99 Turbo T8 moottorin historiikki?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

99 Turbo T8 moottorin historiikki?

Viesti Kirjoittaja a9000 »

Terve,

Voisitteko kertoilla mitä eroa vuosimalli vuosimallilta on 99:n T8 turbo koneessa. Alkaen -79? Milloin APC:t, ruiskujärjestelmien erot, jne.

Ja saako esim. -79 konetta päivitettyä vastaamaan esim. -84 moottorimallia, lisäämällä/korvaamalla jotain kilkkeitä.

99 asteen kuumeessa... t.Koo
Viimeksi muokannut a9000, Ke Elo 17, 2005 12:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Tietääkseni 99 turbo on ilman apc:tä, ja aina b-kone, vuonna '82 tuli H-kone, jota ei enää saanut turbona, näin olen ymmärtänyt?
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Viesti Kirjoittaja a9000 »

se videopätkä jota mainostin olikin satku APC mallia -82 :oops:
Viimeksi muokannut a9000, Ke Elo 17, 2005 21:53. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Ok, tuohon en sano mitään, itse olen vaparisaabisti :)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

APC tuli muistaakseni 82/83.
99:iin sitä ei tietääkseni koskaan ollut tarjolla, eikä myöskään h-turboa.
Poislukien jotkut hyperharvinaiset erikoisyksilöt joiden olemassaolosta ei taida pahemmin olla tietoa.

Eikös h-kone tullut kesken vuoden 81?
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Ronska kirjoitti:APC tuli muistaakseni 82/83.
APC tuli -82.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Elikäs olinko oikeassa, APC tuli '82, kuten h-konekin ja h-koneista turbo-99:ä ei ole?
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

lefa42 kirjoitti:Elikäs olinko oikeassa, APC tuli '82, kuten h-konekin ja h-koneista turbo-99:ä ei ole?
Ainakin ensimmäisessä ja viimeisessä kohdassa olen kanssasi samaa mieltä. H-koneen tulovuotta en muista.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

99 turbo on ollut aina B-koneella ja taisipa siinä olla ensimmäisenä ahtopaineensäätö. Itse moottorin ahtaminen ja sitä myön mahdollisesti ahtopaineensäätö tuli sisaryhtiö Scanialta. Koko turbotus lähti käyntiin vuosina -73-74 eli B-moottorin tultua markkinoille (Saab turbo-kirjasta). Tulleessaan 99:n ahtopaineensäätö oli mullistava 12 kertaa sekunnissa tapahtuvalla säädöllä, kun nykyään Trionicci paukuttaa jotain toimintoja 2000 kertaa sekunnissa (Trionicista enemmän tietävät voi kertoa onko kyseessä paineensäätö). Ja sen aikaisella tekniikalla vastaavatehoisen vaparin olisi pitänyt olla vähintään R6- tai V6-moottori. Go Saab!

Jotain legendaa olen kuullut, että 99:stä olisi tehty H-moottorilla oleva turboversio. Projektina varmasti ollut. Ja miksi ei olisi sillä onhan 99:stä tehty proto Trumpan V8-koneella, josta löytyy kuvia mm. em. Turbo-kirjasta.

EDITtiä. Lisätieto on aina paikallaan. Joten lähdin etsimään tietoa/kuvaa siitä V8 99:stä ja sen verran löytyi jo, että niitä on tehty 48 kappaletta.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Ja mitä vuosimalliin vielä tulee, niin mulla on ollut '81 99 B-koneella ja pihassa on '82 99 h-koneella, joten eiköhän koneasiakin näin liene?
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

H-kone ysiysiin tuli mallivuoden loppupuolella -81, eli kasiykkösiä on tehty H-koneella. Taitaa vaan olla aika vähän, eli taas kannattaa laittaa talteen jos osuu kohdalle :idea:

Satkuun tuli APC -82, paitsi että automaattiin myöhemmin... -83 :?:

Turboja H-koneella on tehty omissa talleissa :wink:
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

rr kirjoitti:Satkuun tuli APC -82, paitsi että automaattiin myöhemmin... -83 :?:
Täältä löytyy M82 900 Finlandia T8A APC:lla
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Itselläni oli 99-81vm .Oli h-kone mutta jotain b-aika kauttakin siinä oli mm etupyörännavat oli vanhaa perua,en tiedä liittyykö nuo asiat toisiinsa.

Edit : eikös turbot jääny 99 pois 80vuonna 81 ei liene kellään?
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

turbokoneista

Viesti Kirjoittaja a9000 »

Ööh, peruskysymys: Mitä eroa on B-koneella ja H-koneella..? :oops:

Tuota historiikkia kyselen siksi, että olisi tyrkyllä -79 mallinen turbokone - ja mietin että saisiko siitä muokattua sääntökelvollisen ja kilpailukykyisen koneen satkuun, jolla vois sitten joskus ehkä mahdollisesti osallistua Saab 900 rataluokkaan, kun on semmoinen sporttinen satku rakenteilla.

Rataluokan säännöissä mainitaan APC:n modifioinnista, siksi APC asiaa kyselin... Tietäiskö joku noista rataluokan kiemuroista, ja minkälaisista koneista siellä (B/H/jne.) on kysymys. Mielelläni kuulisin siis lisää myös noista muokkausmahdollisuuksista( ei-APC --> APC = ?)

Kiitoksia jo vastanneille! Asia tulee eteen tässä aikasta pian, miettiessä että ostaakko tuo kone vaiko eikö.

t.Koo
dimebak kirjoitti:99 turbo on ollut aina B-koneella ja taisipa siinä olla ensimmäisenä ahtopaineensäätö. Itse moottorin ahtaminen ja sitä myön mahdollisesti ahtopaineensäätö tuli sisaryhtiö Scanialta. Koko turbotus lähti käyntiin vuosina -73-74 eli B-moottorin tultua markkinoille (Saab turbo-kirjasta). Tulleessaan 99:n ahtopaineensäätö oli mullistava 12 kertaa sekunnissa tapahtuvalla säädöllä, kun nykyään Trionicci paukuttaa jotain toimintoja 2000 kertaa sekunnissa (Trionicista enemmän tietävät voi kertoa onko kyseessä paineensäätö). Ja sen aikaisella tekniikalla vastaavatehoisen vaparin olisi pitänyt olla vähintään R6- tai V6-moottori. Go Saab!

Jotain legendaa olen kuullut, että 99:stä olisi tehty H-moottorilla oleva turboversio. Projektina varmasti ollut. Ja miksi ei olisi sillä onhan 99:stä tehty proto Trumpan V8-koneella, josta löytyy kuvia mm. em. Turbo-kirjasta.

EDITtiä. Lisätieto on aina paikallaan. Joten lähdin etsimään tietoa/kuvaa siitä V8 99:stä ja sen verran löytyi jo, että niitä on tehty 48 kappaletta.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Setällä on -82 99:ssä vanhemmat etunavat ja h-kone.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin