Saabin ohjaustehostin hajoamassa??

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Saab04
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 00:23
Paikkakunta: Tku

Saabin ohjaustehostin hajoamassa??

Viesti Kirjoittaja Saab04 »

Noin 3vko:a sitten huomasin että kun käänsin rattia vasemmalle niin kuului sellaista pientä rahinaa jossain tietyissä kohdin ja sen myös tuntee ratissa.
Ja tuo "rahina/rutina" on lisääntynyt aika paljonkin tässä viimeaikoina. Oikealle kääntäessä ei kuulu mitään muuta kuin ehkäpä pientä suhinaa, en muista että onko sellasita ennen kuulunut.

Eli onkos mun ohjaustehostin lahoamassa? :cry:

Katsoin tänään niin öljyä ainakin oli tehostimessa tarpeeksi.
Ex-autot;
9-5 Aero sportcombi -04
9000i 2.0 CD AT -91
2x900i 8V AT -88
Jakke_
"Turbo"
Viestit: 295
Liittynyt: La Huhti 02, 2005 00:34
Paikkakunta: Mustasaari, Petsmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jakke_ »

Mulla tekee suurinpiirtein samaa, mutta kuulostaa enemmän suhinalta.
Ei setä vittuile, setä neuvoo!
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

eikö tuo "suhina" ole ennemmin pelkkää hydrauliikan ääntä..

en usko että vika tehostimessa olisi, ehkä ennemmin hammastangossa...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Itsellä piti i8 myös suhinaa, kun käänsi ratilla täydet, käsittääkseni ääni oli normaali.

Että pääsisikö sieltä sitten ilmaa pois vai mitä ? Ääni kuului aina silloin kun käänsi täydet.
Eihän tuo 8-venttiilisen ohjaustehostin käsittääkseni tykkää siitä että rattia pidetään kauan ääriasennossa ?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

mites nouseeko/kuuluuko se ääni voimakkaammin kierrosten noustessa.
Meinaan pösön letku vuosi muinoin nesteet pihalle... kuulu pari pientä pamausta...tämän jälkeen konehuoneen puolelta alkoi kuulua tasainen sirinä/ääni....joka voimistui kierrosten noustessa (hihnahan sitä tehostinta pyörittää)
Samoin rattia käännettäessä ratti selkeästi nyki/tärisi.
Tuon jaken auton nähneenä....ääni on aivan vastaava kuin mitä meillä oli... mutta ilmeisesti ratti pyörii "nykimättä"... mutta kyllä se ohjaus myös raskautuu jos se tehostin on hajoamaisillaan.
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ohjauksen ääniä ja jäykkyyttä voi tulla muualtakin, kuin hammastangosta. Mulla ilmeisesti töötin kehä/tappi ratissa antaa kivan narskutuksen, kun pyörittää nopeasti. Jäykkyyttä taasen voi tulla, jos joku niistä ohjausakselin nivelistä alkaa jumimaan...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7775
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Se sihinä tulee ohjaustehostajan paineensäätöventtiilistä "varoventtiili"
Se kuuluukin suhista silloin kun pyörät ovat käännetty ääriasentoon.

Jos sitä paineensäätöventtiiliä ei siellä olisi, niin aina kun pyörät käännetään ääriasentoon niin letku letku räjähtää.

Jos sitä sirinää/suhinaa kuuluu ajonaikana ( pyörät ei ole ääriasennossa )
niin todennäköisesti järjestelmään on päässyt jostakin ilmaa.
-tarkasta pumpun imuletkun kiristys. ( letku voi olla myös kovettunut )

Öljyn vähyys aiheuttaa usein ohjauspyörässä ns..nykimistä.

ÄLÄ KÄYTÄ ATF ( automaatti vaihteisto öljy ) OHJAUSTEHOSTÍMEN ÖLJYNÄ.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Saab04
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 00:23
Paikkakunta: Tku

Viesti Kirjoittaja Saab04 »

Kiitos vinkeistä.

Ei se suhina mua ole pahemmin häirinnyt kun tiedän että sitä kuuluu kuuluakin, mutta se suhisee vaikka rattia kääntäisi vain vähänkin oikealle!! :?:

Enemmän mun häiritsee se "rutina"! Se kuuluu myös vaikka rattia pitää paikallaan kun tulee esim.pitkä mutka vasemmalle, käsissä tuntuu silloin että ratti tärisisi vähän tai jotain vastaavaa.

Täytyy käydä tänään kattomassa lähemmin että ulkopuolisesti olis ainakin kaikki kunnossa.

Mitäs öljyä siihen pitäis käyttää? Jollen täysin väärin muista niin laitoin just automaattivaihteiston öljyä siihen. Siitä on aikaa n.6kk.
Ex-autot;
9-5 Aero sportcombi -04
9000i 2.0 CD AT -91
2x900i 8V AT -88
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kaarteessa raplattaa vaikka ei rattia käännä ja se tuntuu myös ohjauksessa? Vetonivelien kuntoa olisi syytä tsekata. Mahdollisesti suojakumi rikki ja vetonivel pilalla...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Saab04
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 00:23
Paikkakunta: Tku

Viesti Kirjoittaja Saab04 »

Mertmi kirjoitti:Kaarteessa raplattaa vaikka ei rattia käännä ja se tuntuu myös ohjauksessa? Vetonivelien kuntoa olisi syytä tsekata. Mahdollisesti suojakumi rikki ja vetonivel pilalla...
Okei, eli rengas vaan pois :?: ja katsomaan että onko se vetonivelen suojakumi rikki :!:
Ex-autot;
9-5 Aero sportcombi -04
9000i 2.0 CD AT -91
2x900i 8V AT -88
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Näin juuri.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Miksi ATF:ää ei saa käyttää tehostimen öljynä? ...@erkele möivät mulle juuri tommosen purkin tehostimeen, kun en paremmasta tienny.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Ahtopaine kirjoitti:Miksi ATF:ää ei saa käyttää tehostimen öljynä?
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=9094
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Satkuun tässä vastikään asensin vanhan ohjaustehostimen, eikä sen öljynpitävyydestä ollut takeita, niin en raskinut laittaa ainakaan Saabin alkuperäistä öljyä :!:

Paikalliselta Neste huoltikselta ostin hanasta hydrauliikkaöljyä, joka kustansi 2 euroa litra. Hyvin tuntuu toimivan, eikä edes vuoda 8O
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

rr kirjoitti:Paikalliselta Neste huoltikselta ostin hanasta hydrauliikkaöljyä, joka kustansi 2 euroa litra. Hyvin tuntuu toimivan, eikä edes vuoda 8O
Odotappas talvea...

Normi ISO VG 32 tai 46 on aivan liian jäykkää tehostimen nesteeksi ja VI on liian matala. Jos nesteessä on säästettävä niin Shelliltä saa Aeroshell Fluid 41:stä neljän litran päniköissä, hinta muistaakseni n. 20€ alv0%. Myös Fluid 31:stä voi käyttää, mutta 41:ssä on parempi VI ja 31:n palamattomuus on autossa sivuseikka.

Tavallisista hydrauliöljyistä esim Esson Univis HVI 13 kelpaa hyvin, mutta HVI 26 on turhan tuhtia tavaraa. Tavalisten hydrauliöljyjen huono puoli tehostimessa on että niiden ominaisuudet eivät säily korkeissa lämpötiloissa (elikkäs öljyt menevät pilalle, lisäaineet katoavat yms), lentokonenesteiden ominaisuudet taas säilyvät verrattain hyvin vielä yli 100C käyttölämpötiloissa.

Tehostin ei tiedä sitä mitä purkin kyljessä on lukenut, eli Saab-neste ei ole ainoa oikea. Oikeastaan mikä tahansa mineraaliöljypohjainen tai synteettinen hiilivetypohjainen neste käy kunhan VI ja viskositeetti ovat oikeita ja neste sietää hyvin korkeita lämpötiloja.

... ja vaikka lentokonenesteistä puhuttiin niin kukaanhan ei sitten työnnä Skydrolia tehostimeen ja sen jälkeen ihmettele miksi vuotaa, eihän?
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Vastaa Viestiin