900S 1994: automaatti-ilmastoinnin tuuletin mykkä

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
mikko73
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 15:43

900S 1994: automaatti-ilmastoinnin tuuletin mykkä

Viesti Kirjoittaja mikko73 »

Vuoden 1994 900S 2.3: automaatti-ilmastointi pelaa näytön mukaan kuten pitääkin, mutta tuuletin ei pyöri. Ei kuulu ääntä, ei tule ilmaa tuuletinaukoista. Kompura ilmeisesti pelaa, sillä kierrokset "notkuvat" kun kompura on päällä, mutta ei kun ECON-moodi on valittuna.

Miten kannattaisi asiaa lähestyä? Yritin irrottaa hanskalokeron, mutta vaikka sen käänsi alas edestä pois, en tunnistanut rojuja mitä aukosta näkyi. Onko tietoa mitä moottori maksaa, jos se on risa?
mikko73
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 15:43

Lisätietoa

Viesti Kirjoittaja mikko73 »

Saabin merkkihuollon mukaan vika voi olla käytännössä vain joko tuulettimen moottorissa, tai käyttölaitteen ja moottorin väliin tulevassa ohjaimessa (7-napainen "vastus"?). Ohjaimen eheyden kuulemma tarkistaa noin 30 minuutissa, mutta jos tuuletin menee vaihtoon, siinä palaa 2 tuntia aikaa. Hinnat: moottori = 354 eur, vastus 107 eur, työ 66 eur/h.

Tarvikeosana moottorin saa tyypistä riippuen (japanilainen tai eurooppalainen) hintaan 80-100 eur, vastus maksaa 40 eur. Luotettavaksi ja laadukkaaksi toteamani paja hoitaisi moottorin vaihdon puolen tunnin veloituksella (30 eur). Kehuivat vaihtoa helpoksi.

=> hintaeroa (354 + 107 + 132) - (100 + 40 + 30) = 593 - 170 = 423 EUR. Aika paljon.

Aattelin ottaa lasinpyyhkimet ja suojamuovin pois, ja kokeilla moottoria syöttämällä siihen suoraan akun plusnavasta jännitettä. Jos näyttää helpolta vaihdettavalta (ohjain tai moottori tai molemmat), taidan vaihtaa itse. Halvimmillaan pääsisi tuon tarvikevastuksen hinnalla, 40 EUR :)

Opastavaa kommenttia keltään? Onko tullut muita syyllisiä vastaan tähän ongelmaan?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Liittynee samaan puhallusnopeuden säätöongelmaan:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?p=106637

Tonnaripalstalla noita säätöyksiköitä on korjattu vaihtamalla sinne sisään kuuden euron tehotransistori (tonnarikeskusteluista hakusanalla 2SD1515). Onkohan tuo 9-3:n säädin periaatteeltaan niin erilainen, että ainoa korjaus on uusi yksikkö?

Voiko NG:n puhallinmoottori olla niin huonolaatuinen, että olisi nyt jo loppu - tuskin?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
mikko73
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 15:43

Vastus vai kontrolleri?

Viesti Kirjoittaja mikko73 »

Kiitoksia vinkistä, mutta:

merkkiliikkeessä puhuivat vastuksesta, eikä ohjaimesta, vaikka sanoin että kyseessä on automaatti-ilmastointi. Linkin mukaan:

"900 94-96 Fan Speed Controller cars with ACC, up to Vin T2032250 and Up to Vin T7006161"

ja

"900 94-98 Fan Speed Resistor cars with manual knob control NOT ACC cars"

eli selvästi automaatti-ilmastoinnilla varustettuun autoon pitäisi kuulua tuo Fan Speed Controller, eikä Fan Speed Resistor.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Yrittävät varmaan merkkiliikkeessä yksinkertaistaa asioita, ajattelevat ehkä että maallikolle voi hyvin puhua vastuksesta vaikka ohjain tai tehonsäätöyksikkö olisi oikeampi termi.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

jus kirjoitti:Yrittävät varmaan merkkiliikkeessä yksinkertaistaa asioita, ajattelevat ehkä että maallikolle voi hyvin puhua vastuksesta vaikka ohjain tai tehonsäätöyksikkö olisi oikeampi termi.
Tietääkseni oikea termi on askelmoottori. NG900:n automaatti-ilmastoinnissa on kaksi askelmoottoria. Toinen hoitaa ilmanjakoa (minne puhalletaan, esim. lattia, ikkunat jne.) ja toinen hoitaa lämpöisen ja viileän ilman sekoittamista.

