Vaihdekepin nuppi
Vaihdekepin nuppi
Miten irtoaa tonnarista? Ja onko kierteellä kiinni?
MB E 200 CDIA -02
Peugeot 406 HDI -01
Kawa ZZ-R 1100 -92
SS-K #2023, STCF#13
Peugeot 406 HDI -01
Kawa ZZ-R 1100 -92
SS-K #2023, STCF#13
Siellä on muistaakseni jonkinlaiset rihlat vai miksi niitä nyt sanotaan näin ainakin tätini -88 vuoden CC tonnarissa siinä on meinaan nuppi niin löysällä että nopeesti kun vaihtaa niin voi olla nuppi kädessä, mutta menee taas kiltisti paikalleen....
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Ainakin omassa vm 92 tonnarissa oli rihloissa nuppi eli väkivalloin lähti irti (puukolla ja pirunleuoilla). Koska alkuperäinen "muovinuppi" oli tehty jostain uretaanista tai solumuovista, niin se käytännössä hajosi, kun otin sitä irti... Korvasin tämän alkuperäisen nupin uudella nahkanupilla ja samalla tonnari sai nahkaisen paljepussin!
Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
Sopivan kokoinen kiintoavain nupin alle ( olikohan se 23 mm ) ja avaimeen alhaaltapäin kumivasaralla napauttamalla. Uudemmissa tonnareissa on siiten tiukasti kiinni
Kannattaa ehkä koko vaihdekeppi irroittaa ja laittaa ruuvipenkkiin sopivasta kohtaa kiinni ettei rasitus kohdistu vivun mekanismiin.
Jollei nuppia tarvitse säästää niin ainakin uudemmissa tonnareissa nupin muoviosan voi halkaista esim mattoveitsellä.
Kannattaa ehkä koko vaihdekeppi irroittaa ja laittaa ruuvipenkkiin sopivasta kohtaa kiinni ettei rasitus kohdistu vivun mekanismiin.
Jollei nuppia tarvitse säästää niin ainakin uudemmissa tonnareissa nupin muoviosan voi halkaista esim mattoveitsellä.
-
- "Aero"
- Viestit: 404
- Liittynyt: Pe Heinä 18, 2003 17:28
- Paikkakunta: Jyväskylän MLK
Halkaise vaan se vanha. Tiedä sitten kannattaako niihin rihloihin laittaa jotain liimaa tai jotain että nuppi jatkossa on kunnolla kiinni.heikki.rantalaiho kirjoitti:Olisi nupin vaihto minullakin edessä, uusi tulossa saksasta näinä päivinä. Kannattaako siis suosiolla halkaista vanha? Uusi uppoaa siis ilmeisesti ihan vaan painamalla rihloihin? Ei siis mitään kiertoliikkeitä?
Pitää siis katsoa että menee heti suoraan...
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Tonnarin nuppi on kertakäyttötavaraa. Korjaamokäsikirjassa lukee että pitää halkaista kun irroittaa. Osta nahkasarja siihen, maksoi 48€ erittäin hyvillä alennuksilla Alkuperäinen muovinuppi maksoi saman verran. . Pistä yv niin voin hommata varaosanumeron jos kiinnostaa. EPC:n numeroilla se maksaa mannaa.
#2597
Volvo V70 2.5T Summum 2009
Kawazaki Z900 2020
_________________
Volvo V70 2.5T Summum 2009
Kawazaki Z900 2020
_________________
-
- "Aero"
- Viestit: 404
- Liittynyt: Pe Heinä 18, 2003 17:28
- Paikkakunta: Jyväskylän MLK
ostin juuri uuden 9000:sen "saab 9000, 9-3" puu-nupin mallia alkuperäinen saab-lisävaruste
hinta mäkelän koneessa noin. 29- eur.
nahkainen olisi ollut 38 eur. toimitus oli 2 pv.
vanha nahkainen lähti rikkomalla nahan alla olleen uretaani mösson jonka
jälkeen avustin rautasahalla 'valkean nailoni kauluksen nevadaan".
ennen sitä oli ruuvarilla otettava pakkilukon kaulus irti nailon kauluksesta.
alkuperäisen knupin mukaan tulee muuten asennus ohjeet miten koko
juttu tehdään jouhevasti.
itellä meni kaikkineen joku 5 minuttia saapi liikkeen pihalla.
terv. js
hinta mäkelän koneessa noin. 29- eur.
nahkainen olisi ollut 38 eur. toimitus oli 2 pv.
vanha nahkainen lähti rikkomalla nahan alla olleen uretaani mösson jonka
jälkeen avustin rautasahalla 'valkean nailoni kauluksen nevadaan".
ennen sitä oli ruuvarilla otettava pakkilukon kaulus irti nailon kauluksesta.
alkuperäisen knupin mukaan tulee muuten asennus ohjeet miten koko
juttu tehdään jouhevasti.
itellä meni kaikkineen joku 5 minuttia saapi liikkeen pihalla.
terv. js
harrastaminen ja harrastuksen loppuminen.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Vaihdekepin nuppi
Jatketaas vanhaa juttua..ajattelin vaihtaa tonnariin nahkaisen pussukan tuon kumisen tilalle..eli joudunko irroittamaan koko vaihdekepin? Pelkkä nuppi ei ilmeisesti lähde ilman väkivaltaa tai yleensäkään ehjänä..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Re: Vaihdekepin nuppi
Todennäköisesti joudut purkamaan jonkin verran, jos haluat säästää vanhan nupin.
Minulla vanha nuppi lähti pois vasta kauhealla väkivallalla puukolla ja dremelillä. Uusi piti koputella paikoilleen vasaralla rukkanen pehmusteena Itse ostin alkuperäisen nahkaisen nupin muistaakseni 40 eurolla posteineen Ruotsista Saabparts sivuilta: http://webshop.saabparts.com/en/9000-19 ... paksknopp5
Minulla vanha nuppi lähti pois vasta kauhealla väkivallalla puukolla ja dremelillä. Uusi piti koputella paikoilleen vasaralla rukkanen pehmusteena Itse ostin alkuperäisen nahkaisen nupin muistaakseni 40 eurolla posteineen Ruotsista Saabparts sivuilta: http://webshop.saabparts.com/en/9000-19 ... paksknopp5
SAAB 9000 Aero M94 SN 001205 Stage 3
Suuri voima tuo mukanaan suuren vastuun #7032
Suuri voima tuo mukanaan suuren vastuun #7032
Re: Vaihdekepin nuppi
Kyllä sen pitäis vetämällä lähteä irti ihan niinkuin 9-5:ssa tai ng900:ssa.. Näin siis ainakin -97 tonnarissa kun nuppia siihen vaihdoin. Kyllä noi on toistaiseksi ehjinä irronneet kaikki..
Vaihdekepin suojapussi ensin irti sieltä alapäästään, eli keskikonsolin kehyksestä. Sitten pakkilukon salpa pohjaan ja kaksin käsin kiinni nupista ja varotaan lyömästä itseä nokkaan sitten kun se irtoaa. Nuppi on kiinni siinä irtoavassa keppimoduuli+suojapussikombossa olikohan nyt kolmella kynnellä. Ne irtoavat ihan nitkuttelemalla/vääntämällä nuppia eri suuntiin.
Uudessa nupissa ei ole booreja, vaan metallikeppi tekee siihen muoviin boorit kun se painetaan siihen metallikeppiin paikoilleen - siksi se on todella jäykkä saada paikoilleen. Tässä toki auttaa se jos nuppi on lämmin ja metallikeppi kylmä.. Tässä vaiheessa kannattaa nuppi asetella varmasti suoraan... ennenkuin alkaa painaa sitä paikoilleen.
Vaihdekepin suojapussi ensin irti sieltä alapäästään, eli keskikonsolin kehyksestä. Sitten pakkilukon salpa pohjaan ja kaksin käsin kiinni nupista ja varotaan lyömästä itseä nokkaan sitten kun se irtoaa. Nuppi on kiinni siinä irtoavassa keppimoduuli+suojapussikombossa olikohan nyt kolmella kynnellä. Ne irtoavat ihan nitkuttelemalla/vääntämällä nuppia eri suuntiin.
Uudessa nupissa ei ole booreja, vaan metallikeppi tekee siihen muoviin boorit kun se painetaan siihen metallikeppiin paikoilleen - siksi se on todella jäykkä saada paikoilleen. Tässä toki auttaa se jos nuppi on lämmin ja metallikeppi kylmä.. Tässä vaiheessa kannattaa nuppi asetella varmasti suoraan... ennenkuin alkaa painaa sitä paikoilleen.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Vaihdekepin nuppi
Hyvä tietää! Kokeilen joku päivä ja raportoin kuinka käy..tosiaan ei ole nupissa vikaa,siis vaihdekepin mutta hyväkuntoinen nahkapussukka niin se päivitetään muovin tilalle..
Toinen kyssäri eri aiheesta: olisi sumuvalot,orkkikset,joita ei ole varusteena omassa. Löytyykö vastaliittimet autosta ja tarvitsenko mitä asennukseen? Katkaisimen ainakin kojelautaan..
Edit: ilmeisesti -95vm ylöspäin löytyy johdotukset ja liittimet valmiina..eli katkaisin ainakin..
Toinen kyssäri eri aiheesta: olisi sumuvalot,orkkikset,joita ei ole varusteena omassa. Löytyykö vastaliittimet autosta ja tarvitsenko mitä asennukseen? Katkaisimen ainakin kojelautaan..
Edit: ilmeisesti -95vm ylöspäin löytyy johdotukset ja liittimet valmiina..eli katkaisin ainakin..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-