Turbotekniikka 99:iin hankittu! (KOEAJO TUNTUMIA)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Vissiin b-koneiseen ei löydy 5-lovista laatikkoa kuin jostain erikoismallista? Laita sellaiset välitykset ettei huuda kuin palosireeni moottoritienopeuksissa, ja että silti jaksaa kiihtyä.

Milläs noissa k-jetroniceissa on hoidettu paineenkatkaisu, onko siellä jokin ylipaineventtiili joka katkoo pumppua tms? Kun D-jetronicin pumpussa on se ylipainelinja josta virtaa takaisin tankkiin, ja jos vaihdan 2-lähtöisen pumpun niin kait siihen pitäisi jokin muu systeemi kehitellä :? ?

Edit: ei kenelläkään olisi kuvaa K-jetronicin pumpusta? Tuonne mun 99:n takakonttiin oli viritelty jokin pumppu muttei mitään tietoa siitä mikä se oikein on ja minkälaisen paineen pystyy tuottamaan.
Viimeksi muokannut ng900aero, Su Heinä 24, 2005 23:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

siihen tulee väliaikais-ratkaisuksi petron loota, tiheä :oops: vissiin samat välitykset kuin `77 askissa. tuo on vaan sen aikaa paikallaan kunnes saadaan turbon laatikko korjattua, joka muuten on pitempi välityksinen..

joo tuossa k-jetronicin pumpussa bensa kiertää myös takaisin tankkiin, ylipaineputki tosin lähtee määränsäätimeltä..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Harvavälitteinen loota voi olla paljon tuskaisempi ajettava, kuin se petron tiheä. Tiheevälitteisellä saa kuitenkin vaihdetta vaihtamalla koneen kierrosluvun aina tehoalueelle. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

ng900aero kirjoitti:Edit: ei kenelläkään olisi kuvaa K-jetronicin pumpusta?
Minusta K-jetin pumppu on ulkoisesti hyvin lähellä tätä tonnarin LH-jetin pumppua, sähköliittimet vain on erilaiset:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... 3015_1.JPG

Eikös siinä pumpun kyljessä ole joku tyyppinumero, siitähän sen pumpun tunnistaa, jos ei muuten niin Bosch-huoltoon soittamalla.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Täytyypä kaivaa pumppu esiin ja tarkistaa, mielestäni oli ilman merkintöjä.
Onko ideoita kuinka tuon D-jetin bensankierron rakentaisi toimivaksi 2-lähtöisellä pumpulla,?Oli ilmeisesti jollain lailla toiminut tuolla modifioinnilla jossa oli tulpattu se ylipainepaluulinja pumpulta tankkiin. Mutta luulisi että järjestelmässä täytyisi olla jossain kohdassa ylipainelinja, voisiko sinne peräkonttiin ajatella erillisen ylipainekytkimen, jonkin kalvokäyttöisen, tms, joka ohjaisi ylipaineen tankkiin, eli samanlainen rakenne kuin on ilmeisesti pumpun sisällä allunperi, mutta toteutettuna ulkoisesti?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

ng900aero kirjoitti:Milläs noissa k-jetroniceissa on hoidettu paineenkatkaisu, onko siellä jokin ylipaineventtiili joka katkoo pumppua tms? Kun D-jetronicin pumpussa on se ylipainelinja josta virtaa takaisin tankkiin, ja jos vaihdan 2-lähtöisen pumpun niin kait siihen pitäisi jokin muu systeemi kehitellä :? ?
D-jetin toimintaperiaate on pitkälti sama kuin esim. tonnarin LH-jetin.

D-jetissä pa-painetta säätelee jakotukkin yhteydessä oleva paineensäädin, joka sijaitsee oheisessa kuvassa 2- ja 3-imukanavien keskellä

Kuva[/img]

Paineensäätimeltä lähtevä letku haarautuu tankille ja pumpulle meneviksi letkuiksi. En sitten tiedä, ottaako pumppu sisäänsä paineensäätimeltä tulevaa bensaa vai onko D-jetin pumpussa vielä toinen varojärjestelmä pumpussa. Siitä ei ainakaan pikaisella lukemisella löytynyt mainintaa.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

gls kirjoitti: se pumppu on normaali painepumppu joka kehittää n.5 baarin paineen.
Kiva kuulla, että pumppu toimii. Itsellä se olisi todennäköisesti vain jäänyt varastoon pölyyntymään.

K-jetin järjestelmäpaine turbolla pitäisi olla 5,1-5,8 bar ja säätöarvo 5,3-5,5 bar. Vapaasti hengittävälle vastaavat luvut ovat 4,5-5,2 bar ja 4,7-4,9 bar. Pumpun on tuotettava noita lukuja korkeampi paine, josta määräsäätimessä oleva paineen säätö laskee sen sopivaksi. Jäi eilen kertomatta, että minulla olisi K-jettiin sopivat painemittari.
gls kirjoitti:kyllä sen pitäisi peräkontissa toimia, itse ajattelin asentaa sen moottoritilaan etulokasuojan kylkeen ja viereen suodatin ja paineenvaraaja..
Alla kuva takin ulkopuolelle asennetusta K-jetin pumpusta. Pumppu sijaitsee renkaan etupuolella.

Paineakku tuosta puuttuu, mikä aiheuttaa omat vaikeutensa 30-60 minuuttia seisseen, ns. taskulämpimän, moottorin käynnistykseen. Tuolloinhan mootorin lämpö on aiheuttanut bensan kaasuuntumisen jossain letkun mutkassa, minkä jälkeen ohjauspaineet ym. ovat keturallaan. Paineakun tehtävät on pitää järjestelmässä riittävä paine riittävän pitkään, ettei kaasuuntumista pääsisi tapahtumaan.
Kuva
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

jees, otin juuri vaihdelaatikon irti ja tarkistin runkolaakerit ja kiertokangenlaakerit, runkolaakerit näyttivät hyviltä mutta kietokangenlaakerit menee vaihtoon..tiedä sitten mitä tuo yläpää on.. :roll:

tuossa on kiertokanget jo kerran laakeroitu kun laakerien koko oli 0,25..

nyt pitäis päättää että vaihtaakko koko kampiakseli vakiokokoiseen ja samalla laittaa jakopää vaiko vaihtaa tuohon vaan nuo kiertokangenlaakerit..

EDIT: mistä saisi laadukkaita ylikokoisia kiertokangenlaakereita? motonet ei ainakaan myy..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

tänään löytyi tuosta myllystä pieniä yllätyksiä.. :(

avasin jakopään kopan ja huomasin että kiristin ei toimi lainkaan, no kiristin irti ja kas! sen sisältä puuttui jousi ja holkki! eli se ei ollu kiristänyt ketjua ollenkaan vaan ketju oli kiristetty laahaimilla!

siinä samassa huomasin että sivuakselin päässä oleva jakopään hammasratas oli kulunut toisesta reunastaan (ketju ollut vinossa). ja toinen laahaimista oli taottu suoraksi (alunperin käyrä) lisäkireyden saamiseksi.. 8O

no ei siinä vielä mitään, kaikki jakopään osat vaihtoon paitsi ketju (on lähes uusi).
ehjät osat irti varaosa moottorista ja kasaamaan..mutta ei yllätykset tähän loppuneetkaan, kun mallailin toimivaa kiristintä paikalleen isä-ukko huomasi että sivuakseli on 3mm liian ulkona lohkosta 8O 8O

no vesipumppu irti ja sivuakselia sisään päin ja pyöräytys- jämähti jumiin :x virranjakaja irti ja sivuakseli ulos, muuta vikaa ei näkynyt kuin akselin päästä pois sorvautunut 3mm siivu! säikähdin että lohko on sorvautunut pilalle mutta onneksi ei ollut..

noh, varaosa koneesta sivuakseli ulos ja hyvin öljyttynä paikalleen, toimii.
sitten pääsin kasaamaan jakopäätä, osia innolla paikalleen ja kas! ketjun lukitus laitettu väärinpäin! 8O
no ketju auki ja osat nippuun. tuli muuten timmi jakopää! uuden karhea ketju on juuri sopivan kireällä ja kaikki muut osat vaihdettu parempiin, ei pitäis rallattaa! :D

tällä moottorilla on kuulemma paljon entisiä omistajia, ja joku niistä on ollut melkoinen seppä! kun oli keksinyt laittaa bensapumpun reikään mekaanisen pumpun josta oli kynnen leikannur rälläkällä poikki, laittanut kiristimen ilman sisuksia paikalleen, ketjun lukon väärinpäin, jokapaikkaan silikonitiivistettä, täkonut toisen laahaimen suoraksi..ym..ym :lol:

mutta nyt nuo viat on korjattu :D
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
tn
"Turbo"
Viestit: 221
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 10:59
Paikkakunta: joutsa

kuka uskaltaa tunnustaa

Viesti Kirjoittaja tn »

Löytyykö "mekaanikko" meidän porukasta eli kuka on mennyt tekemään koneremppaa XEL-509 -kilpiseen harmaaseen 80/99-turboon (autossa oli klubitarra takalasissa)? Onko sama mestari paikannut perää pellin sijasta sikalla?

Ps. ei millään pahalla korjaajaa kohtaan, hyvä että "gls" tiimeineen on alan miehiä.
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

nyt selvisi että tästä koneesta on joskus jakopää hajonnut,
Aarteita turbon alkuperäisestä öljypohjasta:Kuva

olisikohan "mekaanikolla" jälleen ollut näppinsä pelissä?? :D
lisäksi tarkemman tutkinnan jälkeen öljypohja oli täynnä metalli puruja..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

No nyt pääsin vihdoin kokeilemaan pirssiä kunnolla! :D

pieniä fiksauksia tallilla, bensaa, vettä ja palosammutin mukaan ja sorapätkälle testilenkille.

noin varttimailin pituinen suora edessä, öljynpaineen, lämmön ja bensalaitteiden tarkistus.
hiemän kierroksia konelle, kytkin ylös ja poljin pohjaan! ykkösellä kierrokset n. 5000, vaihto kakkoselle, nopeusmittari hyppää 90 tienoille ja renkaat sutivat reilusti, turbo viheltää mukavasti ja 2,5" putkisto pitää mukavaa murinaa. kolmonen silmään, mittari pomppi 100-110km/h tienoilla, vauhtia 80-100 km/H reilusti sutien.
suora alkaa päättyä, vauhti kuuteen kymppiin ja sievästi ajellen takaisin kotitallille. :) on tuo vaan mahtavan tuntoinen laite!! :D


oli siinä peräkylän ukoilla ihmettelemistä kun 99 painaa sorasuoraa tulemaan 100km/h ilman konepeltiä ja etupuskuria, yksi äijä siinä jo ehti kättä heiluttelemaan, mutta kuka tuossa nyt pysähtyä ehtii.. :lol:

kunhan saadaan kilvet ja kehdataan mennä yleiselle tielle niin sitten saadaan kunnoliset pers tuntumat..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Kannattaa sitten säästellä ykkösellä vedättämistä laatikon keston takia,
samoin on syytä välttää sutimista.

Mutta mutta, pitäähän sitä alussa vähän fiilistellä 8)

Niin ja onneksi olkoon vielä :D
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

antaa palaa vaan jos palaa 8)

hajoo ne kumminkin ennemmin tai myöhemmin :lol: Kuva
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Oi, teit siis samanlaisen testilenkin pitovaikeuksien kera, kuin itse 99:n kansirempan jälkeen?

(Tosin itselläni vapari ja sutimisen aiheutti jää, joulu kun oli) :lol:
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Vastaa Viestiin