tänään löytyi tuosta myllystä pieniä yllätyksiä..
avasin jakopään kopan ja huomasin että kiristin ei toimi lainkaan, no kiristin irti ja kas! sen sisältä puuttui jousi ja holkki! eli se ei ollu kiristänyt ketjua ollenkaan vaan ketju oli kiristetty laahaimilla!
siinä samassa huomasin että sivuakselin päässä oleva jakopään hammasratas oli kulunut toisesta reunastaan (ketju ollut vinossa). ja toinen laahaimista oli taottu suoraksi (alunperin käyrä) lisäkireyden saamiseksi..
no ei siinä vielä mitään, kaikki jakopään osat vaihtoon paitsi ketju (on lähes uusi).
ehjät osat irti varaosa moottorista ja kasaamaan..mutta ei yllätykset tähän loppuneetkaan, kun mallailin toimivaa kiristintä paikalleen isä-ukko huomasi että sivuakseli on 3mm liian ulkona lohkosta
no vesipumppu irti ja sivuakselia sisään päin ja pyöräytys- jämähti jumiin

virranjakaja irti ja sivuakseli ulos, muuta vikaa ei näkynyt kuin akselin päästä pois sorvautunut 3mm siivu! säikähdin että lohko on sorvautunut pilalle mutta onneksi ei ollut..
noh, varaosa koneesta sivuakseli ulos ja hyvin öljyttynä paikalleen, toimii.
sitten pääsin kasaamaan jakopäätä, osia innolla paikalleen ja kas! ketjun lukitus laitettu väärinpäin!
no ketju auki ja osat nippuun. tuli muuten timmi jakopää! uuden karhea ketju on juuri sopivan kireällä ja kaikki muut osat vaihdettu parempiin, ei pitäis rallattaa!
tällä moottorilla on kuulemma paljon entisiä omistajia, ja joku niistä on ollut melkoinen seppä! kun oli keksinyt laittaa bensapumpun reikään mekaanisen pumpun josta oli kynnen leikannur rälläkällä poikki, laittanut kiristimen ilman sisuksia paikalleen, ketjun lukon väärinpäin, jokapaikkaan silikonitiivistettä, täkonut toisen laahaimen suoraksi..ym..ym
mutta nyt nuo viat on korjattu
