Tulpatko ne taas?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Tulpatko ne taas?

Viesti Kirjoittaja dimebak »

99:ssä on alkanut ilmenemään sellaista vikaa, että yön yli tai pidempään seisoneena auto käy kylmänä huonosti. Aivan ku yksi sylinteri olis pois pelistä. Hetken aikaa käyneenä ja lämpimänä käy nätisti tyhjäkäyntiä.

Sen verran olen tarkastellut, että auto ei ainakaan savuta valkoista (loppui puolan vaihdon jälkeen) ja kaasuttaessa paisuntasäiliön pinta väreilee (lienee normaalia ku termari on auki), kuplia en havainnut vaikka kuin kaasutteli tai antoi käydä tyhjää. Eli mielestäni kannentiiviste voisi olettaa olevan ehjä, kun öljyt ja nesteetkin alkoi pysymään omilla puolilla vesipumppu rempan jälkeen.

Syttö ja seokset voi olla perseellään, kun puolan vaihdon jälkeen ei ole mitään säätöjä tehty. Että oliskohan taas tulppa menny. Omasta mielestä käy kyllä liian rikkaalla, kun vähänki lämpöjen noustua saa laittaa imun pois. Joten ei auta muu kuin laittaa uudet tulpat, ostaa ajoituslamppu sytytyksen säätämiseen ja viedä auto seoksen säätöön.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Kansi halki, kannentiiviste, tulppa, sytytysjohto, jakajan kansi... vaihtoehtojahan on.

Kokeiles vielä tätä: Käynnistä, kun käy huonosti niin sammuta. Ota kaikki tulpat irti ja vertaa toisiinsa, onko yksi kostea/märkä, erottuuko joku värinsä tai karstaisuutensa taikka karstan puutteen muodossa toisista..?

Jos joku tulpista eroaa toisista, kokeile uusilla tulpilla/johdoilla/toisella jakajan kannella/vaihda eroava tulppa toiseen sylinteriin ja uusi tarkistus... sitten informaatiota tänne niin jatketaan pohdiskelua porukalla.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

Kyllä oireet viittaa kaasutin moottorissa,melko varmasti kannen halkeamiseen!!etenkin jos tulppia menee 2 tai 3:mos pytystä!!jos 1 tai 4 voit selvitä kansi pahvin vaihdolla!
voi vilkaista tulppia onko jokin tulppa valkoinen,jos sellainen löytyy pääsee toden näköisesti vettä pyttyyn!!
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
jannes
"Turbo"
Viestit: 262
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 18:31
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja jannes »

Isän 99:ssä -78 oli imusarja löystynyt ja se aiheutti samanlaisia oireita. Eli kylmänä kävi kolmella, kun lämpesi kävi normaalisti. Imusarjaan pantiin uus tiiviste ja ongelma häipyi. Vika löydettiin, kun ensin oli tarkistettu sytkä, kaasutin , kansi, jne.
-JanneS-
#1462
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tulpat on ajettu alle 1000 kilometriä. Käytin aamulla tulpat irti ja kolmos sylinterin tulppa oli kellertävä, muut olivat vaaleita. Kolmossylinterin tulpasta oli se nupikka päästä irti mutta kierteillä, kun kiristelin niitä tulppia takaisin laittaessa. Auto käyntiin ja ei mitään "vajaa" käyntiä ollut havaittavissa.

Tein samalla eilen illalla setän kanssa käydyssä puhelin keskustelussa ilmi tulleen testin. Testin joka ilmoittaa viasta kannen suunnalla ennen kuin sitä muuten huomaa. Eli...

- paisuntasäiliön korkki auki
- auto käyntiin ja kaasua ei saa painaa missään nimessä
- annetaan auton käydä niin kauan aikaa, että flekti lähtee päälle
- imulla tasataan tyhjäkäyntiä jos on kaasutin kone
- jäähdytysneste voi kuplia hieman joka johtuu kiehumisesta, kun neste ei ole paineen alaista
- TÄRKEIN: jäähdytysnestettä ei saa tulla millään lailla ulos paisuntasäiliöstä, ei pullahtaen eikä suihkuna

Niin. En tiä mikä taika tuolla testillä on. Aika ehdottomat kriteerit mutta mulla pysy nesteet säiliössä ja käyntikin tasoittu nupikan kiristyksellä. Mutta tarkkailen tilannetta ja käytän auton säädätyksessä/puristuspaineen mittauksessa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Lisää testattu. Aamulla lähti kuin palmun alta käyntiin ja kävi kaikilla neljällä sylinterillä, kuten pittää. Eli vika taisi olla siinä löysällä olevassa nupikassa. Kerrankin näin päin...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2838
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Eikö kansipahvi ota itseensä, kun tuo neste pääsee kiehumaan?
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Ei se muutamasta kuplasta ota mitään. Jos kunnolla keittää niin entinenhän se on.

Ja tosta testistä vielä sen verran, että pientä kuplimista on havaittavissa ehjällä kannentiivisteellä joka ei siis vauritoita tiivistettä. Jos tiiviste on paskana niin kiehuu kunnolla, pullauttelee tai suihkuttaa nestettä pois paisuntasäiliöstä. Eli testin tekemällä ei kannentiiviste mene rikki varsinkaan kun kaasuun ei saa koskea missään nimessä!!!
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Tuosta korkki löysällä ajosta.

viime kesänä tuli vanhalle OG900 -89 kaasarille tehtyä kestotesti (!), kun syylärin lahonneet päätykynnet antoivat periksi itäsuomen matkalla ensimmäisellä pysähdykselläni 100km ajon jälkeen, jolloin vettä ruiskusi höyrynä varsin näyttävästi!

kikka kolmosena tienpäällä löysäsin korkin ja kiilasin puupalikan syylärin päädyn ja korin väliin jolloin vuoto oli vuoto väheni kummasti.
Vuoto lakkasi lähes kokonaan, kun moottori kävi. (jolloin jäähdyttimessä ilmeisimmin enemmän imua kuin puhallusta, koska vesipumppu "imee suoraan" jäähdyttimestä ja puhaltaa moottorin ja termostaatin kautta takaisin.

