"Kuningaspultin" momentti

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

"Kuningaspultin" momentti

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Terve taas!

Niin tässä taas tuli mieleeni kun tossa muitakin momentteja kyseltiin, että mikähän mahtaa olla SAAB 900 1988-1993 etupyörän ns. kuningaspultin momentti?

Siis uudemmalla jaolla siis, ja joka on sama kuin SAAB 9000 alku- ja keskipään malleissa.

Siinä yhessä Alfamerin korjausopaskirjassa mainittiin että se olis jotain 50 Nm. Tuntuu vain jotekin pieneltä, vaikka eihän sillä kierteellä oikeen oo muuta tehtävää kuin pitää se vetoakseli kiini siinä navassa.

Ite laitoin kyllä omassa autossani 150 Nm. Ja veli laitto omassa autossaan sen "kunnolla" kiinni.
SAAB
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

Jaha..onkos tää kunigaspultti ala/yläpallonivelen mutteri?? Jos on niin eipä sitä hampaat irvessä pidä kiristää, kartio pitää sen kyllä pienemmälläkin momentilla kiini. Liiallinen kiristäminen voi myös venyttää kartiotappia ja sen vuoksi erittäin epämiellyttävää jos se katkeaa vauhdissa.

ps. -60 luvun jälkeen ei juuri henkilöautoissa kuningastappia ohjauksessa ole esiintynyt :)
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

eiköhän liene napamutteri. taisi se joku ainakin 150N olla. eli tiukkaan vaan :)
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Jos vetoakselinpään mutterin momentti, niin loppuu hylsysarjan 30cm varrella voimat aika lyhyeen, reilu jatkovarsi ja reipas viimeinen kiristys, ja tuurnalla ja lekalla lukkoon hahloon.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

- pallonivel 45 Nm eli 4,5 kpm eli noin 15 kp voimalla 30 cm räikänvarrella näppituntumalla ( sekä tukivarteen että olkatukeen)
- vetoakselin pään mutteri ( 81 mallista lähtien) 290--310 Nm eli noin 30 kpm, ( älä riko räikkää, T- vääntiökin taipui vähän avatessa)
tarkoitus lie varmistaa kaikki löysät pois jaettujen viistokuulalaakerien välistä kuormitusolosuhteissakin

- kts sivu 92 alfamerin kirja ja sivu 143 vanhemmalle ( malli 85 asti) eurobooksin kirja sivu 143
yleiset momentit vakiopulttikoolle ovat sivu 16 alfamerin kirjasta
M5 5 Nm
M6 10
M8 20
M10 40 Nm eli n. 4 kpm
Djjules
"Turbo"
Viestit: 270
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 15:11
Paikkakunta: UK

Re: "Kuningaspultin" momentti

Viesti Kirjoittaja Djjules »

Kyllä tuo minun mielestäni napamutteria tarkoittaa ja kireämmällä kuin 50 pitäs oleman, itellä on ollut noin 1m - 1,5m vääntövarsi momentin hakemiseen:
kimmoisa kirjoitti: vaikka eihän sillä kierteellä oikeen oo muuta tehtävää kuin pitää se vetoakseli kiini siinä navassa.
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
habasaab
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Pe Heinä 30, 2004 22:21
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja habasaab »

Kannattaa vetää kireelle koska sama mutteri "tiivistää" pyörän laakerin...
Vastaa Viestiin