Onko maanviljelijä yrittäjä?

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Haikara
"Hirsch"

Onko maanviljelijä yrittäjä?

Viesti Kirjoittaja Haikara »

Laitetaanpa tulenarka topic pystyyn aiheesta "maanviljelijäkö yrittäjä?"

Monissa medioissa jauhetaan asiasta, että maanviljelijä on yrittäjä. Itse yritystoimintaa "hieman" tuntevana olen asiasta karkeasti erimieltä, sillä maanviljelystoiminnasta puuttuu muutamia yritystoiminnalle olennaisia tunnusmerkkejä.

Miten on mielipiteiden laita muiden foorumilaisten keskuudessa?

P.S. topic on suunnattu tosiaankin vain elinkeinoon, ei mahdollisesti sitä harjoittavaan henkilöön milläänlailla, joten ei poroja nokkaan... :wink:
Huomattavaa alkoholin väärinkäyttöä: Saab 9-5 Linear Wagon 2.0t Biopower -06
Muksu
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Niin no käsittääkseni nuo maanviljelijät aina jonkinlaista toiminimeä käyttävät ( tai jotain) Muistaakseni menee vielä niin, että näillä riittää yksinkertainen kirjanpito (kulukirjanpito) Ei nyt tule enempää mieleen :roll:
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
Ransu
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Jos kauhavalaisilta viljelijöiltä kysyisi tuota, niin ne vastaisivat että on puhtaasti HARRASTE toimintaa... :mrgreen:
Haikara
"Hirsch"

Ransu kirjoitti:Jos kauhavalaisilta viljelijöiltä kysyisi tuota, niin ne vastaisivat että on puhtaasti HARRASTE toimintaa... :mrgreen:
:D :D :D Hyvä asenne...
Aerochick
"Saabisti"

Re: Onko maanviljelijä yrittäjä?

Viesti Kirjoittaja Aerochick »

Haikara kirjoitti:
Monissa medioissa jauhetaan asiasta, että maanviljelijä on yrittäjä. Itse yritystoimintaa "hieman" tuntevana olen asiasta karkeasti erimieltä, sillä maanviljelystoiminnasta puuttuu muutamia yritystoiminnalle olennaisia tunnusmerkkejä.
Perustele.

En todellakaan vedä hernettä nenään tästä (IHME!), kiinnostaa vaan tietää. Kuten avattaren alla olevasta tekstistäkin huomaa, en ole maanviljelijä..:)
ennen: 93 SS Aero '04 + BSR Steg 1
nyt: Chevy Camaro Z28 '93
Perheessä myös Mr. S

http://www.jco.fi
Haikara
"Hirsch"

Re: Onko maanviljelijä yrittäjä?

Aerochick kirjoitti:
Haikara kirjoitti:
Perustele.

En todellakaan vedä hernettä nenään tästä (IHME!), kiinnostaa vaan tietää. Kuten avattaren alla olevasta tekstistäkin huomaa, en ole maanviljelijä..:)
- yritystoimintaan kuuluu vapaus valmistaa tuotteita haluttu määrä markkinoilla määräytyvään hintaan = ei tuotantokiintiöitä.
(Sosialistisessa järjestelmässä keskushallinto määräsi määrät, laadut ja hinnat, markkinataloudessa näin ei ole)

- yritystoiminnassa tulot tulevat, (tai ovat tulematta) kannattavuudesta= ei tukimuotoisena.
(Keskituloinen kaupunkilainen maksaa maataloustuista leijonanosan, koska köyhät eivät maksa veroja juurikaan ja rikkaat suhteessa tuloihin vähän= pääomaveroaste).

- yritystoiminnassa yrittäjä (tai yritys) kantaa taloudellisen riskin itse, ellei tuotanto onnistu ulkopuolisten tekijöiden takia. Maatalous saa esimerkiksi korvauksia säiden aiheuttamista tuhoista.
Mikä muu "yritys" saa?

Riittääkö näin aluksi?
Aerochick
"Saabisti"

Just just. Kaikkea sitä oppii kun vanhaksi elää.

Harvemmin on tullut ajateltua asiaa tuolta kantilta, eipä tuo ole niinkään koskaan ollut aiheena top 10-ajatuslistalla.. :wink: Kaupalliset opinnotkin eivät ole alaani joten tieto aiheesta on jäänyt myös aika vähäiselle.

