8V venttiilikopan kiristysjärjestys?
8V venttiilikopan kiristysjärjestys?
Oletan että tuolla 8-venttiilisen h-koneen venttiilikopan ruuveilla on jokin kiristysjärjestys kuten on 16-venttiilisilläkin, muistaakos kukaan?Kiristysmomentti lienee luokkaa 10Nm?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Korjauskäsikirjassa kannenpulttien kiristysjärjestys on näin:
<---Menosuunta 10 6 2 3 7 Ohjaamo -->
-------------------- 9 5 1 4 8 ---------------
Kiristysmomentit:
M17 pulteilla olevat:
Vaihe 1 60 Nm
Vaihe 2 95 Nm
VAihe 3 Käytä lämpimäksi ja anna jäähtyä
Vaihe 4 95 Nm (avaa pulttia ensin)
Vaihe 5 Toista vaihe 4 2000 km:n ajon jälkeen
M15 ja M12 pulteilla olevat:
Vaihe 1 60 Nm
Vaihe 2 80 Nm
Vaihe 3 Käytä lämpimäksi ja anna jäähtyä
Vaihe 4 80 Nm (avaa ensin)
Vaihe 5 Kiristä 90 astetta (1/4 kierros)
Vm. 88 alkaen voidaan vaiheet 3 ja 4 jättää pois.
Venttiilikoppa:
OHC 5 Nm
DOHC 15 Nm
Nämä siis korjausoppaasta ja lähteenä mainitaan Saab samalla tuli nuo kannenpulttien momentit ja järjestys.
Edit: oho, kyse oli pelkän kopan kiristysjärjestyksestä... Ei taida tosiaan olla mitään järjestystä mainittu missään.. Momentti on sen verran pieni, ettei taida olla väliä..
<---Menosuunta 10 6 2 3 7 Ohjaamo -->
-------------------- 9 5 1 4 8 ---------------
Kiristysmomentit:
M17 pulteilla olevat:
Vaihe 1 60 Nm
Vaihe 2 95 Nm
VAihe 3 Käytä lämpimäksi ja anna jäähtyä
Vaihe 4 95 Nm (avaa pulttia ensin)
Vaihe 5 Toista vaihe 4 2000 km:n ajon jälkeen
M15 ja M12 pulteilla olevat:
Vaihe 1 60 Nm
Vaihe 2 80 Nm
Vaihe 3 Käytä lämpimäksi ja anna jäähtyä
Vaihe 4 80 Nm (avaa ensin)
Vaihe 5 Kiristä 90 astetta (1/4 kierros)
Vm. 88 alkaen voidaan vaiheet 3 ja 4 jättää pois.
Venttiilikoppa:
OHC 5 Nm
DOHC 15 Nm
Nämä siis korjausoppaasta ja lähteenä mainitaan Saab samalla tuli nuo kannenpulttien momentit ja järjestys.
Edit: oho, kyse oli pelkän kopan kiristysjärjestyksestä... Ei taida tosiaan olla mitään järjestystä mainittu missään.. Momentti on sen verran pieni, ettei taida olla väliä..
Ok, vaihdoin tiivisteen ja alkoi pitämään. Yllättävän puhdas kone sisätiloiltaan, täytyy sitikin pestä se STP engin flushilla kun sellainen pänikkä on jäänyt hyllyyn lojumaan, kerran tonnareita ja 9-5:sia pestään niin miksei nooppiakin
Aika "hassun" näköinen se vanttiilikoneisto, täytyypä nostaa hattu Myrkky-herralle jos/kun nappaa tuollaisesta 150 kaakkia
Tuli mieleen että eikös tuollaiseen voi laittaa portatun 16V kannen parilla tuplakaasuttimella?
Ei vaan en lähde tuota rakentelemaan, olkoon se seuraavan omistajan askares.

Aika "hassun" näköinen se vanttiilikoneisto, täytyypä nostaa hattu Myrkky-herralle jos/kun nappaa tuollaisesta 150 kaakkia

Tuli mieleen että eikös tuollaiseen voi laittaa portatun 16V kannen parilla tuplakaasuttimella?

Ei vaan en lähde tuota rakentelemaan, olkoon se seuraavan omistajan askares.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tuo "lämmitys" kiristys on voimassa enää B-moottoreihin. H-koneisiin on voimassa menettely, jossa kannen pultit vedetään momenttiin x (joku voi antaa oikean, itse en sitä muista) ja sen jälkeen käännetään 90 astetta (jos jaksaa
), ja homma on bueno.

