan sitä veivata) , ketuttaa jos jää jumiin mutteri , ei mee takasin kiinnikään. jos alkaa pyörimään niin putsattu kierre kyllä aukee kun nostat lähes koko etupään siitä pallon alta ylös, jolloin suuri osa etupään painosta painaa kartiota kiinni.( silmukkaa voi vielä koputellakin sen asettumiseksi)
Mutterilla nostattamalla laakeripesää vasten saanee ( omalla vastuulla!!) lisää ulostavaa voimaa. vedätin kerran siten aika rajusti , ei se pesä hajonnut.
Kun uloslyöntihaarukka on kireällä ja jos ei aukea, avita iskemällä jonkun akselinpätkän tms avulla siihen silmukkaan, vaikka ahdasta on alapallon kyseessä ollen. Saabin vanha asentaja sanoi kerran kun haastelin aiheesta, jotta he vaan aina lyövät silmukkaan, muuta ei tarvita???. taitaa olla niin jotta itse vaihtamiaan niveliä ovat avanneet , ne on siis kait kierretty ohjeen mukaiseen MOMENTTIIN, saattaa silloin auetakin. Maallikkoveljet kun ovat kiristäneet nivelensä yleensä liikaa.
Onneks on saappaat takoterästä eikä jotain valunpaskaa, muuten kait olis kansan nivelsilmukat kaikki halki niinkuin misun simmu..
Jossain vanhassa korjaamokässärissä sanoivat jotta ei saa lyödä!!, sellaista se on se merkkihuolto jne,, seli---seli.
Jos ei lähde pallonivelen kiinnityspultit irti ( mulla 89 mallissa kävi niin) niin vie koko alatukivarsi johonkin prässättäväksi, se on silloin järkevin juttu.
Raidetangon päille 2 kpl 22 mm kiintoavainta ja merkkaa auraus jotenkin tarkasti muistiin. ( esim vanteiden välinen mittatikku ja pidä mutteri paikoillaan. Kerran oli niin tiukalla, jotta kosanilla piti lämmittää, sitten lähti kuin tyhjää vaan.
Niin ja herkistä pallon kierre hyvin, jos alkaa pyörimään ketuttaa vielä enempi kuin alapallon suhteen, sillä sen lukitsemiseminen on vielä vaikeampaa. tarvii melkein puristuspannan, joka näkyy tossa yllä olevassa sairauslinkissä.
Pulttikone jos on käytössä, sillä kuulemma kantsii kokeilla sillä, (siis takaisinpäin)
Etujarruletkut kantsii irroittaa korin puolesta sieltä sisäpuolelta se messinkiliitin irti, siis jos letku ei sovinnolla lähde.
Litkut ne vähän tuppaa aina valumaan, sitä voi estää esim kiertämällä vanhoja letkun osia tulpaksi ja käyttämällä letkun puristinta tai jotain puristuspihtejä.
Letkun otan irti siitä messinkiliittimestä vasta kun olen pannut sen HYVIN ruustukkiin kiinni. Se letku on meinaan usein niin penteleesti kiinni siinä messinkisessä kulmaliittimessä, jotta viimeksikin panin sen sovinnolla valopetrooliin likoomaan ja käytin varalla olevia vanhoja messinkiliittimiä.
Siitä letkun kierreosasta uskaltaa kyllä aika rehvakkaasti vääntää kun se on melkein umpirautaa. jos 14 mm avaimet 2 kpl!! ( tai pitkä 6- kanttihylsy) lyö tyhjää niin putkipihdeillä tms raakasti hampit kiinni vaan. ( lenkkiä usein turha tarjotakaan)
jotta sellaasta keliä. niin ja laskun lähetän konsultoinnista sitten vasta kun homma on hanskassa.
stara
siisti lista , kuulostaa siltä jotta tarviit 3 koppaa keppanaa ja täyden lastin kirkastusta.
jus: n neuvot palloille on jees, haaraväli oltava min 19 mm, koska kartio on 19 mm, jos alle niin iskuvoima menee hämäävästi haarukan levitykseen ja sitten se pentele jää vielä sinne nahnikkaan. Haarukan kärjen ulkosyrjiä olen kaa pyöristänyt ettei vahingossa vioita jarrulevyä.
