900S vm90 Moottori lopussa?
Mulla on 900i -88:ssa ollu jo toistasataatuhattakm käytössä 5W50 öljyä. Vaihtoväli ~12tkm. Hyvin pelittää. Öljyhän toki ohenee käytönmyötä. Jos joskus tsekkailette öljytestejä, niin harva öljy on muutaman tuhannen kilsan jälkeen enää kuumaviskositeetiltaan sitä, mitä pönikän kyljessä sanottiin...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Hmm, kuulostaapa tietelliseltä selitykseltä, samalla tarkalla arviolla se ei voisi keskeltä vuotaakaan kun on rautaa siitä kohtaaMughs kirjoitti:900S on nyt tutkittu ja syy öljyvyuotoihin löytyi. Öljyä vuotaa moottorin etu ja takapuolelta sekä kannen tiivisteestä. Kone irti, tiivisteet vaihtoon, kustannusarvio n. 1000€.

Mikäs tuo kannentiiviste vuoto on? Vuotaa öljyä kannen ja lohkon välistä?
Jos oikeasti vuotaa molemmista päistä niin vuotopaikat ovat siis melko varmasti kampiakselin vauhtipyörän ja jakopään stefat (ovat "liikkuvia osia"). Vauhtipyörän stefa on ainakin aivan mahdollista vaihtaa itsekin, jakopään stefan kanssa taitaa tulla ahdasta tuli pellin läheisyyden takia. Päätylevyn tai jakopään vuotoon en niin herkästi usko.
Suosittelen ensin kyllä vaihtamaan öljyt paksumpiin, vaikka ne 5w-50 mitä kaikki tuttuni omissa turboissaan käyttävät ja minä myös. Sitten seuraat kulutusta uudella öljyllä.
No ihan ensimmäisenä kannattaa kyllä vaatimalla vaatia tieto siitä, mitkä tiivisteet vuotavat. Sen jälkeen saat kyllä täältä tietoa, onko kustannusarvio järkevä. Ite en ainakaan alkais tuhatlappusia makselemaan korjaamolle tietämättä edes kunnolla, mitä ollaan korjaamassa...Mughs kirjoitti:Eivät kovin tarkasti kertoneet, mistä vuotaa kun eivät halua että ajaisin auton johonkin toiseen korjaamoon korjattavaksi. Itse en osaa noita vikoja korjata eikä ole tiloja eikä välineitäkään.
#1970
Jakopään puoleinen kammen stefan vaihto on pala kaakkua kone paikallaankin. Siis satkussa. Hihnapyörän pultti riittävän isoa vartta käyttäen irti (vauhtipyörän kehä lukittava, jos kytkinkoppa irti, niin helppo lukita pitkällä M8:lla asetelman ja vauhtipyörän läpi sen takana olevan levyn reikään), öljypumppu irti ja stefa onkin sitten siinä pumpussa. Kannattaa käyttää ns. korjausstefaa, siinä on huuli eri kohdassa, joten samalle syvyydelle asennettuna huuli ei osu hihnapyörän kaulukseen kuluneeseen uraan--> pitää paremmin. Niin ja samalla ehdottomasti se öljypumpun o-rengas uusiksi.f-19 kirjoitti:Vauhtipyörän stefa on ainakin aivan mahdollista vaihtaa itsekin, jakopään stefan kanssa taitaa tulla ahdasta tuli pellin läheisyyden takia. Päätylevyn tai jakopään vuotoon en niin herkästi usko.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
Puoli milliä lasissa ja aina Mobil 1 rally Formula 5W-50...Ei kulumapykälää pytyissä ja hoonijäljet näkyy, et näkyy pelittävän .
Tarkistappa huohotinjärjestelmä, ettei pääse tekeen ylipainetta koneen sisään, vuotaa jokapaikasta taatusti ja savuaa jos on tukossa tms. huohotin systeemi jostain, pahimmillaan pukkaa stefat pois paikoiltaan.
Tarkistappa huohotinjärjestelmä, ettei pääse tekeen ylipainetta koneen sisään, vuotaa jokapaikasta taatusti ja savuaa jos on tukossa tms. huohotin systeemi jostain, pahimmillaan pukkaa stefat pois paikoiltaan.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Etkö vaihdatuttanut venttiilivarrenkumeja samantien?Mughs kirjoitti:Kannen tiiviste vaihdettiin ja kansi oiottiin eli hiottiin pois naarmut ja syöpymät. Huohotinletku oli rispaantunut, mutta tukossa se ei ollut.
Nyt sitten seurataan, vieläkö sitä öljyä kuluu.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Kuitenkin yli 200tkm ajettu kone, eikä venavarren kumeja vaivauduta vaihtamaan kannen avaamisen yhteydessäMughs kirjoitti:Venttiilivarrenkumeja ei tarvinnut vaihtaa.


#1970
Mulla oli hinta-arvio T8 kannen koneistamisesta 700e.
Olisi pitänyt sisällään:
-Kaikki pakoventtiilit (kalliita kapistuksia T8:ssa. Venttiilivarren sisällä nestemäistä ainetta. Tarkoitus vissiin siirtää lämpöä ja järjestää hitautta lämmönvaihteluille, kuten lentokoneissa)
-Venttiilien hiomisen kanteen ja uudet istukat
-Venttiilien trimmilevyt
-Kannen suoraksi hiomisen
-Koeponnistuksen.
No, auto oli sen verran halpa, että otin venttiilin toisesta kannesta ja hioin itse paikoilleen. Jos nykyisessä autossa tulee vast. ongelmia, niin olen valmis viemään sen koneistamolle varsinkin kun pakoventtiilit ovat halvempia.
Tonni kyllä kuullostaa melko kalliilta tosiaan.
Olisi pitänyt sisällään:
-Kaikki pakoventtiilit (kalliita kapistuksia T8:ssa. Venttiilivarren sisällä nestemäistä ainetta. Tarkoitus vissiin siirtää lämpöä ja järjestää hitautta lämmönvaihteluille, kuten lentokoneissa)
-Venttiilien hiomisen kanteen ja uudet istukat
-Venttiilien trimmilevyt
-Kannen suoraksi hiomisen
-Koeponnistuksen.
No, auto oli sen verran halpa, että otin venttiilin toisesta kannesta ja hioin itse paikoilleen. Jos nykyisessä autossa tulee vast. ongelmia, niin olen valmis viemään sen koneistamolle varsinkin kun pakoventtiilit ovat halvempia.
Tonni kyllä kuullostaa melko kalliilta tosiaan.
Suolanen on toikin hinta, Tosin uudet ventiilit maksavat.Sami kirjoitti:Mulla oli hinta-arvio T8 kannen koneistamisesta 700e.
Olisi pitänyt sisällään:
-Kaikki pakoventtiilit (kalliita kapistuksia T8:ssa. Venttiilivarren sisällä nestemäistä ainetta. Tarkoitus vissiin siirtää lämpöä ja järjestää hitautta lämmönvaihteluille, kuten lentokoneissa)
-Venttiilien hiomisen kanteen ja uudet istukat
-Venttiilien trimmilevyt
-Kannen suoraksi hiomisen
-Koeponnistuksen.
No, auto oli sen verran halpa, että otin venttiilin toisesta kannesta ja hioin itse paikoilleen. Jos nykyisessä autossa tulee vast. ongelmia, niin olen valmis viemään sen koneistamolle varsinkin kun pakoventtiilit ovat halvempia.
Tonni kyllä kuullostaa melko kalliilta tosiaan.
Vrt. 9000 2.3T kansi käytettynä, 600€.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."