
check engine
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 176
- Liittynyt: La Heinä 09, 2005 13:38
check engine
syttyy välillä check engine valo palamaan sammuu ku antaa reilusti kierroksia. autoni on 900se 2.0 vapaastihengittävä vm1995 mistä kannattais etsiä vikaa?? 

Aloita helpommasta/halvimmasta päästä eli tarkista kaikki imusarjasta/läppäkotelolta lähtevät alipaineletkut ettei vuoda, siis anna ylimääräistä ilmaa koneseen. Sitten on oikean lokasuojan sisällä olevasta hiilikanisterista tuleva letku jossa välissä solenoidiventtiili. Solenoidiventtiililtä imusarjaan tuleva letku on tehty kolmesta palasta ja ne päissä olevat tuntuu vanhemmiten halkeilevan.
Samalla voi availla sähköliittimiä ja tarkistaa ettei ole hapettumia.
Jos nuo ei auta, ja valo palaa, käy luetuttamassa vikakoodit huollossa.
Samalla voi availla sähköliittimiä ja tarkistaa ettei ole hapettumia.
Jos nuo ei auta, ja valo palaa, käy luetuttamassa vikakoodit huollossa.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Kirjailenpa tähän ketjuun oman noin kymmenen senttiäni. Potilaana on -99 og9-3 2.0i automaatti. Kesäkuussa syttyi check engine-valo ja kiikutin pirssin huoltoon. Viaksi paljastui haljennut imuletku, jonka asentaja vaihtoi odotellessa halvalla.
Ajelin puoli päivää ja CE syttyi uudelleen -> techiin. Vikakoodin mukaan kone käy liian rikkaalla seoksella. Huollossa selitettiin että mahdollisesti rankkojen sateiden takia nopeasti jäähtynyt lambda-anturi on aiheuttanut väliaikaisen koodin, ei kuulemma tarvitse huolehtia. Tyydyin siihen ja ajelin aikani vaikka CE syttyili ja sammuili, kunnes alkoi palamaan jatkuvasti ja kesken matkan tehot katosivat kokonaan. Ainostaan pakottamalla kakkosvaihteen päälle pystyin ajamaan varovasti kotiin (viikonloppu ja huolto kiinni).
Seuraavalla viikolla käynnistin auton seuraavan kerran ja ajoin sen huoltoon, yllättäen se toimi normaalisti. Huollosta noutaessani minulle ilmoitettiin että lambda-anturi oli ollut rikki ja se oli vaihdettu, hinta töineen 313e. Takapuoli kylmänä toimitin auton muutamaa päivää myöhemmin pakokaasutestiin, jossa todettiin katin olevan kunnossa (huokaus). Puoli tuntia myöhemmin ajoin auton katsastukseen jossa kehuttiin auton kuntoa
.
Parin päivän ajelun jälkeen CE-valo syttyi taas. Tässä vaiheessa alkoi olla huumori tiukassa. Tankkasin auton ja muutaman kilometrin jälkeen CE-valo sammui. Ajelin pari päivää ja CE-valo syttyi. Upeaa... Avasin bensatankin korkin, jolloin tankissa ollut voimakas alipaine purkautui. Seuraavassa startissa moottori ei käynyt tyhjäkäyntiä ja pysyi vain kaasulla käynnissä. Ajelin hetken jolloin toiminta palautui normaaliksi ja CE sammui.
Kerroin hommasta työkaverille, joka kertoi että minulla on todennäköisesti polttoainetankissa oleva paluukanavan aktiivihiilisuodin rikki ja tukkeutunut. Rikkoutuminen on kuulemma tapahtunut kuumalla kelillä tehdyn täyteentankkauksen jälkeen, jolloin kylmästä lämmennyt polttoaine on laajentunut ja ylipaineisena hajoittanut suotimen. Hän kertoi lukeneensa tietonsa jostain lehdestä, jossa oli haastateltu huoltomiestä. Kuulemma suotimia hajoaa kesäisin paljon. Tällä hetkellä yritän jäljittää kyseistä lehteä lukeakseni jutun itse. Kyseessä on ilmeisesti Keuruun Sanomat-niminen paikallislehti.
Näin jälkeenpäin ajatellen olenkin huomannut voimakkaan alipaineen viime aikoina tankatessani. Kun miettii tarkemmin, tukkeutunut paluukanava selittää liian rikkaan seoksen, tankin alipaineen ja moottorin käyntiongelmat. Ihmettelen vain että eikö tankissa ole minkäänlaista paineentasausta ja onko Saabissa edes kyseistä suodinta? Olisiko Forumin jäsenillä valaisevaa tietoa?
Kyynikko
Ajelin puoli päivää ja CE syttyi uudelleen -> techiin. Vikakoodin mukaan kone käy liian rikkaalla seoksella. Huollossa selitettiin että mahdollisesti rankkojen sateiden takia nopeasti jäähtynyt lambda-anturi on aiheuttanut väliaikaisen koodin, ei kuulemma tarvitse huolehtia. Tyydyin siihen ja ajelin aikani vaikka CE syttyili ja sammuili, kunnes alkoi palamaan jatkuvasti ja kesken matkan tehot katosivat kokonaan. Ainostaan pakottamalla kakkosvaihteen päälle pystyin ajamaan varovasti kotiin (viikonloppu ja huolto kiinni).
Seuraavalla viikolla käynnistin auton seuraavan kerran ja ajoin sen huoltoon, yllättäen se toimi normaalisti. Huollosta noutaessani minulle ilmoitettiin että lambda-anturi oli ollut rikki ja se oli vaihdettu, hinta töineen 313e. Takapuoli kylmänä toimitin auton muutamaa päivää myöhemmin pakokaasutestiin, jossa todettiin katin olevan kunnossa (huokaus). Puoli tuntia myöhemmin ajoin auton katsastukseen jossa kehuttiin auton kuntoa

Parin päivän ajelun jälkeen CE-valo syttyi taas. Tässä vaiheessa alkoi olla huumori tiukassa. Tankkasin auton ja muutaman kilometrin jälkeen CE-valo sammui. Ajelin pari päivää ja CE-valo syttyi. Upeaa... Avasin bensatankin korkin, jolloin tankissa ollut voimakas alipaine purkautui. Seuraavassa startissa moottori ei käynyt tyhjäkäyntiä ja pysyi vain kaasulla käynnissä. Ajelin hetken jolloin toiminta palautui normaaliksi ja CE sammui.
Kerroin hommasta työkaverille, joka kertoi että minulla on todennäköisesti polttoainetankissa oleva paluukanavan aktiivihiilisuodin rikki ja tukkeutunut. Rikkoutuminen on kuulemma tapahtunut kuumalla kelillä tehdyn täyteentankkauksen jälkeen, jolloin kylmästä lämmennyt polttoaine on laajentunut ja ylipaineisena hajoittanut suotimen. Hän kertoi lukeneensa tietonsa jostain lehdestä, jossa oli haastateltu huoltomiestä. Kuulemma suotimia hajoaa kesäisin paljon. Tällä hetkellä yritän jäljittää kyseistä lehteä lukeakseni jutun itse. Kyseessä on ilmeisesti Keuruun Sanomat-niminen paikallislehti.
Näin jälkeenpäin ajatellen olenkin huomannut voimakkaan alipaineen viime aikoina tankatessani. Kun miettii tarkemmin, tukkeutunut paluukanava selittää liian rikkaan seoksen, tankin alipaineen ja moottorin käyntiongelmat. Ihmettelen vain että eikö tankissa ole minkäänlaista paineentasausta ja onko Saabissa edes kyseistä suodinta? Olisiko Forumin jäsenillä valaisevaa tietoa?
Kyynikko
Kyllä näistä tuo hiilisuodatin löytyy, oikean lokasuojan sisältä. Hommahan pelaa niin että pa-tankista, tulee letku säiliölle ja tuosta höyryt imastaan sopivana hetkenä imusarjaan. Säiliön ja imusarjan välissä on solenoidiventtiili jota moottirinohjaus avaa ja sulkee. Venttiili on kylmänä kiinni, höyryt varastoituu säiliöön, koneen lämmettyä venttiili on jonkun minuutin auki, sitten hetken kiinni kunnes taas avataan.
Kun venttiiili on auki, pääsee periaatteessa imusarjan alipaine pa-säiliölle asti. Jos venttiili on jumittunut auki, voi olla että paine pa-säiliössä ei ennätä tasaantua. Auki tai kiinni jumittunut venttiili voi aiheuttaa sen verran häiriötä seokseen että CE-valo syttyy. Samoin rikkoutuneet letkut, kuten minulla kävi.
Näin harrastelijapohjalta en ymmärrä miten kesäinen piripintaan täyttö rikkoisi hiilisuotimen. Kaiketi sinne voi höyrystyä ja sitten tiivistyä enempikin ainetta, mutta sitä vartenhan se on tehty. ja tuo on kaiketi tehty ensimmäiseksi Kalifornian olosuhteisiin. Tässä kohtaa oikeat asiantuntijat voi jatkaa ja korjata...
Kun venttiiili on auki, pääsee periaatteessa imusarjan alipaine pa-säiliölle asti. Jos venttiili on jumittunut auki, voi olla että paine pa-säiliössä ei ennätä tasaantua. Auki tai kiinni jumittunut venttiili voi aiheuttaa sen verran häiriötä seokseen että CE-valo syttyy. Samoin rikkoutuneet letkut, kuten minulla kävi.
Näin harrastelijapohjalta en ymmärrä miten kesäinen piripintaan täyttö rikkoisi hiilisuotimen. Kaiketi sinne voi höyrystyä ja sitten tiivistyä enempikin ainetta, mutta sitä vartenhan se on tehty. ja tuo on kaiketi tehty ensimmäiseksi Kalifornian olosuhteisiin. Tässä kohtaa oikeat asiantuntijat voi jatkaa ja korjata...
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Onko tuota kokeiltu neloskoneelle (= Motronic 2.10.2)?peinu kirjoitti:Löytyihän tuo vapareidenkin vikakoodin luku:
http://www.townsendimports.com/Web/engi ... ccodes.htm
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Tähän muistaessani kerron syyn ylempänä kuvailemalleni vialle.
Polttoainetankin huohotusletku oli irronnut alapäästään hiilipatruunan vierestä ja kura oli tukkinut sen täydellisesti. Eipä päässyt alipaine purkautumaan tankista. Huollossa ilmoittivat, että hiilipatruuna oli myös kurassa ja mahdollisesti rikki. Sen vaihto saa odottaa ensi kesää. Varoitusvalo sammui ja moottorin käynti on taas mukavaa kehräystä.
Kyynikko
Polttoainetankin huohotusletku oli irronnut alapäästään hiilipatruunan vierestä ja kura oli tukkinut sen täydellisesti. Eipä päässyt alipaine purkautumaan tankista. Huollossa ilmoittivat, että hiilipatruuna oli myös kurassa ja mahdollisesti rikki. Sen vaihto saa odottaa ensi kesää. Varoitusvalo sammui ja moottorin käynti on taas mukavaa kehräystä.
Kyynikko