Käytä vaan ISOMPAA pajavasaraa.
( mitä isompi "vika" sen suurempaa lekaa vaativat misutkin nykyisin).
Ja älä mällää haarukan kärjillä jarrukilpeen/ levyyn. herkistä kierteet ensin putsaten ryyteistä HYVIN ja veivaa mutteri ihan ylös asti ( vaikka et millään malttaisikaan sitä veivata) , ketuttaa jos jää jumiin mutteri , ei mee takasin kiinnikään. jos alkaa pyörimään niin putsattu kierre kyllä aukee kun nostat lähes koko etupään siitä pallon alta ylös, jolloin suuri osa etupään painosta painaa kartiota kiinni.( silmukkaa voi vielä koputellakin sen asettumiseksi)
Mutterilla nostattamalla laakeripesää vasten saanee ( omalla vastuulla!!) lisää ulostavaa voimaa. vedätin kerran siten aika rajusti , ei se pesä hajonnut.
Kun uloslyöntihaarukka on kireällä ja jos ei aukea, avita iskemällä jonkun akselinpätkän tms avulla siihen silmukkaan, vaikka ahdasta on alapallon kyseessä ollen. Saabin vanha asentaja sanoi kerran kun haastelin aiheesta, jotta he vaan aina lyövät silmukkaan, muuta ei tarvita???. taitaa olla niin jotta itse vaihtamiaan niveliä ovat avanneet , ne on siis kait kierretty ohjeen mukaiseen MOMENTTIIN, saattaa silloin auetakin. Maallikkoveljet kun ovat kiristäneet nivelensä yleensä liikaa.
Onneks on saappaat takoterästä eikä jotain valunpaskaa, muuten kait olis kansan nivelsilmukat kaikki halki niinkuin misun simmu..
Jossain vanhassa korjaamokässärissä sanoivat jotta ei saa lyödä!!, sellaista se on se merkkihuolto jne,, seli---seli.
Jos ei lähde pallonivelen kiinnityspultit irti ( mulla 89 mallissa kävi niin) niin vie koko alatukivarsi johonkin prässättäväksi, se on silloin järkevin juttu.
Raidetangon päille 2 kpl 22 mm kiintoavainta ja merkkaa auraus jotenkin tarkasti muistiin. ( esim vanteiden välinen mittatikku ja pidä mutteri paikoillaan. Kerran oli niin tiukalla, jotta kosanilla piti lämmittää, sitten lähti kuin tyhjää vaan.
Niin ja herkistä pallon kierre hyvin, jos alkaa pyörimään ketuttaa vielä enempi kuin alapallon suhteen, sillä sen lukitsemiseminen on vielä vaikeampaa. tarvii melkein puristuspannan, joka näkyy tossa yllä olevassa sairauslinkissä.
Pulttikone jos on käytössä, sillä kuulemma kantsii kokeilla sillä, (siis takaisinpäin)

Etujarruletkut kantsii irroittaa korin puolesta sieltä sisäpuolelta se messinkiliitin irti, siis jos letku ei sovinnolla lähde.
Litkut ne vähän tuppaa aina valumaan, sitä voi estää esim kiertämällä vanhoja letkun osia tulpaksi ja käyttämällä letkun puristinta tai jotain puristuspihtejä.
Letkun otan irti siitä messinkiliittimestä vasta kun olen pannut sen HYVIN ruustukkiin kiinni. Se letku on meinaan usein niin penteleesti kiinni siinä messinkisessä kulmaliittimessä, jotta viimeksikin panin sen sovinnolla valopetrooliin likoomaan ja käytin varalla olevia vanhoja messinkiliittimiä.

