Kannen kiristys

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Kannen kiristys

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Hmm. Tää on jo kolmas kerta, kun laitan uuden aiheen tällä erää. :oops: :cry: :? :twisted:

Pitaisiköhän mun kokeilla onks toi kansi kiinni. :oops:
Nyt kun tuli paineetkin nostettua toiselle kilolle. :D
Eli siis hieman kostea tosta 4 pytyn etunurkasta (on ollut jo ennen päivitystä).
Luulin jo löytäneeni vuodon siitä jakajan paikalta, vaan vieläkin hiukan kostuu tosta pakosarjan kulmasta. :( (vaan eipähän enään tiputtele katin päälle). :)
Öljyjä, vesiä eikä nyt freoneitakaan ole hävinnyt viimeiseen 10tkm:ään. :)
Vai pitäisiköhän tuo avata ja tutkia mitä on syönyt. :?:
Kone siis B204E ja 280tkm veivattu.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8101
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Kirjoitin alkukesästä aiheesta tänne tonnariforumille, kun kansi oli irti. Eli 90 asteen kiristyksen jälkeen taisi momenttiavain naksahtaa (muistaakseni, varmistus kannattaa katsoa haulla)) jossain 150Nm kohdilla. Eli jos pultit kiristyy vaikkapa 140Nm:llä, ovatten liian löysällä...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

hienoo kun on historiakin olemassa. :)
Toissapäivänä kun laittaa niin tänään tulee esille. :? Hienoa että edes joskus. :)
Eli siis 140Nm:kö tuo oli millä kannattaa kokeilla. :?:
Ja tuo avainhan oli T :?: mitä.
Ja kiristysjärjestys keskeltä kiertäen päihin, vai ihan ristiikö. :?:
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11646
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kiristysjärjestys keskeltä kiertäen:
http://www.genuinesaab.com/psi/files/headretorque.htm

Pultinkanta E16.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

jus kirjoitti:Kiristysjärjestys keskeltä kiertäen:
http://www.genuinesaab.com/psi/files/headretorque.htm

Pultinkanta E16.
Hyvät on neuvot nyt lukee kaiken :oops:
Ja tuo 15kg on sopiva aloituslo :?:
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Katoppa Kurko ensin venakopan tiiviste, se nimittäin uittaa salakavalasti öljyä sen pakosarjan sivusta sinne lohkon/kannen tiivistepinnalle ja sitämyöten sotkee koko lohkon pään. Toinen on tietysti se virranjakajan tilalla oleva viritelmä, en ole nähnyt vielä kertaakaan about 200tkm ajettua Saabia joka ei olisi sieltä hikoillut.
Tuo V.J.S:n tarjoama momentti ei päde välttämättä.. Jälkikiristin kannen ja tein sen 60Nm, 80Nm ja 90 astetta, ja olin säätänyt momenttiavaimen siihen 150NM:iin, eikä avain narskunut kertaakaan.
Teeppä se kiristys vain ohjeiden mukaan :wink:

Kannen ollessa kyseessä tuo monivaiheinen kiristys on pakollinen, esim. alakerran laakeripukkia kiristäessäni havaitsin että niiden kiristysmomentti on 128Nm.
Sama tulos tuli monta kertaa sekä ohjeiden mukaisella 3-vaiheisella kiristyksellä. Auton alla maatessa on alakerran pultit "hieman mukavampi vetäistä kerralla momenttiin :wink:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

No pitääpä tässä viikonloppuna tutustua. :)
Ja tuo "kosteus" ei tule vena kopasta, eikä siitä jakajan paikalta (se tukittiin jo) :)
Vaan näyttäisi sen johtuvan kansipahvista. :(
Ja ties kuin kauan tuo on tihkunut, mulla noin 40tkm ja ei oo pahentunut vaikka paineet nostinkin toiselle kilolle. :D

ILo alkaa kilosta :) Vai kahdesta :?:
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Onko jollain turbotonnari ,mistä ei huohota oljyä? Oon käsittänyt ,että se on ominaisuus. Länsiauton mukaan kiristyksen sijaan kannattaisi vaihtaa tiiviste.Eivät suositelleet (ks toinen lause). Hinta töineen 120 E. Mulla on koneen poski märkänä ,mutta öljynvaihtovälillä (10000km) ei mittatikusta huomaa vuotoa, ainostaan koneen kyljestä.
Koneella ajettu 127000 km.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

AnttiR kirjoitti:Onko jollain turbotonnari ,mistä ei huohota oljyä? Oon käsittänyt ,että se on ominaisuus. Länsiauton mukaan kiristyksen sijaan kannattaisi vaihtaa tiiviste.Eivät suositelleet (ks toinen lause). Hinta töineen 120 E. Mulla on koneen poski märkänä ,mutta öljynvaihtovälillä (10000km) ei mittatikusta huomaa vuotoa, ainostaan koneen kyljestä.
Koneella ajettu 127000 km.
Siis kansipahvi vaihtotöineen 120 euroa?? Tuo alkaa kuulostamaan jo järkihinnalta.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin