bmw 2002 turbo

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

bmw 2002 turbo

Viesti Kirjoittaja lucaf »

on siinä ollut autoihmisillä ihmettelemistä 32 vuotta sitten!

http://www.bmwworld.com/models/newclass/2002_turbo.htm
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Turbo!

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

1970-luvun alussahan saksalaisilla oli hyvää menestystä turbojen kanssa, Porschen 917-kilpureissa eri muodoissaan käytettiin myös tuplaturboja, ja esim. Can-Am -sarjassa se teki niin selvää jälkeä, että ko. auto "säädettiin" ulos. Parhaimmillaan 1200hv avo-ohjaamossa ilman mitään down-forcea. Porsche sai ilmeisesti ko. myllyn vielä pysymään kasassa. Samalta valmistajalta sitten vielä 911 turbo, josta tuli sitten jo ikoni.

Tuo Biimerihän on ehkä paras esimerkki 1. sukupolven tuotoksista. Iso KKK-ahdin koska pienempää ei löytynyt, oikein kunnon turbo-lag ja sitten kun päästiin "paineille", potkua lehtijuttujen mukaan löytyi. Öljykriisihän tuon tappoi, valitettavasti.

Ilmeisesti tuon 2002 Turbon ym. seikkojen johdosta 70-luvun lopulla alettiin tarjoamaan (kalliita?) turbo-sarjoja moneenkin automerkkiin, mutta tietäähän sen mitä tapahtuu, kun johonkin normaali-kaasarimenijään ruuvataan puhallin ja aletaan sitten säätämään paineita. Poks. Tulihan noita muitakin tehdasturboja, se taisi olla 80-luvulla oikein muotia laittaa turbo melkein mihin tahansa, mutta onkohan "matalapaineisuus" sitten enemmänkin muotia nykyään? Ei oikein missään ole ahtopainemittareita..paitsi Saabissa :)
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Eikös tuon saman myllyn pohjalta rakennettu se F1 turbokauden moottori?
Taisivat parhaimmillaan repiä 1,5-litraisesta jotain 1300 - 1500 hv. Ennätys oli enemmänkin mutta tehtaan dynosta oli kuulemma asteikko loppunut ...

Joka tapauksessa litrateho alkaa olla aika kohdallaan 8)
Viimeksi muokannut Svc, To Elo 18, 2005 15:19. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Turbo!

Viesti Kirjoittaja Svc »

petteri75 kirjoitti:Ilmeisesti tuon 2002 Turbon ym. seikkojen johdosta 70-luvun lopulla alettiin tarjoamaan (kalliita?) turbo-sarjoja moneenkin automerkkiin, mutta tietäähän sen mitä tapahtuu, kun johonkin normaali-kaasarimenijään ruuvataan puhallin ja aletaan sitten säätämään paineita. Poks. Tulihan noita muitakin tehdasturboja, se taisi olla 80-luvulla oikein muotia laittaa turbo melkein mihin tahansa, mutta onkohan "matalapaineisuus" sitten enemmänkin muotia nykyään? Ei oikein missään ole ahtopainemittareita..paitsi Saabissa :)
Hilpeimmät esimerkit olivat Ford Sierra 1,3 ja 850 kuutioinen Daihatsu Charade.
Tuo Riesan viritys liittyi silloisiin auton käyttöedun verotuskuvioihin. Mutta se Daihatsu... :roll:
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Turbo!

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

petteri75 kirjoitti:Öljykriisihän tuon tappoi, valitettavasti.
Tuon tappoi huono konstruktio ja vähäinen kestävyys.
Turbonhan yleistyminen oli öljykriisin seurausta, kuten esim. Saabilla.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
kristian
"Hölösuu"
Viestit: 2108
Liittynyt: Ma Touko 16, 2005 14:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kristian »

Se 1,3-litrainen Sierra on kyllä hauska vehje. Maahantuojan toimestahan niihin ne turbot asennettiin, Stockmann-turboista puhutaankin. Sata heppaa semmoisessa muistaakseni oli peräti :)
Nyyrikki
"Ruisku"
Viestit: 149
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 12:15

Viesti Kirjoittaja Nyyrikki »

Eikös tuo 2002 turboilun osalta ollu loppujen lopuksi aika kökkö? Taas oli tietotaito toisaalla 8)
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Niin, joskus kuullut muistaakseni että tais olla aika "tappopeli" ajettavaksi, ei heikkohermoisille/kädettömille :roll:
Eli sai kuskilla olla rallikuskin kädet jos tuolla kenkimään lähti.
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Historiaa!

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Muistetaan kuitenkin, että tuota 2002 turboa tehtiin vain mainittu 1672 kpl. 07/73 - 07/75. Turbotekniikka oli henkilöautoissa muutenkin uutta ja konstruktio olisi varmasti tarvinnut virittämistä, mutta kyllä sillä öljykriisilläkin oli vaikutusta laajemmin, autokilpailutoiminta oli pahasta, jenkeiltä hävisi parissa vuodessa useampi litra iskutilavuudesta, saasterajat tulivat entistä laajemmin (uusissa vuosimalleissa saattoi olla vähemmän tehoa kuin edellisvuonna) jne. Ainakin allekirjoittaneesta tuo BMW 2002 on rohkea irtiotto, vaikka se ei välttämättä NIIN kallista ollut kun peruskorikin oli jo 60-luvun puolivälin suunnittelua.. :roll:

Sinänsä mielenkiintoista olisi tietää, ketkä sitten ostivat ko. autoa. Se ei ollut erityisen halpa, uusi tai tilava. Harmillista, että BMW ei sitten jatkanut turbojen kanssa, ilmeisesti vasta ALPINAN B10 biturbo ja omat dieselit toimivat ns. tarpeeksi hyvin?

