Mikä on, kun ei ahdot nouse?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
sakarias
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:24
Paikkakunta: Nordkapp

Mikä on, kun ei ahdot nouse?

Viesti Kirjoittaja sakarias »

Ja autohan oli 9-3 LPT varustettuna maptunin 3 palikoilla.

Viimevuonnahan autossa vaan vaappuivat huippuahdot ja 2-3 kertaa tuli varmaankin "fuel cut". Muuten auto pelasi aikalailla hyvin.

Mutta nyt alkaa suru pakkautua puseroon.
-fuel cutteja alkoi esiintyä yhä useammin
-ahtopaineet tippuivat noin baarilla (equus asteikolla
:? )

Seuraavat hommelit on tullut kokeiltua
-magneettiventtiili on vaihdettu
-by pass-venttiili on vaihdettu
-pensan- ja ilmansuodatin on vaihdettu
-kokeiltu toisella DI-kassulla
-poksia on yritetty nollata akunkenkä irroittamalla
-ennen ahtojen totaalista hiipumista on myöskin luettu vikakoodit (0)

Mankkuvenan vaihdon jälkeen paineet nousivat ehkä noin baariin, mutta vain kerran. Ihme juttu.

Equus-asteikolta luettuna peruspaineet ovat noin 0,2bar ja huippuahdot 0,3bar. Mittarin toiminta rupesi myöskin epäilyttämään, mutta alipainepuolella näyttäisi mittari näyttävän järkeviä lukemia. Persdyno kertoo, että alakierrosvääntö on aikalailla normaali, mutta kierroksilla ei oikein veto piisaa.

Onkohan tuosta kotterosta pamahtanu: poksi, actuaattori, map-anturi, vai mikä?


Nimimerkillä: auttakaa nyt hyvät ihmiset. Hullu naapuri jo tuputtaa volvoa 8O
9-3t vm-00 maptun3
#441
Nulla tenaci invia est via
sakarias
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:24
Paikkakunta: Nordkapp

Viesti Kirjoittaja sakarias »

Mimmi kirjoitti:Mites tulpat?
Kyllä ne siellä paikallaan ovat :D
Eiku siis, on käytetty irti ja säädetty kärkivälit. Ihan hyvältä näyttivät (ajettu noin 25000). Meinaakko, että kannattas kokeilla vaihtaa?
9-3t vm-00 maptun3
#441
Nulla tenaci invia est via
deportivo
"Viggen"
Viestit: 535
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Viesti Kirjoittaja deportivo »

Kokeile jotain kunnon mittaria, niin tiedät paljonko paineita on.

Fuel cut tulee maptunin 1-3 softilla 1.5 bar, joten ei paineet nyt ihan hukassa voi olla jos fuel cut tosiaan iskee usein?

Ahdot seilaa löysän acun takia. ( Itse taistelin aika kauan acu ongelmien kanssa). :evil:
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Mankkuvenan vaihdon jälkeen paineet nousivat ehkä noin baariin, mutta vain kerran. Ihme juttu.
ööh, siis auto nostaa paineet --> fuel cut --> paineet alas?
Vai eikö nosta en ollenkaan yli 0.3?

Toi sun peruspaine on ainakin väärä. Sitä en tiedä miten olet mitannut, mutta mittaa niin että otat mankkuvenasta W ja C letkut irti ja liität ne toisiinsa. Näin kompura työntää paineet suoraan kellolle.
#1730
500whp.net member
sakarias
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:24
Paikkakunta: Nordkapp

Viesti Kirjoittaja sakarias »

Paineet ei nouse nykyisin ollenkaan yli 0,3 bar. Noin viikko sitten tuli koettua fuel cut myöskin noilla olemattomilla paineilla.

Seuraavaksi taidan kokeilla originaali-poksilla ja vaihtaa myöskin tulpat.
9-3t vm-00 maptun3
#441
Nulla tenaci invia est via
deportivo
"Viggen"
Viestit: 535
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Viesti Kirjoittaja deportivo »

Onko se nyt sitten fuel cut, vai jotain ihan muuta. :?: Eiköhän fuel cut tule vasta n. 1.5 bar.
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

sakarias kirjoitti:Paineet ei nouse nykyisin ollenkaan yli 0,3 bar. Noin viikko sitten tuli koettua fuel cut myöskin noilla olemattomilla paineilla.

Seuraavaksi taidan kokeilla originaali-poksilla ja vaihtaa myöskin tulpat.
Ookko sä nyt ihan varma että se sun ahtomittari näyttää oikein? Se fuel cut ei iske jos painetta ei ole se ~1.5bar. Jos tekee jotain muuta sen tapaista niin sitten vika on muualla.
Miten auto vetää, siis karkeat 100-150 mittaukset sun muut?
Jos auto vetää mutta paine ei näy mittarissa, niin katso ahtopainemittarin liitos. Jos "väljä" niin se voi päästää paineet pihalle. Alipaineet näyttää ok, koska vetää välyksen kiinni. Itsellä kävi joskus näin...

Voit kokeilla tuottaako ahdin painetta ottamalla W letkun irtin mankusta, mutta ole varvoinen sillä paineet karkaa ja äkkiä korkeiksi.


Varmista nyt ensin että se mittari toimii ja näyttää suunnilleen oikein. Lyö vaikka adapterilla auton renkaaseen kiinni, jos et muuta keksi :lol:
#1730
500whp.net member
sakarias
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:24
Paikkakunta: Nordkapp

Viesti Kirjoittaja sakarias »

deportivo kirjoitti:Onko se nyt sitten fuel cut, vai jotain ihan muuta. :?: Eiköhän fuel cut tule vasta n. 1.5 bar.
Olettaisin, että se on fuel cut. Kone ainaki kuolee aivan täysin noin sekunnin ajaksi. Entäs jos MAP anturi on hajonnu. Minkälaisia oireita siitä voi tulla?
9-3t vm-00 maptun3
#441
Nulla tenaci invia est via
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

sakarias kirjoitti:
deportivo kirjoitti:Onko se nyt sitten fuel cut, vai jotain ihan muuta. :?: Eiköhän fuel cut tule vasta n. 1.5 bar.
Olettaisin, että se on fuel cut. Kone ainaki kuolee aivan täysin noin sekunnin ajaksi. Entäs jos MAP anturi on hajonnu. Minkälaisia oireita siitä voi tulla?
Yleensä tarjoaa CELiä. Yleismittarilla voit toki seurata ko. anturin toimintaa jos sitä epäilet syylliseksi.
Enemmänkin kuulostaa siltä että jos vika on "todellinen" eli paineita ei ole, niin syystä tai toisesta ECU on "lukossa" peruspaineilla, taikka sitten joku komponetti ei futaa.

ECU pysyy peruspaineilla esim. jos jarrupolkimen astentokytkin aktiivinen.
Yhtälailla mankkuvenan toimimattomuus johtaa samoihin oireisiin.
#1730
500whp.net member
sakarias
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:24
Paikkakunta: Nordkapp

Viesti Kirjoittaja sakarias »

Nyt on käyty koeajolla w-letku irti. Equuspaineita oli noin 0,4-0,5 bar ennen fuel cuttia. Epäilen, että mittari ainakin näyttää päin persettä.

Vanha mankkuvena ainakin vuoti paineita vähän jokasuuntaan. Olisiko tosiaankin poksi lukittunut johonkin "vikatilaan"?

Taitaa huomenna olla edessä acu:n tangon lyhennys, elikkä peruspaineitten nosto. Uusi ahtomittari meni myöskin hankintalistalle.
9-3t vm-00 maptun3
#441
Nulla tenaci invia est via
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

sakarias kirjoitti:Nyt on käyty koeajolla w-letku irti. Equuspaineita oli noin 0,4-0,5 bar ennen fuel cuttia. Epäilen, että mittari ainakin näyttää päin persettä.

Vanha mankkuvena ainakin vuoti paineita vähän jokasuuntaan. Olisiko tosiaankin poksi lukittunut johonkin "vikatilaan"?

Taitaa huomenna olla edessä acu:n tangon lyhennys, elikkä peruspaineitten nosto. Uusi ahtomittari meni myöskin hankintalistalle.
Onko se letku varmasti ehjä ja oikein kytketty siihen ahtomittariin, kait se sulla jossain T-haaran nipassa on kytkettynä? Toki myös koko T-haara voi olla halki.
#1730
500whp.net member
deportivo
"Viggen"
Viestit: 535
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Viesti Kirjoittaja deportivo »

Ei varmaan kannata mennä sorkkiin peruspaineita suuremmaksi, jos fuel cut iskee nytkin. Kunnon mittari olis tarpeen niin näkis onko pp. jo kohdalla ja paljonko oikeasti ahtaa.
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Oikeesti noilla Equusin arvausmittareilla ei tee tuon taivaallista, "arvotaan tämän vedon paineet". Vaikka kyseessä on mekaaninen mittari, osaa ne varmaan sen myös ryssiä. Itse ihmettelin aikoinani kun satkussa öljynpaineet alkoi nousta tappiin heti kun kierroksia hieman nosti. Synnytti muuten aikamoisia kauhukuvia, reikä männässä tms. Noh, VDO tilalle ja paineet oli taas kunnossa. Se oli helpoin tekemäni moottoriremppa.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
HARTSA
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: To Tammi 22, 2004 15:29
Paikkakunta: toholampi

Viesti Kirjoittaja HARTSA »

tulppien vaihto :!:
9000 Aero -94.
Audi A6 2.0 TDi. Avant
sakarias
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:24
Paikkakunta: Nordkapp

Viesti Kirjoittaja sakarias »

Vigge kirjoitti: Onko se letku varmasti ehjä ja oikein kytketty siihen ahtomittariin, kait se sulla jossain T-haaran nipassa on kytkettynä? Toki myös koko T-haara voi olla halki.
Mittari on ainakin ennen toiminut loogisesti. Letkuthan toki on kulutustavaraa, joten täytyypä yrittää tarkastaa. T-haaraan on kytketty, by passin letkuun.
deportivo kirjoitti:Ei varmaan kannata mennä sorkkiin peruspaineita suuremmaksi, jos fuel cut iskee nytkin. Kunnon mittari olis tarpeen niin näkis onko pp. jo kohdalla ja paljonko oikeasti ahtaa.
Seuraava on wis:sitä kopioitu.

"Perusahtopaineen nostaminen ilmoitetun arvon yli ei aiheuta suurempaa ahtopainetta, koska sopeutuva toiminto tällöin säätää maksimiahtopaineen alas nimellisarvoon (negatiivinen sopeutus)."

Elikkä minä luulin, että peruspaineitten nosto laskisi huippuja ja saattaisi auttaa vaappuviin huippuahtoihin. Lienenkö hakoteillä?

Kiitoksia muuten tähänastisista vinkeistä. Ootte mainioita tyyppejä :D
9-3t vm-00 maptun3
#441
Nulla tenaci invia est via
Vastaa Viestiin