Speedpartsin hiilikuitukytkimestä käytännön kokemusta
Speedpartsin hiilikuitukytkimestä käytännön kokemusta
Nyt löytyy siis käytännön kokemusta tuosta SP:n kaupittelemasta 'hiilikuitu'levystä ( en tiedä onko tuo oikea nimitys suomenkielessä tuolle ), ts. kyse on kuitenkin tästä levystä ( carbonlamel, tuo 6-lapainen ):
http://www.speedparts.se/prod/sp_vxl_koppling.shtml
ja sama levy löytyy myös Maptunen sarjoista, esim:
http://www.maptun.com/info.php?item=carbon95&lang=swe
STCS:ssähän noista SP:n kytkimistä on ollut arvioita laidasta laitaan...
Kokemukset:
Toimii kuin junan vessa. Ei ravista, vispaa tai tärise. Käytännössä yhtä helppokäyttöinen kuin std. Tällä perusteella uskallan lämpimästi suositella ko. levyä muillekin. Mielipiteeni voi myös vahvistaa Riku & Pete ( asennus ) PCS:ltä.
Toisaalta pitää huomata, että kokemukseni rajoittuvat tällä hetkellä max. 0.5 bar:iin / 4500 rmp:ään ja 660km:in kokemukseen ( koneella sisäänajo ), joten tuota pitämistä en WOT:lla / kovassa kuormituksessa vielä voi allekirjoittaa. Sen sijaan nuo ravistamiseen tai ajonhelppouteen liittyvät SP:n markkinointiväittämät ( körbarhet ) pitävät ainakin minun kohdallani paikkansa.
http://www.speedparts.se/prod/sp_vxl_koppling.shtml
ja sama levy löytyy myös Maptunen sarjoista, esim:
http://www.maptun.com/info.php?item=carbon95&lang=swe
STCS:ssähän noista SP:n kytkimistä on ollut arvioita laidasta laitaan...
Kokemukset:
Toimii kuin junan vessa. Ei ravista, vispaa tai tärise. Käytännössä yhtä helppokäyttöinen kuin std. Tällä perusteella uskallan lämpimästi suositella ko. levyä muillekin. Mielipiteeni voi myös vahvistaa Riku & Pete ( asennus ) PCS:ltä.
Toisaalta pitää huomata, että kokemukseni rajoittuvat tällä hetkellä max. 0.5 bar:iin / 4500 rmp:ään ja 660km:in kokemukseen ( koneella sisäänajo ), joten tuota pitämistä en WOT:lla / kovassa kuormituksessa vielä voi allekirjoittaa. Sen sijaan nuo ravistamiseen tai ajonhelppouteen liittyvät SP:n markkinointiväittämät ( körbarhet ) pitävät ainakin minun kohdallani paikkansa.
Viimeksi muokannut 95power, Ti Loka 25, 2005 20:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2172
Liikkeellelähdössä on yllättävän pieni ero aeron std-kytkimeen verrattuna. Taajama-ajossa ei tule hikipisaroita otsalleNG900T kirjoitti:Onks liikkeellelähdössä jotain eroa alkuperäiseen kytkimeen?
Lähinnä kiinnostaa miten tuo toimii ruuhka-ajossa.

Sintterilevystä ei ole omakohtaisia kokemuksia, mutta ainakin joku oli tuollaisen vaihdattanut PCS:llä takaisin std -levyyn, joten olettaisin että tuon sintterin täytyy olla tässä suhteessa heikompi.
#2172
Serkulla oli Minissä sintterilevy ja sen oma paineasetelma. Ruuhka-ajossa tuli sellainenkin huono puoli esille, että kaupunkipyörityksessä sintterilevy lämpenee aika lailla ja tästä sitten seurauksena lapojen vääntyily ja kytkin sitten yritti ottaa itsestään kiinni. Ja oli serkun mukaan täys mahdottomuus lähteä liikkeelle siten, että kumit ei vetäis sutia. Sittemmin siihen vaihdettiin Cooperin levy, joka on osoittautunut hyväksi tämän sintterilevyn vahvan paineasetelman kanssa.95power kirjoitti:Sintterilevystä ei ole omakohtaisia kokemuksia, mutta ainakin joku oli tuollaisen vaihdattanut PCS:llä takaisin std -levyyn, joten olettaisin että tuon sintterin täytyy olla tässä suhteessa heikompi.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
kytkin vaihtoon...
Omassa 2.0t -96 nyt steg2 kehissä, ja kytkin antaa periksi kovassa lähdössä. 2 kertaa tehnyt sen että kun kytkee vaihteen (1->2 ja 2->3) niin niin ei ota kiinni ollenkaan. Tätä ennen pari kertaa luistanut veihdettaessa 2->3.
Kytkimen vaihto siis edessä. Vaan, vaihtaakko
1) kytkinlevy?
2) paineasetelma?
3) kummatkin?
Mitäs se juttu olikaan että pitää vaihtaa aeron vauhtipyörä jos vaihtaa kytkimen? Selostukset olis tarpeen...
t.Koo
Kytkimen vaihto siis edessä. Vaan, vaihtaakko
1) kytkinlevy?
2) paineasetelma?
3) kummatkin?
Mitäs se juttu olikaan että pitää vaihtaa aeron vauhtipyörä jos vaihtaa kytkimen? Selostukset olis tarpeen...
t.Koo
Re: kytkin vaihtoon...
Tuo hiilikuitu levy on perseestä, itsellä ko. värkki autossa. Pitää kyllä hyvin mutta ylimääräiset kitinät/ vikinät ja jurinat ottaa aivoon.a9000 kirjoitti:Omassa 2.0t -96 nyt steg2 kehissä, ja kytkin antaa periksi kovassa lähdössä. 2 kertaa tehnyt sen että kun kytkee vaihteen (1->2 ja 2->3) niin niin ei ota kiinni ollenkaan. Tätä ennen pari kertaa luistanut veihdettaessa 2->3.
Kytkimen vaihto siis edessä. Vaan, vaihtaakko
1) kytkinlevy?
2) paineasetelma?
3) kummatkin?
Mitäs se juttu olikaan että pitää vaihtaa aeron vauhtipyörä jos vaihtaa kytkimen? Selostukset olis tarpeen...
t.Koo
Sama vika (SP:n mukaan ei vika vaan ominaisuus) on järjestelmällisesti joka autossa jossa tuo kytkin on.
Tonnariin paras ratkaisu ja taatusti toimiva on
600Nm paineasetelma ja uus orkkis levy.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Re: kytkin vaihtoon...
pakko kysyä että mihin tonnariin? olisiko semmonen joka sopisi satkuun tuo asetelma, siis tietysti jos vaihstaisi tonnarin vp:n niin sopisiko vp?Vigge kirjoitti:Tonnariin paras ratkaisu ja taatusti toimiva on
600Nm paineasetelma ja uus orkkis levy.
aina se sintterikin tahtoo vinkaista kun liikkeelle lähtee.. ei taida tuo hiilari vatää paikkoja kieroonkaan niin helpolla.
pitääkö se?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Niinikään kiinnostaa näin og900 miehenä, että kuinka tuo hiilikuituinen toimii, ainaskin turbosatkun vakio ei riitä vaikka asetelman alta onkin sorvattu kolme satasta tavaraa poijes lisäjousivoiman saamiseksi.
Myöskään sintteri ei tule kyseeseen, kun auton pitäisi olla käyttöautona ja laatikoidenkin pitäisi pysyä nipussa edes sen kesän kerrallaan.
Edit: Ja pienet sivuäänet on täysin toissijainen asia minulle, kunhan toimii ja pitää..
Myöskään sintteri ei tule kyseeseen, kun auton pitäisi olla käyttöautona ja laatikoidenkin pitäisi pysyä nipussa edes sen kesän kerrallaan.
Edit: Ja pienet sivuäänet on täysin toissijainen asia minulle, kunhan toimii ja pitää..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
En ole, mutta kokeilen. Kiitos neuvosta.. kun kerrot vielä, että käykö vanhaan vauhtipyörään ja astelmaan..?jcarlson kirjoitti:Oletko kokeillut 90-93 t16 / 9000 t16 2.0 kytkintä? 228mm, isompi ja pitää paremmin kuin vanhempi turbosatkun kytkin..
Edit: Tai siis vanhan kaltaiseen uuten asetelmaan...
Viimeksi muokannut Myrkky, Ti Elo 23, 2005 00:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Käsittääkseni tuo kytkin vaatii uudemman vauhtipyörän.Myrkky kirjoitti:En ole, mutta kokeilen. Kiitos neuvosta.. kun kerrot vielä, että käykö vanhaan vauhtipyörään ja astelmaan..?jcarlson kirjoitti:Oletko kokeillut 90-93 t16 / 9000 t16 2.0 kytkintä? 228mm, isompi ja pitää paremmin kuin vanhempi turbosatkun kytkin..
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Kiitän, onkos muita esteitä uudemmanlaisen vauhtipyörän asentamiseen, kuin eri kohdassa olevat ajoitusmerkit?jcarlson kirjoitti:Asetelma ei käy, mutta vauhtipyörä taitaa käydä jos oikein muistan..
Ja kun tunnut asiasta tietävän, niin paljonko kärsii vauhtipyörää sorvata kevyemmäksi? Ajatuksissani olis tavoitteena noin puolet alkuperäisestä painosta.. ehkä enemmänkin jos mahdollista ja vauhtipyörän takapuoli jäähyripamaiseksi lämmön haihduttamiseksi.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Tarkistin asian ja muistin väärin
, eli kuten ng900aero totesi, niin vauhtipyöräkin menee vaihtoon, 90-93 16v turbon (S tai täyspaine) vauhtipyörä käy suoraan, ajoitusmerkit passaa suoraan.
80-luvun t16 tonnarin vauhtipyörä käy myös, mutta ajoitusmerkit tarttee laittaa kohdalleen.
Kestosta sen verran voin sanoa, ettei luistanut n. 250hv tehoilla, väännöistä ei tietoa mutta aika runsaasti sitä oli (1.3 bar paineita mitsulla, iso cooleri, portattu 2.3 kansi ja 2.1 imusarja)..
Itselläni ei ole vauhtipyörää kevennetty, mutta mutulla sanoisin että kai siitä ainakin pari kiloa kärsii ottaa.
edit: Yksi vaihtoehto on myös 2.3 tonnarin vauhtipyörä+kytkin (240mm), mutta sitä en suosittelisi koska on näkynyt paljon huonoa palautetta että syö lootasta synkrot.
Tuohon 90-93/2.0T tonnari kytkimeen löytyy Sachsilta joku sporttimallin paineasetelma mitä joskus kattelin, ei tainnut kyllä olla mikään ihan halpa.

80-luvun t16 tonnarin vauhtipyörä käy myös, mutta ajoitusmerkit tarttee laittaa kohdalleen.
Kestosta sen verran voin sanoa, ettei luistanut n. 250hv tehoilla, väännöistä ei tietoa mutta aika runsaasti sitä oli (1.3 bar paineita mitsulla, iso cooleri, portattu 2.3 kansi ja 2.1 imusarja)..
Itselläni ei ole vauhtipyörää kevennetty, mutta mutulla sanoisin että kai siitä ainakin pari kiloa kärsii ottaa.
edit: Yksi vaihtoehto on myös 2.3 tonnarin vauhtipyörä+kytkin (240mm), mutta sitä en suosittelisi koska on näkynyt paljon huonoa palautetta että syö lootasta synkrot.
Tuohon 90-93/2.0T tonnari kytkimeen löytyy Sachsilta joku sporttimallin paineasetelma mitä joskus kattelin, ei tainnut kyllä olla mikään ihan halpa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Kiitän jälleen informaatiosta. Mutta tuohon 2.3L tonnarin vauhtipyörän/kytkimen laatikkoa syövään vaikutukseen sanoisin äkkipäätään pikaiseen ajatellen sen suuremman massan olevan syynä. Ei pitäisi kait olla ongelmana jos vauhtipyörää kevennetään reippaasti... vai se levyn massako se muka synkrot syö..?jcarlson kirjoitti:Tarkistin asian ja muistin väärin, eli kuten ng900aero totesi, niin vauhtipyöräkin menee vaihtoon, 90-93 16v turbon (S tai täyspaine) vauhtipyörä käy suoraan, ajoitusmerkit passaa suoraan.
80-luvun t16 tonnarin vauhtipyörä käy myös, mutta ajoitusmerkit tarttee laittaa kohdalleen.
Kestosta sen verran voin sanoa, ettei luistanut n. 250hv tehoilla, väännöistä ei tietoa mutta aika runsaasti sitä oli (1.3 bar paineita mitsulla, iso cooleri, portattu 2.3 kansi ja 2.1 imusarja)..
Itselläni ei ole vauhtipyörää kevennetty, mutta mutulla sanoisin että kai siitä ainakin pari kiloa kärsii ottaa.
edit: Yksi vaihtoehto on myös 2.3 tonnarin vauhtipyörä+kytkin (240mm), mutta sitä en suosittelisi koska on näkynyt paljon huonoa palautetta että syö lootasta synkrot.
Tuohon 90-93/2.0T tonnari kytkimeen löytyy Sachsilta joku sporttimallin paineasetelma mitä joskus kattelin, ei tainnut kyllä olla mikään ihan halpa.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)