900 takajousista

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

900 takajousista

Viesti Kirjoittaja Sami »

Kattelin foorumilta hakukoneella, mutta ei löytynyt vastausta:

Motonetin 900 takajousien pituudet?

Ostin ja asensin omaan autooni "900 Sedan progressiivinen kuormajouset". Vanhat jouset olivat sen verran kasassa, että perä nousi hivenen, mutta auto on vieläkin hivenen häiritsevästi "takakenoinen" (mulla on ollut combeja, joiden perä ylempänä). Jälkikäteen huomasin, että combiin on jousia ihan omalla tuotenimikkeellään. Myyjältä kyllä olin ostamassa järeämpiä combin jousia, mutta jätin myyjän harteille etsiä ko. jousen tyyppi. Näköjään myyjän mielestä tuo sedanin kuormajousi oli minun valinta (kuitin tuotenumerosta asennuksen jälkeen huomasin)

Onko noilla "sedanin" ja "combin" jousilla pituuseroa tai mitään muutakaan eroa?

900 etujousi. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67-5023 25.90 ???
900 etujousi Turbo/järeämpi. . . . . . . . . . . . . . . . 67-5679 33.00 ???
900 Sedan takajousi. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67-5024 24.90 ???
900 Sedan vahvistettu takajousi. . . . . . . . . . . . . . 67-5065 24.90 ???
900 Sedan progressiivinen kuormajousi. . . . . . . . . . . 67-5741 42.90 ???
900 CombiCoupe takajousi. . . . . . . . . . . . . . . . . . 67-5065 24.90 ???
900 CombiCoupe hieman vahvistettu takajousi. . . . . . . . 67-5204 26.50 ???
900 Sportjousi eteen (ja Cabriolet!). . . . . . . . . . . . 67-5681 38.00 ???
900 Madallussarja (35mm/Turbo=20mm). . . . . . . . . . . . 67-6212 129.00 ???
900 Cabriolet Taakse ei saatavana[/i]
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

900 Sedan vahvistettu takajousi. . . . . . . . . . . . . . 67-5065 24.90 ???
900 Sedan progressiivinen kuormajousi. . . . . . . . . . . 67-5741 42.90 ???
900 CombiCoupe takajousi. . . . . . . . . . . . . . . . . . 67-5065 24.90 ???
900 CombiCoupe hieman vahvistettu takajousi. . . . . . . . 67-5204 26.50 ???
Kuten varaosanumerosta näkee, ovat sedanin vahvistettu jousi ja combin tavallinen sama asia.
Combin perä siis vaatii järeämmät jouset.
Tuo progressiivinen ei luonteeltaan tuohon taida sopia, pehmeämpi alussa ja jämäköityy kokoonpainettaessa, siksi perä roikkuu.

Pituuserosta mulla ei sitten ole mitään havaintoa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Vakiojosen pituuksista ei tietoa, mutta joitain madallusjousien mittoja täällä:
http://personal.inet.fi/koti/saabaero/jouset.htm
http://saabaero.cjb.net/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Kiitoksia kommenteista. Noh, perä kyllä nousi hivenen noista löysistä jousista, joten enköhän minä vuoden pari köröttele näilläkin jousilla. Seuraavat takajouset tulee sitten tuon combinimikkeen mukaan.

Täytyy näköjään jatkossa mennä motonettiin pelkän varaosanumeron kanssa ja jättää myyjiltä kyselemättä heidän tulkintojaan. Vaikka täältä kysellä ennen, jos on epäselvyyttä.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ainakin minä jouduin lisäämään motonetistä ostettujen combin kuormajousien lisäksi 10mm paksut kumikiekot. Perä pysyi nimittäin samalla korkeudella, kuin entisien katkenneiden kuormajousien kanssa! 10mm se peräpää sitten nousi, kun lisäsin kumikiekot. Kumilevyä hain paikallisesti kumiosia välittävästä firmasta ja riittävän iso kuminpala maksoi euron. Siitä sitten leikkasin korokerenkaat.

Lokarin reunastahan ei sitä korkeutta tietenkään pidä mennä etu- ja takapään välillä vertaamaan. Lokarin reunushan on takana korilinjassakin alempana, kuin edessä. Sen näkee esim. siitä, millainen korkeusero kyljessä olevasta pokkauksesta on lokarin reunaan edessä ja takana...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Mutta

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Mullapas onkin 2d Sedanissa Combi Coupen vahvistetut takajouset.

Sain jopa ne sinne paikalleen ihan ite, enkä ottanut mitään tukivarsia irti.

Mutta olikin kyllä neljät puristimet.

Ja kyllä siinä jo rupesivat Bilteman puristimetkin taipumaan.
SAAB
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Höh. eihän takajousien vaihdossa tarvii puristimia... 8O
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Niin, periaatteessa jousenvaihto menee taakse ihan mukavasti hallintunkilla.
Uudet vahvistetut jouset tietysti panevat vähän enemmän vastaan puristaessa paikalleen ja aiheuttavat lisäharmia tähdätessä alatukivarren etukiinnikkeen reikiä pultinpäihin.

http://saabpics.org:3000/gallery/album1 ... ngs?full=1

Mitenkäs muuten tuo takapää kuuluu "virallisesti" kasata? Laitoin uudet puslat alatukivarren etukiinnikkeisiin ja kiristin kiinnikkeen irtonaiseen tukivarteen silmämääräisesti samaan asentoon kuin se oli ennenkin. Tämän jälkeen vein taka-akselin, reaktiotangot, iskarit ja tukivarret autoon ja laitoin pultit paikalleen. Taka-akselissa olevat tukivarren pultit neuvotaan kiristämään vasta kun auto on pyörillään. Mitenkäs nämä muut pultit, voiko ne kiristää jo perän ollessa ilmassa? Auto on vielä pukilla, kun jarruletkut jäi vielä kiinnittämättä.

Etukiinnikkeiden asennusasento alatukivarteen ilmeisesti pyritään saamaan sellaiseksi, että kumissa ei ole jännityksiä suuntaan tai toiseen kun auto on pyörillään? Tulisiko etukiinnikkeen asennostakin paras mahdollinen kun löysään etupuslankin pultit ja kiristän uudelleen kun paino on pyörillä?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

jus kirjoitti:Niin, periaatteessa jousenvaihto menee taakse ihan mukavasti hallintunkilla.
Uudet vahvistetut jouset tietysti panevat vähän enemmän vastaan puristaessa paikalleen ja aiheuttavat lisäharmia tähdätessä alatukivarren etukiinnikkeen reikiä pultinpäihin. ?
Kun irroitin etukiinnikkeet korista, laitoin kiinnikkeiden toiseen reikään tangon, joka ohjasi kiinnikettä oikeaan paikkaan sitten takaisin tunkatessa. Tälleen sai ekan pultin paikalleen ja sit tanko pois ja toinen pultti perään. Tässä kohden pitää olla takaovi auki ja katsoa takapenkin alta, ettei korin sisäpuolella oleva vastakappale lähde murjoutumaan rikki. Eli kannattaa laittaa molemmat pultit hyvälle matkaa kierteille ja sitten vasta kiristää.
jus kirjoitti: Mitenkäs muuten tuo takapää kuuluu "virallisesti" kasata? Laitoin uudet puslat alatukivarren etukiinnikkeisiin ja kiristin kiinnikkeen irtonaiseen tukivarteen silmämääräisesti samaan asentoon kuin se oli ennenkin. Tämän jälkeen vein taka-akselin, reaktiotangot, iskarit ja tukivarret autoon ja laitoin pultit paikalleen. Taka-akselissa olevat tukivarren pultit neuvotaan kiristämään vasta kun auto on pyörillään. Mitenkäs nämä muut pultit, voiko ne kiristää jo perän ollessa ilmassa? Auto on vielä pukilla, kun jarruletkut jäi vielä kiinnittämättä.

Etukiinnikkeiden asennusasento alatukivarteen ilmeisesti pyritään saamaan sellaiseksi, että kumissa ei ole jännityksiä suuntaan tai toiseen kun auto on pyörillään? Tulisiko etukiinnikkeen asennostakin paras mahdollinen kun löysään etupuslankin pultit ja kiristän uudelleen kun paino on pyörillä?
Mielenkiintoinen kysymys. Samaan yritin myös itse etsiä vastausta (mulla on molemmat 900:n korjauskäsikirjat, mitä nykyään kaupasta saa) mutta ei löytynyt.
Järkeilin, että kun auton laskee pyörilleen, pitäisi tukivarren etukiinnikkeet olla tukevasti kiinni, jonka jälkeen muut kiinnikkeet hakevat asentonsa ja ne voi kiristää (tukivarren takakiinnikkeet). Omia jousia ja iskareita vaihtaessa yritin mallata/hahmottaa tilannetta, jos laskisi auton alas ja etukiinnikkeet olisivat löysällä (siis ne, joiden pultit menee korin läpi). näytti ja tuntui vähän siltä, että auton ollessa pyörillään, jousi/tukivarsi -vipuvarsi vetää pisteeseen semmoisen voiman, ettei sitä enää kireälle saa taikka vetää jotenkin vinoon (niin, että murjoo pulttien kierteitä). Tästä päättelin, että ainakin etukiinnikkeet tulee olla tiukalla ja paikoillaan ennen auton laskemista, koska pitäähän systeemissä olla ainakin yksi määritelty piste, jonka mukaan sitten muut pisteet hakevat muotonsa.

Tuo oli vain minun omaa heinäntekojärkeä, enkä mene vannomaan, että asia olisi noin. Kiva olis kyllä tietää..
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Ronska kirjoitti:
900 Sedan vahvistettu takajousi. . . . . . . . . . . . . . 67-5065 24.90 ???
900 Sedan progressiivinen kuormajousi. . . . . . . . . . . 67-5741 42.90 ???
900 CombiCoupe takajousi. . . . . . . . . . . . . . . . . . 67-5065 24.90 ???
900 CombiCoupe hieman vahvistettu takajousi. . . . . . . . 67-5204 26.50 ???
Kuten varaosanumerosta näkee, ovat sedanin vahvistettu jousi ja combin tavallinen sama asia.
Combin perä siis vaatii järeämmät jouset.
Tuo progressiivinen ei luonteeltaan tuohon taida sopia, pehmeämpi alussa ja jämäköityy kokoonpainettaessa, siksi perä roikkuu.

Pituuserosta mulla ei sitten ole mitään havaintoa.
Tässä olit muuten täysin oikeassa. Menin vielä kerran tyhmänä kyselemään näitä Motonetistä ja he sanoivat samaa. Sedanin kuormajouset ei käy combiin, koska ovat pehmeämmät, kuin normijouset, joskin puristuessaan ovat jäykemmät.
Combiin ei motonetissa ole kuormajousia, vaan ainoastaan normaalit ja vain vähän jäykistetyt. Niitä jäykimpiä combin takajousia ei motonetistä saa.
Jos on vahingossa saanut combiin sedanin kuormajouset, voi ne vaihtaa motonetissa oikeanlaisiin.

Nimimerkillä nyt on tunkinkorvakkeet taas vaaterissa ja jousia vaihdeltu :D Eikös tuo auton asento mitata vaikka tunkinkorvakkeista ja niiden pitää olla yhtä korkealla maasta?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mielestäni noiden puslien kiristämisessä on olennaisinta se, että akselisto tukivarsineen on kiristyshetkellä lähimain siinä asennossa, missä se eniten on. Tämä säästää puslia, eikä kumiosa ala pykimään, murtumaan ja irtoamaan holkeista ennen aikojaan...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin