Mikä mättää kannessa?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
eka9000
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: Su Marras 14, 2004 12:00
Paikkakunta: Tampere

Mikä mättää kannessa?

Viesti Kirjoittaja eka9000 »

Auto on 9000 2.3 T -91
Lähtökohta on että kansi on purettu. Hioin venttiilit ja vaihdoin venttiilivarrentiivisteet. Muuten käytin vanhoja osia kasatessani kannen.

Nyt kun kaikki pitäis olla ok niin kun yrittää pyörittää nokka-akselia (imu tai pako, ei väliä) niin nokka pyörii vain vähän matkaa ja jämppää siihen (palautuu kyllä takaisin) "Jämppäys" tapahtuu siinä kohtaa nokan "kärki" ei ole ihan vielä ylittänyt venttiilipainimen keskikohtaa, eli painimen pitäisi painua vielä vähän että nokka pyöräihtäisi yli. Toki jonkinmoinen vastus kuuluukin olla, mutta toi on kyllä kohtuuton. Jakoketju ei ole paikallaan ja pyöritin männät suurinpiirtein keskiväliin sylinteriä, eli venttiili ei osu mäntään. Nokan laakeripukitkaan ei ole ylikireällä.

Omia mietteitä:

Nokat sekoittuneet (99% ei ole) mulla on pakonokkana semmonen missä on vähän kuin tussilla vedetty X

Kartiokiilat väärässä kohtaa??? Onko mahdollista? Kiilojen leveempi pää kait kuuluu lautasta päin?

Venttiilipainimet väärässä asennossa. Miten ne pitää laittaa, riittääkö että ne vaan "tiputetaan" koloonsa vai onko asennolla/sillä pienellä reiällä merkitystä mihinkohtaan se tulee? Painimet on kyllä alkuperäisissä paikoissaan. (taas iskee epävarmuus kun alkaa epäilemään :) )

Sivelin painimiin öljyä ja lorautin vähän sisäänkin, oisko pitänyt "ilmata" tms.

Muita ehdotuksia?

Kiitos
Opettele nauramaan itsellesi. Muut kuitenkin nauravat.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jaa.a, mieleen tuli etupäässä noita mahdollisuuksia joita olet jo itsekin tutkinut, oletko täysin varma etteivät jotkin venttiilit pääse vastaamaan mäntään, eli oletko kokeillut pyöräyttää alakertaa eri asentoon?
Kokeilitko pyörittää nokkia paikoillaan, kannen ollessa irti?

Eipä tuossa oikein muita mahdollisuuksia tule mieleen, vaikka nokkapukitkin olisivat sekoittuneet, ei se haittaisi pyöritystä. Itse kun kasasin kannen niin pesin ne painimet bensalla ja laitoin ne kuivina sisään, eli tiputin ne vaaan paikoilleen.
Onko sinulla jo nokkien rattaat kiinni, nehän keskittävät nokan paikoilleen, ts. vetävät sitä vasemmalle?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
eka9000
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: Su Marras 14, 2004 12:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja eka9000 »

Oon varma että venttiilit ei osu mäntiin. Nokkia en pyörittänyt kannen ollessa irti. Nokkapyörät ja jakoketjukin oli jo paikallaan kun kokeilin pyörittää koko pakettia. Paikallistin 8) :lol: sitten vian kanteen. Mitenhän noi kartiokiilat miten ne kuuluu olla, oisko venttiilien kasauksessa tapahtunut joku virhe (taaskaan en usko) lautasen yms. on oikein päin. Ei kai noilla venttiilijousilla ole väliä kummin päin ne on?

Vaikeeta :| :|
Opettele nauramaan itsellesi. Muut kuitenkin nauravat.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

eka9000 kirjoitti:Oon varma että venttiilit ei osu mäntiin. Nokkia en pyörittänyt kannen ollessa irti. Nokkapyörät ja jakoketjukin oli jo paikallaan kun kokeilin pyörittää koko pakettia. Paikallistin 8) :lol: sitten vian kanteen. Mitenhän noi kartiokiilat miten ne kuuluu olla, oisko venttiilien kasauksessa tapahtunut joku virhe (taaskaan en usko) lautasen yms. on oikein päin. Ei kai noilla venttiilijousilla ole väliä kummin päin ne on?

Vaikeeta :| :|
Outo juttu, jos sinulla oli ketjukin jo paikoillaan niin oletan että jako oli myös kohdallaan?
Eihän sulla jäänyt ruuvimeisseli tms männän päälle? Eikä vaihde ollut päällä? :)
Kun niissä hydraulisissa painimissa on se liikevara niin pieni että on vaikea kuvitella jotta jämähtänyt painin voisi aiheuttaa mitään tuollaista.

Mitä siis tarkoitat niillä kartiokiiloilla, niitä venttiilien lukkojako? Nehän vain painetaan venttiilivarsien uriin, niin että molemmat puoliskot istuvat nätisti keskenään.
Vaikea kuvitella kuinka olisit voinut kasata venttiilit väärin.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

eka9000 kirjoitti:Oon varma että venttiilit ei osu mäntiin. Nokkia en pyörittänyt kannen ollessa irti. Nokkapyörät ja jakoketjukin oli jo paikallaan kun kokeilin pyörittää koko pakettia. Paikallistin 8) :lol: sitten vian kanteen. Mitenhän noi kartiokiilat miten ne kuuluu olla, oisko venttiilien kasauksessa tapahtunut joku virhe (taaskaan en usko) lautasen yms. on oikein päin. Ei kai noilla venttiilijousilla ole väliä kummin päin ne on?

Vaikeeta :| :|
Lautaset on oikein päin kun on tasainen puoli ylöspäin :) ei väliä muuten miten laitetaan. Ne pyörivät vapaasti paikoillaan. joka kerta kun nokka osuu nostimeen se pyörähtää hieman, että kuluu tasaisesti.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jotenkin väittäisin edelleen että venttiili se siellä hieroo tuttavuutta männän kanssa.. juuri samoin käyttäytyi mun 9-5 ennen koneremonttia kun yritin asetella jakoa kohdalleen silmät kiinni :lol:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Eikös se mäntien asema ole aika helppo mitata puikolla tulpanrei'istä?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Mikä mättää kannessa?

Viesti Kirjoittaja peinu »

eka9000 kirjoitti:Jakoketju ei ole paikallaan ja pyöritin männät suurinpiirtein keskiväliin sylinteriä, eli venttiili ei osu mäntään.
niinpä, josko niistä männistä ois joku sittenkin pikkasen ylhäällä. Pistä jako kohdalleen ja ketju paikalleen ja koita sitten pyörittää? Ei pitäis männän kantaa.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

jus kirjoitti:Eikös se mäntien asema ole aika helppo mitata puikolla tulpanrei'istä?
On toki, yhden kerran minulla sattui menemään jako prinkkalaa kohti kun katsoin hihnapyörän olevan merkissään mutta se olikin vain jonkin roskan tai kolon kohdalla.. mutta tonnarissa pitäisi ajoitusmerkin näkyä vauhtipyörästä joten lienee helpommin todennettava?

Tuo jumahtaminen tietyssä kohdassa on vaikea selittää muuten, tuskin imu-ja pakonokkaakaan on voitu sekoittaa koska pakonokassa on kuitenkin se hahlo virranjakajalle?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Sulla on jako mettässä. Eipä oikeen muuta vaihtoehtoa ole. Ennen irrotusta voit vielä tarkistaa niin että pyörität männät ns. puoleenväliin ja ketju auki ja sitten vipuan nokan kerran ympäri jos pyörii niin jako väärin jos ei niin sitten olen saanut jotain ihmeelistä aikaan?

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
eka9000
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: Su Marras 14, 2004 12:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja eka9000 »

Jos venttiilit aukee sen 10 senttiä niin sitten ne voi osua mäntiin. Jakoketju oli jo kerran paikallaan ja jakokin oli kohdallaan.

Ihme hommia :?

Edit: Väännänkö vaan... :twisted:
Opettele nauramaan itsellesi. Muut kuitenkin nauravat.
jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

Viesti Kirjoittaja jani »

moro tuo kuulostaa ihan tutulta minulla teki samaa viime talvena kun kasailin kantta. Se korjaantui kun laitoin henoa hiomatahnaa akseliin ja pyöräytin akkukonella ja katsoin missä akseli kanittaa. Alumiinikansi vääntyy lämpötilojen muutoksesta ja sen takia nokka akselien linja vääntyy kans. Kokeile kiristää kansi kiinni ja kokeile ilman nostimia miten noi akselit pyörii.Itse sain pyörii nokat pienen hionnan jälkeen mutta kansi pitää pestä tosi hyvin noista hiomatahnoista muuten tulee selvää jälkeä . Joskus on sovitettu renault merkkiseen autoon eri nokka akselipukit kun oli jakoremmin katkeamisen yhteydessä porskahtaneet osiksi . Joutuu hieman tekee noita kyläseppä virityksiä mutta sitä se vaan on kun ei omista aarporaa
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Tuo nokan jumittaminen osa kierroksella voi johtua vain nokka-akselin kieroudesta. Tuskin tässä tapauksessa. Sellaisia tapauksia on ollut että nokka ei pyöri kansi irti mutta kun sen kiristää momenttiin niin ei mitään ongelmaa (ja sama myös toisinpäin tapauksia) eli niissä se johtuu siitä että kansi taso on oikastu reilusti kierosta kannesta.

Mutta tähän ongelmaan, kyllä se melkoisen tiukka on sen viimeisen nypyn yli vääntää eli tiukkahan se on. Mutta kun ei tiedä millaisella voimalla kukanenkin tuo tiukan määrittelee? 8)

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

toimiko se kansi ennen purkua. vai onko se tullut sulle rakennussarjana?
yksi mikä tuli mieleen että olisi joku venttiili käyrä???

niillä osilla ei ole mitään vakio asentoa siellä. painimetkin vain pudotetaan sinne koloihinsa.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
eka9000
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: Su Marras 14, 2004 12:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja eka9000 »

V-M kirjoitti: Mutta tähän ongelmaan, kyllä se melkoisen tiukka on sen viimeisen nypyn yli vääntää eli tiukkahan se on. Mutta kun ei tiedä millaisella voimalla kukanenkin tuo tiukan määrittelee? 8)

V-M
35 senttisellä jatkovarrella kun vääntää voimakkaasti niin ei kyllä kierry, seuraavaksi kyllä hajoaa jotain.
Jamppa kirjoitti: toimiko se kansi ennen purkua. vai onko se tullut sulle rakennussarjana?
yksi mikä tuli mieleen että olisi joku venttiili käyrä???
Kyllä ihan ajosta on purkuun mennyt


Tuo nokan jumittaminen osa kierroksella voi johtua vain nokka-akselin kieroudesta. Tuskin tässä tapauksessa. Sellaisia tapauksia on ollut että nokka ei pyöri kansi irti mutta kun sen kiristää momenttiin niin ei mitään ongelmaa (ja sama myös toisinpäin tapauksia) eli niissä se johtuu siitä että kansi taso on oikastu reilusti kierosta kannesta.
Tosta tulikin mieleen yks juttu, täytyy tarkistaa kun pääsee tallille... :P
Opettele nauramaan itsellesi. Muut kuitenkin nauravat.
Vastaa Viestiin