Mutta mitä se maanviljelijä sitten on jos ei yrittäjä? Valtion palkollinen? Tuskin sitäkään. Kaikkihan tässä maassa EU:n myötä pitää johonkin kategoriaan heittää, ehkä se yrittäjä on kuitenkin ollut lähempänä kuin jokin muu, vaikkei kaikki ehdot täytykään.
Mitä tukiin tulee, niin saavathan ainakin pk-yrityksetkin nykyään investointi-, tutkimus- ja kehitystukea. Tämä nyt ei todellakaan ole verrattavissa suoraan vuosittaisiin tukiin, mitä maanviljelijät saavat. Perusidealta kuitenkin sama. Ei eu eikä valtio ole loppujen lopuksi se, ketä maanviljelijälle palkan maksaa. Tosin eipä minulla mitään faktaa ole, mihin nojautua tässä asiassa. Tähän suuntaan olen vaan käsittänyt asian asianomaisilta. Niin, ja Maaseudun Tulevaisuutta on joskus luettu myös..:D

Ja se työ, mitä Eu-kaavakkeiden täyttöön menee ajallisesti on suhteellisen suuri, joten hyvinkin voitaisiin laskea eu-tuet sille siis palkaksi..:D
Perheessä myös Mr. S

Jussi
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Olennaisin asia on riski.

Verohallinnon ohjeissa, esim "Opas uudellelle yrittäjälle"", painotetaan että yritystoiminnan yksi tärkeimpiä tunnusmerkkejä on riski. Yrittäjä ottaa riskin ja kantaa sen itse. Verottajalla on jopa oikeus kaataa yritys jos yritystoiminnan tunnusmerkit eivät täyty "riittävässä määrin", eli "yritystoiminta" katsotaan veronkierroksi.

mutta mutta... ei tästä maanviljelijöitä pidä syyttää, totta mooses he hyödyntävät kaiken sen mikä hyödynnettävissä on, niin meistä kaikki muutkin tekisivät. Ehkäpä kannattaakin miettiä ketkä ovat tälläisen stahnovilaisen suunnitelmatalouden maahan luoneet... ettei vain olisi lehmänkauppojen ja siltarumpujen puolue.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Firges9000
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Olen kuullut termin " maatalousyrittäjä".

Mitä tulee tukiaisiin, esim. sateisen kesän jäljiltä, minä en saa mitään tukiaisia, jos on lentokelvoton sää.

En ole kade, itsehän olen yritysmuotoni ratkaissut, ihmettelen vain.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Haikara
"Hirsch"

Kehitys-, investointi ja muun tuonsuuntaiset tuet ovat nimensä mukaisiin tarkoituksiin kehitettyjä tukia.
Eivät siis yritystoiminnan ns. "viimeisen viivan" tuloksen tukemista suoraan. Niillä siis edesautetaan yritystoiminnan kehittymistä omalla osaamisalueellaan.
Maataloustuki on suora "tulo" valtiolta maanviljelijän lompakkoon, koska tuotteista saatava hinta on pienempi, kuin tuotantokustannukset. Ja tuotteista saatava hinta on pienempi, kuin tuotantokustannukset, koska viljelijän tuottamien tuotteiden hinta määrätään muualta, kuin normaalisti markkinataloudessa, jossa markkinat määräävät hinnan.

Minun mielestäni ei pidä puhua maatalousyrittäjistä, vaan maataloudenharjoittajista esimerkiksi.
Myrkky
luonnevammamouho

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Lieneekö kukaan muuten ikinä laskenut, että kumpi on kalliimpi valitiolle: Maatalousyrittäjä vai työtön päivärahalla elelijä..?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Aerochick
"Saabisti"

Firges9000 kirjoitti: Mitä tulee tukiaisiin, esim. sateisen kesän jäljiltä, minä en saa mitään tukiaisia, jos on lentokelvoton sää.