Ahtaminen on nykyaikaa, jo vuodesta 1973! :)

P.S. Milloin alettiin asentaa ahtojäähdyttimiä / ymmärrettiin näiden tarve?
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7777
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

1973..????
Jenkit hääräsivät jo 1950 luvulla tällaista....
Kuva
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Sitä tehtiin tuo 1500+ kpl varmastikin suurelta osin sen takia, että konstruktio ei ollut kestävä eikä kauppa varmaan käynyt odotetunlaisesti.

En ymmärrä logiikkaa, että öljykriisi pisti turbon jäihin. Asiahan oli juuri päinvastoin, kriisin takia litratilavuudet pienenivät ja turbolle alkoi muodotua kysyntää. Jenkit jo 50-luvulla värkkäsivät turboja, mutteivät niille lämmenneet, koska silloin kriisistä ei ollut tietoakaan ja isoillakin moteilla pääsi. Öljykriisin alkaessa 70-luvulla jenkeillä olivat nuo värkit ilmeisen naftaleenissa.

Onhan turboa käytetty jo 30-luvulta asti kilpavehkeissä ja "oikeissa urheiluautoissa" kuten Porschessa. Rakennehan ei tälläisenään ollut siirtokelpoinen henkilöauton tekniikkaan (jota bmw pöljyydessään kokeili), vaan vaati kuningaskeksinnön Saabilta, hukkaportin ja APC-systeemin.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3134
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Juu Löytyyhän noita -> Corvair - 65 http://www.corvaircorsa.com/turbo.html

Jopa Opel Manta -73 http://www.opel6070club.com/turboamanta/index.htm

Ja tietty paljon muitakin... Tuo stockman juttu hymyilyttää kun muistaa minkä näköinen tuo konehuone oli siinä ja millanen se oli ajaa 8) Sellanen rusina puhallin ja melkoinen jälki äpöstys. Olikohan ihin 5:nen
tuo puhallin ja melkoinen kuminauha ajatavakin (kokeilin sellaista kohtuu uutena)

Aika heikkoja esityksiähän nuo on tämän päivän näkökulmasta mutta "ennen oli ennen ja nyt on nyt".

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
AP
"Hirsch"
Viestit: 818
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 11:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AP »

Henkka #2283 kirjoitti:Onhan turboa käytetty jo 30-luvulta asti kilpavehkeissä...
Näin on. "Super charger" nimellähän tuo alkujaan kulki, kun se keksittiin. Tosin tuolloin sitä käytettiin vain hetkellisesti. Mahtava ujellus siitä lähti, vähän eri luokkaa kuin nykypäivänä.
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Henkka #2283 kirjoitti:En ymmärrä logiikkaa, että öljykriisi pisti turbon jäihin. Asiahan oli juuri päinvastoin, kriisin takia litratilavuudet pienenivät ja turbolle alkoi muodotua kysyntää.
Niiden ois varmaa kannattanu ottaa vesijäähdytteiset turbot käyttöön 8) :lol:
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

AP kirjoitti:
Henkka #2283 kirjoitti:Onhan turboa käytetty jo 30-luvulta asti kilpavehkeissä...
Näin on. "Super charger" nimellähän tuo alkujaan kulki, kun se keksittiin. Tosin tuolloin sitä käytettiin vain hetkellisesti. Mahtava ujellus siitä lähti, vähän eri luokkaa kuin nykypäivänä.
Juur noi!
Moottori 3/2001: Turbo-Saabin tarina

"Saab ei kuitenkaan ollut turbo keksijä. Periaate tunnettiin jo 1920-luvulla, vaikka sitä sovellettiin käytäntöön vasta paljon myöhemmin. Mekaanisesta ahtimesta, jota käytettiin esimerkiksi Bentleyn ja Mercedeksen kilpa- ja urheiluautoissa kolmekymmentäluvulla, poiketen turboahdinta pyörittävät moottorin pakokaasut."

"GM oli esitellyt ensimmäiset turbolla varustetut henkilöautonsa vuoden 1962 keväällä. Kyseessä oli Chevrolet Monza, jossa oli kuusisylinterinen vastaiskumoottori, ja Oldsmobile Jetfire, jossa oli V8-moottori. Kumpikaan malli ei menestynyt, ja niiden tuotanto lopetettiin melko pian. Yhdysvaltain markkinoilla bensiini oli vielä halpaa ja kehitys kulki päinvastaiseen suuntaan, kohti entistä suurempia ja voimakkaampia moottoreita."

"Vuoden 1973 syksyllä esiteltiin kaksilitrainen bmw 2002 Turbo, teholtaan 170 hv. Vuoden 1974 loppuun mennessä autoja oli valmistettu ainoastaan 1670 - huhu kertoi, ettei turbolaite ollut tarpeeksi kestävä."

"Lokakuussa 1974 esiteltiin Porsche 911 Turbo, josta tuli menestys, mutta hintaluokaltaan se oli tietysti tavallisen ostajan ulottumattomissa. Turbo sai nopeasti maineen, jonka mukaan se kuuluisi vain urheiluautoihin."

"Saabilla oltiin toista mieltä. Yhteistyössä amerikkalaisen Garrett AiResearch -turbovalmistajan kanssa kehitettiin pienempi ja kevyempi turbolaite, joka reagoi nopeasti kaasutukseen. Garretilla ei kuitenkaan ollut tarjota sopivaa paineensäätöventtiiliä (wastegate), joten Saab kehitti ja patentoi oman laitteensa."
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Vastaa Viestiin