Paluumatkalla (400km) vettä vajui noin 2-3 litraa ja pidin koko matkan lämmityslaitetta täysillä ja järjestelmää paineistamattomana (korkki löysällä)
moottoritieosuudella tuli vielä ajettua välillä varsin haipakkaa ikkunat auki.. (mitä nyt yleensä kaasari kulkee ja kehtaa pitää ikkunoita sepposen selällään) :oops:
Pakko myöntää että kotiin päästyäni 400km jälkeen oli hieman lämmin ja hikinen olo. Varsinkin varpaat sandaaleissa.

- Niin! Eikä mennyt kansipahvi kestotestissä. Auto on vieläkin ajossa ehjänä. :)

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

mullakin

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Niin tota vajaakäytisyyttä esiintyy minullakin autossa.

Välillä se tosin saatta lähteä käytiin hyvinkin ilman pätkimistä. Taitaa riippua siitä että mihin asentoon moottori pysähtyy. Jos pysähtyy niin ett 2 pytyssä on paineet, niin ei vuoda sinne.

Mulla ainakin todennäkösesti vuotaa vettä 2 pyttyyn. Samten lämityslaite sihisee ja suhisee. Ja muuntekin tulee pikkuletkusta kuplia.

Kannentiiviste on aikas uusi, mutta pääsi vähän vanhalla jäähdyttimellä kuumenemaan, kun alkoi jäähdytin vuotaa (kun laitoin sinne puhdistusainetta). Ja on se kerran aikasemminkin kuumentunut niin että punainenkaan asteikko ei riittänyt ja vedet kiehuivat jo kunnolla. Silti vaan SAABin kone toimii. Jäähdytysnestettäkään ei kuluajossa mitekään huomattavasti. Samaten on öljyt ja vedet omilla paikoillaan.

Elikkä muilekkin voin kertoa että ei kannata ajaa autolla jos laittaa niitä kemialllisia puhdistusaineita, vaan käyttää vaan paikallaan ja tarkkailla. Tosin purkinkin kyljessä oli maininta tästä.

Mites muuten huomaa kannesta jos se on halki? Ei ainakaan silmämääräisesti mitään näkynyt, mutta olikos siihen jotain muitakin konsteja (ainakin vanhoilla moottorimiehillä)?

Aattelin, että kansi olis ehkä joskus syytä viedä tasohiontaan. Muistaakseni ei maksanu paljoa. Mutta mites paljon sitä kantta voi hioa?

Puristuksethan nousee. Mutta riittääkö bensan oktaanit? Pieni lisätehohan on aina tervetullutta.

Tässä ihan hiljakkain koetiin kiristää kannenpultteja, jotka kyllä kirityivätkin, mutta eihän niitä jaksettu vääntää sitä 90 astetta. Mutta se se vaan siltikän auttanut siihen kihinään, ja vieläpä yhdessä imusarjantiivisteen vaihdon kanssa.
SAAB
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Yleensä kansi halkeaa pakoventtiilin puolelta ja alkaa vuotamaan sylinteriin vasta kunnolla jäähdyttyään. Elikkäs aamuisin lähtee kolmella käymään ja yleensä se viimeinenkin lähtee toimimaan melko pian.

Kannen oikaisussa ei taideta ottaa kuin luokkaa 0,"jotain" milleissä (muistaakseni 0,4 milliä). Olen tosin kuullut, että 8-venttiilisten kansia voi laskea jopa 2 milliä. Tosin B-moottorissa tulee eteen kiristimen asettamat rajat, joten suositeltavaa lienee laittaa uusi jakokethu ja kiristin samalla. Tiä sitten saako silloinkaan jakoketjua tarpeeksi kireälle.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tänään siirsin 99:iä tallin edestä pois ja kyllä käy rikkaalla. Vedin imun päälle ja starttasin. Kävi ku puolikas V8 ( :lol: ei mut sehän melkein on). Tuli mieleen -40 pakkaset, kun kävi niin raskaasti aluksi. Kevyen kaasuttelun ja imun pienennyksen jälkeen käynti tasoittui. Seoksen säätöön siis...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tänään töihin klo 05.00 ja puoli-imulla Anni käyntiin. Kävi ku enkeli :D
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tänään käytin Annin säädöissä. Sytytysennakoksi vakio 17eykk ja seoksiin CO-arvo noin 3:een. CO-arvo oli 0,2 8O , joten oltiin siellä bensan saannin toisessa päässä eli aivan liian laihalla. Onneksi noilla säädöillä ei ajettu kovin kauaa, alle 1000 kilsaa.

Ja jos aiemmin olen kehunut auton menoa niin nyt se on vielä parempaa. Tulpat vielä vaihtoon jahka kerkeää, varmuuden vuoksi. Ja vielä ennakon säädöstä. En ole aiemmin itse säätäessä laittanut merkille mutta nyt piti aivan ihmetellä. Nimittäin. Säädetty ennakko tuli joka strobonväläyksellä, kun seokset oli säädetty kohdalleen eli ei mikään huono tuo "järjetön" sytytys.

Ja ei ku ajoa...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin