9000 apc ezk sun muut???

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Jussisalo
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: La Elo 13, 2005 17:03

9000 apc ezk sun muut???

Viesti Kirjoittaja Jussisalo »

Eli olen siirtämässä tuollaista saabin Lh jettiä n.-88 vuoden turbosaabista, ja tarvisin tietoa tarviiko tuo ruisku boksi apc boksin mukaansa, käsitykseni mukaan tarvii koska kierrosluku ja kampiakselin asento tunnistimet tulee apcn kautta. onko näin vai ei???
Viimeksi muokannut Jussisalo, Ti Elo 16, 2005 17:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kerro onko ruisku LH 2.2 vai 2.4 ja onko sytytys virranjakajalla perinteinen Hall-anturillinen vaiko DI/APC.
Eikös tuollaisessa "n. 88"-turbotonnarissa ole Hall-anturi virranjakajassa. Ainakin minun 87:ssani on.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Olettaisin että on LH 2.2 kyseessä, '88 vuosimallissa on virranjakaja ja erillinen APC poislukien CD turbo jossa on DI+APC (DI ja APC purkit erikseen), sitten '89 lähtien on myös CC turbossa DI ja järjestelmänä on tällöin molemmissa DI/APC (DI ja APC yhdistetty, APC digitaalinen).

Jos kyseessä on perinteinen jakajasytty ja erillisellä APC:lla taikka DI+APC niin ruiskua ei kiinnosta APC pätkääkään eikä ne tiedä toisistaan mitään joten sitä ei tarvitse miettiä. Jakajasytkällä ei myöskään turbomalleissa ole kampiakselin asentotunnistinta ja kierroslukutieto tulee pääteasteelta. Johdotus saattaa kiertää APC-boksin kautta (en muista), mutta ei se sitä purkkia mihinkään tarvitse eikä myöskään sen kanssa juttele.

Joidenkin tietojen mukaan DI/APC juttelee LH-jetin kanssa ainakin katittomissa malleissa, mutta tälle tiedolle ei ole vielä varmennusta kun on tuo oma DI/APC katiton tonnari vielä niin uusi etten ole ehtinyt purkaa bokseja esille. :)

Eli toisinsanoen riippuu siitä tarkemmasta vuosimallista ja siitä onko autossa suorasytytys vai virranjakaja ja tällöinkin vielä siitä että kummantyyppinen suorasytkä.. DI+APC:ta esiintyy vain '88 CD turbossa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jussisalo
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: La Elo 13, 2005 17:03

Viesti Kirjoittaja Jussisalo »

Autossa on normi jakaja sytytys, ei kattia, mutta tää ihme apc on...
mitä tämä apc järjestelmä sitten ohjaa sytytystä? entä mikä ihme on tuo ezk??? :D
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Jussisalo kirjoitti:Autossa on normi jakaja sytytys, ei kattia, mutta tää ihme apc on...
mitä tämä apc järjestelmä sitten ohjaa sytytystä? entä mikä ihme on tuo ezk??? :D
APC on lyhenne sanoista automatic petrol contol (tai jotain sinnepäin)
Eli koneessa on nakutus anturi jonka perusteella säädetään ahtopaineita.
Eli käyttää polttoaineen oktaaniluvun hyväksi.

EZK sytkä on virranjakajalla (jakaa vain kipinän oikealle pytylle) varustettu sytytyslaitteisto. Eli jakaja on muuten tyhjä.
En nyt muista mistä tuo lyhenne on kotoisin. :oops:
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Automatic Performance Control (APC) ohjaa vain ahtopainetta, ei sytytystä.

9000 ja 900 i16 vapareissa on ollut EZK-sytytystä. Lyhenne tulee saksasta (jotain elektronisch zündung blahblah :)). Säätää nakutusanturin ja kampiakselin asentoanturin avulla ennakkoa, jakaja on tosiaan tyhjä. Ikäänkuin perinteisen jakajasytkän ja suorasytytyksen välimuoto.. Kipinä on elektronisesti ohjattu mutta jakaja ja puola silti vielä annostelee sen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jussisalo
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: La Elo 13, 2005 17:03

Viesti Kirjoittaja Jussisalo »

eli täytyy myöntää että olen aivan pihalla tällähetkellä koko systeemeistä ja huomenna saan jopa jo oikean sähkökaavion toivottavasti tuohon...
Nyt kuitenki pientä päätäni vaivaa taas pari asiaa :D
eli kun ainakin mulla on tuo ilmeisesti hall-anturi (ko?) tuolla jakajan kannen alla, ja tämä antaa sytkälle tietoa, mutta kuulemma se kertoo myös ruiskulle jotenkin koneen käyntinopeuden. miten? tarviiko mun sovittaa vielä saabin sytkä omaani.

ilmeisesti tuo ezk ei kuulu koko autooni :D koska tämä on turbo vehjes.

Ps. mulla on siis tarkoituksena sovittaa tämä saabin ruisku omaan harraste autooni (ei valitettavasti saab) eli miten se siis toisin sanoen onnistuu helpoiten? ja mitä kaikkia osia tarvin saabista.

ruisku oli ilmeisesti siis lh 2,2 ei siitäkään selvää varmuutta mutta kertokaa miten erottaa niin tiedän senkin. :D:D:D
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

EZK = Elektronische Zündung mit Klopfkontrolle = Nakutusanturilla varustettu elektroninen sytytys

LH 2.2:ssa ohjausboksin liittimessä on 25 napaa ja tyhjäkäyntimoottorissa 3 napaa (paitsi vm. 85 ei tyhjäkäyntimoottoria vaan lisäilmaluisti)
LH 2.4:ssä 35 ja 2 napaa
LH 2.4.1:ssä (2,3i) 35 ja 2 napaa
LH 2.4.2:ssa 35 ja 3 napaa

Jos ruiskuasennusta suunnittelet, niin tämä varmaan kannattaa lukea aika tarkkaan:
http://marge.datium.fi/~knox/Polttoaine ... 985-93.zip

Eiköhän niitä sytytyspulsseja voi tarjota ruiskuboksille sytytyksen pääteasteelta samasta mistä menee kierroslukumittarille tai sitten puolan ykkösnavalta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Mielenkiintoista...mites LH 2.4 käyttäytyy -87 sytkän kanssa jossa alipainekello ohjaa ennakkoa? Itselläni päivitetty versio vaparista turboksi (-91 CD) varustettu ezk:lla mutta ahtojen noustessa ennakko ei muutu -->signaali kampuralta. Vaihdan ton toisen sytkän. Onko 86-89 vapareiden ja turbojen sytytys bokseissa eroja?
Vastaa Viestiin