Massaus/Äänieristysmateriaalit, keinot

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
MP
"Aero"

Massaus/Äänieristysmateriaalit, keinot

Viesti Kirjoittaja MP »

Suunnittelin vähän massausprojektia. Enemmänkin äänieristysmielessä.

Pyöränkoteloihin ajattelin sisälokarien taakse laittaa oikein reilun "eristyksen", onko olemassa jotain äänieristemateriaalia/massaa, vai ruuttaanko sinne tavallista alustamassaa?? Tietenkin niissä rajoissa että sisälokarin saa vielä takaisin paikalleen :wink:

Entä pohjan suhteen? Tavallista massaa, vai onko jotain "erikoisäänieristemassaa" olemassa? :oops:

Pohja on tosi hyvä kuntoinen vaikka vuosimalli on -89 (tuotu saksasta kesällä), alkuperäinen pelti kiiltelee ja tehtaan alkuperäistä massaa on vähän "siellätäällä", jossain enemmän ja jossain vähemmän. Eli pesu, kuivaus ja uudet maassat päälle vai?
habasaab
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja habasaab »

Teepäs se alusta massaus pikimiten altapois ettei pääse ruostekukkanen pesimään... Mut asiaan jotku tekee äänieristyksen sisälokareihin normi kattohuovalla ihan ok keino muuten, toiset bitumimatolla sisälle, keinoja on todella paljon erilaisia itse olen käyttänyt bitumimattoa sisälle koko pohjaan...
MP
"Aero"

Viesti Kirjoittaja MP »

habasaab kirjoitti:Teepäs se alusta massaus pikimiten altapois ettei pääse ruostekukkanen pesimään... Mut asiaan jotku tekee äänieristyksen sisälokareihin normi kattohuovalla ihan ok keino muuten, toiset bitumimatolla sisälle, keinoja on todella paljon erilaisia itse olen käyttänyt bitumimattoa sisälle koko pohjaan...
Juu tarkoitus olisi kunhan löydän vaan paikan missä voin tehdä sen. Milläs nuo huovat/bitumimatot on kiinni seillä kotelossa? jollain superliimallako?

Siis olet laittanut sitä bitumimattoa ilmeisesti verhoilun alle vai?

Normaali pohjamassa ajaa varmasti kuitenkin myös äänieristeen asian pyöränkotelossa?
Tuha
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Laitoin itse alle kuukausi sitten bitumimattoa lämmittämällä kuumailmapuhaltimella koko tonnarin pohjan alalle sekä takalokasuojiin verhoilun alle.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
MP
"Aero"

Viesti Kirjoittaja MP »

Tuha kirjoitti:Laitoin itse alle kuukausi sitten bitumimattoa lämmittämällä kuumailmapuhaltimella koko tonnarin pohjan alalle sekä takalokasuojiin verhoilun alle.
siis laitoitko sen suoraan ulkopohjaan vai? :oops:
habasaab
"Turbo"

Kattohuovassa ja bitumimatossa on liima itsessään kiinni joka "aktivoituu" kun sitä lämmittää(esim. kuumailma puhallin) ja muuttuvat samalla helposti muokattavaksi... Joo itselläni on verhoilun alla bitumi mattoa... Jotkut ovat myös käyttäneet jotain äänieristysmassaa lokareihin toimiva ratkaisu sekin...
MP
"Aero"

Viesti Kirjoittaja MP »

habasaab kirjoitti:Kattohuovassa ja bitumimatossa on liima itsessään kiinni joka "aktivoituu" kun sitä lämmittää(esim. kuumailma puhallin) ja muuttuvat samalla helposti muokattavaksi... Joo itselläni on verhoilun alla bitumi mattoa... Jotkut ovat myös käyttäneet jotain äänieristysmassaa lokareihin toimiva ratkaisu sekin...

Onko tietoa mistä tuollaista äänieristemassa saa? Vai löytyisikö sitä peräti normaaleista varaosaliikkeistä..
Tuha
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Tuha »

MP kirjoitti:
Tuha kirjoitti:Laitoin itse alle kuukausi sitten bitumimattoa lämmittämällä kuumailmapuhaltimella koko tonnarin pohjan alalle sekä takalokasuojiin verhoilun alle.
Ei kun lattiaan verhoilun alle. Se on aika iso homma jos ei ole mitään syytä purkaa penkkejä ym. pois. Minulla oli tähän hyvä syy kun vaihdoin samalla nuo kuluneet ruskeat nahkapenkit uudempiin harmaisiin nahkapenkkeihin ja tuli siinä vaihdettua myös ovipahvit ja kojelauta.

Tuolla on muistaakseni ainakin pari kuvaa kun verhoilut on riisuttu pois:
http://www.haikonen.1g.fi/kuvat/Saabclub/
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
MP
"Aero"

Viesti Kirjoittaja MP »

Tuha kirjoitti:
MP kirjoitti:
Ei kun lattiaan verhoilun alle. Se on aika iso homma jos ei ole mitään syytä purkaa penkkejä ym. pois. Minulla oli tähän hyvä syy kun vaihdoin samalla nuo kuluneet ruskeat nahkapenkit uudempiin harmaisiin nahkapenkkeihin ja tuli siinä vaihdettua myös ovipahvit ja kojelauta.

Tuolla on muistaakseni ainakin pari kuvaa kun verhoilut on riisuttu pois:
http://www.haikonen.1g.fi/kuvat/Saabclub/
Niinpäs onkin. Onhan tuo aika isotöisen näköistä jos ei ole muuta asiaa noita penkkejä irroitella.. taidan vaan tyytyä todella reiluun kerrokseen normaalia massaa ulkopohjaan! :lol:
habasaab
"Turbo"

Katsoin bilteman luettelosta niin siinä oli joku 3-4 erilaista kotelon suojamassaa lupasivat mainoksen mukaan ainakin vaimentaa.. Taisi olla joku kuituvahvisteinen paras "toimii myös hyvänä äänieristeenä"... Mutta kattohuopa ja bitumimatto saa minulta parhaat arvosanat...
pevi
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja pevi »

Itse olen laittanut 10 mm äänieristys vaahtomuovia ja sen päälle kattohuopaa lattiamaton alle erinomaisin tuloksin. Alkuperäinen matto mahtuu helposti vielä senkin jälkeen paikalleen.
Ei se penkkien ja lattiamaton poisto loppujen lopuksi paha homma ole.

Peltiä vasten en menisi mitään mössöjä laittamaan, saattaa muodostua kosteusloukku ruostuminen alkaa.
mjpelkon
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja mjpelkon »

Moi,

En itse tiedä bilteman massoista sen enempää, kuin että yhden talven autotallissa seissyt pohjamassa purkki ei ollut enää seuraavana kesänä käyttökelpoinen (avaamaton puteli).

Tectyl tai dinitrol-mömmöjen kanssa ei ole ollut vuosienkaan seisomisen jälkeen ongelmia. Ko. tavaraa saa varmaan motonetistä, isoista tarjoustaloista (Klaukkala) ja autotarvikeputiikeista.

Äänieristävyydestä en osaa sanoa, mutta tectyl ja dinitrol sopivat hyvin ruostesuojaukseen.

-Make
ÄÄÄTTSIHHHh
"Kaasari"

äänieristys

Viesti Kirjoittaja ÄÄÄTTSIHHHh »

nostetaanpas aihe taas ilmoille ku on tehny hetken aikaa mieli
ottaa projektiksi tuo tonnarin äänieristys, eli tarkoituksena olisi
poistaa rengasmelua(ne vähätkin) ja kivien kopinaa yms.

kuinka kattohuopa rengaskoteloissa ulkopuolella on käytännössä toiminut
luulisi vaimentavan ainakin hiekkatiellä ajaessa kivien ropinaa ihan vain senkin takia että on pehmoisempaa kuin se kova muovi johon kivet nyt hakkaa ja kuinka olette kiinnittäneet sen koteloihin, kotelot irti vaan ja tarkasti sommittelemalla liimalla kiinni ja takaisin vai? :?:

jos sitten sisätiloihin koko auton pohjalle laittais bitumit niin huomaisko
eron joku muukin kuin herkkäkorvainen koska tuntuu tuo -96
olevan niin saaterin hiljainen muutenkin :wink:

btw.tuulen suhina on joskus ärsyttävä mutta sille ei varmaan mitään mahdakkaan :?
t:hannu
TURBOSAAB uhkuu ja puhkuu kuin
ISO PAHA SUSI
Tasapaino akseli
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

http://wwwold.sealco.fi/noisekiller.pdf Tuo voisi olla kans rengaskoteloihin kokeilun arvoista tavaraa.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
sarka
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja sarka »

Ainakin satkuun ihan tavallinen alustamassa tepsi ihan järkyttävän hyvin. Nuo Noisekillerit yms äänieristysmassat on tajuttoman kalliita (kuten bitumimattokin meikäläisen budjetille)

Kattohuopaakin suunnittelin, mutta toisaalla sanottiin että sitä jos laittaa niin homma kusee 8O Eipä ole siitä omakohtaista kokemusta.
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
Vastaa Viestiin