En ole kade, itsehän olen yritysmuotoni ratkaissut, ihmettelen vain.
Niinpä, tosin näillä tuillahan varmasti ajetaan jotain muutakin kuin sitä maatalousyrittäjän omaa toimeentuloa.
Jos Rampen porkkanat menee vetisiksi Suomen kesässä, ei Rampella ole enää rahaa pitää tilaa pystyssä ja mitäs sitten syödään jouluna peruna- ja lanttulaatikon ohella?!?
Tuet on hyvä asia, itse ainakin mielummin syön kotimaista tuotantoa kuin ulkomaista. Minun vinkkelistäni katsottuna tuki kuin tuki, samasta pussista se kuitenkin kilahtaa, minä sitä osaltani kuitenkin maksan ja joku sen joka tapauksessa käyttää. Mutta once again, en olekaan alan asiantuntija ja mielipidettähän tässä kaiketi kyseltiin.

Ja mitä siihen päivärahalla elelijä/maatalousyrittäjä kysymykseen tulee, niin se maatalousyrittäjä sentään tuottaa jotain muutakin kuin paskaa ja kakaroita. Niitäkin tosin se jälkimmäinen tuottaa.. :P

Tökkiikö foorumi muuten muillakin kuin minulla vaan? Viestin postittaminen tuppaa kestää ikuisuuden.
Perheessä myös Mr. S

lordofgreed
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Menkääpäs työkkärissä käymään, kun ei ole "ammattia" ja porukoilla on maatila. Jos et halua täyttää paksua nivaskaa papereita, olet itsekin maatalousyrittäjä...
Ja mitä tukiin tulee, huomattavasti enemmän jäi ennen EU:ta käteen, ja ilman satojen tuntien paperityötä!
EDIT:
Voihan nuo tukipaperinivaskat olla täyttämättäkin, mutta silloin et saa maitoa/lihaa/viljaa tms. myytyä mihinkään... Voihan sitä tietysti elää noilla käteen jäävillä "tuotteilla", maitoa ja jyviä lautaselle ja sunnuntaisin pihvi! Syökää sitten itse omia tuotoksianne
(...paskaa ja kakaroita?)
PRKL :twisted:
Firges9000
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Enpäs esitä enempiä mielipideitäni.
En syö paskaa , enkä kakaroita, vanhoista lentsikoista puhumattakaan.

Olen osani valinnut.

Alkuperäinen kymysys oli: onko maanviljelijä yrittäjä, on vastaukseni EI
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Mileo
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja Mileo »

Yrittäjällä on yleensä jonkunlainen mahdollisuus vaikuttaa siihen hintaan, jota tuoteistaan saa, markkinoiden ehdoilla tietenkin. Maatalousyrittäjä saa tuotteestaan tasan sen, mitä esim. Valio tai Lihakunta maksaa ( ainoastaan tuotteen laatuluokalla voi vaikuttaa hintaan ), markkinoilla ei sinänsä juurikin tuon tukijärjestelmän vuoksi ole merkitystä. Oikea markkinahinta ei voisi olla tuotantokustannuksia pienempi, silloinhan maatalouta ei suomessa olisi ja ruoka tuotaisiin sieltä, mistä sen halvimmalla saisi. Tuskin siinä kuitenkaan kokonaisuudessan halvemmalla päästäisiin, kun pitäisi ruokkia maataloudesta suoraan ja epäsuorasti työttömäksi jääneet.

Maataloustuethan maksetaan valtion tuloverotuotoilla, joten kaikkein köyhimmät ei niihin talkoisiin osallistu, mutta voivat kuitenkin ostaa kaupasta vähän halvempaa ruokaa, koska tuottajalla on tukien ansiosta mahdollisuus myydä tuotteensa alle tuotantokustannusten. Eli tuetaan siinä muitakin kuin viljelijöitä ja kyllä minun verovaroista menee turhempaankin.

Se on sitten vaikeammin järjellä perusteltava asia, että niistä meidän verorahoista tuetaan myös vaikkapa ranskalaista viljelijää, eli vaikka ruoka tuotaisiin ulkomailta, niin maataloustukea maksettaisiin silti.

En kyllä usko, että oma työnantajanikaan olisi enää pystyssä ilman tekesiä, finnveraa ynnä muita "vuorineuvosten sossuja".

Meni ehkä hieman ohi otsikon, mutta aihetta kuitenkin hipoen.
Vastaa Viestiin