Pakoputki paukahti, neuvoja kaivataan.
Pakoputki paukahti, neuvoja kaivataan.
Kivi rikkoi 99:stä pakoputken heti ekan liitoksen kohdalta. Onko putken alkuosa millainen vaihdettava sarjasta eka liitokseen?
Missä hinnoissa lienee tuo alkuputki? Oli ikävää ja noloa ajella 140 km ihan pelkällä putkella. Onneksi oli autossa korvatulpat, ois muuten tullu ehkä kuulovamma.
Missä hinnoissa lienee tuo alkuputki? Oli ikävää ja noloa ajella 140 km ihan pelkällä putkella. Onneksi oli autossa korvatulpat, ois muuten tullu ehkä kuulovamma.
Saab Suomesta - hyviä autoja 
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329

99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
Sarjasta liitokseen, siis takapöntön kohdille asti, mikäli samanlainen putki kuin mulla?
Edit: vai oliko siinä välissä joku erillinen putki? (välivaimennin -> takapönttö)
Helppo vaihtaa, itsellä maksoi putken uusiminen loppupilliä lukuunottamatta muutaman euron yli satasen, eli selvinnet kympeillä.
Edit: vai oliko siinä välissä joku erillinen putki? (välivaimennin -> takapönttö)
Helppo vaihtaa, itsellä maksoi putken uusiminen loppupilliä lukuunottamatta muutaman euron yli satasen, eli selvinnet kympeillä.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Re: Pakoputki paukahti, neuvoja kaivataan.
Pakosarjan liitoksen pultit voivat olla pahasti ruosteessa joten niitä kannattaa voidella irrotusöljyllä heti ensi tilassa eikä vasta remonttia aloitellessa.tany kirjoitti:Kivi rikkoi 99:stä pakoputken heti ekan liitoksen kohdalta. Onko putken alkuosa millainen vaihdettava sarjasta eka liitokseen?
Missä hinnoissa lienee tuo alkuputki? Oli ikävää ja noloa ajella 140 km ihan pelkällä putkella. Onneksi oli autossa korvatulpat, ois muuten tullu ehkä kuulovamma.
Voi olla myös aika homma saa vanha takaosa irti tuosta alkuosasta, ainakaan ehjänä.
Paimiosta löytyis koko putki mutta ei taida tähän auttaa(myyntiosiossa tarkemmin).
http://www.motonet.fi kertoo hinnat ja mitä tuolta löytyy.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Tässä vielä kuvitusta Motonetin luetteloon:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/99_putket.jpg
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/99_putket.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Nyt on putki irti. Sarjasta irtos hyvin, ainoastaan yksi mutteri tuotti vaikeuksia kun on niin hankalassa paikassa. Eikä ollut ehjää niveltä räikkään.
Jouduin tekemään aika paljon töitä, että sain katkenneen pätkän pois ensim. liitoksesta. Oli ruostunu ja muurautunu kuran kanssa. Lähti kun halkaisin sisemmän putken taltalla ja vääntelin pihdillä pienemmäksi. Meni kuitenkin toista tuntia. Kohta pääsen laittamaan uudet paikoilleen, saa nähdä, pitääkö liitokset. Se on ainainen riesa vanhoja putkia uudelleen käytettäessä

Jouduin tekemään aika paljon töitä, että sain katkenneen pätkän pois ensim. liitoksesta. Oli ruostunu ja muurautunu kuran kanssa. Lähti kun halkaisin sisemmän putken taltalla ja vääntelin pihdillä pienemmäksi. Meni kuitenkin toista tuntia. Kohta pääsen laittamaan uudet paikoilleen, saa nähdä, pitääkö liitokset. Se on ainainen riesa vanhoja putkia uudelleen käytettäessä

Saab Suomesta - hyviä autoja 
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329

99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
C niinkun selevä. Kovin oli helppoa tuo kasaus. Eikä sitä niveltäkään tarvinnut, pitkä jatko ja 17-mm hylsy menevät altapäin suoraan kaikille pakosarjan pulteille. Hintaa tuli kaikkineen 30 euroa. Ja aikaa meni yhteensä noin kaksi tuntia. Kyllä tuli hyvä mieli 

Saab Suomesta - hyviä autoja 
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329

99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
otan osaa. tai siis, kai mun pitäs onnitella sinua onnistuneesta korjausoperaatiosta
nyt vaan tuntuu että olis kiva yhtyä jonkun vastoinkäymisiin jotta omat taakat tuntuis kevyemmiltä 
hain juuri auton korjaamolta, kahden tulpan kierteet uusittiin helicoililla. 10 euroa osat, 30 eur työt. olen tyytyväinen. pääsin jopa 20 km nauttimaan saabin kyydistä kunnes....
katkesi keskipöntön edestä pöntön saumasta. moottoritiellä. oikein pelästyin itsekin, kun auton äänet voimistuivat "hieman". olin just ohituskaistalla ja meinasin höllää, mutta enhän mä siinä rumbassa voinu höllätä kun piti polkee vaan lisää kaasua että pääsee ohitettavien edelle. on niillä ollut siinä tivolissa katsomista, kaverilla alkaa auto huutaman helkkaristi, ja pohjasta putki roikkuu maassa. ja eikun hanaa.
myöhemmin kohtelias nainen ohitti ja alkoi viittoilemaan, mä viittoilin takaisin että "tiedetään" vaikken arvannut että putken takaosa roikkuu maassa etureunastaan. no nainen oli vastuuntuntoinen ja hidasti edessäni kunnes päätin pysähtyä motarin pientarelle katsomaan tapahtunutta. siinähän se etupönttö viisti maata ja oli jo aivan lytyssä alapuolelta, onkohan ollu nätti kipinäsuihku? onneksi oli köyttä takakontissa, eikun köysi pohjan alta ja etuovien väliin "lukkoon" ja keskipönttö makaa köyden päällä, tällä konstruktiolla jatkettiin töihin.
huomenna sain ajan korjaamolle ja vien sinne uuden keskipöntön motonetistä, sekä käyttämättömän alkupätkän jonka ostin joskus klubilaiselta. saakohan noi sopimaan yhteen? korjaajaa oli pessimisti ja sanoi ettei taatusti nykyisestä putkesta irtoa mikään ehjänä eli pitäis vaihtaa putki koko matkalta. mä olen eri mieltä; loppuosa putkesta on viime vuonna laitettu nippuun ja sanoin siitäkin korjaajalle, mutta hän tuumasi silti ettei irtoa ehjänä?!


hain juuri auton korjaamolta, kahden tulpan kierteet uusittiin helicoililla. 10 euroa osat, 30 eur työt. olen tyytyväinen. pääsin jopa 20 km nauttimaan saabin kyydistä kunnes....
katkesi keskipöntön edestä pöntön saumasta. moottoritiellä. oikein pelästyin itsekin, kun auton äänet voimistuivat "hieman". olin just ohituskaistalla ja meinasin höllää, mutta enhän mä siinä rumbassa voinu höllätä kun piti polkee vaan lisää kaasua että pääsee ohitettavien edelle. on niillä ollut siinä tivolissa katsomista, kaverilla alkaa auto huutaman helkkaristi, ja pohjasta putki roikkuu maassa. ja eikun hanaa.
myöhemmin kohtelias nainen ohitti ja alkoi viittoilemaan, mä viittoilin takaisin että "tiedetään" vaikken arvannut että putken takaosa roikkuu maassa etureunastaan. no nainen oli vastuuntuntoinen ja hidasti edessäni kunnes päätin pysähtyä motarin pientarelle katsomaan tapahtunutta. siinähän se etupönttö viisti maata ja oli jo aivan lytyssä alapuolelta, onkohan ollu nätti kipinäsuihku? onneksi oli köyttä takakontissa, eikun köysi pohjan alta ja etuovien väliin "lukkoon" ja keskipönttö makaa köyden päällä, tällä konstruktiolla jatkettiin töihin.
huomenna sain ajan korjaamolle ja vien sinne uuden keskipöntön motonetistä, sekä käyttämättömän alkupätkän jonka ostin joskus klubilaiselta. saakohan noi sopimaan yhteen? korjaajaa oli pessimisti ja sanoi ettei taatusti nykyisestä putkesta irtoa mikään ehjänä eli pitäis vaihtaa putki koko matkalta. mä olen eri mieltä; loppuosa putkesta on viime vuonna laitettu nippuun ja sanoin siitäkin korjaajalle, mutta hän tuumasi silti ettei irtoa ehjänä?!
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Itselläni 99:ssä oli "vain" takapöntössä "pieni" reikä, silti kun aloin asiaa tutkimaan, ja takapönttöä vaihtamaan, koko putki lahosi käsiini loppupilliä lukuunottamatta, eli kävin siis useamman reissun varaosakaupassa, putki maksoi kokonaisuudessaan reilun satasen.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
[/quote]korjaajaa oli pessimisti ja sanoi ettei taatusti nykyisestä putkesta irtoa mikään ehjänä eli pitäis vaihtaa putki koko matkalta.
Kyllä niiden putkien pitää irrota toisistaan. Jos minä sain irti taltalla ja pihdeillä niin kyllä korjaamon vehkeillä onnistuu paremmin. Varsinkin kun liitos on ollut auki n. vuosi sitten. Tosiasia on kuitenkin, ettei se ruostuneiden putkien irrottelu ole hauskaa joten mieluusti sinne uutta laittaisi.
Itse laitoin liitoksiin kuparitahnaa, arvelin, että aukee vähän paremmin jos joutuu aukomaan.
Paras liitos on tähän mennessä ollut 626-mazdassa. Putkien päissä on laipat jotka on pultti-mutteri-systeemillä toisissaan kiinni.
Eikun pultin kannat veke jos ei aukea ja uutta paikoilleen. Helppoa ja nopeeta.
Muuten saab on parempi[/u]
Saab Suomesta - hyviä autoja 
99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329

99 GL5speed -84 (viimeinen tuplisvuosi)
900i kat -89 (-90 malli)
# 1329
irtosi onneksi (häntäputken liitokseen olin edellisenä iltana ruiskuttanut crc:tä). kaks ekaa pätkää uusittiin. töiden hinta 52 eur. aika on rahaa, sanoi roope ankkakin. ny kelpaa taas pöristellä
Viimeksi muokannut lucaf, Pe Elo 26, 2005 09:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
vielä yks kysymys aiheeseen liittyen, toimitin osat mutta en toimittanut pakoputken ja pakosarjaan uutta tiivistettä, korjaaja oli käyttänyt saumaan vanhan tiivisteen jämät ja pakoputkikittiä. mitäs toi pakoputkikitti on, ja ei kai se tarkoita mitään sellaista että sitä liitosta on turha yrittää sen jälkeen saada auki tms?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)