Olisiko nyt niin, että tuo ilmanjakoa hoitava askelmoottori olisi mennyt rikki? Meikäläisen autosta (NG900) se on mennyt rikki yhden kerran ja se vaihdettiin takuuseen.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Askelmoottoreiden tehtäviin ei kuulu puhallinmoottorin pyörittäminen. Vika ei ole askelmoottoreissa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

jus kirjoitti:Askelmoottoreiden tehtäviin ei kuulu puhallinmoottorin pyörittäminen. Vika ei ole askelmoottoreissa.
Pitää paikkansa. Jos automaatti-ilmastointi puhaltaa vain tiettyyn paikkaan, niin silloin askelmoottori on sökönä. Jos puhallinmoottori ei toimi laisinkaan, niin silloin vika ei ole askelmoottorissa.

Itse yritin vastata tähän asiaan:

"Yrittävät varmaan merkkiliikkeessä yksinkertaistaa asioita, ajattelevat ehkä että maallikolle voi hyvin puhua vastuksesta vaikka ohjain tai tehonsäätöyksikkö olisi oikeampi termi."

Ja luulin, että tuo keskustelussa mainittu ohjain on juuri tuo askelmoottori :oops: En maininnut missään vaiheessa, että askelmoottori pyörittäisi / kontrolloisi puhallinmoottoria.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
mikko73
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 15:43

Johtopäätös

Viesti Kirjoittaja mikko73 »

Kiitoksia vinkeistä! Saamani linkin avulla löysin kuvankin tuosta ohjurista, on ilmastoimattomissa malleissa se "vastus" ja ilmastoidussa mallissa kaapeli jonka molemmissa päissä motukat.

Koska tarvikeosana en saanut osaa metsästettyä, tarkistutan merkkiliikkeessä onko vika tosiaan tuossa ohjurissa. Jos on, vaihdetaan saman tien. Jos ei ole, vian on kuulemma oltava moottorissa, joten ostan tarvikemoottorin ja vaihdatan pajalla. Vähän liian iso hintaero muuten näin opiskelijan budjetilla :)

Kerronpa sitten lopuksi, mikä oli vikana ja miten korjattiin, josko vaikka jollakulla muulla tulisi sama ongelma vastaan...
mikko73
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 15:43

Jännitemittaustuloksia

Viesti Kirjoittaja mikko73 »

Irrotin konepellin alta lasinpyyhkijät, suojamuovin, raitisilmasuodattimen ja tuuletinmoottorin kannet. Tuuletinmoottorille tulevassa kaapelissa on tasan 2 piuhaa, ymmärtääkseni suoraan maa ja ohjausjännite. Eli tässä automaatti-ilmastoinnilla varustetussa se jännitteenjakovastus puuttuu, jännitejako hoidetaan sillä ohjauskaapelilla joka löytyy toisesta osastosta (en vielä tiedä mistä :)).

Näihin piuhoihin tuli noin 7 volttia yleismittarilla tasajännitemoodissa, riippumatta tuulettimen ohjauksen voimakkuusasennosta. Vähän se jännite heilui, 1-desimaalista lähtien, mutta niinkai se aina. Jos ilmastointilaite oli asennossa OFF, jännite oli nolla (kuten pitäisikin varmaan). Kytkin akun navat suoraan piuhoilla tuuletinmoottorin nastoihin, ja johan pyörähti moottori. Eli moottori kai on kunnossa (harmi kun ei ole säädettävää jännitelähdettä, olisi voinut kokeilla eri jännitteillä eri pyörimisnopeuksia).

