Panta lukitsee suoran vedon päälle ( kun nelonen on päällä )
1-2-3 ovat ns..luistavia vaihteita..
Eli suomeksi, kun nelonen on päällä niin voima välitetään 100%:sti
vetävälle pyörälle.
Kun taas kolmonen on päälle niin voimaa välitetään n.70%:sti vetävälle
pyörälle.
*toivottavasti selkis*
9000CD23T kirjoitti:Panta lukitsee suoran vedon päälle ( kun nelonen on päällä )
1-2-3 ovat ns..luistavia vaihteita..
Eli suomeksi, kun nelonen on päällä niin voima välitetään 100%:sti
vetävälle pyörälle.
Kun taas kolmonen on päälle niin voimaa välitetään n.70%:sti vetävälle
pyörälle.
*toivottavasti selkis*
Älä ainakaan mene löysäämään sitä..!!!!!
Hmm, luulin että vaan 1 ja 2 on luistavia vaihteita..
Tarkoittaako tuo että pikkuvaihteilla vaan 70% hevosvoimista on käytössä?
9000CD23T kirjoitti:Panta lukitsee suoran vedon päälle ( kun nelonen on päällä )
1-2-3 ovat ns..luistavia vaihteita..
Eli suomeksi, kun nelonen on päällä niin voima välitetään 100%:sti
vetävälle pyörälle.
Kun taas kolmonen on päälle niin voimaa välitetään n.70%:sti vetävälle
pyörälle.
*toivottavasti selkis*
Älä ainakaan mene löysäämään sitä..!!!!!
Hmm, luulin että vaan 1 ja 2 on luistavia vaihteita..
Tarkoittaako tuo että pikkuvaihteilla vaan 70% hevosvoimista on käytössä?
Ei....vaan laatikkoa luistatetaan enemmän miellyttävämmän ajonautinnon
takia, kyllä ne kaikki pollet sieltä löytyy.
Täsmennetään vielä...tarkoitin momentin muuntimen toimintaa
eli muunto suhteesta on kysymys
4 vaihteella se on 1:1, tästä on kysymys.
Ja se panta lukitsee aurinkopyörän ulkokehän ja näin momentin muunnin
ja moottori pyörivät ns..yhtä lujaa.
Mutta jos on kolme lovinen laatikko niin 3 vaihteella saavutetaan tuo
1:1
Ja tällöin 1 ja 2 vaihde on "luistavia" toisin sanoen muuntosuhde on
pienempi, ja oikeasti se luistatus tapahtuu vaihtaessa.
Meinaakos tuo panta tässä tapauksessa jarruvannetta?
Jarruvanteen sisällähän pyörii B-kytkin, jonka sisällä taasen A-kytkin ja E-kytkin. Näin muistelisin.
Korjaamokäsikirjan mukaan jarruvanne on kytkettynä 2-vaihteella, ja kolmosella valmiudessa ja nelosella se on käytössä(?). Näin on muistikuvat.
Säätö oli muistaakseni: (tapahtuu laatikon ulkopuolelta)
Lukitusmutteri auki
Säätöruuvin kiristäminen 10nm
Säätöruuvin avaus 2 kierrosta
Lukitusmutterin kiristäminen
Henkka #2283 kirjoitti:Meinaakos tuo panta tässä tapauksessa jarruvannetta?
Jarruvanteen sisällähän pyörii B-kytkin, jonka sisällä taasen A-kytkin ja E-kytkin. Näin muistelisin.
Korjaamokäsikirjan mukaan jarruvanne on kytkettynä 2-vaihteella, ja kolmosella valmiudessa ja nelosella se on käytössä(?). Näin on muistikuvat.
Säätö oli muistaakseni: (tapahtuu laatikon ulkopuolelta)
Lukitusmutteri auki
Säätöruuvin kiristäminen 10nm
Säätöruuvin avaus 2 kierrosta
Lukitusmutterin kiristäminen
Kyllä, panta on vanne.
Ja kiristys tapahtuu yo..ohjeen mukaisesti.
Ja jos tätä pantaa löysyttää niin takuulla polttaa laatikon alta aika yksikön
( huomaa siitä kun nelos vaihteella kierrokset nousevat nopeasti
mutta vauhti ei )
eka9000 kirjoitti:missäs tämä jarrupanta (tms.) sijaitsee? Kakkos lootastani se puuttuu. Voiko asialle tehdä jotai?
Jarruvanteen käyttömännät ja vanteen päät saa näkyviin matolaatikon irrottamalla.
Vanteen irrotus/kiinnilaitto vaatii laatikon avaamisen. Vanne tulee aika lähelle momentinmuunnin-päätyä ja sen sisällä pyörii ulommaisena B-kytkin, ja pakka jatkuu sisään-/taaksepäin.
Sun pitää hommata jarruvanne, joko uutena tai käytettynä. Kovin palanutta ja ohutta käytettyä sinne ei kannata paikoilleen uittaa, voipi luistaa ja falskata nopeastikin.
Mites toi pannan liika kireys sitten vaikuttaisi? Toihan on aika hankala mitata tarkkaan (ainakin turbollisessa jos ei ota imusarjalle menevää ahtoputkea pois tieltä), säätöruuvikin takertelee vanhemmiten ihan kiitettävästi vaikka sitä herkisteleekin crc:llä tms. Onko paras tähdätä just tohon ohjearvoon vai varmuuden vuoksi vähän tiukemmalle?