-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Niin vaan väittävät, että jos on kuusiokantaiset pultit (ei torx-kantaiset) kannessa, niin jälkikiristys tarvitaan.
En ole jaksanut ottaa selvää, että miten se jälkikiristys tehdään, mutta näin esson paarissa huhu liikkuu.
En ole jaksanut ottaa selvää, että miten se jälkikiristys tehdään, mutta näin esson paarissa huhu liikkuu.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Essolla tiedetään auto asiat. Varsinkin siellä käyvät osaavat niitä korjata. Viisastuuvat siellä nääs. H- motin kantta ei ole tarvinnut jälki kiristellä enään aikoihin! Tehköön kukin mielensä mukaan.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Niin, jos on torx-pultit, niin ei tarvi jälkikiristää.
Olikohan ihan Elringin kansipahvin paketissa tuo ohje, että jos on kuusiokantaiset pultit, niin ne vaativat jälkikiristyksen.
Essonbaarissa istui kanssani jcarlson silloin, kun tästä keskusteltiin.
Valitettavasti silloin ei kumpikaan meistä jaksanut googletella "faktaa" asiasta esiin.
Kuusiokantaiset pultit ovat kuitenkin materiaaliltaan erilaisia, kuin torx-kantaiset.
Olikohan ihan Elringin kansipahvin paketissa tuo ohje, että jos on kuusiokantaiset pultit, niin ne vaativat jälkikiristyksen.
Essonbaarissa istui kanssani jcarlson silloin, kun tästä keskusteltiin.
Valitettavasti silloin ei kumpikaan meistä jaksanut googletella "faktaa" asiasta esiin.
Kuusiokantaiset pultit ovat kuitenkin materiaaliltaan erilaisia, kuin torx-kantaiset.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
http://www.townsendimports.com/Web/engi ... 90016v.htm
http://www.townsendimports.com/Web/engi ... 6bolts.htm
Aiempaa keskustelua kiristysjärjestyksestä ja jälkikiristyksestä:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 3587#33587
Pultti-infoa:torque the bolts in three stages. First set them all to 45 ft lbs. Then go back through and tighten them to 65 ft lbs. For the third and final stage, you do not need the torque wrench. Give each bolt an additional 90 degree turn to get the torque to yield spec and stretch the bolts. I use yellow chalk to keep track of which bolts I have already tightened to avoid missing one or doing one twice. This final 90 degree turn will get pretty hard, you may want a ratchet or pull bar with a long handle. With the latest head gasket design from either Elring or Saab, no further torquing or warm up and retorquing are needed. If you use some other head gasket, follow the instructions that come with it.
http://www.townsendimports.com/Web/engi ... 6bolts.htm
Aiempaa keskustelua kiristysjärjestyksestä ja jälkikiristyksestä:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 3587#33587
Viimeksi muokannut jus, To Elo 18, 2005 20:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
mites
Mites se ventiilikoneisto nyt niin hassun näkönen on?
Mä oon kylä kiristänyt pultit johonkin 5-6 Nm.
Ja suunnilleen samassa järjestyksessä kannenpulttien kanssa, ja kaikkia vähän kerrallaan.
Mä oon kylä kiristänyt pultit johonkin 5-6 Nm.
Ja suunnilleen samassa järjestyksessä kannenpulttien kanssa, ja kaikkia vähän kerrallaan.
SAAB
Vanhemmissa peltikantisissa tulee kiristää vähitellen mieluummin ruuvimeisselikoon työkalulla ja jos vuotaa, kiristetään lisää. tuo alumiininen venttiilikoppa käytännössä joko pitää, tai vuotaa. Jos siellä on joku pieni pätkä, joka käy vuotamaan, allekirjoittanut laittaisi vuotoalueelle tiivisteliimaa ja täräyttäisi uudestaan läjään.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jooh, pitäisi etsiä se pahvinpala missä mainittiin tuosta että kummantyyppiset pultit on. Itsellä on kyllä ollut aina vaan Torx-kantaisia, mutta kovasti muistaisin että ohjeet olivat eri vanhanmallsille.
Venttiilikopan kiristyksessä ei tosiaan mitään järjestystä tarvi, ei se niin tiukkaan edes tule.
Venttiilikopan kiristyksessä ei tosiaan mitään järjestystä tarvi, ei se niin tiukkaan edes tule.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Tasaisesti, jotta tuntuu hyvältä, ja sitten jos menee sormi suuhun, niin kaverin isän ohjeiden mukaan (tarkoitettu pappa-tunturin kansimuttereille) :
"Vielä vähän, ja sitten kun muljahtaa, niin puoli kierrosta takaisinpäin ja olette hetken hiljaa"
"Vielä vähän, ja sitten kun muljahtaa, niin puoli kierrosta takaisinpäin ja olette hetken hiljaa"

David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI