900S vm90 Moottori lopussa?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mulla on 900i -88:ssa ollu jo toistasataatuhattakm käytössä 5W50 öljyä. Vaihtoväli ~12tkm. Hyvin pelittää. Öljyhän toki ohenee käytönmyötä. Jos joskus tsekkailette öljytestejä, niin harva öljy on muutaman tuhannen kilsan jälkeen enää kuumaviskositeetiltaan sitä, mitä pönikän kyljessä sanottiin...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Mughs
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Pe Heinä 15, 2005 07:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mughs »

900S on nyt tutkittu ja syy öljyvyuotoihin löytyi. Öljyä vuotaa moottorin etu ja takapuolelta sekä kannen tiivisteestä. Kone irti, tiivisteet vaihtoon, kustannusarvio n. 1000€.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Mughs kirjoitti:900S on nyt tutkittu ja syy öljyvyuotoihin löytyi. Öljyä vuotaa moottorin etu ja takapuolelta sekä kannen tiivisteestä. Kone irti, tiivisteet vaihtoon, kustannusarvio n. 1000€.
Hmm, kuulostaapa tietelliseltä selitykseltä, samalla tarkalla arviolla se ei voisi keskeltä vuotaakaan kun on rautaa siitä kohtaa :)

Mikäs tuo kannentiiviste vuoto on? Vuotaa öljyä kannen ja lohkon välistä?

Jos oikeasti vuotaa molemmista päistä niin vuotopaikat ovat siis melko varmasti kampiakselin vauhtipyörän ja jakopään stefat (ovat "liikkuvia osia"). Vauhtipyörän stefa on ainakin aivan mahdollista vaihtaa itsekin, jakopään stefan kanssa taitaa tulla ahdasta tuli pellin läheisyyden takia. Päätylevyn tai jakopään vuotoon en niin herkästi usko.

Suosittelen ensin kyllä vaihtamaan öljyt paksumpiin, vaikka ne 5w-50 mitä kaikki tuttuni omissa turboissaan käyttävät ja minä myös. Sitten seuraat kulutusta uudella öljyllä.
Mughs
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Pe Heinä 15, 2005 07:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mughs »

Eivät kovin tarkasti kertoneet, mistä vuotaa kun eivät halua että ajaisin auton johonkin toiseen korjaamoon korjattavaksi. Itse en osaa noita vikoja korjata eikä ole tiloja eikä välineitäkään.
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Mughs kirjoitti:Eivät kovin tarkasti kertoneet, mistä vuotaa kun eivät halua että ajaisin auton johonkin toiseen korjaamoon korjattavaksi. Itse en osaa noita vikoja korjata eikä ole tiloja eikä välineitäkään.
No ihan ensimmäisenä kannattaa kyllä vaatimalla vaatia tieto siitä, mitkä tiivisteet vuotavat. Sen jälkeen saat kyllä täältä tietoa, onko kustannusarvio järkevä. Ite en ainakaan alkais tuhatlappusia makselemaan korjaamolle tietämättä edes kunnolla, mitä ollaan korjaamassa...
#1970
orava
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja orava »

f-19 kirjoitti:Vauhtipyörän stefa on ainakin aivan mahdollista vaihtaa itsekin, jakopään stefan kanssa taitaa tulla ahdasta tuli pellin läheisyyden takia. Päätylevyn tai jakopään vuotoon en niin herkästi usko.
Jakopään puoleinen kammen stefan vaihto on pala kaakkua kone paikallaankin. Siis satkussa. Hihnapyörän pultti riittävän isoa vartta käyttäen irti (vauhtipyörän kehä lukittava, jos kytkinkoppa irti, niin helppo lukita pitkällä M8:lla asetelman ja vauhtipyörän läpi sen takana olevan levyn reikään), öljypumppu irti ja stefa onkin sitten siinä pumpussa. Kannattaa käyttää ns. korjausstefaa, siinä on huuli eri kohdassa, joten samalle syvyydelle asennettuna huuli ei osu hihnapyörän kaulukseen kuluneeseen uraan--> pitää paremmin. Niin ja samalla ehdottomasti se öljypumpun o-rengas uusiksi.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Puoli milliä lasissa ja aina Mobil 1 rally Formula 5W-50...Ei kulumapykälää pytyissä ja hoonijäljet näkyy, et näkyy pelittävän .

Tarkistappa huohotinjärjestelmä, ettei pääse tekeen ylipainetta koneen sisään, vuotaa jokapaikasta taatusti ja savuaa jos on tukossa tms. huohotin systeemi jostain, pahimmillaan pukkaa stefat pois paikoiltaan.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Mughs
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Pe Heinä 15, 2005 07:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mughs »

Kannen tiiviste vaihdettiin ja kansi oiottiin eli hiottiin pois naarmut ja syöpymät. Huohotinletku oli rispaantunut, mutta tukossa se ei ollut.
Nyt sitten seurataan, vieläkö sitä öljyä kuluu.
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

Mughs kirjoitti:Kannen tiiviste vaihdettiin ja kansi oiottiin eli hiottiin pois naarmut ja syöpymät. Huohotinletku oli rispaantunut, mutta tukossa se ei ollut.
Nyt sitten seurataan, vieläkö sitä öljyä kuluu.
Maksoiko tommonen remontti tonnin :?:
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mughs kirjoitti:Kannen tiiviste vaihdettiin ja kansi oiottiin eli hiottiin pois naarmut ja syöpymät. Huohotinletku oli rispaantunut, mutta tukossa se ei ollut.
Nyt sitten seurataan, vieläkö sitä öljyä kuluu.
Etkö vaihdatuttanut venttiilivarrenkumeja samantien?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Mughs
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Pe Heinä 15, 2005 07:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mughs »

Venttiilivarrenkumeja ei tarvinnut vaihtaa.
Mughs
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Pe Heinä 15, 2005 07:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mughs »

900S kirjoitti: Maksoiko tommonen remontti tonnin :?:
Ei maksanut, jos oilisi uusittu kaikki mahdolliset tiivisteet, silloin ei olisi tonni riittänyt (luulisin).
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Mughs kirjoitti:Venttiilivarrenkumeja ei tarvinnut vaihtaa.
Kuitenkin yli 200tkm ajettu kone, eikä venavarren kumeja vaivauduta vaihtamaan kannen avaamisen yhteydessä 8O . Kuulostaa aikasta lailla harmien keräämiseltä itselleen tulevaisuutta varten... Mikähän huuhaa-paja tuollaisia remontteja edes tekee :?:
#1970
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Mulla oli hinta-arvio T8 kannen koneistamisesta 700e.

Olisi pitänyt sisällään:

-Kaikki pakoventtiilit (kalliita kapistuksia T8:ssa. Venttiilivarren sisällä nestemäistä ainetta. Tarkoitus vissiin siirtää lämpöä ja järjestää hitautta lämmönvaihteluille, kuten lentokoneissa)
-Venttiilien hiomisen kanteen ja uudet istukat
-Venttiilien trimmilevyt
-Kannen suoraksi hiomisen
-Koeponnistuksen.

No, auto oli sen verran halpa, että otin venttiilin toisesta kannesta ja hioin itse paikoilleen. Jos nykyisessä autossa tulee vast. ongelmia, niin olen valmis viemään sen koneistamolle varsinkin kun pakoventtiilit ovat halvempia.

Tonni kyllä kuullostaa melko kalliilta tosiaan.
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Sami kirjoitti:Mulla oli hinta-arvio T8 kannen koneistamisesta 700e.

Olisi pitänyt sisällään:

-Kaikki pakoventtiilit (kalliita kapistuksia T8:ssa. Venttiilivarren sisällä nestemäistä ainetta. Tarkoitus vissiin siirtää lämpöä ja järjestää hitautta lämmönvaihteluille, kuten lentokoneissa)
-Venttiilien hiomisen kanteen ja uudet istukat
-Venttiilien trimmilevyt
-Kannen suoraksi hiomisen
-Koeponnistuksen.

No, auto oli sen verran halpa, että otin venttiilin toisesta kannesta ja hioin itse paikoilleen. Jos nykyisessä autossa tulee vast. ongelmia, niin olen valmis viemään sen koneistamolle varsinkin kun pakoventtiilit ovat halvempia.

Tonni kyllä kuullostaa melko kalliilta tosiaan.
Suolanen on toikin hinta, Tosin uudet ventiilit maksavat.
Vrt. 9000 2.3T kansi käytettynä, 600€.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Vastaa Viestiin