Putkisto virien kanssa
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1148
- Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
- Paikkakunta: Vantaa
Putkisto virien kanssa
Elikkä kyselisin teiltä oi viisaat että jos virisetissä (kuten vaikka maptun stage3), suositellaan kokonaan 3" putkisto turbolta, mutta laitetaankin katista taaksepäin vain 2,5", niin katoaako hyöty/tuleeko ongelmia?
Ja sitten vielä toinen kysymys näin tyhmänä kysellen että siis turbolta lähtee dp? se jatkuu kattiin asti?
Valistakaa jookosta jotta saisin tuon projektini etiäpäin... Kiitosta jo etukäteen!!
Ja sitten vielä toinen kysymys näin tyhmänä kysellen että siis turbolta lähtee dp? se jatkuu kattiin asti?
Valistakaa jookosta jotta saisin tuon projektini etiäpäin... Kiitosta jo etukäteen!!
Saab 900 2.0t Cab -97
Ei pitäis olla ongelmia, jos katin jälkeen on orkkisputkea. Kriittisin tuossa on DP, eli putki joka lähtee turbolta ja päättyy yleensä kattiin(niillä joilla se on). Omassa kulkupelissä ja muutamilla muilla on 3" DP joka highflow katin jälkeen muuttuu ihan normiputkeksi.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Katin jälkeen alkaa pakokaasut olemaan jo sen verran jäähtynyttä (ja supistunutta), että 2.5" putkisto vapaavirtauspöntöillä katista taaksepäin yleisen käsityksen mukaan riittää mainiosti jonnekkin 300hp+ tietämille.. Oleellista on siis että turbolta lähtiessä putki on 3" katti mukaanlukien, kun kaasu on kuuminta ja laajimmillaan.
Se mikä ero on steg 1 ja steg 2 kokoonpanossa (kun ainakin maptunsofta on sama) on se että loppuosa putkistosta on varustettu vapaavirtaus pöntöillä, eli pöntöistä näkee läpi. tämä parantaa spoolausta ja huomattavasti, vaikka huipputehot eivät juurikaan nouse, koska steg1/2 softassa on ahtoja suurilla kierroksilla laskettu, koska vakio downpipe/cat ei vedä kuin max 230-240hp pakokaasut turvallisesti (ilman kovaa painetta).
Itse ajelin steg 2:lla viikon steg 1:n jälkeen ja suurin ero oli, että ahtopaineet nousivat "samantien" polkasun jälkeen vakiopönttöihin nähden, vaikka halkaisija oli "sama" noin 2.5". (Ferritan putkisto).
Ferritan 3" downpipessä on kemiran metallinen racekatti kiinteästi ja putki muuttuu vasta katin jälkeen 2.5".
JT:llä katin jälkeen 3" ulostulo, josta loppuun asti 3". Tämä tietysti pitää hiukka enemmän ääntä, kun on väljempi loppuputkikin.
.. Summasummarum. Steg 3:seen vähintään 3" downpipe, isompi cat, ja loppuputken pöntöt vapaavirtauspöntöiksi.
Hook
Se mikä ero on steg 1 ja steg 2 kokoonpanossa (kun ainakin maptunsofta on sama) on se että loppuosa putkistosta on varustettu vapaavirtaus pöntöillä, eli pöntöistä näkee läpi. tämä parantaa spoolausta ja huomattavasti, vaikka huipputehot eivät juurikaan nouse, koska steg1/2 softassa on ahtoja suurilla kierroksilla laskettu, koska vakio downpipe/cat ei vedä kuin max 230-240hp pakokaasut turvallisesti (ilman kovaa painetta).
Itse ajelin steg 2:lla viikon steg 1:n jälkeen ja suurin ero oli, että ahtopaineet nousivat "samantien" polkasun jälkeen vakiopönttöihin nähden, vaikka halkaisija oli "sama" noin 2.5". (Ferritan putkisto).
Ferritan 3" downpipessä on kemiran metallinen racekatti kiinteästi ja putki muuttuu vasta katin jälkeen 2.5".
JT:llä katin jälkeen 3" ulostulo, josta loppuun asti 3". Tämä tietysti pitää hiukka enemmän ääntä, kun on väljempi loppuputkikin.
.. Summasummarum. Steg 3:seen vähintään 3" downpipe, isompi cat, ja loppuputken pöntöt vapaavirtauspöntöiksi.
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1148
- Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
- Paikkakunta: Vantaa
Eli lyhykäisyydessään homma käy niin jotta hommaan vaikka sen 3"jt dp:n ja kunnon katin, ja siitä etiäpäin riittää se 2,5" putkisto?
Onkos noissa kateissa sitten kun, tietenkin toinen pää on ilmeisesti 3" johon se dp tulee kiinni, niin toinen pää pitää olla sen 2,5". Onko mikään katti tuollainen vai isketäänkö jonkinlainen adapteri?
Paljastetaan nyt että tarkoitus olisi laittaa tuo speedpartsin tarjoama uusi tuplasysteemi omaan Saappiin, mutta sen takia joutui tätä kyselemään kun tarkoitus oli tosiaan iskeä stage 3 asteinen softa jossa suositus oli sitä 3" putkea. Äänien perässä en todellakaan ole, joten erittäin hyvä jos 2,5" käy.
Eli etupää putkistosta on dp+kat?
Ja tärkein vielä, mistä saisi hintalaatuusuhteeltaan hyvän ja halvan dp+kat yhdistelmän?
Maptunin sivuilla oli jossain kohtaa sporttikisu reilu 100euroa....
Onkos noissa kateissa sitten kun, tietenkin toinen pää on ilmeisesti 3" johon se dp tulee kiinni, niin toinen pää pitää olla sen 2,5". Onko mikään katti tuollainen vai isketäänkö jonkinlainen adapteri?
Paljastetaan nyt että tarkoitus olisi laittaa tuo speedpartsin tarjoama uusi tuplasysteemi omaan Saappiin, mutta sen takia joutui tätä kyselemään kun tarkoitus oli tosiaan iskeä stage 3 asteinen softa jossa suositus oli sitä 3" putkea. Äänien perässä en todellakaan ole, joten erittäin hyvä jos 2,5" käy.
Eli etupää putkistosta on dp+kat?
Ja tärkein vielä, mistä saisi hintalaatuusuhteeltaan hyvän ja halvan dp+kat yhdistelmän?
Maptunin sivuilla oli jossain kohtaa sporttikisu reilu 100euroa....
Saab 900 2.0t Cab -97
-
- "Viggen"
- Viestit: 529
- Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
- Paikkakunta: Tampere
Tuo taitaa olla päivityshinta jos ottaa Race katin Sportin sijaan.Harrimatias kirjoitti:Maptunin sivuilla oli jossain kohtaa sporttikisu reilu 100euroa....
JT:lllä loppuputken hinta katista taaksepäin oli myös vain jotain 100e luokkaa joten otin sen vaikka alunperin ajattelin jättää alkuperäisen loppu putken.
se93tbo:lla tais olla kokemusta siitä, että vakio putkiston loppuosa hieman rajoittaa ahtojen nousua.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
http://www.eurostainless.fi/sporttiputket.htmVigge kirjoitti:Eikös se ole 2.75"Hook kirjoitti:
Ferritan 3" downpipessä
Hook
sivuston mukaan kyseessä on 3"-2 1/2" downpipe... Mitannut en ole. Pitäsköhän käydä mittaamassa konepellin alta..

ps. Hinta 1250 euroa jousto osalla. Siis pelkkä etuosa. Tähän lisäksi täysrosterinen keski/loppuosa 750 euroa...
Niin. ja ajatus siitä että autossa olisi (eivapaastivirtaavat) vakiopöntöt ja 3" downpipe steg 3 softalla kuullostaa varsin tappavalta, kun pöntöt eivät vedä, vaan muodostavat varmasti liikaa vastapainetta. Tietävät kertokoon lisää vakiopönttöjen haitoista viritetyssä autossa.
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Mitä tuo ei vapaasti virtaava vakio pönttö mahtaa olla? Tuo alla oleva "sport" vakio putki ei juuri vapaammin virtaava voi olla pönttöjen osalla? Saman kokonen reikä noissa näkyy olevan läpiasti molemissa pöntöissä.
Ja tiettävästi on alkuperäinen putkisto.
V-M
Ja tiettävästi on alkuperäinen putkisto.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1148
- Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
- Paikkakunta: Vantaa
JT:n ja Ferritan Sporttipöntöt ovat VV pönttöjä, eli päivä paistaa läpi, tulo/meno ovat lähes linjassa ja villat ovat pöntön "seinillä". virtausvastusta ei juurikaan ole. Haittapuolena tästä että äänenvaimennus ei ole yhtä tehokas kuin "normipöntössä", jossa pakokaasu mutkittelee sisällä kammioita pitkin.
