Satku tulossa tiensä päähän??

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Sami
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Sami »

Breadfan86 kirjoitti:Kuvat on mitä on. On muutes vaikeaa ottaa valokuvia tuolla auton alla.
Kuvathan on hyviä ja tarkkoja! Minä en vaan ylipäätään kuvista pysty sanomaan, että mikäs meininki. Pitäisi saada itse koskettaa, nähdä ja katsella tilannetta, että pystyisi juuta tai jaata sanomaan.
Breadfan86 kirjoitti: Tukivarsien kiinnitys näytti olevan ok eli siellä ei ollut mätää havaittavissa. Täytyy kuitenkin tutkia sekin vielä tarkemmin.
jos tukivarret on tukevasti kiinni, eikä vetaritunnelit ole pehmeitä, niin ei olisi enään niin iso ongelma irroittaa ohjausvaihteen pultteja ja sommitella tangolle uudet kiinnityskorvakkeet. Lopuksi maalia ja maalin kuivuttua öljyä tai tervaa reilusti. Tuommoisen hitsauttaminen kuitenkin maksaa.
Breadfan86 kirjoitti:
Eihän tuo auto ole ollut mulla kuin reilu puoli vuotta, mutta tunnearvoa on jo siinä kerinnyt tulemaan. Tietty jos mahdollista, vaihdan sen ehjäpohjaiseen (mielellään) saappiin. Maalipinnan kukinta on aina korjattavissa, mutta tuommoiset paikat on vaikeita. Vaikeahan tuosta olis luopua, on se sen verta hyvin palvellu mua tähän asti :cry: Ja rahaakin tuon huoltamiseen on pistäny ihan kiitettävästi (ei kuitenkaan mielettömästi), mutta turhaan ilmeisesti .
Paras käyttöauto on semmoinen, jolla ajetaan niin maan perhanaasti ja johon palaa vähiten rahaa. On vain yksi ihminen, joka tietää parhaiten, että mitä tuossa tilanteessa kannattaisi tehdä: sinä itse :D

Välttämättä tuo ei ole paha ollenkaan. Jos tuohon saa tehtyä uudet kiinnikkeet, niin autolla voi olla pitkäkin taival edessään edellyttäen, että tukivarret on hyvin kiinni, pelti sieltä suunnalta suunnilleen ehjää. Palkki jossa kaikki nää hoidot on kiinni on paksumpaa tavaraa ja yleensä ehjä.
ah79
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Breadfan86 kirjoitti: Arvaapa olisinko jo etsimässä autoa, jos olisi rahaa. Ei tuolla 270€ hääppöistä saa. Ainakaan satkua. Ja pitäis sitä rahaa jäädä muuhunkin. On se kumma, vaikka kuinka olisi kesätöissä, silti ei ole rahaa mihinkään, prkl.
Tällaistahan se elämä on :? ... Viittasin vain siihen, että mätähommat korjaamolla teetettyinä on nekin kaikkea muuta kuin halpoja . Jos sulta löytyy esim. joku tuttu joka tekee sopuhintaan niin silloin tuon kunnostaminen voi hyvinkin vielä kannattaa (jos tuo 270€ oli joku korjauksen kustannusarvio niin se ei kuulosta kovin pahalta, mikäli homma tehdään kunnolla). Ensimmäisenä toimenpiteenä suosittelen silti edelleen auton koko pohjan perusteellista tarkistusta...
lefa42
"Saabisti"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Eikö tosiaan ole sielläpäin ketään hitsaria, joka iltapuhteena tekisi edullisesti. Itse en ole joutunut varsinaiselle korjaamolle viemään hitsattavaksi, kun on eräs tuttu joka hitsaa hallillaan sopuhintaan. Liikkeiden arvioita pariin ongelma-autooni kuunnelleena ei kyllä hinnat houkuttele muakaan.

Mutta missäköhän vaiheessa itse menetin hermoni ruosteisiin, jossain vaiheessa olin suorastaan tyytyväinen, kun pääsin hitsaamaan 8)
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Sami
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Sami »

Breadfan86 kirjoitti: Kallistahan tuo hitsauttaminen on. Saattaa maksaa enemmän kuin itse auto.

Tuo 270€ ei ollu kustannusarvio, vaan mun tilini saldo. Ja tosiaankin raha on niukilla ilman tämmöisiä vastoinkäymisiäkin. Hitsaisin toki itse jos olisi välineet ja taito.

Auto on lähes pakko olla, kun täälä korvessa asuu. Mihinkään ei ole menemistä ilman autoa. Ellei sitten halua kulkea lähemmäs kymmentä kilometriä bussipysäkille ja maksaa maltaita 35 km matkasta Vaasaan. Ja Laihiallekin on ~17 km matka ja sinne ei täältä onnikat kulje. :roll: Elämä on.
Tää minun kommentti menee vähän offtopiciksi:

meillä on lapsiperheenä sama homma, että auto on pakko olla. Rekursiivisesti saabistina todella monia satkuja omistaneena löysin huokean tavan ratkaista tämä auto-ongelma:

-Ostin aina parin-kolmensadan auton. Katsoin, että leimaa on vuodeksi ja kokeilin jarrut, moottorin vedon ja suurinpiirtein hankalimmat liikkumiseen liittyvät paikat (kokemus tähän lisääntyy ajanmittaan)
-Ajelin näillä satkuilla kovaa ajoa ja vältin laittamasta niihin yhtään rahaa.

Autoilukustannukset olivat todella pienet jopa auton hankintahinta mukaanluettuna. Kaikilla autoilla pääsin sen leiman ajan liikkumaan. Vaikka pystyn tekemään hitsaushommatkin itse, totesin, että siihen upotettu aika ei vastaa auton tunne/rahallista arvoa.

Viimeisin auto maksoi 200e (900i vm.88 ) palveli vähän yli vuoden aikana 40000km. Auto tarvitsi ainoastaan bensaa. Jopa viimeinen matka paaluun mentiin ilman vesiä, jotka olivat vuotaneet jostain syystä ulos. (nämä vedet oli edellisen omistajan laittamia :D )

Sitten sattumoisin löysin ehjäkorisen satkun ja turhamaisuuttani maksoin autosta enemmän ja lähdin taas tälle ns. autonhoito -linjalle. Kalliimmaksi tämäkin tulee, kuin noilla huolettomilla ritsoilla ajaminen, joka kieltämättä olisi rahassa laskettuna järkevämpää. Autoa tulee puunattua ja siitä tulee vaihdettua jousia, iskareita, jarrulevyjä, jne.. jne.. ja nekin maksaa.

Tuommoiseen yhden leiman ritsoihin multa ei mennyt vahingossakaan turhaa rahaa. Niihin ei vain tullut mitenkään syvällisemmin kiinnyttyä. Viimeisin ehkä vähän harmitti nähdä autopinossa odottamassa romutusta, koska siinä oli yllättävän ehjä kori... Kukaan vain ei odottanut näkevänsä ilmaista ja ehjäkorista autoa, joten ehkä se sen takia joutui paaliin..
lefa42
"Saabisti"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Näin minäkin ennen toimin, ehkä siksi olenkin nykyään köyhä, kun tulee puunattua autoa liikaa :?
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
ah79
"Hirsch"

Breadfan86 kirjoitti:Tässä nyt taas tuli suru puserossa maattua auton alla mietiskellen ja tutkiskellen tilannetta. Auto lähtee vaihtoon, vaikka kuinka yrittäis keksiä syitä pitää se. Tilanne on oman tilipussin ja korjaustaitojen valossa surkea. En voi ottaa riskiä, että se jättää mut tienpäälle pitkällä reissulla tms.

:cry: Sydäntä särkee, mutta järki käteen...
Harmin paikka, varsinkin kun auto ehti olla sulla vasta vähän aikaa :( . Voit toki yrittää setviä, josko jostain lähimaastosta löytyisi joku sikahalpa paikka, jossa tuon saisi vielä kursittua kasaan. Tuossa kunnossa tuon rahallinen arvo hipoo nollaa, joten kannattaa kenties pitää se varaosina ja yrittää etsiä seuraavaksi samanlainen. Tekniikkavikaisen mutta tervepeltisen samanlaisen jos halvalla löytäisit, niin tilanne olisi äkkiä pelastettu :) .
ah79
"Hirsch"

Breadfan86 kirjoitti:Tässä nyt taas tuli suru puserossa maattua auton alla mietiskellen ja tutkiskellen tilannetta. Auto lähtee vaihtoon, vaikka kuinka yrittäis keksiä syitä pitää se. Tilanne on oman tilipussin ja korjaustaitojen valossa surkea. En voi ottaa riskiä, että se jättää mut tienpäälle pitkällä reissulla tms.

:cry: Sydäntä särkee, mutta järki käteen...
Harmin paikka, varsinkin kun auto ehti olla sulla vasta vähän aikaa :( . Voit toki yrittää setviä, josko jostain lähimaastosta löytyisi joku sikahalpa paikka, jossa tuon saisi vielä kursittua kasaan. Tuossa kunnossa tuon rahallinen arvo hipoo nollaa, joten kannattaa kenties pitää se varaosina ja yrittää etsiä seuraavaksi samanlainen. Tekniikkavikaisen mutta tervepeltisen samanlaisen jos halvalla löytäisit, niin tilanne olisi äkkiä pelastettu :) .
TVS
"Tuplakaasari"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVS »

Breadfan86 kirjoitti: Juuri tuon takia minä en missään nimessä menisi "ruostesuojaamaan" autoa öljyllä. Se vain edesauttaa ruostumista.
Näytä mulle ykskin pellinpala mikä ruostuu jos siinä on esim. vanhat moottoriöljyt päällä? Sen ihmeen minäkin haluan nähdä.
Patarauta on påp.
Vastaa Viestiin