Tervehdys,
löysin palstan ja aattelin kysyä kokeneemmilta kun tuo saabin mekkalointi vähän huolestuttaa. Eli tilanne seuraava:
Metallista "rallatusta" tms. selkeästi pyörimisliikkeeseen liittyvää mekkalaa kuuluu tietyillä kierroksilla. Erottuu kiihdyttäessä selkeästi poikkeavana äänenä perusmetelin yli. Muutama viikko takaperin ”meteli” oli vain selkeä piikki n. 2800 kohdalla, nyt tuntuu kuuluvan laina välillä 2600-2900. Kylmänä aavistuksen kovempana mutta lämpimänä kuuluu myös. Ja isommilla sekä pienemmillä kierroksilla käy niin nätisti kuin tuommoinen vanha 2,1:n nyt vaan voi käydä.
Vekotin siis on vajaa 240 tkm ajettu 92-vuoden 900, pahamaineinen 2,1:n jonka ainoa isompi ongelma on ollut kansiremppa 100t sitten. Huollettu asiallisesti, öljyt vaihdettu tiheämmin kuin ohjekirja käskee.
Eli onko havaintoa mikä tuo metelin lähde voisi olla? Tai onko se oire jostain? Nokkaketju? Jokin laakeri? Mikään ei ainakaan vaikuta olevan löysällä, eli ei vaikuta pelkältä resonanssilta. Tai mistäs sen tietää… Spekulaatiotkin luetaan mielenkiinnolla!
2,1 rallattelee ikävästi tietyillä kierroksilla???
En tiedä satkuista paljoa, enkä varsinkaan i16 koneista, enkä mitään 2.1:stä, mutta kuitenkin mun 99 pitää resonointiääntä (särinää tms.) 2800rpm kohdalla, vaikka mikään ei vaikuttaisi heiluvan. Ääni ei ole mahdottoman kova, mutta kyllä takapenkkiläisetkin ovat sitä ihmetelleet.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Kiitokset vastauksesta, itte olen tottunut siihen että takapenkkiläiset kommentoi että "tää kuulostaa tyhjäkäynnillä ihan diiseliltä". ( - Haistakaa ite!)
Joo, mutta tarkennus vielä: Tämä meteli siis alkoi pari viikkoa sitten, se ei siis ole kuulunut normaaliohjelmaan viimeisten 160 tkm aikana. Oudot äänet ovat pelottavia...
Joo, mutta tarkennus vielä: Tämä meteli siis alkoi pari viikkoa sitten, se ei siis ole kuulunut normaaliohjelmaan viimeisten 160 tkm aikana. Oudot äänet ovat pelottavia...
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24617
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
se on normal...... mullaki rallattaa tyhjäkäynnillä niin pirusti mut se rallatus elää koko ajan eli vaimenee ja häviää tulee pikkuhiljaa takasin ja kovenee kunnes häviää taas.... ajattelen että siellä joku antaa liikaa ruokaa tyhjäkäynnillä tai jotakin....?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Kuuluuko se koneesta vai vaihdelaatikon etuosasta ?
Kaikissa OG 900/99 rallattaa ensiövälityksen ketjut ja ku kytkimen polkaisee pohjaan niin loppuu. Sori jos pidän tyhmänä vaan kaikki ei välttämättä tiedä Saabin "pikku hienouksia"...
Jos Saabin kone on hiljainen niin se ei oo käynnissä tai venttiilikoneisto on täynnä "mönjää".
Aikoinaan kun avattiin yks -74 , 99 ;n B-kone, niin siinä kävi kone todella hiljaisesti , melkein äänettömästi. Venttiilikoppa auki ,jahaa, niin olisi kuin kakkumuotin olisi pois vetänyt pois päältä. Semmoista vahaa koko koneisto täynnä !
Lapioitiin enimmät pois. Nokka ja pukki pois kuppeineen. Pikku pesuoperaatio , läjään ja käytiin. Johan rupes koneisto ääntään !
, vaikka venttiilinvälykset säädettiin kohdilleen .
Kyselin auton omistajalta et mitä öljyy käytät, niin oli ikänsä saanut työsuhdeöljyinä Kendallin jotain halpaa paskaa ja sillä se oli 15 vuotta ajanut !
Missähän siivossa alakerta lienee ja missä kunnossa?
Auto lähti myöhempinä elinvuosinaan venäläiseen laivaan ja Muurmanskiin , mukana suomenkielinen "korjausopas" kaupantekijäisinä, jolla ei yksinkertaisesti tehnyt mitään
Liekö Ryssä vielä 99;llä muurmansissa päästelee ja iloisesti mahorkka huulessa siperian yössä autoa rappailee... 
Kaikissa OG 900/99 rallattaa ensiövälityksen ketjut ja ku kytkimen polkaisee pohjaan niin loppuu. Sori jos pidän tyhmänä vaan kaikki ei välttämättä tiedä Saabin "pikku hienouksia"...
Jos Saabin kone on hiljainen niin se ei oo käynnissä tai venttiilikoneisto on täynnä "mönjää".
Aikoinaan kun avattiin yks -74 , 99 ;n B-kone, niin siinä kävi kone todella hiljaisesti , melkein äänettömästi. Venttiilikoppa auki ,jahaa, niin olisi kuin kakkumuotin olisi pois vetänyt pois päältä. Semmoista vahaa koko koneisto täynnä !
Lapioitiin enimmät pois. Nokka ja pukki pois kuppeineen. Pikku pesuoperaatio , läjään ja käytiin. Johan rupes koneisto ääntään !

Kyselin auton omistajalta et mitä öljyy käytät, niin oli ikänsä saanut työsuhdeöljyinä Kendallin jotain halpaa paskaa ja sillä se oli 15 vuotta ajanut !
Missähän siivossa alakerta lienee ja missä kunnossa?
Auto lähti myöhempinä elinvuosinaan venäläiseen laivaan ja Muurmanskiin , mukana suomenkielinen "korjausopas" kaupantekijäisinä, jolla ei yksinkertaisesti tehnyt mitään


----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Juup, tuo vaihteistorallattelu on tuttu ilmiö, samoin kuin tietty aaltoileva rallatus tyhjäkäynnillä (ilman kaasua siis). Tässä itsekin puhuin tyhjäkäynnistä mutta tämä mekastus kuuluu kyllä sangen selkeästi ihan normaalisti ajellessa ja kiihdyttäessä. Tämä piili on siis tuttu jo vuosien ajalta, eli normaalin elämän ääniin se ei kuulu. Mökää on ihmetelty siis reilun tankillisen verran. Konepeltiä on kyllä raoteltu muutaman kerran mutta kaikki vaikuttaa olevan ok, joten aattelin kysellä tietäjiltä täällä...toms kirjoitti:Kuuluuko se koneesta vai vaihdelaatikon etuosasta ?
Kaikissa OG 900/99 rallattaa ensiövälityksen ketjut ja ku kytkimen polkaisee pohjaan niin loppuu. Sori jos pidän tyhmänä vaan kaikki ei välttämättä tiedä Saabin "pikku hienouksia"...
Tätä olen itsekin joskus kuunnellut...mutta kiitos tiedosta.toms kirjoitti:Kuuluuko se koneesta vai vaihdelaatikon etuosasta ?
Kaikissa OG 900/99 rallattaa ensiövälityksen ketjut ja ku kytkimen polkaisee pohjaan niin loppuu.
Itselläni on reilun vuoden ja 15 000 huolettoman Saab- kilometrin jälkeen alkanut hieman kalvaa epävarmuus. Venttiilien suunnalta on ruvennut kuulumaan naputusta entistä herkemmin. Ennemmin auto naputti kylmänä vain talvella. Nyt se naputtaa myös kesällä. (joskus loppuu melkein heti kun kaasua polkasee ja toisinaan kestää pidempään -> kunhan lämpenee). Sitten toinen ja enemmän huolettava asia. Toissa lauantaina illasta katselin MagLiten kanssa pimeässä auton konehuoneeseen ja tarkemmin sanottuna paisuntasäiliöön. Sieltä syyläriltä tulevasta letkusta pulputti ilmaa kovin iloisesti. No, vedet oli aika minimissä ja niitä seuraavana päivänä lisäsin ja rupesin miettimään mistä alan kysellä kansirempan hintaa. Se tässä vaan ihmetyttää, kun nesteen lisäyksen jälkeen ei ole kuplinut yhtään

...mietin välillä, josko se koneelle menevä letku olisi haukannut ilmaa, kun paisari oli vajaa ja minulla oli korkki auki. Mutta tarkempi tarkastelu osoitti letkun suun olleen veden alla reippaasti. Enää herää kysymys, että mistä on kysymys. Kuplaa tuli kuitenkin senverran reilusti, että sitä pitäisi tulla koko ajan jos pahvi on palanut. Enkä oikein keksi mistä muualta se voisi ilmaa haukkoa

Vehkeellä on taitettu matkaa sellaiset ~372 000 km
EDIT: Illalla ajoin koneen kuumaksi. Jonkin verran näytti kuplivan kuitenkin. Pitää siis ruveta etsimään tekijää rojektiin....

Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka
Volvo V50, 2012
Volvo V50, 2012