9000 -89. Käynnistyksen jälkeen kun ei polkaise kaasua tyhjäkäynti asettuu noin 1000, kaasun polkaisun jälkeen se asettuu 1200-1500.
Sama tapahtuu kylmällä että lämpimällä koneella.
Tyhjäkäyntiventtiili on vaihdettu/puhdistettu, tyhjäkäyntiventtiilin alipaineletkun litistämällä täysintukkoon kierrokset tippuvat noin 1100. Kaasuläppäkotelo on puhdistettu ja säädetty, samoin kaasuasentokytkin on testattu. Lämpöanturi näyttää antavan oikeita ohmi lukuja. Alipaineletkuista ei löydy vuotoja. EGR on tulpattu. Kun ilmamassamittarin johdon ottaa irti niin käynti muuttuu huonoksi, ilmeisesti sekin toimii oikein, ilmamassamittari on säädetty trimmeristä 380ohmiin ohjekirjan mukaan. Missä on vika?
tyhjäkäynti
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Onko automaatt-ilmastointia (ACC), ja toimiiko se? Jos on ACC, mutta kompura on rikki / poistettu, pitää moottorin ohjausyksikkö päällä korotettua tyhjäkäyntiä jatkuvasti, kun ilmastointi on "AUTO" asennossa. "Korjaantuu" ajelemalla aina ilmastointi "ECON" asennossa.
Jos ei ole tästä kyse, suosittelen käyttämään vielä "Haku"-toimintoa, eiköhän sieltä se vastaus löydy...
Jos ei ole tästä kyse, suosittelen käyttämään vielä "Haku"-toimintoa, eiköhän sieltä se vastaus löydy...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Tiedät varmaan että tuo 380 ohmia ei ole se, millä oikea seos saavutetaan, vaan lähtöarvo, josta seosmittarin avulla voi lähteä säätämään jos käynti on jostain syystä täysin hukassa.
Lämpöanturiongelmat on vaikea todeta mittaamalla, rikkinäinen anturi saattaa näyttää mittaushetkellä ihan oikein, vaikka muuten onkin ihan pielessä.
Kirjoitit että ei alipainevuotoja. Näyttääkö ahtopainemittari selvästi alipainetta tyhjäkäynnillä, valkoisella alueella kolmasosasta puoliväliin (0,5 - 0,7 bar)?
Onko kaasuläppä siis niin kiinni kuin menee ja läppäkotelon ohivirtauskanava (jos sellainen on) kiinni ja silti käy tyhjäkäyntimoottorin letku lytyssä liian kovaa? Ja kaasuläpän asentokytkin varmasti sulkeutuu?
Lämpöanturiongelmat on vaikea todeta mittaamalla, rikkinäinen anturi saattaa näyttää mittaushetkellä ihan oikein, vaikka muuten onkin ihan pielessä.
Kirjoitit että ei alipainevuotoja. Näyttääkö ahtopainemittari selvästi alipainetta tyhjäkäynnillä, valkoisella alueella kolmasosasta puoliväliin (0,5 - 0,7 bar)?
Onko kaasuläppä siis niin kiinni kuin menee ja läppäkotelon ohivirtauskanava (jos sellainen on) kiinni ja silti käy tyhjäkäyntimoottorin letku lytyssä liian kovaa? Ja kaasuläpän asentokytkin varmasti sulkeutuu?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kaasuvaijeri ei ahdista.
Niinhän se on 380ohmia lähtökohta säädoille, sillä ei tosin ollut mitään vaikutusta käyntiin, alunperin se oli 170ohmia, päästöthän ovat nyt varmaan mitä sattuu.
Paljonko kylmällä koneella pitäisi olla tyhjäkäynti kierrokset?
Voisiko tämä olla lämpöanturi ongelma?
No täysin 100% varma ei voi olla alipainevuodoista, mutta yritin käydä letkut, imusarjan ja muut liitokset läpi. Turbo puuttuu tästä vehkeestä.
Kaasuläppä on täysin kiinni ja samoin ohivirtaus ruuvi on kiinni. Ruuvia löysätessä kierrokset nousevat ennestään.
Kaasuläpän asentokytkimen sulkeutumisen mittasin keskusyksilköltä asti.
Se toimii, koska asentokytkimen liittimen irroittamisen jälkeen kierrokset nousevat hieman.
Läppäkotelossa on aavistus välystä, mutta ei sinne saa edes .05 rakotulkkia väliin.
Niinhän se on 380ohmia lähtökohta säädoille, sillä ei tosin ollut mitään vaikutusta käyntiin, alunperin se oli 170ohmia, päästöthän ovat nyt varmaan mitä sattuu.
Paljonko kylmällä koneella pitäisi olla tyhjäkäynti kierrokset?
Voisiko tämä olla lämpöanturi ongelma?
No täysin 100% varma ei voi olla alipainevuodoista, mutta yritin käydä letkut, imusarjan ja muut liitokset läpi. Turbo puuttuu tästä vehkeestä.
Kaasuläppä on täysin kiinni ja samoin ohivirtaus ruuvi on kiinni. Ruuvia löysätessä kierrokset nousevat ennestään.
Kaasuläpän asentokytkimen sulkeutumisen mittasin keskusyksilköltä asti.
Se toimii, koska asentokytkimen liittimen irroittamisen jälkeen kierrokset nousevat hieman.
Läppäkotelossa on aavistus välystä, mutta ei sinne saa edes .05 rakotulkkia väliin.