Eli kun syöttöjännite ei muutu käyttäjän tekemän ohjauksen mukaan, siellä käyttöpaneelin ja mittaamani kaapelin välimaastossa lienee jotain vikaa. Syyllinen on ilmeisesti juuri se jännitteenjakokaapeli, joka ilmastointimallissa korvaa ilmastoimattoman mallin "vastuksen”?

Onko kellään tietoa, mitä tuon jänniteohjauksen arvon pitäisi olla? Käyttäjän portaita tuuletuksen voimakkuudelle on noin 10, olisko sitten n. voltin välein esim. 2V:stä lähtien? Miksiköhän moottori ei sitten pyörinyt sillä mitatulla noin 7 voltilla? Jospa jännitteet ovatkin 8V:stä alkaen? Ja mistä tuo ohjauskaapeli löytyy, hanskalokeron alta vai jostain muualta?
mikko73
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 15:43

Lopputulos

Viesti Kirjoittaja mikko73 »

Jeps, se ACC:n ajama lämppärinmoottorin ohjauskaapelihan se oli rikki. Hanskalokero ja vänkärin jalkatilan vasemmanpuoleinen keskikonsolin suojamuovilevy irti, kaapeli vaihtoon, ja taas pelaa kuten pitääkin.

En ole varma, mutta mekaanikolta saattoi jäädä ne valkoiset suojapastat laittamatta kaapelin kontaktipintoihin. Muistaakseni sellaista suositeltiin jollain weppisivulla, onkohan fataalia jos jää tekemättä?

Mekaanikon mukaan tuon ohjausjännitteen moottorille pitäisi olla jokseenkin 0-12 volttia. Luultavasti tasavirtaa :)

Kiitokset avustajille!
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Veikkauksia kehiin!

Nyt on 2 kertaa tehnyt tuuletinmoottori sen että ei ole lähtenyt pyörimään.

Ekalla kerralla muutama viikko sitten kokeilin ilmastoinin "kalibrointia", virtojen sammutsta yms. mutta ei auttanut. Kun säädin tuuletinta pyörimään lujempaa, niin "kojelaudasta" (liene se säädinyksikkö) piti pientä tyristorimaista vinkunaa sitä voimakkaammin, mitä suuremmalle säädin. hiljaisimmilla nopeusilla vinkunaa ei juuri kuulunut.

Vikaa selvitellessäni purin pyhkijät & muovin ja sain moottorin esille, jolloin kokeilin liikuuttaa.. Kun kokeilin laittaa virtoja päälle, niin moottori lähti pyörimään aivan normaalisti. (?). Varmuuden vuoksi öljysin laakerit ja puhistin&tarkistin hiilet, joita oli vielä 1cm jäljellä.
Havaitsin sellaisen ominaisuuden, että tuuletin ei pyöri 1 tai 2 palkilla, vaan lähtee pyörimään vasta 3:lla hitaasti. Enpä tiedä onko ko "vika/ominaisuus" ollut omistushistoriani ajan, mutta en ole kiinnittänyt huomiota.

Eilen teki kertaalleen saman, että ei puhaltanut ollenkaan kun lähdin liikkeelle, mutta tehojen säädön jälkeen lähti taas puhaltamaan ja on toiminut taas kuten ennenkin, eli 3 palkista ylöspäin. (ei siis pyöri 1-2 palkilla).
En vielä ole mitannut moottorille tulevaa jännitettä.. Ehkä seuraavaksi

Veikkauksia?
Vika moottorissa? ("alitehoinen", joku käämi poikki tms?)
Vika säätimessä? (syöttää liian vähän virtaa, mutta silti hiljaa vinkuu?)
Pyöriikö 94-96 ACC autoissa teillä tuuletin jo 0-1-2 palkeilla?
Jännitearvoja moottorin nastoista eri tehoasetuksilla?

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Vastaa Viestiin