Puolikas käsijarru

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Breadfan86 kirjoitti:Vaikka kuinka niitä perkeleen säätöruuveja kääntäis 1/4 tai 1/2 kierrosta, silti vaatii voimia liikuttaa napoja. Tarvii avata 1 - 1,5 kierrosta, jotta pyöris jotenki, mutta mitenkä se sitten vaikuttaa jarrutehoon.
No kokeile miten ne käsijarrut ottaa silloin kun olet löysännyt ruuvin yhden kierroksen verran siitä kiinni kierretystä. Sehän ei ole kovin tarkkaan speksattu kuinka tiukkaan ruuvi ensin kierretään kiinni että jarru ottaa kiinni. Kiristystiukkuudestahan sitten riippuu kuinka paljon pitää avata jotta löystyy.
Toki jarrujen aukeamiseen vaikuttaa myös jarrusylintereiden tiivisteiden kunto, tiivisteiden elastisuus on ainoa voima mikä mäntiä vetää takaisinpäin kun löysäät ruuvia.

Jos on kovin kovettuneet tiivisteet ja siten nihkeästi liikkuvat männät, voi olla että jarrut kovin iloisesti palaudu ruuvia auki kääntämällä. Tällöin ehkä kevyt laahaamaan jääminen voisi olla hyväksyttävää, koeajamalla voi kuulostella miten ne jarrut toimii ja mahtaako laahata vielä koeajon jälkeenkin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Minä olen kiertänyt kiinnipäin vain sen verran että ruuvissa tuntuu selvä vastus ja jarru alkaa ottaa kunnolla. Eihän sitä nyt hampaat irvessä ihan loppuun asti kiinni pidä kääntää, muutenhan olisi annettu joku kiristysmomenttikin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin