Automaattivaihteiston panta

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Automaattivaihteiston panta

Viesti Kirjoittaja MP »

Mikä se on? Mihin se vaikuttaa? :oops:

Sitä näköjään voi kiristää tai löysentää, näin täällä sivullakin ohjeet jossakin... :?
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Panta lukitsee suoran vedon päälle ( kun nelonen on päällä )
1-2-3 ovat ns..luistavia vaihteita.. :o
Eli suomeksi, kun nelonen on päällä niin voima välitetään 100%:sti
vetävälle pyörälle.
Kun taas kolmonen on päälle niin voimaa välitetään n.70%:sti vetävälle
pyörälle.
*toivottavasti selkis*

Älä ainakaan mene löysäämään sitä..!!!!!
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

9000CD23T kirjoitti:Panta lukitsee suoran vedon päälle ( kun nelonen on päällä )
1-2-3 ovat ns..luistavia vaihteita.. :o
Eli suomeksi, kun nelonen on päällä niin voima välitetään 100%:sti
vetävälle pyörälle.
Kun taas kolmonen on päälle niin voimaa välitetään n.70%:sti vetävälle
pyörälle.
*toivottavasti selkis*

Älä ainakaan mene löysäämään sitä..!!!!!
Hmm, luulin että vaan 1 ja 2 on luistavia vaihteita.. :?

Tarkoittaako tuo että pikkuvaihteilla vaan 70% hevosvoimista on käytössä?
:o :|
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

MP kirjoitti:
9000CD23T kirjoitti:Panta lukitsee suoran vedon päälle ( kun nelonen on päällä )
1-2-3 ovat ns..luistavia vaihteita.. :o
Eli suomeksi, kun nelonen on päällä niin voima välitetään 100%:sti
vetävälle pyörälle.
Kun taas kolmonen on päälle niin voimaa välitetään n.70%:sti vetävälle
pyörälle.
*toivottavasti selkis*

Älä ainakaan mene löysäämään sitä..!!!!!
Hmm, luulin että vaan 1 ja 2 on luistavia vaihteita.. :?

Tarkoittaako tuo että pikkuvaihteilla vaan 70% hevosvoimista on käytössä?
:o :|
Ei....vaan laatikkoa luistatetaan enemmän miellyttävämmän ajonautinnon
takia, kyllä ne kaikki pollet sieltä löytyy.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »


Ei....vaan laatikkoa luistatetaan enemmän miellyttävämmän ajonautinnon
takia, kyllä ne kaikki pollet sieltä löytyy.
Kiitos. Taas amatööri kun on asialla niin... :oops:
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Täsmennetään vielä...tarkoitin momentin muuntimen toimintaa
eli muunto suhteesta on kysymys
4 vaihteella se on 1:1, tästä on kysymys.
Ja se panta lukitsee aurinkopyörän ulkokehän ja näin momentin muunnin
ja moottori pyörivät ns..yhtä lujaa.

Mutta jos on kolme lovinen laatikko niin 3 vaihteella saavutetaan tuo
1:1
Ja tällöin 1 ja 2 vaihde on "luistavia" toisin sanoen muuntosuhde on
pienempi, ja oikeasti se luistatus tapahtuu vaihtaessa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Meinaakos tuo panta tässä tapauksessa jarruvannetta?
Jarruvanteen sisällähän pyörii B-kytkin, jonka sisällä taasen A-kytkin ja E-kytkin. Näin muistelisin.

Korjaamokäsikirjan mukaan jarruvanne on kytkettynä 2-vaihteella, ja kolmosella valmiudessa ja nelosella se on käytössä(?). Näin on muistikuvat.

Säätö oli muistaakseni: (tapahtuu laatikon ulkopuolelta)
Lukitusmutteri auki
Säätöruuvin kiristäminen 10nm
Säätöruuvin avaus 2 kierrosta
Lukitusmutterin kiristäminen
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Henkka #2283 kirjoitti:Meinaakos tuo panta tässä tapauksessa jarruvannetta?
Jarruvanteen sisällähän pyörii B-kytkin, jonka sisällä taasen A-kytkin ja E-kytkin. Näin muistelisin.

Korjaamokäsikirjan mukaan jarruvanne on kytkettynä 2-vaihteella, ja kolmosella valmiudessa ja nelosella se on käytössä(?). Näin on muistikuvat.

Säätö oli muistaakseni: (tapahtuu laatikon ulkopuolelta)
Lukitusmutteri auki
Säätöruuvin kiristäminen 10nm
Säätöruuvin avaus 2 kierrosta
Lukitusmutterin kiristäminen
Kyllä, panta on vanne.
Ja kiristys tapahtuu yo..ohjeen mukaisesti.
Ja jos tätä pantaa löysyttää niin takuulla polttaa laatikon alta aika yksikön
( huomaa siitä kun nelos vaihteella kierrokset nousevat nopeasti
mutta vauhti ei )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
eka9000
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: Su Marras 14, 2004 12:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja eka9000 »

missäs tämä jarrupanta (tms.) sijaitsee? Kakkos lootastani se puuttuu. Voiko asialle tehdä jotai?
Opettele nauramaan itsellesi. Muut kuitenkin nauravat.
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

eka9000 kirjoitti:missäs tämä jarrupanta (tms.) sijaitsee? Kakkos lootastani se puuttuu. Voiko asialle tehdä jotai?
Jarruvanteen käyttömännät ja vanteen päät saa näkyviin matolaatikon irrottamalla.
Vanteen irrotus/kiinnilaitto vaatii laatikon avaamisen. Vanne tulee aika lähelle momentinmuunnin-päätyä ja sen sisällä pyörii ulommaisena B-kytkin, ja pakka jatkuu sisään-/taaksepäin.

Sun pitää hommata jarruvanne, joko uutena tai käytettynä. Kovin palanutta ja ohutta käytettyä sinne ei kannata paikoilleen uittaa, voipi luistaa ja falskata nopeastikin.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Janza
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 17:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Janza »

Mites toi pannan liika kireys sitten vaikuttaisi? Toihan on aika hankala mitata tarkkaan (ainakin turbollisessa jos ei ota imusarjalle menevää ahtoputkea pois tieltä), säätöruuvikin takertelee vanhemmiten ihan kiitettävästi vaikka sitä herkisteleekin crc:llä tms. Onko paras tähdätä just tohon ohjearvoon vai varmuuden vuoksi vähän tiukemmalle?
Vastaa Viestiin