MIG/MAG-hitsauksesta

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
SSAero
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: To Maalis 18, 2004 19:12

MIG/MAG-hitsauksesta

Viesti Kirjoittaja SSAero »

Olisiko täällä "ammattilaisia" tms. osaajia, joilta saisi hyviä vinkkejä MIG/MAg-hitsauksesta? Itse juuri hankin elämäni 1. ihan perussetin MIG/MAG-vehkeistä ja yksi kysymys tuli heti mieleeni, jotta mistä kannattaa suojakaasu hankkia (itse Espoossa), kun hinnat varmaan vaihtelevat mm. puhtaan CO2 ja Argon/Co2 -sekoitusten välillä. Tarve olisi tuommoiselle n. vajaan metrin pullolle (= 10 kg?), mutta hintatiedoista tai ostopaikoista ei ole tietoa.

Kevyt perussettini speksiä:
Verkkoliitäntä: 1-vaihe, 50 Hz
Verkkojännite: 230 V
Sulake: 16A
Säätöalue: 35-120A
Tyhjäkäyntijännite: 30V
Jänniteporrastus: 4
Käyttösuhde: 105 - 10%
Hitsauslangan Ø: 0,6-0,9mm.

Olen nyt kokeillut settiä setin mukana tulleen täytelangan (0.8 mm) kanssa (=ei tarvitse suojakaasua), mutta jälki aivan p**seestä = räkii aivan jumalattomasti, eikä saa saumaa kuntoon. Olen kokeillut eri virtamääriä, tosin kohtuuden rajoissa, kun kohteena suht. ohutta kamaa + vaihdellut langansyöttöä, kokeillut eri napaisuutta muttei apua = samaa sontaa syntyy. Tuo suojakaasu, kunhan saan sitä hankittua, kuulemma auttanee asiaa = eli hitsaamisen ei pitäisi "räkiä" tms. niin pahasti, kunhan säädöt kohdallaan. Vinkkejä myös asetusten suhteen, jos löytyy joitain hyviä perusjuttuja, miten kannattaa aloittaa esim. kokeilemaan hitsiä -> miten säätää eteenpäin etc. etc.

Kaikki vinkit apuun. Thanks.

SSAero
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8098
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Itsekin vasta hitsarin "uran" aloittaneena kaikki vinkit otetaan vastaan mielenkiinnolla!

Niin, ja omia havaintoja kahden hitsatun paikkalapun pohjalta (mulla tosin suojakaasuna CO2): Tuo hitsattavan pellin puhtaus vaikuttaa todella merkittävästi räkimiseen, eli "uudesta" pellistä kaikki varastorasva yms. töhnä pois.

Itse hommasin kaasua pikku pullon Bauhausista, oisko joku kilon-pari, hinta ~18€. Itse en isoa pulloa tähän konkurssiin viitsinyt hommata, nämä Woikosken yms. katsastetut pullot kun maksaa joku 200€ pelkkä "käyttöoikeus", siihen sitten kaasun täytöt päälle. Tuohon Bauhausin "lilliputti" pulloon piti ostaa oma säädin (tai paineenalennin se taisi olla nimeltään...), kun hitsikoneen mukana tullut ei natsaa pikkupullon liitäntään. Koneena minulla Hercules SGS150 (MIG/MAG), lanka taitaa olla 0,8.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

Migissä usein kyllä pätee se että halvalla ei saa hyvää, mikäli hitsaa vähän niin 10 pullo riittää pitkään ja kannattaa hankkia oma pullo (mielellään vasta katsastettu), seoskaasu antaa paremman jäljen mitä co2, mutta co2 taas on parempi ruosteen kans tosin roiskeita tulee molemmissa tapauksissa puhdas/ruosteine co2 käytettäessä.
Jos harrastekäyttö ulottuu pidemmälle niin kannattaa investoida kunnon mikkiin jolla voi pistehitsata kunnolla jne. Laadukkaammilla se lanka palaa myös paljon tasaisemmin, jolloin on paljon helpompaa seurata hitsin edistymistä.
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

äänestä sen tietää millon on säädöt kohillaan...

ku kuulostaa kiimaselta ampparilta, niin sillon rokkaa...

taasen jos paksuja vetelee, niin jos sauma pullollaan ja sulaa hyvin, niin sillon lankaa liikaa.

tasapintanen sauma on hyvä aina.

jos liian vähän virtaa, niin ei tartu kunnolla.

ja langan kulku pitää olla esteetön, muuten ei tule kuin ahistusta :D

kolvin letkut aina mahdollisimman suorana tai loivilla kaarilla.


ja yleensäkkin kun hitsataan, niin pitää olla metallia jota hitsataan, eikä joskus metallia olutta :wink:
SSAero
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: To Maalis 18, 2004 19:12

Viesti Kirjoittaja SSAero »

Osaisiko joku vastata mistä tuota suojakaasua kannattaisi käydä esim. täällä Espoon suunnalta ostamassa, joskin hinta tietenkin kohdallaan? Saa olla pullo alussa hinnakaskin, mutta täyttö ja jatkotäyttöjen nopeus pitäisi olla myös hinnoiltaan kohdallaan, kun jostain kuullut, että oman pullon täyttö voi kestää kauankin vs. vuokrapullo, jonka saa heti uuden, kun vie tyhjän takaisin. Vuokrapullossa on taas pien-harrastajalle hieman kallis, mutta enemmän hitsaajalle kohtuuhintainen ja todella näppärä vaihtoehto.

Ketä on esim. Espoossa Agan jälleenmyyjiä, vai myykö Aga (onko Agalla Kilo/Karakallion yksikössä jotain myymälää?) yksityisille suoraan + millaisin hinnoin?

Mitä mieltä olette - pitäisikö ottaa pelkkää CO2 vaiko pullollinen (n. 10 kg) Co2/Argon (esim. 25%/75%)? Millaisia hintaeroja olette nähneet pelkällä CO2:lla vs. Argon-sekoitetulla? Thanks.

SSAero
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

tuo pullo juttu on ennenkin ollut täällä:)

woikosken pullotäyttö kestää noin viikon verran. pullo täyttyy kyllä ihan päivässä,jos viet sen suoraa täyttöasemalle, joka voi täyttää pullon. mutta rahdit ottaavat sen lopun ajan jos viet toimipisteeseen joka ei sitä voi täyttää.

10kg täyttö maksaa noin 35€. yleensä käytetty kotioloissa oleva kaasu taitaa olla 18/82

suosittelen 20kg pulloa
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
SSAero
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: To Maalis 18, 2004 19:12

Viesti Kirjoittaja SSAero »

Jamppa kirjoitti:tuo pullo juttu on ennenkin ollut täällä:)

woikosken pullotäyttö kestää noin viikon verran. pullo täyttyy kyllä ihan päivässä,jos viet sen suoraa täyttöasemalle, joka voi täyttää pullon. mutta rahdit ottaavat sen lopun ajan jos viet toimipisteeseen joka ei sitä voi täyttää.

10kg täyttö maksaa noin 35€. yleensä käytetty kotioloissa oleva kaasu taitaa olla 18/82

suosittelen 20kg pulloa
-----

Sain AGA:lta vastauksen kyselyyni aloittelevan koti-hitsarin kyselyyn:

Sopiva kaasu olisi MISON 25 (CO2 25%/75% Argon)
Pullokoot ovat: 5, 10, 20, 40 ja 50 litraa

Emme myy emmekä täytä asiakkaiden omiapulloja.
Meillä on vuokrasopimukset pulloille.
Kestosopimus joka automaattisesti uusiutuu vuoden välein,
siihen vaikuttavat hinnan korotukset jos niitä on tullutt kun uusi vuosi pyörähtää käyntiin, tämän hetken hinta on 130,17 sis.alv
3 vuoden sopimus 354,41 sis,alv
5 vuoden sopimus 485,93 sis.alv
Sopimukset ovat 1 plon, eivätkä ole sidottu pullokokoon tai kaasulajiin.

Lisäksi löytyy Vaihtopullo oikeus-sopimus 5 l MISON 25 plolle.
Tämä sopimus ei oikeutta muiden kun 5 litran MISON 25 käyttöön.
Sopimus on tavallaan ikuinen kerran maksat 284,63 sis.alv.

Pullon täytöstä täytyy maksaa erikseen.
5 litran täyttö 52,46 sis.alv
10 litran täyttö 60,15 sis.alv
20 litran täyttö 70,52 sis.alv
-----

Taidan kallistua aluksi tuolle MISON 25 ja 5l, joka siis pitäisi olla kaasuna ok + hinta suht. kohdallaan täytön osalta, tosin tuo aloitus maksu (=pullon hankinta) on suht. korkea hinta, mutta uuden pullon saa noutamalla per heti ja maku ainoastaan täytöstä.

SSAero
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8130
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

nyt järki kouraan

Viesti Kirjoittaja mestari »

ajatus 1: ostat vuokrapullon 5v xx hintaan
ajatus 2 :ostat oman pullon xx hintaan
5v kuluttua jos on vuokrapullo niin ei ole rahaa eikä pulloa.
omalla taasen 5 v päästä ei ole rahaa mutta pullo on.

molemmat ainakin olleet täällä lahden woikosken varikolla suht saman hintaisia.
eli itse ostin omaksi pulloksi 150 bar (norm. 200 bar) piiitkään pullon.
täyttöön aina vietävä yön ylitse, mutta pullo kestää kauan ja kun on pitkä pullo niin nämä hitsauskoneen lainaajat (särkijät) eivät viitsi hevillä lainata sitä kotiaan.
suosittelen siis omaa pulloa.
ja täytelankaa ilman sitä suojakaasua ei vissiin kukaan hyväksy.

Hyvää hits konetta haluavalle suosittelen juuri tänään hitsauskonemyymälässä näkemääni käytettyä kempin 180
miggiä,jossa kuumien anto mahdollisuus polttimella.
on tosi hyvä jos venynyttä peltiä.
eikä ollut mielestäni edes kallis.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Kuka tätä kemppiä myy ja onko netissä uusien koneiden hintoja?
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

myykö noita pulloja kukaan käytettynä tai jos on jäänyt itelle ylimääräiseksi ????
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8098
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

saabracing kirjoitti:myykö noita pulloja kukaan käytettynä tai jos on jäänyt itelle ylimääräiseksi ????
Keltaisesta Pörssistä löytynee varmaan jotain.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8130
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

kemppi

Viesti Kirjoittaja mestari »

Po. kemppi löytyy sieltä procarin suoralta tasan- auton kiinteistössä sijaitsevasta hits. liikkeestä ovesta sisääntullessa klo 9:ssä.
olikohan nimi jyväskylän teollisuuspalvelu puh 014 3329800
ostin juuri kaasusäätimen mison pulloon 49 e
SSAero
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: To Maalis 18, 2004 19:12

Viesti Kirjoittaja SSAero »

saabracing kirjoitti:myykö noita pulloja kukaan käytettynä tai jos on jäänyt itelle ylimääräiseksi ????
Kannattaa tsekata, että pullo on katsastettu. 10 vuotta kestää ko. kaasuilla katsastus - erikoiskaasut 3-5 vuotta.

SSAero

EDIT: Siis itse katsastus ei kestä 10 vuotta, vaan katsastus on voimassa 10 v. norm. hitsikaasuilla.

SSAero
SSAero
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: To Maalis 18, 2004 19:12

Viesti Kirjoittaja SSAero »

Tsekkasin tuossa Woikosken sivuilta kaasupulloista aihetta ja huomasin, että Argon, helium ja seoskaasupullojen paineenalentimen/-tasaajan kiinnitys on eri kokoa (24.32 mm x 1.814 mm) vs. CO2 (21.80 mm x 1.814 mm). Jos nyt ostan esim. Bilteman paineentasaajan, joka kohtuuhintainen, niin käykö se suoraan mm. Agan ja Woikosken pulloihin, kun tulee mm. suoraan pullon kiinnityksestä ylöspäin vs. Woikosken (=Kayser) venttiilit tulevat pullosta sivulle päin? Tietääkö mikä on tuon Bilteman paineenalentimen sisämitta (tietoa ei löydy sivuilta), eli mille kaasuille käy?

Biltema: http://www.biltema.fi/osteri/data/Kuvat/17_4578iso.jpg

Woikoski: http://www.woikoski.fi/wtr.asp?viewID=240

SSAero
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

siis kummatkinha noista on sivulle päin. mutta semmoinen juttu että tämä woikosken malli on fiksumpi käyttää, sillä jotenkin se vaan on helpompi laittaa pulloon kiinni, koska se mittari ei ole siinä ihan pullossa kiinni :)

tuo woikosken kayser on 59.xx€ lähdöltään. voisi käydä tässä ruokiksel katsoos jos kävelisi tuonne.

ja jos 5l pulloa meinaat tulet sitä katumaan. sillä et tee kovin pitkää saumaa ;) mulla kesti esim 10kg pullo tonnarin takakaarien vaihdon. ja lokasuojaan kaksi paikkaa. joten 5 olisi tehnyt puolet siitä.

Kierre homma on siten, että argon ja ar+co2 sekä n2 on samoilla kierteilla. sitten co2 on pienempi kierre. Noi on ihan laissa määrättyjä juttuja käsittäkseni. Sillä jossain tapauksissa vaarallista sotkea noita pulloja. kierteilla varmistetaan ettei käy vahinkoja

woikoski ainakin myy pulloja omiksi, sekä täyttää asiakkaiden omia pulloja. AGA:lla taitaa olla käytäntö ettei asiakaspulloja täytetä ollenkaa. Kannataa kysyä paljonko se oma pullo olisi. Tai jos haluat jotai tarkempaa tietoa nii laita vaik yv tulee :)
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Vastaa Viestiin