Siitä letkun kierreosasta uskaltaa kyllä aika rehvakkaasti vääntää kun se on melkein umpirautaa. jos 14 mm avaimet 2 kpl!! ( tai pitkä 6- kanttihylsy) lyö tyhjää niin putkipihdeillä tms raakasti hampit kiinni vaan. ( lenkkiä usein turha tarjotakaan)
jotta sellaasta keliä. niin ja laskun lähetän konsultoinnista sitten vasta kun homma on hanskassa.
stara
Re: Satku 16v kat päästöihin, p-nivelen ja jar.letkun irroit
Juusokas kirjoitti:No niin, tänään parin vuoden tuskailu sitten helpotti. Vm.-91 satkuni on ollut vuoden leimaamatta kun on ollut ruiskun ja päästöjen kanssa häikkää. Ennen lamba poltteli CE-valoa, tyhjäkäyntikin nousi reiluun 1200 rpm, HC:t juuri ja juuri yli. Kovasti tässä tuli kaikkea pähkäiltyä, mm. kolme tuntia Olarin Länkkärillä diagnoosissa tuloksetta (hintaan 20,- onneksi). Uutta lisäilmaventtiiliä tuli myös kokeilua, turha ostos (myös pari lambaa). Olin jo varma että vaatii uuden ruiskun boxin ja katin (kust.arvio 500,-). Ruiskun boxi on muuten mallia 0280000580, onkohan edes oikea boxi 16v vapariin.
Onneksi tajusin (kiitos forumin) vaihtaa lämpötila-anturin uuteen. Vanhan arvot olivat mitatessa aivan oikeat, silti kympin uhraus ei tuntunut pahalta, varmuuden vuoksi. Ehkä vielä hieman meinaa joskus tyhjäkäynnillä nostaa kiekkoja, muuta ei läheskään aina. Ja mikä parasta, nyt on päästölaput kourassa. Loppuviikolla leimalle...
Eli tänään viertähti kerrostalon kokoinen kivi syrämmeltä...
Lähtihän se toinen alapallo. Kiitos vinkeistä. Johan sen kanssa tuli pari tuntia taisteltuakin. Ostin irroitus haarukoita (2kpl eri kokoa) jolla sitten loppujen lopuksi homma toimi. Monotetistä en haarukoita löytänyt, muutenkin ilmeisesti Vantaan Motonetin muutto parin viikon kuluttua tarkoittaa huononpaa valikoimaa vielä vähän aikaan. Onneksi Isojoen konehalli on perustanut myymälä entisen Viemerön tiloihin Kehä III:lle (on muuten aivan tallini vieressä). On muuten aivan loistavat työkaluvalikoimat, todellakin. Haarukoita löyty paria eri laatua, harrastaja & ammattilais. Omani tietysti maksoi vain 4,60 mutta vähän mieleen jäi pyörimään kunnon haarukan ostaminen hintaan 80,-. Samoin kunnonpallonivelenulostyöntäjä maksoin 88,- . Empä vielä investoinut niihin mutta kutkuttamaan jäi.
Oma haarukkanihan tietysti alkoi jo tuossa projektissa levitä, kunhan napsahtaa poikki täytyy ostaa tilalle se kunnollinen. Etulehkuhan lähti irti lähes itsestään, sen ja raidetangonpään vaihtamiseen olisiko mennyt 10min. Niiden vaihtaminen tuntui jo juhlalta.
Nooh, yksi kulma tehty, lista on vielä sangen pitkä. Jos vaikka maanantaina saisi homman valmiiksi. Toivottavasti ei sada, ulkona kun joudun puuhastelemaan kun Pajeron vie tallitilan (kansi irti)
Oma haarukkanihan tietysti alkoi jo tuossa projektissa levitä, kunhan napsahtaa poikki täytyy ostaa tilalle se kunnollinen. Etulehkuhan lähti irti lähes itsestään, sen ja raidetangonpään vaihtamiseen olisiko mennyt 10min. Niiden vaihtaminen tuntui jo juhlalta.
Nooh, yksi kulma tehty, lista on vielä sangen pitkä. Jos vaikka maanantaina saisi homman valmiiksi. Toivottavasti ei sada, ulkona kun joudun puuhastelemaan kun Pajeron vie tallitilan (kansi irti)
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Selvän teki, leima tuli. Nyt on taas og900 ajossa, mukava sillä on körötellä kun on uudet pallot ja raidetangotpäät. Jarrutkin toimii jo lähes pelkällä ajatuksen voimalla. Silti raaskiskohan tuo myydä pois, ylimääräinen kun on?
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -