900 S vm. 95:n ISOT öljyvuodot

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
juhaalto
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: La Elo 13, 2005 17:01

900 S vm. 95:n ISOT öljyvuodot

Viesti Kirjoittaja juhaalto »

Talouteen tuli tällä viikolla hankittua 1. kerran ns. ng 900- saab. Vanhoja kunnon saabbeja onkin ollut puolen tusinaa... kokemukset olleet ok. Yksikään vanha saab ei ole jättänyt tienvarteen!
Nyt siis on käsissä 900S vm. 95, tosisiisti ja ajettu vain 155000km, ja autoliikkestä.
Mutta ihmettyttää moottoritilan usean eri kohdan öljyvuodot!
Paikkoja, josta öljyä tulee. on ilm. vetoakselin juuresta, vauhtipyörän suojapellin raosta, virranjakajan juuresta ja kenties muualtakin.
Muutama öljyjen rättikuivaus on tehty, taas ajettu ja zekattu vuodot ja em. paikat näyttäisi olevan pahimmat kohdat, ehkä. Kunnon moottoripesua ei ole vielä tehty, mutta ensi viikolla se tehdään sitten autoliikkeessä -...kele.

Lyhyesti: autosta tulee öljyä maahan/lattialle tipoittain koko ajan. Ja ajokilometrit on ok sekä määräaikaishuollot tehty.

Kuinkahan monen tiivisteen / stefan / o-renkaan vaihto mahtaa olla edessä ja mitä lie maksaa kun ei ole kokemuksia ko. moottorista?
7. Saab
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Vetoakselin (kuskin puoli) öljyvuoto stefan juuresta on ns. tyyppivika, joka korjattiin aikoinaan omasta -01 9-3:sta.
Pelkkä stefan vaihto ei riitä, laatikon puolella tiukassa oleva holkki aiheuttaa tuon stefan kulumisen ja holkki tulee vaihtaa myös. Aika monella tuo on antautunut.
Tuon korjaus ehkä n. 200 euroa, paitsi Laakkosella varmaan 600 euroa...

Muista viosta ei kokemusta.
juhaalto
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: La Elo 13, 2005 17:01

Viesti Kirjoittaja juhaalto »

Kiitos nopeasta vastauksesta. Juuri täällä on yksi vuoto " Vetoakselin (kuskin puoli) öljyvuoto stefan juuresta " kuten kerroit.

Ja kun tätä palstaa lukee, niin täältä alkaa selvitä (ehkä) muitakin mahdollisia paikkoja.

Seuraan palstaa / kommentteja tiiviisti, koska vm. 95 autoissa on ollut näemmä kaikenlaisia rahaa vieviä "öljyjuttuja" ...
7. Saab
jupu
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: La Loka 04, 2003 15:37
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja jupu »

Itse vaihdoin juuri mm. kampiakselin stefan vauhtipyörän päähän, joka aiheutti juuri mainitsemaasi vuotoa suojapellin välistä, oli aikas väsyneen oloinen...samalla vaihdoin myös vetoakselien stefat...tosin kuten tunnettua, väljää aikas lailla kuskin puolella holkissa joten ei pitkäikäinen korjaus. Mutta !!!! ei vuoda (tällä hetkellä) mistään.
Aika homma kyllä oli "pihalla" laatikko pois yms.
Se virranjakajan O-rengas ei paljon maksa...itsellä sitä (vuotokohtaa) ei ole ;)
Ai niin autolla ajettu 180 tkm...joten vaihdoin myös kytkimen yms...
Ja hakkasin tasapinoakselin ketjun tallin seinälle..tosin tuo kyllä tipahti melkein itsestään, on todella hentoista kokoa/laatua.
900 SET -95
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

-95 SE:ssä oli tuo venttiilinvarsien kumiongelma. Eli kun saat nuo vuodot kuntoon niin kattele vieläkö sitä öljyä kuluu. Liikkeen piikkiin sitten nuo...venttiilinvarsikumit kansiremppoineen liikkeestä riippuen 600e-1400e.

Saatpahan uuden tyyppiset vaihteistoöljyt kun tuo poskiholkki vaihdetaan kuskin puolen vetariin. Vaihdettu myös tohon mun 9-3:een.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
juhaalto
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: La Elo 13, 2005 17:01

Viesti Kirjoittaja juhaalto »

Kiitos kommentteista.

..juu, jotain alkaa tapahtua kahden Turkukeikan jälkeen (ajoakin kertyi jo 300 km kahdella Saab-autolla Uusikaupunki-Turku-Uusikaupunki välille.. :( ) Eli ilmeisen näppärä Turun Autokiilan mekaanikko diagnosoi seuraavasti 900S vm.95-auton moottoria 16.8 ti ja vielä ilman moottoripesua!! " vuodon / vuotojen aiheuttaja kampiakselin stefa ja koneen kierroksilla alkaa öljyä lentää... " ja sitten tulikin auton passitus merkkikorjaamolle Uuteenkaupunkiin kun Turussa oli kuulemma Metro-autossa pitkät huoltojonot.

Joten saa nähdä, mitä sitten on tilanne ensi viikon lopulla em. remontin jälkeen. Vaihtoaikaoletus on kuulemma noin 3,5 tuntia, kertoi autokiilan autonmyyjä.

Että tommottis tänään.
7. Saab
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

jupu kirjoitti:Itse vaihdoin juuri mm. kampiakselin stefan vauhtipyörän päähän, joka aiheutti juuri mainitsemaasi vuotoa suojapellin välistä, oli aikas väsyneen oloinen...samalla vaihdoin myös vetoakselien stefat...tosin kuten tunnettua, väljää aikas lailla kuskin puolella holkissa joten ei pitkäikäinen korjaus. Mutta !!!! ei vuoda (tällä hetkellä) mistään.
Aika homma kyllä oli "pihalla" laatikko pois yms.
Se virranjakajan O-rengas ei paljon maksa...itsellä sitä (vuotokohtaa) ei ole ;)
Ai niin autolla ajettu 180 tkm...joten vaihdoin myös kytkimen yms...
Ja hakkasin tasapinoakselin ketjun tallin seinälle..tosin tuo kyllä tipahti melkein itsestään, on todella hentoista kokoa/laatua.
900 SET -95

Hienoa, että onnistui hyvin, eikä vieläkään vuoda! :D
Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
jupu
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: La Loka 04, 2003 15:37
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja jupu »

Haloo !!

Mites homma meni ?

Haluaisin tavata henkilön joka vaihtaa NG:n vauhtipyörän puoleisen stefan alle 4 h ....

Kerro edes hinta (saa edes palsamia haavoille, jotka eivät vieläkään ole parantuneet ;) )

PS. LR EI vieläkään vuoda ( IHME ! )

PSS: Onko jollain kuvaa/kaaviota tasapainotus akselien ketjunkiristimestä
tai yleensä ky sydeemistä ?

PSSS: LR ennen SAAB oli "väärin päin" töissä miksi nyt "oikein" päin ?
Eikös se ole saman värinenkin ?
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

PS. LR EI vieläkään vuoda ( IHME ! )

Hyvä juttu! :D


PSSS: LR ennen SAAB oli "väärin päin" töissä miksi nyt "oikein" päin ?
Eikös se ole saman värinenkin ?


Saab tulee ajettua pihalle, miten milloinkin! :lol: Ja on samanvärinen kuin edeltäjänsä.
Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
jupu
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: La Loka 04, 2003 15:37
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja jupu »

>Saab tulee ajettua pihalle, miten milloinkin! Ja on samanvärinen kuin >edeltäjänsä.

Hmmm.. Hieman epäilen: AINA kun saa "uuden" pelin pitää sitä hieman "esitellä" joten nyt on keula esillä..vanha varmaan oli miten sattui lopuksi...tosin sekin oli aluksi keula edellä :) Noh, niin ainakin minulla tapahtuu ja olen muillakin samaa havainnut.
Vastaa Viestiin