Esimerkkikuva hyvin ääntä (ja virtausta!) vaimentavasta normipöntöstä, jossa tulo/meno eri linjassa.
http://www.eurostainless.fi/hinnasto_frame.htm
Vaparit yleensä tarvitsevat pienen vastapaineen toimiakseen optimaalisesti, mutta turbot eivät, koska turbo itsessään toimii suunniteltuna vastapaineena ja syö ääntä.
Wisin (ng900, jossa viallinen suomennos!) mukaan keskipönttö on kaikissa moottorityypeissä Absorbiovaimennin ja takapönttö on I koneissa heijastusvaimennin ja turboissa sekin absorbiovaimennin. Silti siitä ei muistini mukaan päivä paistanut läpi, kuin noissa Ferritan sporttipöntöissäni.. eli pöntöissä ON eroja. Siis muutakin kuin liitäntäputkien halkaisija.
.. Ja pakkohan noissa on olla käytännönkin eroja, kun steg 1:seen vaihdoin Ferritan 2.5" sport vaimentimet (eli loppuputkiston, jolloin steg2), niin turbon herääminen muuttui radikaalisti herkempään suuntaan
, vaikka loppuputkiston halkaisija ei käytännössä muuttunut, mutta äänenvaimentimien rakenne.
Hook
Esimerkkikuva hyvin ääntä (ja virtausta!) vaimentavasta normipöntöstä, jossa tulo/meno eri linjassa.
http://www.eurostainless.fi/hinnasto_frame.htm
Vaparit yleensä tarvitsevat pienen vastapaineen toimiakseen optimaalisesti, mutta turbot eivät, koska turbo itsessään toimii suunniteltuna vastapaineena ja syö ääntä.
Wisin (ng900, jossa viallinen suomennos!) mukaan keskipönttö on kaikissa moottorityypeissä Absorbiovaimennin ja takapönttö on I koneissa heijastusvaimennin ja turboissa sekin absorbiovaimennin. Silti siitä ei muistini mukaan päivä paistanut läpi, kuin noissa Ferritan sporttipöntöissäni.. eli pöntöissä ON eroja. Siis muutakin kuin liitäntäputkien halkaisija.
.. Ja pakkohan noissa on olla käytännönkin eroja, kun steg 1:seen vaihdoin Ferritan 2.5" sport vaimentimet (eli loppuputkiston, jolloin steg2), niin turbon herääminen muuttui radikaalisti herkempään suuntaan

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1148
- Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
- Paikkakunta: Vantaa
Kellään tietoa onko tuohon jt:n dp:seen helppo liittää yleisesti ottaen joku sportti katti?Ja onko sellasia joissa dp:n pääty on 3" ja loppuputkistolle lähtevä 2,5"? Tai onko olemassa adaptereita jotka muuntavat catista
lähtevän päädyn 2,5" loppuputkistolle sopivaksi?
Sitten vielä, onko noissa kateissa paljon eroja?
Kun onhan noita hintaerojakin aika lailla näissä "virityskäyttöön" sopivissa.
Esim. magnaflolta saisi kohtuu edullisesti....
lähtevän päädyn 2,5" loppuputkistolle sopivaksi?
Sitten vielä, onko noissa kateissa paljon eroja?
Kun onhan noita hintaerojakin aika lailla näissä "virityskäyttöön" sopivissa.
Esim. magnaflolta saisi kohtuu edullisesti....
Saab 900 2.0t Cab -97
Itse ostin pähkäilyiden jälkeen kustannuksia säästäen koko JT 3" putken ilman kattia. Piti aika kovan äänen kun kenki ja nyt hitsautin Catco 3" Hi-flow katin kiinni.
Katti on aika vaikea laittaa jälkeenpäin siihen missä se alkuperäisessä JT 3 " dp:ssä on. Hitsautin sen siis seuraavaan osaan, melkein kiinni ensimmäiseen vaimentajaan. Ehkä virtaakin paremmin, kun ei ole heti dp:n alussa. Päästömittauksia en ole käynyt ottamassa.
Äänet muuttui siedettäviksi katin laiton jälkeen.
Katti on aika vaikea laittaa jälkeenpäin siihen missä se alkuperäisessä JT 3 " dp:ssä on. Hitsautin sen siis seuraavaan osaan, melkein kiinni ensimmäiseen vaimentajaan. Ehkä virtaakin paremmin, kun ei ole heti dp:n alussa. Päästömittauksia en ole käynyt ottamassa.
Äänet muuttui siedettäviksi katin laiton jälkeen.
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1148
- Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
- Paikkakunta: Vantaa