Tervehdys!
Tuli hommattua 99 -82. Ostin auton väliaika-ajokiksi, kun tuli myytyä edellinen vehje pois. Kaupat tuli tehtyä puhelimitse näkemättä ajopeliä. Kohtaamisemme oli kuitenkin todella iloinen ja positiivinen yllätys. Autohan on ihan siisti ja vieläpä kauniin vaaleansininen!
Kauniin ulkokuoren alla on pari juttua, jotka hieman haastavat juuri alkanutta suhdettamme. Toinen on jurputtava etupyörän laakeri ja toinen on pitkä vieteri startatessa lämmintä moottoria n. 15min seisokin jälkeen.
Koska ajattelin ajella autolla vain kahdesta viikosta kuukauteen, en viitsisi ruveta laakerin vaihtoon. Saako laakeriin tungettua rasvaa avaamalla napamutterin vai millainen tuon laakerin rakenne on?
Onko ideoita tuohon startti hommaan? Onko kyseessä bensan haihtuminen vai enemmän virtapuolen häviäminen? Autohan on yhdellä SU-kaasarilla ja käsittääkseni petaalin pumppaaminen ei aiheuta bensan ruikkausta, joten siitä ei liene hyötyä käynnistyksen helpottamiseen. Ongelmaa ei esiinny, jos starttaan heti sammutuksen jälkeen tai auto on seissyt vaikkapa tunnin tai kauemmin.
Haulla koitin jo löytää vastausta, mutta kumpaankaan ongelmaani en onnistunut löytämään apua.
- Saab 99 on kaunis auto -
99 jurinaa ja pitkä vieteri
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 2
- Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 12:36
- Paikkakunta: Nurmijärvi
99 jurinaa ja pitkä vieteri
- Saab 99 on kaunis auto -
Terveisin
Tero
Terveisin
Tero
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4044
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Onnittelut. Saab 99 on todellakin kaunis auto 
Tuohon laakeriongelmaan en osaa vastata, mutta tuohon pitkään vieteriin lämpimänä tuli mieleen, että saakohan se liikaa bensaa ja siksi lämpimänä tukehtuu. Eli tarkista, että ryypyn liikeradat (kaasarissa) on kohillaan eli menee sekä auki että kiinni ja sitten lähtisin tutkimaan seosta. Tämä tuli ekana mieleen ilman syvällisempää analyysiä.

Tuohon laakeriongelmaan en osaa vastata, mutta tuohon pitkään vieteriin lämpimänä tuli mieleen, että saakohan se liikaa bensaa ja siksi lämpimänä tukehtuu. Eli tarkista, että ryypyn liikeradat (kaasarissa) on kohillaan eli menee sekä auki että kiinni ja sitten lähtisin tutkimaan seosta. Tämä tuli ekana mieleen ilman syvällisempää analyysiä.
Viimeksi muokannut jariha, Ti Elo 16, 2005 21:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
instagram.com/autoileva_veijari
Kaikki omistamani kaasarisaabit ovat tehneet vastaavaa kuumalla kelillä ja lämpimällä moottorilla hetken seisomisen jälkeen (5-15min). Kaasu pohjassa starttaaminen helpottaa käynnistymistä huomattavasti. Sen kummemmin en ole 'ominaisuutta' alkanut tutkimaan, kun tuo on auttanut aina. Mutta jotenkin sellainen kutina, että pääsee jostain syystä rikkaan puolelle, joskus on vaatinut pitkän startin ja käynnistyy 'lupailemalla', eli tulpat ovat saattaneet kastua.
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 2
- Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 12:36
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Etupyörän laakerin vaihto
Kiitoksia vastauksista! Näyttää siltä, että kova ajo on paras lääke tuohon pitkään vieteriin... Useinmiten auto on, kolmevuotiasta poikaani lainaten, 'keltapeli'.
Laakerin kohina sen sijaan haittaa haifain (Clarion, vm. jotakuinkin sama kuin auton) kuuntelua. Onko ripustus paha irroittaa, jos tuossa vaikka intoutuisi vaihtamaan laakerin?
Laakerin kohina sen sijaan haittaa haifain (Clarion, vm. jotakuinkin sama kuin auton) kuuntelua. Onko ripustus paha irroittaa, jos tuossa vaikka intoutuisi vaihtamaan laakerin?
- Saab 99 on kaunis auto -
Terveisin
Tero
Terveisin
Tero
näin
käytettyä halpaa laakeria on vaikea löytää,pitää nääs ottaa rälläkällä,mutta jos uuden vaihdat tarvii olla muutama erikoistyökalu ja prässi,itse olen kyllä
jos lyönyt lekalla sen perille hätätilanteessa.
mutta jos irrotat itse ja käyt jossakin korjaamolla jossa prassi ja painat paikoilleen niin se on halvin konsti.
jos lyönyt lekalla sen perille hätätilanteessa.
mutta jos irrotat itse ja käyt jossakin korjaamolla jossa prassi ja painat paikoilleen niin se on halvin konsti.
-
- "Ruisku"
- Viestit: 115
- Liittynyt: La Maalis 13, 2004 10:56
- Paikkakunta: Unixverstas Olutensin, Finlandia Vodka
itsellä kyllä 99 lähtee kuumallaki kelillä ja lämpimällä moottorilla käyntiin heti kun avainta vain käyttää starttiasennossa... ei tarvi sahata eikä kaasuun koskea. taitaa olla vain joku säätöhomma pärsseellään.Jusau kirjoitti:Kaikki omistamani kaasarisaabit ovat tehneet vastaavaa kuumalla kelillä ja lämpimällä moottorilla hetken seisomisen jälkeen (5-15min). Kaasu pohjassa starttaaminen helpottaa käynnistymistä huomattavasti.